Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Ще има ли Видин буферен паркинг

Автор:
Снимка: Радио ВИДИН

Колоните от тирове, чакащи да преминат по Дунав мост 2 на излизане от страната, са на километри от граничния пункт с Румъния, а тапите на входа на Видин се превърнаха почти в ежедневие. В тази връзка кметът на община Видин Цветан Ценков и областният управител Огнян Асенов обсъдиха терени, на които е възможно да бъдат изградени буферни паркинги за престой на товарните автомобили и облекчаване на трафика към граничния пункт. 
Обсъжданите терени са общо три - два от тях са държавна собственост. Единият от имотите, с площ около 310 дка, се намира непосредствено преди мостовото съоръжение, граничи с път Е-79 и с ж.п. линията на Дунав мост Видин-Калафат, а другият имот е в района на пътен възел "Рупци" и е с площ около 105 дка. Общинският имот, предложен за буферен паркинг се намира срещу Комплексната опитна станция във Видин и е с площ около 46 дка. 
Важно да уточним, че има някои съществени разлики между обикновен паркинг и буферен паркинг. Буферен паркинг не е просто терен, на който камионите паркират и чакат - както неправилно се употребява думата буферен в последно време. 

Какво точно представлява буферният паркинг и как функционира той?

"Първо трябва да е ясно, че когато става въпрос за буферен паркинг около граничния пункт ситуацията е една, а ако става въпрос за буферен паркинг, който да поема превозни средства, които да нощуват там да престояват ситуацията е друга. Ние вече имаме такъв прецедент на Капитан Андреево и на Лесово има такива буферни паркинги. Идеята при тях е те да бъдат в близост до граничния пункт и когато пристигат камионите те влизат в паркинга, получават пейджър и всичко това е автоматизирано, пази се реда на всеки един водач по реда на пристигане, съответно, когато му дойде реда операторът на паркинга уведомява по пейджъра водача и той напуска паркинга, съответно като не се нарушава реда на опашката. Това от една страна, от друга страна, когато има такъв паркинг, който съответно бъде оборудван с всички необходими устройства, с всички необходими санитарни помещения като бани тоалетни, стаи за почивка, помещения за хранене - тогава водачът може да ползва времето, ако да речем се престоява доста време, той може да си ползва времето което престоява на паркинга като почивка. Това е същественото, защото когато няма такива паркинги водачът може да започне да ползва почивка, другите го пререждат, той остава. Имаме случай преди година две - на Лесово, ако си спомняте, там стана едно много тежко произшествие точно поради тази причина. Всичките водачи от колоната се изтеглили, един водач заспал, почива и респективно стана пътнотранспортно произшествие с доста загинали. Затова идеята на тези буферни паркинги, които са в зоната на граничните пунктове е да могат първо водачите да престояват безопасно, а не на платното за движение, на следващо място да се пази реда на всеки един водач по време на пристигане и на следващо място те да могат да ползват съответната почивка. Всички тези фактори ще доведат до облекчаване в зоната на граничните пунктове и включително на населените места, които са до граничните пунктове... Ще дам пример с паркинга на Капитан Андреево, той е за около 700 камиона. Там всичко е оборудвано с камери, знае се кой кога влиза, пази се реда, няма как един водач да пререди друг на база на устройството, което получава всеки един водач. Това е от една страна и тук вече е важно оператора на паркинга да бъде коректен. Много е важно по какъв начин ще бъде изграден този паркинг, по какъв начин ще функционира и не на последно място къде - къде точно ще бъде ситуиран, защото ако е на 5 километра или на 10 километра от границата тогава се губи смисъла", обясни Йордан Арабаджиев, изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи.


Във връзка с обсъжданите терени и посочените критерии от Радио Видин изпратихме и официално запитване до Областната администрация на Видин със следните въпроси:
1.След като въпросните терени са обсъдени на местно ниво между областния управител Огнян Асенов и кмета на Видин Цветан Ценков, какво предстои оттук нататък? Предоставени ли са вече имотите на компетентните институции и кой трябва да се ангажира с избор на конкретен терен от трите посочени (тъй като става дума за две министерства и една агенция), кой ще реши окончателно какво и как ще се прави?
2.От къде ще дойде финансирането за изграждането на буферен паркинг и съответно чия собственост ще бъде - държавна, общинска, или ще се предостави на частен инвеститор. Кой ще го стопанисва?
3.Ще бъдат ли спазени всички изисквания за това паркингът да бъде буферен, а не просто един обикновен паркинг и как ще функционира?
4.Може ли Областната администрация на Видин да се ангажира със срокове, в които идеята ще бъде реализирана, и какви биха били те?

