Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Богдан Милчев: Не може лаици да се упражняват на гърба на милиони шофьори

Богдан Милчев
Снимка: БГНЕС



Народното събрание разгледа поправки в Наказателния кодекс, с които се увеличават наказанията, свързани с пътните произшествия и рисковото шофиране.

Криминализира се отказът да бъдеш изследван за наркотици и алкохол при рецидив, вдига се долната граница на определени наказания и се регламентира конфискацията на автомобил, собственост на водача, участник в ПТП. 

Тези промени няма по никакъв начин да повлияят на пътно-транспортния травматизъм, на мнение е Богдан Милчев, директор на Института за пътна безопасност.

"Категорично тази промяна няма да реши войната по пътищата, но няма и да я влоши. Тези промени сами по себе си няма да помогнат абсолютно нищо и това е доказано във времето, защото това са, мерките за завишаване на глобите, те просто не работят. Необходими са, МВР имат тежки организационни проблеми в работата си, които се опитва да ги решава с празни инструменти... това е изключително грешен подход. Аз правя едно контрапредложение: нека депутатите, които ще гласуват толкова тежки промени и смятат, че това ще помогне, да поемат отговорност. Нека 51-вата промяна, тъй като 50 промени правят в НПК, която да приемат, е че ако до една година тези мерки не дадат резултат, те също да влязат в затвора. Не може лаици да се упражняват на гърба на милиони шофьори, защото сме в ситуация, в която, от една страна, близките на жертвите и на пострадалите от катастрофи, излизат на улицата, защото виждат, че няма държава, искат правосъдие. Само че правосъдието на жертвата е око за око. Ние не искаме такова правосъдие. Ние искаме правосъдие, което наистина да сложи ред на пътя така че да не стигаме до увеличаване на жертвите. От началото на годината ние имаме ръст на жертвите, сериозен ръст в проценти, така че нека МВР да се замисли, както и премиерът Денков, който на първото заседание каза, че това е приоритет на правителството".

Във вторник Правната комисия в Народното събрание увеличи санкциите за причиняване на смърт в катастрофа при непредпазливост. В момента наказанието в тази хипотеза е от 2 до 6 години затвор, а в особено тежки случаи – от 3 до 10 години. Комисията гласува санкцията да стане от 3 до 8 години затвор, а в особено тежки случаи – от 10 до 20 години.

Разработените обаче конкретни предложения и идеи, включително и с участието на юристи и близки на жертви от катастрофи, от Института за пътна безопасност, не попадат в рамките на настоящите законодателни промени.

Милчев посочи пробацията като превъзпитаваща мярка, която може да премахне хулиганството на пътя.

"Това не са даже наши идеи. Измислено е още 2018 година на конференция в Софийския университет, когато се говореше за нов Закон за движението по пътищата, който трябваше да се разделя на три, тогава юридическата общност в България предложи съвсем различен подход. Ние имаме проблем с инструментариума на наказание и въздействие на хулиганите на пътя. Има решение. Имаме подобен закон, който 2007-8, ако не греша, беше създаден за футболното хулиганство. Същото е: дали си хулиган на стадиона или на пътя, това поведение е същото. С футболното хулиганство се справихме, налагайки пробация. Наложихме заддържане в поделенията на МВР за 2 седмици, безвъзмезден труд. Тези три наказания ще въздействат много бързо върху 10 хиляди шофьори, които според нашите данни са със системни нарушения по пътя. Пак по наши данни обаче голяма част от народните представители ще попаднат под ударите на такова пръвосъдие. Те също са хулигани на пътя. Ако поискате справка на голяма част от депутатите, ще видите какви нарушения са извършили в последните 10 години. Някои от тях и алкохол са употребявали".

Нужен е съвсем друг подход и други начини, за да се постигне по-добра пътна безопасност, аргументира се още експертът.

"Борят се, искрени са, вярвам в това. Просто не я разбират тази работа. Как да им го кажем по-просто? Не я разбират. Трябва да дадат възможност на някои организации, на група от експерти, които да поемат отговорността за случващото се. Това, което те правят, е едно действие всеки път. Хората излизат на протест, а те завишават наказанията. Необходимо е да се действа по цялата линия. Да чувате депутатите да говорят за корупция в Транспортната система? Да чувате депутатите да говорят за структурни промени в системата за управление? Да чувате да говорят за промени в закона така че да наказват длъжностните лица, които не си вършат работата, като кметове на общини, като АПИ... Така идват проблемите. Абсолютно реално го казвам, че никакви промени няма да въздействат по никакъв начин. Просто това е едно упражнение за отнемане на обществената енергия... до следващите катастрофи. Пак ще ме потърсите след няколко месеца, а ние с Вас този разговор сме го водили колко пъти?"

Българският министър-председател е длъжен да упражнява контрол над Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата“, посочи Милчев.

