Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Ще има ли Видин буферен паркинг

Автор:
Снимка: Радио ВИДИН

Колоните от тирове, чакащи да преминат по Дунав мост 2 на излизане от страната, са на километри от граничния пункт с Румъния, а тапите на входа на Видин се превърнаха почти в ежедневие. В тази връзка кметът на община Видин Цветан Ценков и областният управител Огнян Асенов обсъдиха терени, на които е възможно да бъдат изградени буферни паркинги за престой на товарните автомобили и облекчаване на трафика към граничния пункт. 
Обсъжданите терени са общо три - два от тях са държавна собственост. Единият от имотите, с площ около 310 дка, се намира непосредствено преди мостовото съоръжение, граничи с път Е-79 и с ж.п. линията на Дунав мост Видин-Калафат, а другият имот е в района на пътен възел "Рупци" и е с площ около 105 дка. Общинският имот, предложен за буферен паркинг се намира срещу Комплексната опитна станция във Видин и е с площ около 46 дка. 
Важно да уточним, че има някои съществени разлики между обикновен паркинг и буферен паркинг. Буферен паркинг не е просто терен, на който камионите паркират и чакат - както неправилно се употребява думата буферен в последно време. 

Какво точно представлява буферният паркинг и как функционира той?

"Първо трябва да е ясно, че когато става въпрос за буферен паркинг около граничния пункт ситуацията е една, а ако става въпрос за буферен паркинг, който да поема превозни средства, които да нощуват там да престояват ситуацията е друга. Ние вече имаме такъв прецедент на Капитан Андреево и на Лесово има такива буферни паркинги. Идеята при тях е те да бъдат в близост до граничния пункт и когато пристигат камионите те влизат в паркинга, получават пейджър и всичко това е автоматизирано, пази се реда на всеки един водач по реда на пристигане, съответно, когато му дойде реда операторът на паркинга уведомява по пейджъра водача и той напуска паркинга, съответно като не се нарушава реда на опашката. Това от една страна, от друга страна, когато има такъв паркинг, който съответно бъде оборудван с всички необходими устройства, с всички необходими санитарни помещения като бани тоалетни, стаи за почивка, помещения за хранене - тогава водачът може да ползва времето, ако да речем се престоява доста време, той може да си ползва времето което престоява на паркинга като почивка. Това е същественото, защото когато няма такива паркинги водачът може да започне да ползва почивка, другите го пререждат, той остава. Имаме случай преди година две - на Лесово, ако си спомняте, там стана едно много тежко произшествие точно поради тази причина. Всичките водачи от колоната се изтеглили, един водач заспал, почива и респективно стана пътнотранспортно произшествие с доста загинали. Затова идеята на тези буферни паркинги, които са в зоната на граничните пунктове е да могат първо водачите да престояват безопасно, а не на платното за движение, на следващо място да се пази реда на всеки един водач по време на пристигане и на следващо място те да могат да ползват съответната почивка. Всички тези фактори ще доведат до облекчаване в зоната на граничните пунктове и включително на населените места, които са до граничните пунктове... Ще дам пример с паркинга на Капитан Андреево, той е за около 700 камиона. Там всичко е оборудвано с камери, знае се кой кога влиза, пази се реда, няма как един водач да пререди друг на база на устройството, което получава всеки един водач. Това е от една страна и тук вече е важно оператора на паркинга да бъде коректен. Много е важно по какъв начин ще бъде изграден този паркинг, по какъв начин ще функционира и не на последно място къде - къде точно ще бъде ситуиран, защото ако е на 5 километра или на 10 километра от границата тогава се губи смисъла", обясни Йордан Арабаджиев, изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи.


Във връзка с обсъжданите терени и посочените критерии от Радио Видин изпратихме и официално запитване до Областната администрация на Видин със следните въпроси:
1.След като въпросните терени са обсъдени на местно ниво между областния управител Огнян Асенов и кмета на Видин Цветан Ценков, какво предстои оттук нататък? Предоставени ли са вече имотите на компетентните институции и кой трябва да се ангажира с избор на конкретен терен от трите посочени (тъй като става дума за две министерства и една агенция), кой ще реши окончателно какво и как ще се прави?
2.От къде ще дойде финансирането за изграждането на буферен паркинг и съответно чия собственост ще бъде - държавна, общинска, или ще се предостави на частен инвеститор. Кой ще го стопанисва?
3.Ще бъдат ли спазени всички изисквания за това паркингът да бъде буферен, а не просто един обикновен паркинг и как ще функционира?
4.Може ли Областната администрация на Видин да се ангажира със срокове, в които идеята ще бъде реализирана, и какви биха били те?

