Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Мерки на ЕС: От 2035 година ще се произвеждат само електромобили

Снимка: Радио Видин

Преди седмица Европейският парламент одобри новите мерки за намаляване на емисиите на CO2 от нови леки пътнически автомобили и леки търговски превозни средства в рамките на пакета "Подготвени за цел 55“, който трябва да осигури съгласувана и балансирана рамка за постигане на целите на ЕС в областта на климата. Една от мерките за намаляване на въглеродните емисии е спирането на производството на леки и лекотоварни автомобили с двигатели с вътрешно горене. От 2035 година няма да можем да си купуваме нови такива автомобили, а само втора ръка.

Прекратяването на експлоатация на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене след 2035 година има екологични, икономически и социални цели, обясни българският евродепутат Петър Витанов, член на комисията по околна среда (ENVI):

"20% от общото замърсяване се дължи на сухопътния транспорт, защото 30% от замърсяването идва от транспорта. 80% от този транспорт, от замърсяването идва от сухопътния транспорт. И действително до този момент, от 1990 година, не са намерени устойчиви алтернативни решения за декарбонизацията в сухопътния транспорт, така че със сигурност трябва да направим стъпки, по които да намалим замърсяването. Електрификацията на сухопътния транспорт, особено в частта му леки и лекотоварни автомобили е относително проста и според мен, когато говорим за България, специално, и екологичния отпечатък... ми ние живеем две години по-малко, отколкото средните европейци и то заради качеството на въздуха. Страдаме от хронични респираторни заболявания в пъти повече от средния европеец, така че за нас това е важно да имаме някакви наистина смислени стъпки, за декарбонизация на транспорта. От тая гледна точка, имайки предвид, че дори по най-консервативния прочит електрическите автомобили замърсяват три пъти по-малко, отколкото конвенционалните... От икономическа гледна точка аз съм разговарял с българския бизнес и за разлика от дори нашите северни съседи като румънците, които са сериозни автомобилни производители, Унгария, Чехия, Словакия, която между другото е номер едно по производство на автомобили на глава от населението, Германия, Франция, Италия и редица други производители, ние нямаме автомобилна индустрия, тоест ние не произвеждаме автомобили. Да, има немалко хора, които са ангажирани в сектора, в автомобилния сектор, но няма компания, която да се занимава с части, които са свързани с двигатели с вътрешно горене. Напротив, много от компаниите се занимават с производство на софтуер, с производство на друг тип продукти, които биха дори имали възможност да повишат своя капацитет и възможности след тая електрификация. Нещо повече, по данни на самия български бизнес клъстер се очаква тази промяна в законодателството да доведе до между 50 и 80 000 нови работни места високоустойчиви, високоплатени, така че от бизнес гледна точка за България също е добре и сега от социална гледна точка - ние сме най-бедната страна и каквото и да си говорим, много трудно ще можем да си позволим електрически автомобили. Само че форсирането на това законодателство ще доведе първо до спад, рязък спад в цената на електрическите автомобили, които дори и без това законодателство към 2025 - 2026 година ще се изравнят с цената на конвенционалните автомобили поради две причини - първата е икономия на мащаба и другата причина е подобряването на технологиите, свързани с батериите при автомобилите. Десетократно е намаляла цената на батерията на автомобила и ако не беше войната в Украйна и недостигът на суровини и редки метали, сигурно вече щяхме още повече да виждаме ползите от електрификацията, но така или иначе дори при тези ултраконсервативни прогнози към 2026 година се очаква цената на електрическия автомобил да достигне цената на конвенционалния и нещо повече, колкото повече по-бързо се създаде този пазар за електрически автомобили, толкова по-бързо ще се създаде пазар за втора употреба, толкова по-бързо тези цени ще могат да бъдат по-достъпни за българския гражданин, като отворя една скоба - по никакъв начин това няма да предотврати ситуацията, в която България е гробница за старите европейски автомобили. Който си обича дизелчето, ще може да си купува втора употреба от Италия, откъдето пожелае и след 2035 година."

