Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Богдан Милчев: Не може лаици да се упражняват на гърба на милиони шофьори

Богдан Милчев
Снимка: БГНЕС



Народното събрание разгледа поправки в Наказателния кодекс, с които се увеличават наказанията, свързани с пътните произшествия и рисковото шофиране.

Криминализира се отказът да бъдеш изследван за наркотици и алкохол при рецидив, вдига се долната граница на определени наказания и се регламентира конфискацията на автомобил, собственост на водача, участник в ПТП. 

Тези промени няма по никакъв начин да повлияят на пътно-транспортния травматизъм, на мнение е Богдан Милчев, директор на Института за пътна безопасност.

"Категорично тази промяна няма да реши войната по пътищата, но няма и да я влоши. Тези промени сами по себе си няма да помогнат абсолютно нищо и това е доказано във времето, защото това са, мерките за завишаване на глобите, те просто не работят. Необходими са, МВР имат тежки организационни проблеми в работата си, които се опитва да ги решава с празни инструменти... това е изключително грешен подход. Аз правя едно контрапредложение: нека депутатите, които ще гласуват толкова тежки промени и смятат, че това ще помогне, да поемат отговорност. Нека 51-вата промяна, тъй като 50 промени правят в НПК, която да приемат, е че ако до една година тези мерки не дадат резултат, те също да влязат в затвора. Не може лаици да се упражняват на гърба на милиони шофьори, защото сме в ситуация, в която, от една страна, близките на жертвите и на пострадалите от катастрофи, излизат на улицата, защото виждат, че няма държава, искат правосъдие. Само че правосъдието на жертвата е око за око. Ние не искаме такова правосъдие. Ние искаме правосъдие, което наистина да сложи ред на пътя така че да не стигаме до увеличаване на жертвите. От началото на годината ние имаме ръст на жертвите, сериозен ръст в проценти, така че нека МВР да се замисли, както и премиерът Денков, който на първото заседание каза, че това е приоритет на правителството".

Във вторник Правната комисия в Народното събрание увеличи санкциите за причиняване на смърт в катастрофа при непредпазливост. В момента наказанието в тази хипотеза е от 2 до 6 години затвор, а в особено тежки случаи – от 3 до 10 години. Комисията гласува санкцията да стане от 3 до 8 години затвор, а в особено тежки случаи – от 10 до 20 години.

Разработените обаче конкретни предложения и идеи, включително и с участието на юристи и близки на жертви от катастрофи, от Института за пътна безопасност, не попадат в рамките на настоящите законодателни промени.

Милчев посочи пробацията като превъзпитаваща мярка, която може да премахне хулиганството на пътя.

"Това не са даже наши идеи. Измислено е още 2018 година на конференция в Софийския университет, когато се говореше за нов Закон за движението по пътищата, който трябваше да се разделя на три, тогава юридическата общност в България предложи съвсем различен подход. Ние имаме проблем с инструментариума на наказание и въздействие на хулиганите на пътя. Има решение. Имаме подобен закон, който 2007-8, ако не греша, беше създаден за футболното хулиганство. Същото е: дали си хулиган на стадиона или на пътя, това поведение е същото. С футболното хулиганство се справихме, налагайки пробация. Наложихме заддържане в поделенията на МВР за 2 седмици, безвъзмезден труд. Тези три наказания ще въздействат много бързо върху 10 хиляди шофьори, които според нашите данни са със системни нарушения по пътя. Пак по наши данни обаче голяма част от народните представители ще попаднат под ударите на такова пръвосъдие. Те също са хулигани на пътя. Ако поискате справка на голяма част от депутатите, ще видите какви нарушения са извършили в последните 10 години. Някои от тях и алкохол са употребявали".

Нужен е съвсем друг подход и други начини, за да се постигне по-добра пътна безопасност, аргументира се още експертът.

"Борят се, искрени са, вярвам в това. Просто не я разбират тази работа. Как да им го кажем по-просто? Не я разбират. Трябва да дадат възможност на някои организации, на група от експерти, които да поемат отговорността за случващото се. Това, което те правят, е едно действие всеки път. Хората излизат на протест, а те завишават наказанията. Необходимо е да се действа по цялата линия. Да чувате депутатите да говорят за корупция в Транспортната система? Да чувате депутатите да говорят за структурни промени в системата за управление? Да чувате да говорят за промени в закона така че да наказват длъжностните лица, които не си вършат работата, като кметове на общини, като АПИ... Така идват проблемите. Абсолютно реално го казвам, че никакви промени няма да въздействат по никакъв начин. Просто това е едно упражнение за отнемане на обществената енергия... до следващите катастрофи. Пак ще ме потърсите след няколко месеца, а ние с Вас този разговор сме го водили колко пъти?"

Българският министър-председател е длъжен да упражнява контрол над Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата“, посочи Милчев.

