Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Ще има ли Видин буферен паркинг

Автор:
Снимка: Радио ВИДИН

Колоните от тирове, чакащи да преминат по Дунав мост 2 на излизане от страната, са на километри от граничния пункт с Румъния, а тапите на входа на Видин се превърнаха почти в ежедневие. В тази връзка кметът на община Видин Цветан Ценков и областният управител Огнян Асенов обсъдиха терени, на които е възможно да бъдат изградени буферни паркинги за престой на товарните автомобили и облекчаване на трафика към граничния пункт. 
Обсъжданите терени са общо три - два от тях са държавна собственост. Единият от имотите, с площ около 310 дка, се намира непосредствено преди мостовото съоръжение, граничи с път Е-79 и с ж.п. линията на Дунав мост Видин-Калафат, а другият имот е в района на пътен възел "Рупци" и е с площ около 105 дка. Общинският имот, предложен за буферен паркинг се намира срещу Комплексната опитна станция във Видин и е с площ около 46 дка. 
Важно да уточним, че има някои съществени разлики между обикновен паркинг и буферен паркинг. Буферен паркинг не е просто терен, на който камионите паркират и чакат - както неправилно се употребява думата буферен в последно време. 

Какво точно представлява буферният паркинг и как функционира той?

"Първо трябва да е ясно, че когато става въпрос за буферен паркинг около граничния пункт ситуацията е една, а ако става въпрос за буферен паркинг, който да поема превозни средства, които да нощуват там да престояват ситуацията е друга. Ние вече имаме такъв прецедент на Капитан Андреево и на Лесово има такива буферни паркинги. Идеята при тях е те да бъдат в близост до граничния пункт и когато пристигат камионите те влизат в паркинга, получават пейджър и всичко това е автоматизирано, пази се реда на всеки един водач по реда на пристигане, съответно, когато му дойде реда операторът на паркинга уведомява по пейджъра водача и той напуска паркинга, съответно като не се нарушава реда на опашката. Това от една страна, от друга страна, когато има такъв паркинг, който съответно бъде оборудван с всички необходими устройства, с всички необходими санитарни помещения като бани тоалетни, стаи за почивка, помещения за хранене - тогава водачът може да ползва времето, ако да речем се престоява доста време, той може да си ползва времето което престоява на паркинга като почивка. Това е същественото, защото когато няма такива паркинги водачът може да започне да ползва почивка, другите го пререждат, той остава. Имаме случай преди година две - на Лесово, ако си спомняте, там стана едно много тежко произшествие точно поради тази причина. Всичките водачи от колоната се изтеглили, един водач заспал, почива и респективно стана пътнотранспортно произшествие с доста загинали. Затова идеята на тези буферни паркинги, които са в зоната на граничните пунктове е да могат първо водачите да престояват безопасно, а не на платното за движение, на следващо място да се пази реда на всеки един водач по време на пристигане и на следващо място те да могат да ползват съответната почивка. Всички тези фактори ще доведат до облекчаване в зоната на граничните пунктове и включително на населените места, които са до граничните пунктове... Ще дам пример с паркинга на Капитан Андреево, той е за около 700 камиона. Там всичко е оборудвано с камери, знае се кой кога влиза, пази се реда, няма как един водач да пререди друг на база на устройството, което получава всеки един водач. Това е от една страна и тук вече е важно оператора на паркинга да бъде коректен. Много е важно по какъв начин ще бъде изграден този паркинг, по какъв начин ще функционира и не на последно място къде - къде точно ще бъде ситуиран, защото ако е на 5 километра или на 10 километра от границата тогава се губи смисъла", обясни Йордан Арабаджиев, изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи.


Във връзка с обсъжданите терени и посочените критерии от Радио Видин изпратихме и официално запитване до Областната администрация на Видин със следните въпроси:
1.След като въпросните терени са обсъдени на местно ниво между областния управител Огнян Асенов и кмета на Видин Цветан Ценков, какво предстои оттук нататък? Предоставени ли са вече имотите на компетентните институции и кой трябва да се ангажира с избор на конкретен терен от трите посочени (тъй като става дума за две министерства и една агенция), кой ще реши окончателно какво и как ще се прави?
2.От къде ще дойде финансирането за изграждането на буферен паркинг и съответно чия собственост ще бъде - държавна, общинска, или ще се предостави на частен инвеститор. Кой ще го стопанисва?
3.Ще бъдат ли спазени всички изисквания за това паркингът да бъде буферен, а не просто един обикновен паркинг и как ще функционира?
4.Може ли Областната администрация на Видин да се ангажира със срокове, в които идеята ще бъде реализирана, и какви биха били те?

