Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Мерки на ЕС: От 2035 година ще се произвеждат само електромобили

Снимка: Радио Видин

Преди седмица Европейският парламент одобри новите мерки за намаляване на емисиите на CO2 от нови леки пътнически автомобили и леки търговски превозни средства в рамките на пакета "Подготвени за цел 55“, който трябва да осигури съгласувана и балансирана рамка за постигане на целите на ЕС в областта на климата. Една от мерките за намаляване на въглеродните емисии е спирането на производството на леки и лекотоварни автомобили с двигатели с вътрешно горене. От 2035 година няма да можем да си купуваме нови такива автомобили, а само втора ръка.

Прекратяването на експлоатация на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене след 2035 година има екологични, икономически и социални цели, обясни българският евродепутат Петър Витанов, член на комисията по околна среда (ENVI):

"20% от общото замърсяване се дължи на сухопътния транспорт, защото 30% от замърсяването идва от транспорта. 80% от този транспорт, от замърсяването идва от сухопътния транспорт. И действително до този момент, от 1990 година, не са намерени устойчиви алтернативни решения за декарбонизацията в сухопътния транспорт, така че със сигурност трябва да направим стъпки, по които да намалим замърсяването. Електрификацията на сухопътния транспорт, особено в частта му леки и лекотоварни автомобили е относително проста и според мен, когато говорим за България, специално, и екологичния отпечатък... ми ние живеем две години по-малко, отколкото средните европейци и то заради качеството на въздуха. Страдаме от хронични респираторни заболявания в пъти повече от средния европеец, така че за нас това е важно да имаме някакви наистина смислени стъпки, за декарбонизация на транспорта. От тая гледна точка, имайки предвид, че дори по най-консервативния прочит електрическите автомобили замърсяват три пъти по-малко, отколкото конвенционалните... От икономическа гледна точка аз съм разговарял с българския бизнес и за разлика от дори нашите северни съседи като румънците, които са сериозни автомобилни производители, Унгария, Чехия, Словакия, която между другото е номер едно по производство на автомобили на глава от населението, Германия, Франция, Италия и редица други производители, ние нямаме автомобилна индустрия, тоест ние не произвеждаме автомобили. Да, има немалко хора, които са ангажирани в сектора, в автомобилния сектор, но няма компания, която да се занимава с части, които са свързани с двигатели с вътрешно горене. Напротив, много от компаниите се занимават с производство на софтуер, с производство на друг тип продукти, които биха дори имали възможност да повишат своя капацитет и възможности след тая електрификация. Нещо повече, по данни на самия български бизнес клъстер се очаква тази промяна в законодателството да доведе до между 50 и 80 000 нови работни места високоустойчиви, високоплатени, така че от бизнес гледна точка за България също е добре и сега от социална гледна точка - ние сме най-бедната страна и каквото и да си говорим, много трудно ще можем да си позволим електрически автомобили. Само че форсирането на това законодателство ще доведе първо до спад, рязък спад в цената на електрическите автомобили, които дори и без това законодателство към 2025 - 2026 година ще се изравнят с цената на конвенционалните автомобили поради две причини - първата е икономия на мащаба и другата причина е подобряването на технологиите, свързани с батериите при автомобилите. Десетократно е намаляла цената на батерията на автомобила и ако не беше войната в Украйна и недостигът на суровини и редки метали, сигурно вече щяхме още повече да виждаме ползите от електрификацията, но така или иначе дори при тези ултраконсервативни прогнози към 2026 година се очаква цената на електрическия автомобил да достигне цената на конвенционалния и нещо повече, колкото повече по-бързо се създаде този пазар за електрически автомобили, толкова по-бързо ще се създаде пазар за втора употреба, толкова по-бързо тези цени ще могат да бъдат по-достъпни за българския гражданин, като отворя една скоба - по никакъв начин това няма да предотврати ситуацията, в която България е гробница за старите европейски автомобили. Който си обича дизелчето, ще може да си купува втора употреба от Италия, откъдето пожелае и след 2035 година."