"Проблемът не е в депутатите, проблемът е в Министерски съвет. Министерски съвет през 2019 година създаде Държавна агенция. Това е инструментът в ръцете на българския премиер, който и да е той, с който той трябва да въздейства върху пътно-транспортната обстановка и да я прави по-безопасна. Принудихме тогавашното правителство, след случилото се край Своге, да създаде такъв инструмент, с който да се въздейства и да се намалява риска. Не го използват. Просто не е честно: да имаш инструмент в ръцете си, но не знаят, не умеят... Денков държи само химикалката. Той не разбира как да борави с Държавната агенция, подчинена на него. Пряко на него. Изрично настоявах такава агенция да бъде подчинена на премиера, защото тя трябва да въздейства върху всички министри. Нямат желание да се вслушват в експертите, има пълен бойкот от страна на Министерството на регионалното развитие да дават отговори. При Шишков поне получавахме откази, а тези не си правят труда да ни откажат и информацията, просто не ни отговарят. Искахме информация за ремонтите през август, те не ни я дават. Стават все по-нагли и арогантни, защото имат пълен контрол върху медийното пространство".

Ще бележат ли промените в Наказателния кодекс край на войната по пътищата? Това попитахме видинчани.

"Добро решение, разумно, трябва да се промени мисленето на хората, мярката е добра предупредителна и наказателна... Прекалено много поправки, а резултати няма... Полицията трябва да си върши работата, вместо да си играе на бумащини... Хора пият, карат, хванат го, ама го пуснат, а законът трябва да бъде строг към водачите, които са нарушители...".

Статистиката показва, че през миналата година в България загиналите са 531, от които 7 при катастрофи с пияни шофьори, а двама - с дрогирани. 



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Кафе-книжарница с кауза отваря врати във Враца

Сдружение „Книгини“ отваря първата в България кафе-книжарница с благотворителна кауза. Обектът се помещава в център „Книгини“ във Враца. Каузата е подкрепа на деца и младежи с онкологични и редки генетични заболявания. Сдружение "Книгини" е създадено от три изключително вдъхновяващи дами, които дават всичко от себе си, за да направят..

публикувано на 27.11.24 в 17:00

Любов и професионализъм - тайната зад 16-годишния успех на "шоколадчетата" от Лом

На шестнадесетия си рожден ден "шоколадчетата" от Лом ще превземат Видин . Този петък, 29 ноември, талантливите млади изпълнители от вокалната група с най-сладкото име, ще празнуват с концерт, озаглавен "Рок магия". За пътя на формацията към рок музиката и изобщо за изминалите 16 години разговаряме с основателя, ръководител на формацията - вокалния..

публикувано на 27.11.24 в 16:30

Българските пощи избират "Най-красиво писмо до Дядо Коледа"

"Най-красивото писмо до Дядо Коледа" ще бъде избрано за 30-а поредна година у нас. Конкурсът е организиран от "Български пощи", които отправят покана до всички деца да участват, като изпратят писмо до добрия старец от Лапландия. Основното изискване е писмата да съдържат правилно изписан адрес на подателя. За получател трябва да бъде посочено "За..

публикувано на 27.11.24 в 14:43

Завърши седмият археологически сезон в античния Алмус в Лом

Римският Алмус е основан по-рано, отколкото се смяташе досега. До този извод стигнаха археолозите, които за седма поредна година проведоха проучване на късноантичната крепост, попадаща в днешния квартал "Калетата" на град Лом . Акцентът на разкопките е поставен върху по-ранните периоди на обитаване, които предшестват самата крепост. Касае се за..

публикувано на 27.11.24 в 14:00

Ало измамниците посягат и към читалищата

За нестандартна ало измама предупреждават от Съюза на народните читалища . Непознати се обаждат до културните институции, че трябва да заплатят, за да бъдат включени задължително в електронни регистри. Мнимите чиновници искат между 80 и 100 лева за административната услуга и дори заплашват със санкции.  "Подобни опити, но и други имаше през..

публикувано на 26.11.24 в 16:25

75 дни е срокът за укрепване на западния бастион на "Баба Вида"

Аварийното укрепване на западния бастион на средновековната крепост "Баба Вида" във Видин е в ход. Изградена е строителна площадка, на която работят две фирми - "Актив инвест груп" ЕООД, Видин и "НСК София" ЕООД. Стойността на строително-монтажните работи е 213 726,60 лева с ДДС, каза началникът на отдел "Устройство на територията“ в..

публикувано на 26.11.24 в 14:30

ОУ "Христо Ботев" в Търнава успешно работи по програмата "Училища за пример"

ОУ "Христо Ботев" във врачанското село Търнава е едно от шестте училища в Северозападна България, които успешно преминават обучителната програма „Училища за пример“ на фондация „Заедно в час“. Организацията има в ече три випуска, които са завършили обучението и работят успешно с учениците.  Основната цел на програмата е да се..

публикувано на 26.11.24 в 14:00