Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Мерки на ЕС: От 2035 година ще се произвеждат само електромобили

Снимка: Радио Видин

Преди седмица Европейският парламент одобри новите мерки за намаляване на емисиите на CO2 от нови леки пътнически автомобили и леки търговски превозни средства в рамките на пакета "Подготвени за цел 55“, който трябва да осигури съгласувана и балансирана рамка за постигане на целите на ЕС в областта на климата. Една от мерките за намаляване на въглеродните емисии е спирането на производството на леки и лекотоварни автомобили с двигатели с вътрешно горене. От 2035 година няма да можем да си купуваме нови такива автомобили, а само втора ръка.

Прекратяването на експлоатация на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене след 2035 година има екологични, икономически и социални цели, обясни българският евродепутат Петър Витанов, член на комисията по околна среда (ENVI):

"20% от общото замърсяване се дължи на сухопътния транспорт, защото 30% от замърсяването идва от транспорта. 80% от този транспорт, от замърсяването идва от сухопътния транспорт. И действително до този момент, от 1990 година, не са намерени устойчиви алтернативни решения за декарбонизацията в сухопътния транспорт, така че със сигурност трябва да направим стъпки, по които да намалим замърсяването. Електрификацията на сухопътния транспорт, особено в частта му леки и лекотоварни автомобили е относително проста и според мен, когато говорим за България, специално, и екологичния отпечатък... ми ние живеем две години по-малко, отколкото средните европейци и то заради качеството на въздуха. Страдаме от хронични респираторни заболявания в пъти повече от средния европеец, така че за нас това е важно да имаме някакви наистина смислени стъпки, за декарбонизация на транспорта. От тая гледна точка, имайки предвид, че дори по най-консервативния прочит електрическите автомобили замърсяват три пъти по-малко, отколкото конвенционалните... От икономическа гледна точка аз съм разговарял с българския бизнес и за разлика от дори нашите северни съседи като румънците, които са сериозни автомобилни производители, Унгария, Чехия, Словакия, която между другото е номер едно по производство на автомобили на глава от населението, Германия, Франция, Италия и редица други производители, ние нямаме автомобилна индустрия, тоест ние не произвеждаме автомобили. Да, има немалко хора, които са ангажирани в сектора, в автомобилния сектор, но няма компания, която да се занимава с части, които са свързани с двигатели с вътрешно горене. Напротив, много от компаниите се занимават с производство на софтуер, с производство на друг тип продукти, които биха дори имали възможност да повишат своя капацитет и възможности след тая електрификация. Нещо повече, по данни на самия български бизнес клъстер се очаква тази промяна в законодателството да доведе до между 50 и 80 000 нови работни места високоустойчиви, високоплатени, така че от бизнес гледна точка за България също е добре и сега от социална гледна точка - ние сме най-бедната страна и каквото и да си говорим, много трудно ще можем да си позволим електрически автомобили. Само че форсирането на това законодателство ще доведе първо до спад, рязък спад в цената на електрическите автомобили, които дори и без това законодателство към 2025 - 2026 година ще се изравнят с цената на конвенционалните автомобили поради две причини - първата е икономия на мащаба и другата причина е подобряването на технологиите, свързани с батериите при автомобилите. Десетократно е намаляла цената на батерията на автомобила и ако не беше войната в Украйна и недостигът на суровини и редки метали, сигурно вече щяхме още повече да виждаме ползите от електрификацията, но така или иначе дори при тези ултраконсервативни прогнози към 2026 година се очаква цената на електрическия автомобил да достигне цената на конвенционалния и нещо повече, колкото повече по-бързо се създаде този пазар за електрически автомобили, толкова по-бързо ще се създаде пазар за втора употреба, толкова по-бързо тези цени ще могат да бъдат по-достъпни за българския гражданин, като отворя една скоба - по никакъв начин това няма да предотврати ситуацията, в която България е гробница за старите европейски автомобили. Който си обича дизелчето, ще може да си купува втора употреба от Италия, откъдето пожелае и след 2035 година."

