Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Мерки на ЕС: От 2035 година ще се произвеждат само електромобили

Снимка: Радио Видин

Преди седмица Европейският парламент одобри новите мерки за намаляване на емисиите на CO2 от нови леки пътнически автомобили и леки търговски превозни средства в рамките на пакета "Подготвени за цел 55“, който трябва да осигури съгласувана и балансирана рамка за постигане на целите на ЕС в областта на климата. Една от мерките за намаляване на въглеродните емисии е спирането на производството на леки и лекотоварни автомобили с двигатели с вътрешно горене. От 2035 година няма да можем да си купуваме нови такива автомобили, а само втора ръка.

Прекратяването на експлоатация на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене след 2035 година има екологични, икономически и социални цели, обясни българският евродепутат Петър Витанов, член на комисията по околна среда (ENVI):

"20% от общото замърсяване се дължи на сухопътния транспорт, защото 30% от замърсяването идва от транспорта. 80% от този транспорт, от замърсяването идва от сухопътния транспорт. И действително до този момент, от 1990 година, не са намерени устойчиви алтернативни решения за декарбонизацията в сухопътния транспорт, така че със сигурност трябва да направим стъпки, по които да намалим замърсяването. Електрификацията на сухопътния транспорт, особено в частта му леки и лекотоварни автомобили е относително проста и според мен, когато говорим за България, специално, и екологичния отпечатък... ми ние живеем две години по-малко, отколкото средните европейци и то заради качеството на въздуха. Страдаме от хронични респираторни заболявания в пъти повече от средния европеец, така че за нас това е важно да имаме някакви наистина смислени стъпки, за декарбонизация на транспорта. От тая гледна точка, имайки предвид, че дори по най-консервативния прочит електрическите автомобили замърсяват три пъти по-малко, отколкото конвенционалните... От икономическа гледна точка аз съм разговарял с българския бизнес и за разлика от дори нашите северни съседи като румънците, които са сериозни автомобилни производители, Унгария, Чехия, Словакия, която между другото е номер едно по производство на автомобили на глава от населението, Германия, Франция, Италия и редица други производители, ние нямаме автомобилна индустрия, тоест ние не произвеждаме автомобили. Да, има немалко хора, които са ангажирани в сектора, в автомобилния сектор, но няма компания, която да се занимава с части, които са свързани с двигатели с вътрешно горене. Напротив, много от компаниите се занимават с производство на софтуер, с производство на друг тип продукти, които биха дори имали възможност да повишат своя капацитет и възможности след тая електрификация. Нещо повече, по данни на самия български бизнес клъстер се очаква тази промяна в законодателството да доведе до между 50 и 80 000 нови работни места високоустойчиви, високоплатени, така че от бизнес гледна точка за България също е добре и сега от социална гледна точка - ние сме най-бедната страна и каквото и да си говорим, много трудно ще можем да си позволим електрически автомобили. Само че форсирането на това законодателство ще доведе първо до спад, рязък спад в цената на електрическите автомобили, които дори и без това законодателство към 2025 - 2026 година ще се изравнят с цената на конвенционалните автомобили поради две причини - първата е икономия на мащаба и другата причина е подобряването на технологиите, свързани с батериите при автомобилите. Десетократно е намаляла цената на батерията на автомобила и ако не беше войната в Украйна и недостигът на суровини и редки метали, сигурно вече щяхме още повече да виждаме ползите от електрификацията, но така или иначе дори при тези ултраконсервативни прогнози към 2026 година се очаква цената на електрическия автомобил да достигне цената на конвенционалния и нещо повече, колкото повече по-бързо се създаде този пазар за електрически автомобили, толкова по-бързо ще се създаде пазар за втора употреба, толкова по-бързо тези цени ще могат да бъдат по-достъпни за българския гражданин, като отворя една скоба - по никакъв начин това няма да предотврати ситуацията, в която България е гробница за старите европейски автомобили. Който си обича дизелчето, ще може да си купува втора употреба от Италия, откъдето пожелае и след 2035 година."

