Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Губим милиард годишно заради опашките на Дунав мост 2

Снимка: Радио ВИДИН

Българската икономика губи над 1 млрд. лева годишно заради опашките от камиони по границите, защото не сме в сухопътния Шенген. Изводите са на Съюза на международните превозвачи. Изследването на сдружението е базирано предимно на данните от граничен пункт Видин-Калафат, където минава по-голямата част от товарния трафик. 

"На Видин-Калафат трафикът е най-голям, следван от Русе-Гюргево и на трето място остава Кулата. Загубите включват пропуснатите ползи и приходи за икономиката, както и директните разходи, които са заплатени към водачите, които остават на границите и изчакват. Данните са категорично ясни - над 1 млрд. лева директни загуби за българската икономика и допълните разходи за българските транспортни предприятия. В крайна сметка това се отразява на нас като потребители. Това е причината стоките за бита, които пазаруваме всички ние, да сa с процент повишение спрямо всички тези, които бихме могли да купим в западна Европа. Общият загубен приход за бюджета на нашата държава е малко над 300 млн. лева. Той се формира под формата на директна калкулация за ДДС и с пропуснат корпоративен данък. Това са данни за трите основни пункта на вътрешните ни граници. Не сме включили другите пунктове, така че най-вероятно тази сметка ще бъде доста по-голяма", обясни Николай Рашков, българският представител в Работната група на Европейската комисия по темите на транспорта и ръководител на екипа, автор на проучването. 


Общо 135 млн. евро губят транспортните фирми заради разходите за труд, които плащат за часовете, в които техните камиони не се движат, а се редят на опашки на граничните пунктове. Най-дълго се изчаква на Дунав мост 2 Видин-Калафат - средно по 16 часа, показва анализът на транспортния бранш. Това е и най-натовареният български граничен пункт на вътрешна за ЕС граница - оттук от страната излизат по над 28 000 камиона месечно. Освен това превозвачите търпят загуби и заради лошата пътна инфраструктура в България, обясни още Николай Рашков:

"Пробегът на един камион в България е драстично намален заради липсата на качествена транспортна инфраструктура, задръствания и изчакване по границите. Средният пробег на български транспортен автомобил на територията на България е в рамките на 500 км в работния ден. Пробегът на камион в западна Европа в рамките на един работен ден е в порядъка между 750 и 800 км."

Този проблем не търпи отлагане, категоричен е Ангел Траков, председател на Управителния съвет на Съюза на международните превозвачи. Те смятат, че новите данни и анализи биха били от полза за нови преговори за включването ни в сухопътния Шенген:

"Това е повече от катализатор, който би могъл да подпомогне отваряне на тези преговорни процеси отново, защото е нелепо да коментираме загуби от над милиард лева само заради липсата на сухопътен Шенген."

Йордан Арабаджиев, изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи, допълни, че транспортният бранш очаква от всички институции активни действия, както и да припознаят тази тема „без деление на партиен принцип“. Той обясни, че българските транспортни сдружения си сътрудничат за решаване на проблема и с колегите си от съседна Румъния, които също са потърпевши от двойния стандарт в шенгенското пространство. От браншовата организация заявиха още, че ще предоставят данните от изследването на всички отговорни институции. 

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Враговете ни са нашите благодетели

Във Втора неделя подир Въздвижение,  Църквата насочва нашето внимание да проумеем и се вдъхновим, че всичко онова, което ни заобикаля ще бъде добро или зло, в  зависимост от това какви сме ние спрямо нашите околни. Също така, в зависимост от нашето благоразположение към Бог и Неговите заповеди, ще се отнесе и Той към нас. Според нашата вяра и..

публикувано на 05.10.25 в 08:00

Румен Джагаров: Архитектурата като изкуство и мисия

Малко преди деня на архитекта ви представяме Румен Джагаров – млад човек, чиято съдба от ранна възраст е тясно свързана с къщите, строителството и занаятите. Роден е през 1997 година в София и детството му преминава в квартал "Горубляне". Лятото неизменно го отвежда при баба и дядо по майчина линия – от стария род Кайцанови – в село Ново село..

публикувано на 03.10.25 в 16:30

Японска философия за живота и любовта в романа „Преди кафето да изстине“

В тясна уличка в Токио има малко сумрачно кафене, в което се сервира специално кафе вече повече от сто години. Понякога обаче кафето става още по-специално, ако имаш късмета да седнеш на определен стол в дъното на заведението, където всъщност никак не е лесно да седнеш. Стол, който е свободен само по веднъж на ден за няколко минути. Онзи, който..

публикувано на 03.10.25 в 16:30

Светът е по-хубав, когато се усмихваме

Днес отбелязваме Международния ден на усмивката – ден, който ни напомня колко важен и силен е този малък жест. Усмивката е универсален език. Където и да отидеш по света, хората я разбират.  Знаете ли, че когато се усмихваме, в тялото ни се случва истинска магия? Мозъкът започва да отделя хормони на щастието – ендорфини, серотонин, допамин. Те..

публикувано на 03.10.25 в 16:10

Историята на камилите Аладин и Самир

Рядко в нашата рубрика "97 лапи и 1 опашка" посрещаме гости, различни от кучета и котки, и когато това се случи, вълнението е повече от осезаемо. Днес на гости не идват просто домашни любимци, а истински пустинни "аристократи" – камилите Аладин и Самир . Те принадлежат към азиатската порода двугърби камили , известни със своята невероятна..

публикувано на 03.10.25 в 15:30
Симеон Матев

Симеон Матев: Обстановката в момента е зимна

Облачно, драстично застудяло и със значителни валежи е времето в последните няколко дни. Оранжев код е обявен и за днес за Северозападна България заради интензивни валежи от дъжд, преминаващи в мокър сняг. Села във Врачанско и Монтанско останаха без ток, докато над 30 сантиметра е снегът на прохода Петрохан, който е затворен паднали клони от..

публикувано на 03.10.25 в 12:35

От Горни Лом до Манила: Мечтата на Венислав Антов, която стана реалност

Малка страна на картата, но голям дух на световната сцена. Това е урокът, който волейболните ни национали преподадоха на света, грабвайки сребърните медали и титлата световен вицешампион. Този успех не е просто спортно постижение, той е ярка светлина, която прониза всяко българско сърце и донесе една от най-силните и чисти форми на национална..

публикувано на 02.10.25 в 17:05