Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Работна група обсъжда единна визия за дигитализация в образованието

Снимка: МОН



Постигане на съгласие около единна визия за дигитализацията в българското образование - това е основната задача пред работната група, чието създаване преди дни обявиха от Министерството на образованието и науката. В нея участват представители на неправителствения сектор, родителски организации, технологичния бизнес, директори на училища, синдикатите в образованието, университетски преподаватели, експерти от образователното ведомство. Целта е тази визия да съответства на съвременните тенденции в развитието на технологиите в глобален мащаб и на това как образователните системи реагират в отговор на технологичните промени, обясни за Радио ВИДИН заместник-министърът на образованието и науката Наталия Митева. Тя допълни, че е важно инвестициите в образованието да се насочват като се вземат под внимание тенденциите в развитието на технологиите, както и с оглед на това какво търси съвременният пазар на труда:

"Всяка година Министерството на образованието и науката инвестира значителен ресурс, близо 12 млн. лв. в последните години на годишна база, в дигитализация и това означава средства за интернет, за устройства, за обезпеченост, както и множество, множество програми за повишаване капацитета на учителите, преподавателите, на училищните директори и извънкласни дейности за учениците във връзка с ИКТ (информационни и комуникационни технологии - бел.ред.) сферата, разработването на дигитални приложения, програмирането и т.н. Всички тези инвестиции не трябва просто да се преповтарят от година за година, а трябва да се има предвид какви са съвременните тенденции и най-вече какъв е интересът на децата. Какво търси съвременният пазар на труда. Знаем, че за един първокласник, който сега в момента е стъпил на прага на първи клас, той или тя ще има възможност да смени около 5-6 професии в рамките на професионалния си път, затова знаем, че е ужасно важно, най-малките ни ученици особено, да бъдат най-вече подготвени за това, да могат да учат през цялото време и да се адаптират, да сменят посоки, подходи, професии. Това е основното умение, което трябва да развиват в училището и е безкрайно ясно към този момент, че технологиите имат водещо място в съвременното обучение, не самоцелно, напротив. Те трябва да подпомагат критичното мислене, дигиталната грамотност, медийната грамотност, създаването на различни решения за живота. Ето в тази посока върви цялостната ни визия за образованието - то да подпомага развиването на умения за живота, решаването на конкретни проблеми от заобикалящия свят, да бъде по-практично, по-проектно, по-проблемно ориентирано и да развива компетентности и умения, а не само знания и възпроизвеждането на знания. И всъщност нашата работа, дигитализацията, само подпомага този процес."

Заместник-министър Митева изрази очакване до два месеца да има една солидна основа на визия за това накъде да се движим в образованието в следващите години по отношение на дигиталните възможности и как искаме да постигнем целите, свързани с повишаване на уменията и на достъпа до дигитални ресурси за всяко българско дете. 

Темата за изкуствения интелект е била във фокуса на първото заседание на работната група. Една от основните задачи пред нея е одобряване на насоки за използване на изкуствения интелект в образованието, които да вземат под внимание рисковете и опасностите, но най-вече възможностите, които трябва да използваме: 

"Ние вече имаме първа версия на такива насоки и ги подложихме на дискусия на тази първа среща на работната група. Съгласихме се около това, че ние като образователни лидери трябва да дадем сигнал към училищата и университетите, че изкуственият интелект вече е тук, той не е бъдеще, а настояще. Има неща, за които трябва да се притесняваме и за които трябва да внимаваме, но най-вече и възможности, които да използваме. В тези първи насоки, всъщност ние сме подали тези основни параметри - етичните норми на използване на изкуствен интелект, както и много практически примери за това, как да се използва в различни ситуации."