Видинчани подхождат доста скептично по темата за възможността в недалечно бъдеще да сменят автомобила си с електрически, показа наша анкета:

"Държа си на автомобила, бензиновия, защото с една дума казано - стара кола няма, има лоша поддръжка. Това е. Според мен не е само проблем в колите, защото те замърсяват въздуха. Значи тук има нещо друго, което е и това е самолетите горе, които пръскат. Но никой това не го казва... Не мисля, че това ще се случи. Тя, държавата, не е направила детска болница, че да подпомага гражданите да си купят електрически автомобили, половината пари.  Няма как да се случи... Не мисля, не мисля, че е това бъдещето. Доказано е, че електрическите автомобили също имат вреди за природната среда, особено пък батериите им, които се скапват прекалено бързо... Не, никога не бих си сменил колата с електрическа, защото нямат тази сила. Няма тяга и затова - газ - бензин."




По публикацията работи: Гергана Панова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Фредерик Бегбеде и неговата изповед

Има книги, които звучат като закъсняло извинение. Други са като пиянски монолог в два след полунощ. „Изповедта на един назадничав хетеросексуален мъж“ на френския писател Фредерик Бегбеде е и двете едновременно. Тя е своеобразен негов автопортрет, рисуван сякаш с премигващ неон, доза цинизъм и плахо чувство за вина. Макар да е родом..

публикувано на 15.08.25 в 17:10

България да поиска промени в регламента на ЕС за пътници с увреждания, предлага юрист

След случая със сваленото от самолет дете в инвалидна количка , България трябва да предложи промени в европейския регламент и да засили защитите за пътниците с увреждания, коментира юристът Петър Кичашки. Според него трябва да бъдат инициирани разговори на ниво Европейски парламент и Европейска комисия. Според Петър Кичашки, който е и бивш член на..

публикувано на 15.08.25 в 16:45

Творческият свят на художничката Кристина Василева от Лом

В рубриката "Професия хоби" ви срещаме с талантливи артисти или хора с професии, които вдъхновяват. Днес ще се потопим в света на една изключително даровита дама от Лом. Тя се казва Кристина Василева и рисува откакто се помни … а може би дори и отпреди това - започнала е още на две години, когато повечето от нас едва държат молив...

публикувано на 15.08.25 в 16:30

Избраха новите "Мис и Мистър Северозападна България"

Избраха новите лица на Северозапада за 2025 година. Титлите "Мис" и "Мистър" отидоха при 18-годишната Ралица Кирилова и 28-годишния Силвио Хилмиев. Конкурсът "Мис и Мистър Северозападна България" се проведе преди дни в Лом и беше част от събитията, свързани с фолклорните празници "Поломие". Тазгодишното издание на конкурса мина под надслов "Да се..

публикувано на 15.08.25 в 16:05

"Фабрика за емоции" предлага занимания за децата във Видин през лятото

"Фабрика за емоции" събира всеки вторник децата в Библиопощата във Видин . Организира се от Общинския съвет по наркотични вещества и Превантивно информационния център към него. Заниманията са всеки вторник в Център за обучение, изкуство и култура към Регионална библиотека „Михалаки Георгиев” - Видин. Психологът Боряна Ангелова обясни:..

публикувано на 15.08.25 в 15:53

Бъди – малкият трицветен чаровник, който завладява сърцето на Радина

Днешният домашен любимец, който ни гостува в рубриката "97 лапи и една опашка", е порода "Йоркширски териер"… но не какъв да е, а истински бийвър! Йоркширският териер бийвър , или просто бийвър териер, е сравнително нова и невероятно чаровна порода, произлязла от стандартния йоркширски териер, но с уникално трицветно оцветяване, което го прави..

публикувано на 15.08.25 в 15:30

Какво бъдеще чака Младежкия дом във Видин

Младежкият дом е специално място за поколения видинчани, израснали в клубовете му за талантливи деца, пазещи вълнуващи спомени от събитията и дискотеките, провеждани там. Постепенно институцията спира дейността си, закрита е и от нея  сега са останали само сградата и свидетелствата за годините, когато под покрива ѝ са се събирали стотици..

публикувано на 15.08.25 в 14:23