Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Губим милиард годишно заради опашките на Дунав мост 2

Снимка: Радио ВИДИН

Българската икономика губи над 1 млрд. лева годишно заради опашките от камиони по границите, защото не сме в сухопътния Шенген. Изводите са на Съюза на международните превозвачи. Изследването на сдружението е базирано предимно на данните от граничен пункт Видин-Калафат, където минава по-голямата част от товарния трафик. 

"На Видин-Калафат трафикът е най-голям, следван от Русе-Гюргево и на трето място остава Кулата. Загубите включват пропуснатите ползи и приходи за икономиката, както и директните разходи, които са заплатени към водачите, които остават на границите и изчакват. Данните са категорично ясни - над 1 млрд. лева директни загуби за българската икономика и допълните разходи за българските транспортни предприятия. В крайна сметка това се отразява на нас като потребители. Това е причината стоките за бита, които пазаруваме всички ние, да сa с процент повишение спрямо всички тези, които бихме могли да купим в западна Европа. Общият загубен приход за бюджета на нашата държава е малко над 300 млн. лева. Той се формира под формата на директна калкулация за ДДС и с пропуснат корпоративен данък. Това са данни за трите основни пункта на вътрешните ни граници. Не сме включили другите пунктове, така че най-вероятно тази сметка ще бъде доста по-голяма", обясни Николай Рашков, българският представител в Работната група на Европейската комисия по темите на транспорта и ръководител на екипа, автор на проучването. 


Общо 135 млн. евро губят транспортните фирми заради разходите за труд, които плащат за часовете, в които техните камиони не се движат, а се редят на опашки на граничните пунктове. Най-дълго се изчаква на Дунав мост 2 Видин-Калафат - средно по 16 часа, показва анализът на транспортния бранш. Това е и най-натовареният български граничен пункт на вътрешна за ЕС граница - оттук от страната излизат по над 28 000 камиона месечно. Освен това превозвачите търпят загуби и заради лошата пътна инфраструктура в България, обясни още Николай Рашков:

"Пробегът на един камион в България е драстично намален заради липсата на качествена транспортна инфраструктура, задръствания и изчакване по границите. Средният пробег на български транспортен автомобил на територията на България е в рамките на 500 км в работния ден. Пробегът на камион в западна Европа в рамките на един работен ден е в порядъка между 750 и 800 км."

Този проблем не търпи отлагане, категоричен е Ангел Траков, председател на Управителния съвет на Съюза на международните превозвачи. Те смятат, че новите данни и анализи биха били от полза за нови преговори за включването ни в сухопътния Шенген:

"Това е повече от катализатор, който би могъл да подпомогне отваряне на тези преговорни процеси отново, защото е нелепо да коментираме загуби от над милиард лева само заради липсата на сухопътен Шенген."

Йордан Арабаджиев, изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи, допълни, че транспортният бранш очаква от всички институции активни действия, както и да припознаят тази тема „без деление на партиен принцип“. Той обясни, че българските транспортни сдружения си сътрудничат за решаване на проблема и с колегите си от съседна Румъния, които също са потърпевши от двойния стандарт в шенгенското пространство. От браншовата организация заявиха още, че ще предоставят данните от изследването на всички отговорни институции. 

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Нов образователен проект стартира в Берковица

"Учим и се забавляваме ЗАЕДНО!" е новият образователен проект, който започва в Берковица. Той ще утвърждава интеркултурното образование, чрез култура, наука и спорт. Средствата са безвъзмездни и са на стойност 460 838,00 лева. С различни дейности ще се включат II ОУ "Христо Смирненски"- Берковица, IV ОУ "Георги С. Раковски"-Берковица, ДГ „Пролетна..

публикувано на 04.08.25 в 09:00

Милостта е велика добродетел

венец, ако не се е състезавал законно. " Кой печели медалите? Кой грабва венеца? Отговорът на този въпрос пак е свързан с вярата в Бога!  Слушайте ни всяка неделя сутрин след новините в 8:00 ч. и в ранното утро на понеделник от 01:00 ч. през нощта.

публикувано на 03.08.25 в 08:00
Самодейците към НЧ

Фолклорен младежки събор "Среща на три поколения" подготвят в Гюргич

В Гюргич се подготвят за Фолклорния младежки събор "Среща на три поколения". Той ще се проведе на 9 август край язовира до ружинското село. Идеята за провеждането на този празник е на Бойко Младенов, който сега е кмет на населеното място. "Аз съм инициатор на това събитие, на младежкия събор между поколения. И отначало моята фирма го..

публикувано на 01.08.25 в 16:55

Събития с почерк: Как Диана Василева създава атмосфера, която се помни

"Професия хоби" днес ни отвежда зад кулисите на едно изкуство, което придава настроение, емоция и стил на най-важните моменти в живота - декорацията на специални събития. Ще надникнем в процеса по създаване на украса за сватби, рождени дни, юбилеи, кръщенета, балове, момински партита, погачи и още много поводи за празник. Срещаме ви с..

публикувано на 01.08.25 в 16:30

Ретро парад - Видин събира отново почитатели на класиката

За девета поредна година Видин посреща едно събитие, което се утвърди като неизменна част от културния календар на града. Става въпрос за Ретро парад - Видин  - колоритна и обичана инициатива, която събира на едно място миналото и страстта към автомобилите. Идеята и реализацията на парада принадлежат на видинчанина Иван Цолов - човек с..

публикувано на 01.08.25 в 16:15

"Слейд Хаус": Къщата, която се отваря веднъж на девет години

На една крачка от кръчмата „Лисицата и хрътките“, която винаги изглежда така, сякаш е видяла и по-добри времена, понякога… но само понякога… и то малцина, получават възможността да тръгнат по тясната уличка „Слейд Али“. Тя е от онези улички, които е по-лесно да пропуснеш, отколкото да намериш. Може би защото някъде по протежението ѝ има една малка..

публикувано на 01.08.25 в 12:10

Кула - градът на границата, в който младите липсват

Кула е третият по големина град в област Видин - град с богата история. Там, където някога се е намирала римската крепост "Кастра Мартис", чиито останки и днес пазят спомена за славни времена. Намира се на 30 км западно от Видин и на 13 км от границата със Сърбия, на която е разположен контролно-пропускателният пункт "Връшка чука". Към момента на..

публикувано на 01.08.25 в 11:22