Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Губим милиард годишно заради опашките на Дунав мост 2

Снимка: Радио ВИДИН

Българската икономика губи над 1 млрд. лева годишно заради опашките от камиони по границите, защото не сме в сухопътния Шенген. Изводите са на Съюза на международните превозвачи. Изследването на сдружението е базирано предимно на данните от граничен пункт Видин-Калафат, където минава по-голямата част от товарния трафик. 

"На Видин-Калафат трафикът е най-голям, следван от Русе-Гюргево и на трето място остава Кулата. Загубите включват пропуснатите ползи и приходи за икономиката, както и директните разходи, които са заплатени към водачите, които остават на границите и изчакват. Данните са категорично ясни - над 1 млрд. лева директни загуби за българската икономика и допълните разходи за българските транспортни предприятия. В крайна сметка това се отразява на нас като потребители. Това е причината стоките за бита, които пазаруваме всички ние, да сa с процент повишение спрямо всички тези, които бихме могли да купим в западна Европа. Общият загубен приход за бюджета на нашата държава е малко над 300 млн. лева. Той се формира под формата на директна калкулация за ДДС и с пропуснат корпоративен данък. Това са данни за трите основни пункта на вътрешните ни граници. Не сме включили другите пунктове, така че най-вероятно тази сметка ще бъде доста по-голяма", обясни Николай Рашков, българският представител в Работната група на Европейската комисия по темите на транспорта и ръководител на екипа, автор на проучването. 


Общо 135 млн. евро губят транспортните фирми заради разходите за труд, които плащат за часовете, в които техните камиони не се движат, а се редят на опашки на граничните пунктове. Най-дълго се изчаква на Дунав мост 2 Видин-Калафат - средно по 16 часа, показва анализът на транспортния бранш. Това е и най-натовареният български граничен пункт на вътрешна за ЕС граница - оттук от страната излизат по над 28 000 камиона месечно. Освен това превозвачите търпят загуби и заради лошата пътна инфраструктура в България, обясни още Николай Рашков:

"Пробегът на един камион в България е драстично намален заради липсата на качествена транспортна инфраструктура, задръствания и изчакване по границите. Средният пробег на български транспортен автомобил на територията на България е в рамките на 500 км в работния ден. Пробегът на камион в западна Европа в рамките на един работен ден е в порядъка между 750 и 800 км."

Този проблем не търпи отлагане, категоричен е Ангел Траков, председател на Управителния съвет на Съюза на международните превозвачи. Те смятат, че новите данни и анализи биха били от полза за нови преговори за включването ни в сухопътния Шенген:

"Това е повече от катализатор, който би могъл да подпомогне отваряне на тези преговорни процеси отново, защото е нелепо да коментираме загуби от над милиард лева само заради липсата на сухопътен Шенген."

Йордан Арабаджиев, изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи, допълни, че транспортният бранш очаква от всички институции активни действия, както и да припознаят тази тема „без деление на партиен принцип“. Той обясни, че българските транспортни сдружения си сътрудничат за решаване на проблема и с колегите си от съседна Румъния, които също са потърпевши от двойния стандарт в шенгенското пространство. От браншовата организация заявиха още, че ще предоставят данните от изследването на всички отговорни институции. 

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Платформа подкрепя малките семейни производители

Нова платформа дава възможност на малките и средни производители в България да покажат своите продукти и да се свържат директно с хора, които ценят истинската и качествена храна. Идеята е на трима приятели- Ива Христова, Владимир Лалов и програмиста Радослав Илиев.   Ива Христова е от Враца, а Владимир Лалов от Кнежа. И двамата са работили..

публикувано на 09.01.25 в 16:12

Как непълнолетни ще преминават границата след членството в Шенген?

След пълноправното членство на България в Шенген настъпиха значителни промени в контрола на границите и свободното движение на гражданите. В този контекст, много юристи алармират, че има сериозна опасност да се увеличи броят на непълнолетни деца, неправомерно изведени извън територията на страната ни. Декларациите със съгласие на родителите,..

публикувано на 09.01.25 в 15:59

В "Музикална зона" на 09 януари 2025 слушаме инструментални концерти на барокови композитори

Инструменталните концерти се появяват в епохата на барока и стават характерни за нея. Бароковите композитори са първите, установили структурата на инструменталния концерт. Утвърдените закономерности от този период стават основа за развитието на следващите направления. Насладете се на концертите за  тромпет, обой, флейта, цигулка, виолончело, арфа  и..

публикувано на 09.01.25 в 09:00

Виктория и Георги са най-предпочитаните имена за 2024 година

Днес на фокус поставяме най-предпочитаните имена в България за 2024 година. Националният статистически институт за поредна година нарежда на първо място при момичетата името Виктория, а при момчетата - Георги. Родените момиченца, които носят това име за миналата година са 538, а момчетата Георги са 782. При момичетата на второ място е Мария, а..

публикувано на 08.01.25 в 17:20

Ритуали от миналото остават живи и до днес във видинското село Неговановци

В народния календар 8 януари е отбелязан като Бабинден - празник, посветен на жените, които в миналото помагали при раждането на дете. Постепенно те били заменени от лекари и акушерки, под чиито грижи и до днес новородените поемат първата си глътка въздух. Макар че бабуването е останало назад в миналото, ритуалите, които се изпълнявали при..

публикувано на 08.01.25 в 15:07

"Капачки за бъдеще" събират на нови места във Видин

Премахнати са металните сърца за събиране на пластмасови капачки до Младежкия дом и до съботния пазар във Видин . Това сигнализираха видинчани в първите дни на новата година и обясниха, че са затрудени да предават събираните от тях капачки на други, по-отдалечени пунктове.  Лили Илиева е на пенсионна възраст. Събира "Капачки за бъдеще" от..

публикувано на 08.01.25 в 14:00

Симфониета-Враца излиза на една сцена с Найджъл Кенеди

Симфониета-Враца ще съпровожда емблематичния британски цигулар Найджъл Кенеди в предстоящите му концерти в България. В програмата е включен авторски концерт на виртуозния цигулар и композитор, който е най-новото му и мащабно произведение. Вдъхновен е от Бетовен. Пренася духа на великия композитор в съвремието, без да губи неговата оптимистична..

публикувано на 08.01.25 в 13:00