Видинчани подхождат доста скептично по темата за възможността в недалечно бъдеще да сменят автомобила си с електрически, показа наша анкета:

"Държа си на автомобила, бензиновия, защото с една дума казано - стара кола няма, има лоша поддръжка. Това е. Според мен не е само проблем в колите, защото те замърсяват въздуха. Значи тук има нещо друго, което е и това е самолетите горе, които пръскат. Но никой това не го казва... Не мисля, че това ще се случи. Тя, държавата, не е направила детска болница, че да подпомага гражданите да си купят електрически автомобили, половината пари.  Няма как да се случи... Не мисля, не мисля, че е това бъдещето. Доказано е, че електрическите автомобили също имат вреди за природната среда, особено пък батериите им, които се скапват прекалено бързо... Не, никога не бих си сменил колата с електрическа, защото нямат тази сила. Няма тяга и затова - газ - бензин."




По публикацията работи: Гергана Панова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

"Неделник" от 11 май 2025 година

Пролет е. Майска. Малко непостоянна, но си е пролет. Радвайте и се. Всичко е цъфнало и вече и плодове има. Радост от живота. Това трябва да усещате. В „Неделник“ първо ще посетим един античен и пролетен празник в село Дреновец в община Ружинци, където за трети път се провежда възстановка на римския пролетен празник посветен на богиня..

публикувано на 11.05.25 в 14:08

Да можем заедно с Христос да повдигнем тежестта на земния живот

Днес е Четвърта неделя след Пасха – на Разслабения. "Послушайте, братя мои, слово за днешното четиво от Деянията апостолски. В това четиво се говори за изцеляването от апостол Петър чрез името на Иисус Христос на разслабения Еней, човек от град Лида и за възкресението от мъртвите също от апостол Петър в град Иопия (Яфа) на една..

публикувано на 11.05.25 в 08:00

Да помечтаем с "10 чужди мечти"

В литературата сравнително често човек може да попадне на книга, която да го накара да се замисли за собствените си желания, страхове и надежди. Далеч по-рядко събитие обаче е да попаднеш на книга, която да те накара да се замислиш за чуждите мечти, за чуждите копнежи и поводи за безсъние. Свикнали сме да се взираме в собствените си..

публикувано на 09.05.25 в 16:55

Никога не е късно да откриеш таланта си

В "Професия хоби" ни е тръгнало на художници напоследък! И ако в предишната ни история гостенката рисуваше още от дете, с молив в ръка откакто се помни, то днешната ни героиня открива магията на рисуването по-късно в живота . Но това по никакъв начин не прави таланта ѝ по-малко впечатляващ. Напротив - личи си, че когато човек твори със сърце,..

публикувано на 09.05.25 в 16:30

Ден на самоуправлението и Деня на Европа отбеляза езиковата гимназия във Видин

9 май освен ден на Европа е и Ден на ученическото самоуправление. На този ден учениците влизат в ролята на своите учители и директори на училищата, организирани от Ученическите съвети. Основната цел на тази инициатива е учениците да почувстват задълженията на своите учители и на ръководството на учебното заведение в реални условия, атмосферата..

публикувано на 09.05.25 в 16:20

Видински ученици направиха филм за Културен център "Жул Паскин"

Днес беше представен филм за това как старата синагога във Видин се превърна в Културен център „Жул Паскин“ - модерно място за изкуство, култура и туризъм. Лентата е създадена от ученици от 10-и и 11-и клас на ПГ „Проф. д-р Асен Златаров“. На представянето на филма присъстваха и ученици от ГПЧЕ "Йордан Радичков". Екранната творба е по пилотна..

публикувано на 09.05.25 в 16:05

За мисията на младите доброволци от най-голямата хуманитарна организация

Доброволчеството е отговорност, казва Радостина Йорданова от Младежкия червен кръст във Видин . Повод за разговора ни е Международният ден на Червения кръст и Червения полумесец , който отбелязваме на 8 май. Това е ден, в който се отдава признание на милионите доброволци и служители на хуманитарното движение, които ежедневно помагат на хора в..

публикувано на 09.05.25 в 14:44