Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Работна група обсъжда единна визия за дигитализация в образованието

Снимка: МОН



Постигане на съгласие около единна визия за дигитализацията в българското образование - това е основната задача пред работната група, чието създаване преди дни обявиха от Министерството на образованието и науката. В нея участват представители на неправителствения сектор, родителски организации, технологичния бизнес, директори на училища, синдикатите в образованието, университетски преподаватели, експерти от образователното ведомство. Целта е тази визия да съответства на съвременните тенденции в развитието на технологиите в глобален мащаб и на това как образователните системи реагират в отговор на технологичните промени, обясни за Радио ВИДИН заместник-министърът на образованието и науката Наталия Митева. Тя допълни, че е важно инвестициите в образованието да се насочват като се вземат под внимание тенденциите в развитието на технологиите, както и с оглед на това какво търси съвременният пазар на труда:

"Всяка година Министерството на образованието и науката инвестира значителен ресурс, близо 12 млн. лв. в последните години на годишна база, в дигитализация и това означава средства за интернет, за устройства, за обезпеченост, както и множество, множество програми за повишаване капацитета на учителите, преподавателите, на училищните директори и извънкласни дейности за учениците във връзка с ИКТ (информационни и комуникационни технологии - бел.ред.) сферата, разработването на дигитални приложения, програмирането и т.н. Всички тези инвестиции не трябва просто да се преповтарят от година за година, а трябва да се има предвид какви са съвременните тенденции и най-вече какъв е интересът на децата. Какво търси съвременният пазар на труда. Знаем, че за един първокласник, който сега в момента е стъпил на прага на първи клас, той или тя ще има възможност да смени около 5-6 професии в рамките на професионалния си път, затова знаем, че е ужасно важно, най-малките ни ученици особено, да бъдат най-вече подготвени за това, да могат да учат през цялото време и да се адаптират, да сменят посоки, подходи, професии. Това е основното умение, което трябва да развиват в училището и е безкрайно ясно към този момент, че технологиите имат водещо място в съвременното обучение, не самоцелно, напротив. Те трябва да подпомагат критичното мислене, дигиталната грамотност, медийната грамотност, създаването на различни решения за живота. Ето в тази посока върви цялостната ни визия за образованието - то да подпомага развиването на умения за живота, решаването на конкретни проблеми от заобикалящия свят, да бъде по-практично, по-проектно, по-проблемно ориентирано и да развива компетентности и умения, а не само знания и възпроизвеждането на знания. И всъщност нашата работа, дигитализацията, само подпомага този процес."

Заместник-министър Митева изрази очакване до два месеца да има една солидна основа на визия за това накъде да се движим в образованието в следващите години по отношение на дигиталните възможности и как искаме да постигнем целите, свързани с повишаване на уменията и на достъпа до дигитални ресурси за всяко българско дете. 

Темата за изкуствения интелект е била във фокуса на първото заседание на работната група. Една от основните задачи пред нея е одобряване на насоки за използване на изкуствения интелект в образованието, които да вземат под внимание рисковете и опасностите, но най-вече възможностите, които трябва да използваме: 

"Ние вече имаме първа версия на такива насоки и ги подложихме на дискусия на тази първа среща на работната група. Съгласихме се около това, че ние като образователни лидери трябва да дадем сигнал към училищата и университетите, че изкуственият интелект вече е тук, той не е бъдеще, а настояще. Има неща, за които трябва да се притесняваме и за които трябва да внимаваме, но най-вече и възможности, които да използваме. В тези първи насоки, всъщност ние сме подали тези основни параметри - етичните норми на използване на изкуствен интелект, както и много практически примери за това, как да се използва в различни ситуации."