Видинчани подхождат доста скептично по темата за възможността в недалечно бъдеще да сменят автомобила си с електрически, показа наша анкета:

"Държа си на автомобила, бензиновия, защото с една дума казано - стара кола няма, има лоша поддръжка. Това е. Според мен не е само проблем в колите, защото те замърсяват въздуха. Значи тук има нещо друго, което е и това е самолетите горе, които пръскат. Но никой това не го казва... Не мисля, че това ще се случи. Тя, държавата, не е направила детска болница, че да подпомага гражданите да си купят електрически автомобили, половината пари.  Няма как да се случи... Не мисля, не мисля, че е това бъдещето. Доказано е, че електрическите автомобили също имат вреди за природната среда, особено пък батериите им, които се скапват прекалено бързо... Не, никога не бих си сменил колата с електрическа, защото нямат тази сила. Няма тяга и затова - газ - бензин."




По публикацията работи: Гергана Панова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Ансамбъл "Шевица" представя "В огледалото на водата" във Видин

"В огледалото на водата" ще се огледа в събота вечер публиката във Видин . Едноименният концерт-спектакъл на Представителен фолклорен ансамбъл "Шевица" ще бъде показан на сцената на Драматичния театър. Видин е поредният град, в който танцьорите и певиците гостуват в рамките на своето национално турне. То започва преди година, скоро след като..

публикувано на 08.05.24 в 16:30

Неизпълнен ремонт предизвиква недоволство сред живущите на улица "Константин и Фружин" във Видин

Видинската улица "Константин и Фружин" да бъде преименувана на "40 години надежда" . Предложение за това смятат да отправят до Община Видин живущите там и по този начин да изразят недоволството си от факта, че вече 40 години чакат да бъде извършен ремонт на улицата им, разкопана през 80-те години за изграждане на канализация на квартал "Бонония"...

публикувано на 08.05.24 в 15:00

Наградиха победителите в областния кръг на Националния конкурс "Бог е любов" във Видин

Традиционно през месец май Регионалното управление на образованието във Видин и Видинска света митрополия връчват наградите на класираните от първо до трето място в областния кръг на Националния конкурса "Бог е любов" . И тази година училищата от областта се включиха активно в него, спазена беше и традицията да бъдат представени творби в..

публикувано на 08.05.24 в 14:44

Видински ученици помогнаха на деца от Димово да отидат на първата си екскурзия

Благотворителен базар в подкрепа на училище "Св. св. Кирил и Методий" в Димово се проведе в Гимназията с преподаване на чужди езици "Йордан Радичков" във Видин . Целта бе да бъдат събрани средства за екскурзия до исторически места на учениците от клуб "Млади възрожденци" от малкия град. За някои от тях тя ще е първата в живота им...

публикувано на 08.05.24 в 14:00

Вокалистът Рони Ромеро гостува на "Мездра рок фест 2024"

На 10 май Мездра посреща поредното издание на рок фестивала "Мездра Рок". Началото на събитието бе поставено през 2011 година и след кратко прекъсване традицията продължава. Тази година организаторите вдигат летвата доста високо и на сцената на фестивала в железничарския град ще излезе голямата звезда Рони Ромеро, заедно с група ЕРИДАН. За..

публикувано на 08.05.24 в 10:30

Нинко Кирилов представя новата си книга във Видин

Днес, 8 май, е премиерата във Видин на седмата книга на писателя  Нинко Кирилов . Стихосбирката "Портокал" излезе миналата година и е посрещната много позитивно от критиката. Роденият и израснал във Видин Нинко Кирилов приема с охота определението за книгата като "вселюбовна поема", наречена така от Антония Апостолова. С Нинко Кирилов..

обновено на 08.05.24 в 09:50

Малките добринки на дядо Пешо от Ослен Криводол

Кът за отдих за своите съселяни създава собственоръчно 70-годишният Пешо Петков от Ослен Криводол . Пейките са  поставени по пътя от гарата до врачанското село.  По своя инициатива възстановява в училището детската пързалка, люлките и изработва нова въртележка. Освен това се включва във всички дейности, които са свързани с облагородяването на..

публикувано на 07.05.24 в 16:00