Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Ще има ли Видин буферен паркинг

Автор:
Снимка: Радио ВИДИН

Колоните от тирове, чакащи да преминат по Дунав мост 2 на излизане от страната, са на километри от граничния пункт с Румъния, а тапите на входа на Видин се превърнаха почти в ежедневие. В тази връзка кметът на община Видин Цветан Ценков и областният управител Огнян Асенов обсъдиха терени, на които е възможно да бъдат изградени буферни паркинги за престой на товарните автомобили и облекчаване на трафика към граничния пункт. 
Обсъжданите терени са общо три - два от тях са държавна собственост. Единият от имотите, с площ около 310 дка, се намира непосредствено преди мостовото съоръжение, граничи с път Е-79 и с ж.п. линията на Дунав мост Видин-Калафат, а другият имот е в района на пътен възел "Рупци" и е с площ около 105 дка. Общинският имот, предложен за буферен паркинг се намира срещу Комплексната опитна станция във Видин и е с площ около 46 дка. 
Важно да уточним, че има някои съществени разлики между обикновен паркинг и буферен паркинг. Буферен паркинг не е просто терен, на който камионите паркират и чакат - както неправилно се употребява думата буферен в последно време. 

Какво точно представлява буферният паркинг и как функционира той?

"Първо трябва да е ясно, че когато става въпрос за буферен паркинг около граничния пункт ситуацията е една, а ако става въпрос за буферен паркинг, който да поема превозни средства, които да нощуват там да престояват ситуацията е друга. Ние вече имаме такъв прецедент на Капитан Андреево и на Лесово има такива буферни паркинги. Идеята при тях е те да бъдат в близост до граничния пункт и когато пристигат камионите те влизат в паркинга, получават пейджър и всичко това е автоматизирано, пази се реда на всеки един водач по реда на пристигане, съответно, когато му дойде реда операторът на паркинга уведомява по пейджъра водача и той напуска паркинга, съответно като не се нарушава реда на опашката. Това от една страна, от друга страна, когато има такъв паркинг, който съответно бъде оборудван с всички необходими устройства, с всички необходими санитарни помещения като бани тоалетни, стаи за почивка, помещения за хранене - тогава водачът може да ползва времето, ако да речем се престоява доста време, той може да си ползва времето което престоява на паркинга като почивка. Това е същественото, защото когато няма такива паркинги водачът може да започне да ползва почивка, другите го пререждат, той остава. Имаме случай преди година две - на Лесово, ако си спомняте, там стана едно много тежко произшествие точно поради тази причина. Всичките водачи от колоната се изтеглили, един водач заспал, почива и респективно стана пътнотранспортно произшествие с доста загинали. Затова идеята на тези буферни паркинги, които са в зоната на граничните пунктове е да могат първо водачите да престояват безопасно, а не на платното за движение, на следващо място да се пази реда на всеки един водач по време на пристигане и на следващо място те да могат да ползват съответната почивка. Всички тези фактори ще доведат до облекчаване в зоната на граничните пунктове и включително на населените места, които са до граничните пунктове... Ще дам пример с паркинга на Капитан Андреево, той е за около 700 камиона. Там всичко е оборудвано с камери, знае се кой кога влиза, пази се реда, няма как един водач да пререди друг на база на устройството, което получава всеки един водач. Това е от една страна и тук вече е важно оператора на паркинга да бъде коректен. Много е важно по какъв начин ще бъде изграден този паркинг, по какъв начин ще функционира и не на последно място къде - къде точно ще бъде ситуиран, защото ако е на 5 километра или на 10 километра от границата тогава се губи смисъла", обясни Йордан Арабаджиев, изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи.


Във връзка с обсъжданите терени и посочените критерии от Радио Видин изпратихме и официално запитване до Областната администрация на Видин със следните въпроси:
1.След като въпросните терени са обсъдени на местно ниво между областния управител Огнян Асенов и кмета на Видин Цветан Ценков, какво предстои оттук нататък? Предоставени ли са вече имотите на компетентните институции и кой трябва да се ангажира с избор на конкретен терен от трите посочени (тъй като става дума за две министерства и една агенция), кой ще реши окончателно какво и как ще се прави?
2.От къде ще дойде финансирането за изграждането на буферен паркинг и съответно чия собственост ще бъде - държавна, общинска, или ще се предостави на частен инвеститор. Кой ще го стопанисва?
3.Ще бъдат ли спазени всички изисквания за това паркингът да бъде буферен, а не просто един обикновен паркинг и как ще функционира?
4.Може ли Областната администрация на Видин да се ангажира със срокове, в които идеята ще бъде реализирана, и какви биха били те?