От областната администрация на Видин ни отговориха следното:

"Информация за обсъжданите, от областния управител на Видин и кмета на община Видин, три терена е представена на вниманието на Министерство на транспорта и съобщенията, Министерство на регионалното развитие и благоустройството и Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата". Очакваме насрочване на работна среща с ресорните институции, на която да се обсъдят, прецизират и оценят предложените терени, като координиращата роля в случая е на Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата". След идентифициране и определяне на конкретен терен за престой на тежкотоварни автомобили ще може да се даде отговор на въпроси, свързани с финансиране, стопанисване, вид на паркинга и пр. Темата за идентифициране на буферни паркинги е свързана с правомощията и компетенциите на няколко институции, поради което Областна администрация Видин не би могла да се ангажира с конкретни срокове за реализиране на идеята".

От Радио Видин изпратихме запитване и до Министерството на регионалното развитие и благоустройството с въпрос достигнала ли е до министерството тази информация, и ако да - какви действия ще предприеме то, както и може ли да се ангажира със срокове, в които подобен проект ще бъде реализиран. След няколко дни чакане - отговор от министерството дойде. Бяхме информирани по телефона, че в момента не могат да се ангажират с никакви срокове и не могат да коментират темата в детайли.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Книгата "Врачански тиквеник Марин" в Бяла Слатина

Мариета Цолова представя второто преработено издание на книгата си "Врачански тиквеник Марин" в читалището в Бяла Слатина днес.  През 2017 година книгата предизвика голям интерес и за една година тиражът ѝ бе изкупен. Сега тя отново я преиздава, но с нови моменти и герои.  Авторката е от село Търнава, обича родния си край и невероятния..

публикувано на 25.11.25 в 12:00

Данъци и обществена полза - вечният въпрос

Във Видин май се задават по-солени местни данъци . На обществено обсъждане представиха предложение имотният данък за хората да скочи от 1,6 на 2,2 промила - тоест да стане колкото този за фирмите. Говори се и за промени в данъците за колите, така че ако Общинският съвет каже „да“, видинчани ги чакат нови правила съвсем скоро. Заложено е и..

публикувано на 24.11.25 в 17:05

платена публикация
Готово е научното съдържание за нова постоянна експозиция в музей "Конака"

Изготвена е документацията за постоянна експозиция на музей "Конака" във Видин. Предстои да бъде внесена за съгласуване в Министерството на културата, откъдето е основното финансиране. Документацията, подготвена от екипа на Регионален исторически музей - Видин, е от близо хиляда страници, каза ръководителят на проекта Ваня Ставрева...

публикувано на 24.11.25 в 16:39

Тайната на успешния разговор с дете – правилният момент

Поставяме фокус върху една от най-деликатните теми в общуването между родители и деца – моментът . Онзи малък, почти невидим детайл, който решава дали разговорът ще бъде чут… или ще се превърне в спор, обида, затваряне на вратата . Всички сме били там: опитваме се да обясним нещо важно, но детето е уморено, разстроено или просто не е „в този..

публикувано на 24.11.25 в 16:30

100 години Народно читалище „Просвета 1925“ в Мездра – сърцето на културния живот

Тази година Народно читалище "Просвета 1925" в Мездра отбелязва впечатляващ юбилей – 100 години от своето създаване. За едно читалище това са години история, култура и общност, в които поколения жители на града са се срещали, учили и творили заедно. През всичкото това време "Просвета" е било място, където хората са се вдъхновявали, развивали са..

публикувано на 24.11.25 в 16:15

Подарък от сърце: Как да станем таен Дядо Коледа на дете в нужда

В Северозападна България отново за пета поредна година се случва една от онези прояви, които напомнят защо Коледа е време за добрина. Инициативата "Таен Дядо Коледа" вече е позната на много хора във Враца и региона - кауза, родена от сърцето на един учител. Тази година в списъка на доброто са включени 370 деца - всички от социално слаби..

публикувано на 24.11.25 в 15:30

"Мизерни заплати и липса на уважение" – служители от Видинската статистика на протест

Служителите на Отдел "Статистически изследвания"- Видин се включиха в протестна акция преди дни. Повод за недоволството са ниските възнаграждения в системата, както и нарастващото напрежение и негативните нагласи към държавните служители, заети с ключови функции. Това каза за Радио Видин Цветан Цветков, началник на отдел "Статистически..

публикувано на 24.11.25 в 15:15