"Проблемът не е в депутатите, проблемът е в Министерски съвет. Министерски съвет през 2019 година създаде Държавна агенция. Това е инструментът в ръцете на българския премиер, който и да е той, с който той трябва да въздейства върху пътно-транспортната обстановка и да я прави по-безопасна. Принудихме тогавашното правителство, след случилото се край Своге, да създаде такъв инструмент, с който да се въздейства и да се намалява риска. Не го използват. Просто не е честно: да имаш инструмент в ръцете си, но не знаят, не умеят... Денков държи само химикалката. Той не разбира как да борави с Държавната агенция, подчинена на него. Пряко на него. Изрично настоявах такава агенция да бъде подчинена на премиера, защото тя трябва да въздейства върху всички министри. Нямат желание да се вслушват в експертите, има пълен бойкот от страна на Министерството на регионалното развитие да дават отговори. При Шишков поне получавахме откази, а тези не си правят труда да ни откажат и информацията, просто не ни отговарят. Искахме информация за ремонтите през август, те не ни я дават. Стават все по-нагли и арогантни, защото имат пълен контрол върху медийното пространство".

Ще бележат ли промените в Наказателния кодекс край на войната по пътищата? Това попитахме видинчани.

"Добро решение, разумно, трябва да се промени мисленето на хората, мярката е добра предупредителна и наказателна... Прекалено много поправки, а резултати няма... Полицията трябва да си върши работата, вместо да си играе на бумащини... Хора пият, карат, хванат го, ама го пуснат, а законът трябва да бъде строг към водачите, които са нарушители...".

Статистиката показва, че през миналата година в България загиналите са 531, от които 7 при катастрофи с пияни шофьори, а двама - с дрогирани. 



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Сдружение "Заедно за бъдеще": Във Видин няма кризисен център за жени, пострадали от насилие

На 25 ноември отбелязваме Международния  ден за премахване на насилието срещу  жени . По данни на Националния статистически институт всяка пета жена в България е била жертва на психическо, а всяка единадесета на физическо или сексуално  насилие . В Международния ден от сдружение "Заедно за бъдеще" обявиха кампанията..

публикувано на 25.11.25 в 15:53

Курс за творческо писане за ученици започва във Видин

Във Видин започва курс за творческо писане за ученици.  Целта е децата да развият уменията си за литературно писане - от идеи до завършени текстове. Преподавател  е Тодоринка Тодорова, учител по английски език, с творчески псевдоним Тедирут. Тя споделя за своята идея:  "Винаги търся начин ида общувам с млади хора и да им бъда..

публикувано на 25.11.25 в 15:05

В гимназията във Владимирово учат в симулативна среда

Професионална гимназия по транспорт в село Владимирово има нова придобивка. Това е автотренажор, който дава възможност на учениците да попаднат в реална среда на пътната обстановка или т.нар. симулативна среда, а целта е да стане обучението още по-качествено. С новия и модерен автотренажор учениците ще могат да практикуват по-добре своите умения..

публикувано на 25.11.25 в 14:15

Валентина Иванова: За мен най-важно е да изградя връзка с учениците

Валентина Иванова - старши учител по математика и информатика, e сред десетте  изявени български учители, получили наградата на МОН „Константин Величков“ за принос към образованието. Отличията бяха връчени от министъра на образованието и науката Красимир Вълчев на тържествена церемония. За наградата си Валентина Иванова казва:  " Бях номинирана..

публикувано на 25.11.25 в 13:10

Книгата "Врачански тиквеник Марин" в Бяла Слатина

Мариета Цолова представя второто преработено издание на книгата си "Врачански тиквеник Марин" в читалището в Бяла Слатина днес.  През 2017 година книгата предизвика голям интерес и за една година тиражът ѝ бе изкупен. Сега тя отново я преиздава, но с нови моменти и герои.  Авторката е от село Търнава, обича родния си край и невероятния..

публикувано на 25.11.25 в 12:00

Данъци и обществена полза - вечният въпрос

Във Видин май се задават по-солени местни данъци . На обществено обсъждане представиха предложение имотният данък за хората да скочи от 1,6 на 2,2 промила - тоест да стане колкото този за фирмите. Говори се и за промени в данъците за колите, така че ако Общинският съвет каже „да“, видинчани ги чакат нови правила съвсем скоро. Заложено е и..

публикувано на 24.11.25 в 17:05

платена публикация
Готово е научното съдържание за нова постоянна експозиция в музей "Конака"

Изготвена е документацията за постоянна експозиция на музей "Конака" във Видин. Предстои да бъде внесена за съгласуване в Министерството на културата, откъдето е основното финансиране. Документацията, подготвена от екипа на Регионален исторически музей - Видин, е от близо хиляда страници, каза ръководителят на проекта Ваня Ставрева...

публикувано на 24.11.25 в 16:39