От областната администрация на Видин ни отговориха следното:

"Информация за обсъжданите, от областния управител на Видин и кмета на община Видин, три терена е представена на вниманието на Министерство на транспорта и съобщенията, Министерство на регионалното развитие и благоустройството и Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата". Очакваме насрочване на работна среща с ресорните институции, на която да се обсъдят, прецизират и оценят предложените терени, като координиращата роля в случая е на Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата". След идентифициране и определяне на конкретен терен за престой на тежкотоварни автомобили ще може да се даде отговор на въпроси, свързани с финансиране, стопанисване, вид на паркинга и пр. Темата за идентифициране на буферни паркинги е свързана с правомощията и компетенциите на няколко институции, поради което Областна администрация Видин не би могла да се ангажира с конкретни срокове за реализиране на идеята".

От Радио Видин изпратихме запитване и до Министерството на регионалното развитие и благоустройството с въпрос достигнала ли е до министерството тази информация, и ако да - какви действия ще предприеме то, както и може ли да се ангажира със срокове, в които подобен проект ще бъде реализиран. След няколко дни чакане - отговор от министерството дойде. Бяхме информирани по телефона, че в момента не могат да се ангажират с никакви срокове и не могат да коментират темата в детайли.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Където има буря, Бог дава покой

В Девета н еделя след Петдесетница , която отбелязваме днес, Църквата ни напомня за силната вяра, която трябва да имаме към Бога. Вяра, която спасява и ни прави синове на Бога и наследници на Неговото Царството.  "Учениците, като Го видяха да ходи по морето, смутиха се и казваха: това е привидение; и от страх извикаха. Но Иисус веднага..

публикувано на 10.08.25 в 08:00

9-годишна туристка от Козлодуй със златна значка от БТС

9-годишно момиче от Козлодуй посети всички 100 места, включени в Движението "Опознай България - 100 национални туристически обекта" и получи Златна значка от Българския туристически съюз /БТС/. От съвсем малка Калина Христова обикаля със семейството си най-хубавите места в страната - природни забележителности, исторически обекти и музеи. Така..

публикувано на 08.08.25 в 17:31

„Гаснеща светлина“ – мрачен реализъм с хаплив хумор от Шотландия

Според всички негови колеги, детектив-сержант Логан Макрей, познат още като „Лазар“, от Грампианската полиция в Абърдийн е много добър полицай. Е, поне според повечето от колегите му. Както се очаква, има и такива като детектив инспектор Нейпиър, които са намразили Логан от пръв поглед и половин дума. Надхвърлиш ли едно определено ниво на..

публикувано на 08.08.25 в 17:05

Ани Димитрова: Модният дизайнер мисли като артист, твори като архитект

Ани Димитрова е моден дизайнер. Дълги години е работила в чужбина, след това със съпруга си се връщат в България и се установяват в град Годеч. Участва в прет-а-порте във Видин, на което бяха представени модни колекции на дизайнери от Северозапада. Казва, че професията е творческа, модният дизайнер мисли като артист, но всъщност е архитект, който..

публикувано на 08.08.25 в 16:25

Среща с Миха и Бела в Международния ден на котката

8 август е Международен ден на котката. Избрахме да ви разкажем за две видински котки- майка и дъщеря, порода "Британска късокосместа". Майката се казва Миха, на 8 години, а дъщеричката е на 2 години и се казва Бела. Двете женски котки отначало съжителстват трудно на една територия, разказа Мария-Надежда Миленова: "И съответно малката е на..

публикувано на 08.08.25 в 15:40
Богомил Николов

Богомил Николов: Умението да пестиш от електроенергия е преди всичко навик

С повишението на температурите през лятото се увеличава и разходът на електрическа енергия.  Можем ли обаче да се насладим на комфортна прохлада, без да се притесняваме за по-високи сметки за ток? Този въпрос си задаваме всяка година между юни и септември, когато зачестяват продължителните периоди на високи температури. Ежедневието на всяко..

публикувано на 08.08.25 в 15:24

25 души от Видинско са одобрени за модерни помощни средства

Общо 25 души от област Видин очакват да получат своите високотехнологични помощни средства . Това е нова социална услуга, която се предоставя по Националния план за възстановяване и устойчивост. Срокът за изпълнение е краят на 2025 година, каза Венцислав Боянов , директор на Регионалната дирекция "Социално подпомагане"- Видин. "На територията на..

публикувано на 08.08.25 в 14:00