Изследвания показват, че прекомерното използване на технологиите всъщност води до негативни образователни резултати. Затова е важно да бъде постигнат баланс, подчерта заместник-министър Митева:

"Например в рамките на PISA, които излязоха на 5 декември 2023 година и обобщи резултатите за изследването, проведено през 2022 година, част от резултатите за България, но и на глобално ниво, включваха това, че прекомерното използване на дигитални устройства от учениците разсейва. Учениците използват много мобилните си устройства в образователния процес, но не за образователни цели. И всъщност, по-дългото време, прекарано използвайки устройства за необразователни цели в училище е тясно свързано с по-ниската мотивация за учене и по-ниски резултати конкретно по математика."

Съвременните поколения - днешните ученици, са родени и израснали с технологиите в ръцете, но това не означава, че ги използват целесъобразно за учене или за продуктивна дейност. Така че ролята на учителя става все по-важна -  да модерира този процес на учене и на взаимодействие с технологиите, така че да се развива потенциалът на всеки ученик, отбеляза заместник-министър Митева. 


*Повече може да чуете в звуковия файл.
По публикацията работи: Виктория Топалска

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Шоу с дронове за Ботевите дни във Враца

Спектакъл с дронове, вечерни концерти и десетки събития са част от програмата на Ботеви дни 2024 година. За врачани поредицата от празнични дни са нещо повече от традиция и това си проличава от програмата за честването им през тази година. Тазгодишната програма на Ботеви дни е изключително богата - в нея влизат 38 събития, които са от основната..

публикувано на 30.04.24 в 16:37

Ученичка от Монтана спечели Национално състезание по предприемачество

"Носии на бъдещето" е името на най-добрата бизнес идея в Националното състезание по предприемачество, провело се в  Свищов, която спечели първо място. Създател на идеята е дванадесетокласничката  Катерина Домб и от Финансово-стопанската професионална гимназия "Васил Левски"  в Монтана и нейните съотборници от ПГ по икономика в Русе, Хасково и..

публикувано на 30.04.24 в 15:20

Видинчани със забележки към заграденото пространство за кучета

Две са поставените пейки в заградено пространство за разходка на кучета в парка "Владикина бахча". На тях могат да сядат стопаните, дошли с любимците си. Потърсихме мнението на ползващите пространството, за да разберем имат ли забележки или предложения за него: "Моето мнение, че заграждението не е направено като хората. Част от..

публикувано на 30.04.24 в 14:20

Кога ще се ремонтира пътя Връшка чука - Киреево

В много лошо и дори опасно състояние е третокласният път, който води от ГКПП "Връшка чука" към село Киреево. Пътят води към Е79 до Димово и Белоградчик. Опасни са банкетите и канавките, които са доста дълбоки и създават опасност от пропадане на леки коли. Проблемният участък е с дължина  около 4 км.  Оказва се, че лошото състояние на..

публикувано на 30.04.24 в 12:50

Благотворително събитие подкрепя онкоболни жени от Северозапада

Благотворителен коктейл в подкрепа на онкоболни жени ще се проведе във Враца. Целта е да бъдат закупени помощни средства - тюрбани и гръдни епитези, за пациентки на Комплексен онкологичен център /КОЦ/ Враца, които са от цяла Северозападна България.  Идеята за благотворителното събитие е на Инициативния комитет за борба с рака на гърдата. Създаден от..

публикувано на 30.04.24 в 11:25

Румяна Димитрова: Обичайте тялото си, за да обичате и дрехите си

В днешното издание на "Модни лабиринти" ще засегнем един въпрос, който е повече от важен за всеки един от нас. И това е изборът на правилните дрехи. Това е така, защото изборът на правилните дрехи, които подхождат на нашата фигура, може да промени драстично външния ни вид и самочувствие.  Първата стъпка е да разберете какъв тип фигура..

публикувано на 29.04.24 в 16:00

Симфониета-Видин отбелязва 75 години от създаването си

През 2024 година Симфониета-Видин отбелязва значима годишнина - 75 години от създаването на културния институт. Първите стъпки за създаването на симфоничен оркестър във Видин датират още около 1910 година - тогава все още може да се говори за непрофесионален оркестър и така до януари 1949 година, когато е създаден Държавен симфоничен оркестър във..

публикувано на 29.04.24 в 14:00