Видинчани подхождат доста скептично по темата за възможността в недалечно бъдеще да сменят автомобила си с електрически, показа наша анкета:

"Държа си на автомобила, бензиновия, защото с една дума казано - стара кола няма, има лоша поддръжка. Това е. Според мен не е само проблем в колите, защото те замърсяват въздуха. Значи тук има нещо друго, което е и това е самолетите горе, които пръскат. Но никой това не го казва... Не мисля, че това ще се случи. Тя, държавата, не е направила детска болница, че да подпомага гражданите да си купят електрически автомобили, половината пари.  Няма как да се случи... Не мисля, не мисля, че е това бъдещето. Доказано е, че електрическите автомобили също имат вреди за природната среда, особено пък батериите им, които се скапват прекалено бързо... Не, никога не бих си сменил колата с електрическа, защото нямат тази сила. Няма тяга и затова - газ - бензин."




По публикацията работи: Гергана Панова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Институции докладваха за дейността по безопасност на движение по пътищата във Видинско

Информация за пътно-транспортния травматизъм за първото тримесечие на годината и предприетите и планираните мерки за подобряване на безопасността на движението по пътищата бяха представени на заседание на Областната комисия за безопасност на движението по пътищата, председателствано от заместник-областния управител на Видин Ирена Николова...

публикувано на 09.04.25 в 15:16

Комитет се бори Въстанието в Северозапада да заеме мястото си в историята

Въстанието в Северозападна България , известно също като Видинско или Белоградчишко, да присъства по-сериозно в учебниците по история на българските ученици. Това настояват от Комитет "1850 лето", възстановен от жителите на Белоградчик във връзка с честването на 175 години от въстанието. Макар че е най-масовото, за него все още се знае малко,..

публикувано на 09.04.25 в 14:00

Видинското читалище "Цвят" просвещава повече от век и половина

Първата просветно-културна организация във Видин - Народно читалище "Цвят" , ще отбележи 155 години от своето основаване. Богатата му история започва няколко години по-рано, но до официалното му основаване се стига през 1870-та. Началото е поставено на големия християнски празник Благовещение, който тогава съвпаднал с Цветница. Основателите решили да..

публикувано на 09.04.25 в 13:00

"12 разгневени мъже" с премиера във Врачанския театър

Врачанският театър ще представи поредното си ново заглавие в репертоара. На 9 и 10 април в камерната зала ще се изиграят премиерните спектакли на „12 разгневени мъже" от Реджиналд Роуз, чийто режисьор е Петринел Гочев. В спектакъла, както показва заглавието, участват 12 мъже, но и две жени. Каква е тяхната роля разказва режисьорът Петринел Гочев..

публикувано на 09.04.25 в 09:53

Реплика на средновековен таран е възстановена в "Баба Вида"

Възстановиха средновековния таран в крепостта „Баба Вида“ във Видин. Древното стенобойно оръжие е останало от снимките на някои от многото исторически филми, снимани в крепостта, но с течение на годините е започнало да се руши. С помощта на майстора дърводелец Венелин Йорданов вече е възстановено.  Тараните са мощни машини за разбиване на..

публикувано на 08.04.25 в 16:55

Ромски младежи от Видин - пример за успешна реализация

В Международния ден на ромите, 8 април, успяхме да съберем четирима приятели от квартал "Нов път" във Видин. Те са успешни млади хора, които се реализират в различни области на живота, но неизменно с тях вървят музиката и артистичността. Приятелството им става по-силно, защото създават своя музикална група - "Northwest 3700" . В нея всеки..

публикувано на 08.04.25 в 15:25
Ясмина Витанова

Видинска ученичка получи награда за най-добра бизнес идея

Дванайсетокласничката Ясмина Витанова, която учи специалност "Търговия" в ПГ "Проф. д-р Асен Златаров" във Видин се класира на трето място в Националното състезание по предприемачество "Най-добра бизнес идея". Съревнованието на тема "Устойчиво развитие на селския туризъм" се проведе в град Кюстендил.  Проектът на Ясмина и нейния екип показва..

публикувано на 08.04.25 в 14:20