От областната администрация на Видин ни отговориха следното:

"Информация за обсъжданите, от областния управител на Видин и кмета на община Видин, три терена е представена на вниманието на Министерство на транспорта и съобщенията, Министерство на регионалното развитие и благоустройството и Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата". Очакваме насрочване на работна среща с ресорните институции, на която да се обсъдят, прецизират и оценят предложените терени, като координиращата роля в случая е на Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата". След идентифициране и определяне на конкретен терен за престой на тежкотоварни автомобили ще може да се даде отговор на въпроси, свързани с финансиране, стопанисване, вид на паркинга и пр. Темата за идентифициране на буферни паркинги е свързана с правомощията и компетенциите на няколко институции, поради което Областна администрация Видин не би могла да се ангажира с конкретни срокове за реализиране на идеята".

От Радио Видин изпратихме запитване и до Министерството на регионалното развитие и благоустройството с въпрос достигнала ли е до министерството тази информация, и ако да - какви действия ще предприеме то, както и може ли да се ангажира със срокове, в които подобен проект ще бъде реализиран. След няколко дни чакане - отговор от министерството дойде. Бяхме информирани по телефона, че в момента не могат да се ангажират с никакви срокове и не могат да коментират темата в детайли.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Да можем заедно с Христос да повдигнем тежестта на земния живот

Днес е Четвърта неделя след Пасха – на Разслабения. Христос възкръсна! В името на Отца и Сина и Светия Дух. Братя и сестри, отново чуваме така добре познатия ни евангелски откъс за изцелението на разслабения и ни се иска пак и пак да обърнем внимание на въпроса, поставен от Христос: "Искаш ли да оздравееш?" На пръв поглед няма..

публикувано на 26.05.24 в 08:00

НПО коалиция с апел в училище да се развиват и социално-емоционалните умения

Международно изследване сред 15-годишните крие тревожна картина за българските младежи, алармират неправителствени организации. Изследването  "Социално - емоционални умения за по-добър живот" е на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие. Обхваща 21 държави. България е включена в него с финансовата подкрепа на фондация "Лъчезар..

публикувано на 24.05.24 в 17:41

Денят на Кирил и Методий в паметта на Видин

Празнуваме Деня на светите братя Кирил и Методий, на българската азбука, просвета и култура и на славянската книжовност. На този ден в България се чества делото на славянските просветители Кирил и Методий и българската просвета и култура, включително и създаването на кирилицата в Преславската книжовна школа.  В Държавен архив Видин се пазят..

публикувано на 24.05.24 в 16:45

Пътеписът на Нора Ардашева "Жълтата стрелка"

Пътеписът "Жълтата стрелка" на Нора Ардашева е книга, за която трябва да улучиш точното време, точно като с истинско пътуване. Защото какво е един пътепис, ако не пътешествие, било то и само във въображението на читателя. Може би с повечето книги е така – всяка си иска нейния момент, – но наистина изчакайте да усетите порива, за да последвате..

публикувано на 24.05.24 в 12:00

Изложбата "Яж" на Изабел Иванова от Видин - уверена крачка към успеха в изкуството

Днес се срещаме с Изабел Иванова - една млада видинчанка, която откакто се помни е в търсене на своя талант. Като малка се лута между различни спортове, посещавала е най-разнообразни курсове по пеене, свирене на китара и други, но все не намира себе си. Докато един ден разбира от своя приятелка за курсове по изобразително изкуство при Веселин..

публикувано на 23.05.24 в 17:00

Емилия Георгиева от Железна- за училището в Чипровци и професията на учителя

В навечерието на 24 май в "Думата имат старейшините" ви срещаме с учителката по история Емилия Георгиева от село Железна. Тя е завършила Великотърновския университет, работила е над 40 г. в чипровското училището, където от 1987-ма до 2005 г. е била и директор. По думите на Емилия Георгиева, макар да не е официално признато, учебното..

публикувано на 23.05.24 в 16:50

Журналисти от Радио ВИДИН ще участват в литературно четене по програма "Христо Ботев"

Журналистите  от Радио ВИДИН  Виктория Топалска и Красимир Каменов ще участват в литературното четене в предаването "Артефир" по програма "Христо Ботев" на БНР. Авторското четене ще се проведе в Деня на светите братя Кирил и Методий, на българската азбука, просвета и култура и на славянската книжовност - 24 май.  Представянето на..

публикувано на 23.05.24 в 15:50