Изследвания показват, че прекомерното използване на технологиите всъщност води до негативни образователни резултати. Затова е важно да бъде постигнат баланс, подчерта заместник-министър Митева:

"Например в рамките на PISA, които излязоха на 5 декември 2023 година и обобщи резултатите за изследването, проведено през 2022 година, част от резултатите за България, но и на глобално ниво, включваха това, че прекомерното използване на дигитални устройства от учениците разсейва. Учениците използват много мобилните си устройства в образователния процес, но не за образователни цели. И всъщност, по-дългото време, прекарано използвайки устройства за необразователни цели в училище е тясно свързано с по-ниската мотивация за учене и по-ниски резултати конкретно по математика."

Съвременните поколения - днешните ученици, са родени и израснали с технологиите в ръцете, но това не означава, че ги използват целесъобразно за учене или за продуктивна дейност. Така че ролята на учителя става все по-важна -  да модерира този процес на учене и на взаимодействие с технологиите, така че да се развива потенциалът на всеки ученик, отбеляза заместник-министър Митева. 


*Повече може да чуете в звуковия файл.
По публикацията работи: Виктория Топалска

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

В края на годината приключва регистрацията на кладенци

От Министерството на околната среда и водите напомниха, че до 28 ноември тази година собствениците на водовземни съоръжения за подземни води са длъжни да ги регистрират. Водовземни съоръжения за подземни води са кладенци, сондажи, герани, каптирани извори, дренажи и др. Заявленията за вписване на съоръженията се подават в съответната..

публикувано на 14.08.25 в 16:49

Георги Георгиев от Коста Перчево - за каучуковия завод в Кула и застраховането

Днес в "Думата имат старейшините" ви срещаме с Георги Георгиев от кулското село Коста Перчево. Той е кмет на населеното място от 2005 година, преди това е работил в каучуковия завод в Кула като окачествител, определял е качеството на продуктите. Бил е зает и в сферата на застраховането. Неговият баща, дядо и прадядо са сърби, строители по..

публикувано на 14.08.25 в 15:00

Професионалната гимназия във Вълчедръм има нов STEM център

Два модерни STEM кабинета ще посрещнат учениците от Професионална гимназия „Димитър Маринов“ във Вълчедръм през новата учебна 2025-2026 година. За изграждането им в училището са извършени ремонтни дейности, допринасящи за нова, модерна и достъпна архитектурно-образователна среда, обясни Петя Славкова , директор на учебното заведение:..

публикувано на 14.08.25 в 13:00

Легендата за Орфей и Евридика ще оживее в Магурата

Легендата за Орфей и Евридика и тяхната голяма любов ще оживее в пещерата Магура край Белоградчик. Ще я разкаже Академия "Орфика", която за трета поредна година избра пещерата за сцена на своя интерактивен спектакъл "Възкресението на Евридика". Събитието е част от фестивала "Тракийски мистерии", който се провежда за пета поредна година. Каква е..

публикувано на 14.08.25 в 11:15

В "Музикална зона" на 14 август 2025 слушаме Камий Сен-Санс

Той е френски композитор, органист, преподавател и диригент. Притежавайки енциклопедична култура, твори в почти всички музикални жанрове - опера, симфония, симфонична поема, концерт, камерна и сакрална музика. Написва редица литературно-теоретични трудове. Запален пътешественик, писател, математик и филолог. Слушаме откъси от фантазията за оркестър..

публикувано на 14.08.25 в 09:00

Рев на мотори ще огласи отново Видин

В момента тече подготовката на Националния мотосъбор 2025 във Видин. Събитието е тридневно, традиционно за мотосредите и тази година се организира за 18-и пореден път. Той ще се проведе на панаирния комплекс от 15-и до 17 август, до крепостта "Баба Вида". Програмата ще започне в петък с посрещане на гостите, а за вечерта са планирани два..

публикувано на 13.08.25 в 16:00

Трудови посредници се срещнаха с търсещи работа в кв. "Нов път" във Видин

Клуб за активиране във видинския квартал "Нов път" помага на търсещи работа. Открит е през септември миналата година по програма "Развитие на човешките ресурси" и досега над 200  души са се възползвали от услугите. На среща с жители на квартала служители на Бюрото по труда във Видин представиха възможностите, които предлага...

публикувано на 13.08.25 в 15:34