От областната администрация на Видин ни отговориха следното:

"Информация за обсъжданите, от областния управител на Видин и кмета на община Видин, три терена е представена на вниманието на Министерство на транспорта и съобщенията, Министерство на регионалното развитие и благоустройството и Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата". Очакваме насрочване на работна среща с ресорните институции, на която да се обсъдят, прецизират и оценят предложените терени, като координиращата роля в случая е на Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата". След идентифициране и определяне на конкретен терен за престой на тежкотоварни автомобили ще може да се даде отговор на въпроси, свързани с финансиране, стопанисване, вид на паркинга и пр. Темата за идентифициране на буферни паркинги е свързана с правомощията и компетенциите на няколко институции, поради което Областна администрация Видин не би могла да се ангажира с конкретни срокове за реализиране на идеята".

От Радио Видин изпратихме запитване и до Министерството на регионалното развитие и благоустройството с въпрос достигнала ли е до министерството тази информация, и ако да - какви действия ще предприеме то, както и може ли да се ангажира със срокове, в които подобен проект ще бъде реализиран. След няколко дни чакане - отговор от министерството дойде. Бяхме информирани по телефона, че в момента не могат да се ангажират с никакви срокове и не могат да коментират темата в детайли.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Любов и професионализъм - тайната зад 16-годишния успех на "шоколадчетата" от Лом

На шестнадесетия си рожден ден "шоколадчетата" от Лом ще превземат Видин . Този петък, 29 ноември, талантливите млади изпълнители от вокалната група с най-сладкото име, ще празнуват с концерт, озаглавен "Рок магия". За пътя на формацията към рок музиката и изобщо за изминалите 16 години разговаряме с основателя, ръководител на формацията - вокалния..

публикувано на 27.11.24 в 16:30

Българските пощи избират "Най-красиво писмо до Дядо Коледа"

"Най-красивото писмо до Дядо Коледа" ще бъде избрано за 30-а поредна година у нас. Конкурсът е организиран от "Български пощи", които отправят покана до всички деца да участват, като изпратят писмо до добрия старец от Лапландия. Основното изискване е писмата да съдържат правилно изписан адрес на подателя. За получател трябва да бъде посочено "За..

публикувано на 27.11.24 в 14:43

Завърши седмият археологически сезон в античния Алмус в Лом

Римският Алмус е основан по-рано, отколкото се смяташе досега. До този извод стигнаха археолозите, които за седма поредна година проведоха проучване на късноантичната крепост, попадаща в днешния квартал "Калетата" на град Лом . Акцентът на разкопките е поставен върху по-ранните периоди на обитаване, които предшестват самата крепост. Касае се за..

публикувано на 27.11.24 в 14:00

Ало измамниците посягат и към читалищата

За нестандартна ало измама предупреждават от Съюза на народните читалища . Непознати се обаждат до културните институции, че трябва да заплатят, за да бъдат включени задължително в електронни регистри. Мнимите чиновници искат между 80 и 100 лева за административната услуга и дори заплашват със санкции.  "Подобни опити, но и други имаше през..

публикувано на 26.11.24 в 16:25

75 дни е срокът за укрепване на западния бастион на "Баба Вида"

Аварийното укрепване на западния бастион на средновековната крепост "Баба Вида" във Видин е в ход. Изградена е строителна площадка, на която работят две фирми - "Актив инвест груп" ЕООД, Видин и "НСК София" ЕООД. Стойността на строително-монтажните работи е 213 726,60 лева с ДДС, каза началникът на отдел "Устройство на територията“ в..

публикувано на 26.11.24 в 14:30

ОУ "Христо Ботев" в Търнава успешно работи по програмата "Училища за пример"

ОУ "Христо Ботев" във врачанското село Търнава е едно от шестте училища в Северозападна България, които успешно преминават обучителната програма „Училища за пример“ на фондация „Заедно в час“. Организацията има в ече три випуска, които са завършили обучението и работят успешно с учениците.  Основната цел на програмата е да се..

публикувано на 26.11.24 в 14:00

Общински съветници искат намаление на наемите на общинските жилища във Видин

Общинските съветници от групата на ГЕРБ  предлагат намаление с до 50% на наемите на общински жилища във Видин. Идеята включва промяна в начина на определяне на цените. Припомняме, че темата за увеличението на наемите на общинските жилища бе обсъдена още миналата седмица в нашия ефир. Вчера недоволни наематели във Видин прекъснаха заседание на..

публикувано на 26.11.24 в 13:42