Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Обсъждат пълна дигитализация на процеса по обучението на бъдещите шофьори

Красимир Георгиев, АКАБ: Държавата се опитва да изгони търговците от храма, но иска и да ги компенсира

Слагат край на безкрайното явяване на изпитите за книжка

Красимир Георгиев, председател на Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България
Снимка: Яна Боянова




Предлаганите промени в обучението и изпитите за шофьори, които предвиждат кандидатите да се явяват на теоретичен или практически изпит не повече от четири пъти в рамките на шест месеца от приключването на обучението, са публикувани за обществено обсъждане от Министерството на транспорта.

Другото съществено предложение е за пълна дигитализация на процеса по обучението, съобщи служебният министър на транспорта Георги Гвоздейков, според когото са необходими конкретни действия за решение по категоричен начин с проблемите с пътната безопасност.

"Искаме да сведем хартията до минимум. Целият контрол, цялата база данни да минава в реално време в Министерството на транспорта и администрацията. Ще проследяваме дейността на всеки един учебен център. След въвеждането на тези елементи от контрола ще повишат и самото качество на обучение".

Според председателя на Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България (АКАБ) Красимир Георгиев електронизацията ще сложи край на сивите практики, затова отпорът срещу промените ще бъде огромен.

"Не мога да бъда сигурен, защото в България управниците имат един и същ стил на работа - те искат покрай тях да не се шуми, покрай тях всичко да е спокойно. Така лесно се управлява. Поне сега за първи път чух от устата на действащ министър, какъвто е Гвоздейков, че държавата има воля най-после да направи реформа в обучението и в изпитите на бъдещите шофьори. Ако се случи, аз гарантирам, че в следващите 2-3 години чувствително ще намалеят жертвите на пътя. Отпорът обаче ще бъде много голям. Става въпрос за един огромен сив сектор в бранша, смятайте може да са повече от 90 %, но не са по-малко. Отпорът ще бъде сериозен. Ако държавата има визията и волята, то в нея са всички лостове за това да осъществят реформата и да видим стойностно и качествено обучение, което ще доведе до резултати на пътя".

Когато се явяваш безкрай на изпит за шофьорска книжка, значи има очевиден проблем при подготовката, аргументират се от Министерството. Ако и четвъртият опит е неуспешен, курсът ще започва отначало. Целта е да се явяват на изпит по-подготвени кандидати и да не се учат по време на изпита на принципа "проба-грешка".

Няма причина кандидат-шофьор да се явява по 15 пъти на изпита, обясни още Георгиев.

"Нека тръгнем оттам, аджеба, какво е изпит. Процес, в който се проверяват и оценяват наличните знания и умения на този, който кандидатства за придобиване на правоспособност. Случва се един път да те скъсат, защото си се притеснил, втори път заради някаква ситуация е възникнала. Два пъти, три пъти, ама на четвъртия трябва да изкараш, ако наистина си научен. Ако четири пъти оценката е "не", това е доказателство, че нещо куца в подготовката. При положение, че има липса, някакъв дефицит на умения и знания, защо трябва да продължаваме да се явяваме на изпит? Изпитът не е обучение. Изпитът е проверка и оценка на знанието. Съвсем правилно е решението да се върне отново в начало".

Държавата предлага и вътрешните изпити за шофьорска книжка в учебните центрове да отпаднат. За сметка на това облекчение, ще се намали броят на явяванията на теоретичен и практически изпит пред "Автомобилна администрация".

Това показва, че държавата хем се опитва да ограничи сивия сектор, хем иска да тушира недоволството му, каза още автоекспертът.

"И други предложения не седят адекватно, но както винаги - държавата следва принципа "и тако, и овако". Хем иска да реформира сектора, хем иска да постигне качествено обучение и качествени изпити, хем ако може да не засяга ничий интереси, най-вече на сивия сектор. Тя постъпва по следния начин: ще електронизираме и дигитализираме, но вие не сте съгласни, вие искате да няма вътрешни изпити, ние се съгласяваме. Вие искате един ръководител на учебен център да бъде с минимум три години стаж, а сега е с пет... той на три години още не е научил А и Б-то на инструктурството, но пък държавата ще му дава право да бъде ръководител. Един такъв ръководител на учебен център какъв началник може да ми бъде на мен? Той не знае откъде седи инструктора още, обаче държавата му дава право да бъде ръководител. Това ви го казвам, за да уточним защо се премахва вътрешният изпит. Защото сивият сектор е против всичко. Не искат нищо по-различно от това, което е в момента, защото това, което е в момента, за тях е машинка за пари, фабрика за пари. Когато държавата прояви някаква елементарна воля, защото държавата би могла да направи много повече, но когато все пак прави някакъв опит да изгони търговците от храма, аз така ги наричам, тя иска хем да ги изгони, хем в замяна да ги компенсира с нещо".

На курсове българинът се записва за книжка, а да се научи да шофира, аргументира се Красимир Георгиев.

"Записват се на курс за книжка, така е. Не идват да се научат. Не се гледа на свидетелството на управление като на документ, който потвърждава знанията и уменията, че може след придобиването на това свидетелство да се седне зад волана да се управлява самостоятелно. Аз съм казвал на такива мои клиенти, че в близост до нашия офис има книжарница, в която продават детски приказки и фантастични истории. Изкривено е мисленето, защото сивият сектор години наред насади такова мислене "вземи книжка, пък после сам ще се научиш". Единствено в България, когато дойде бъдещ курсист в автошколата, го питат "ти карал ли си?"... е, как да е карал, като няма книжка, а идва да го научим да кара? Това са парадоксите в нашия сектор, които години наред, последните 30 години, изкривиха и злепоставиха тази така благородна и отговорна професия".

Видинчани са на мнение, че качеството на обучение трябва да се повиши, затова приветстват предложенията за промени.

"Аз съм карал във времена, в които курсовете не бяха за месец, а както бяха някога... Малко са часовете, аз карах 3 месеца, имаше вечерно и извънградско каране... Повече часове трябват... Важно е и преподавателят да преподава добре, разбира се".

Ще бъде изградена система, която ще позволи да се водят електронни учебни дневници и картони на обучението по теория и практика. В електронния дневник за теоретичното обучение се отразяват датите и часовете за всяка група, преподавателя, провел обучението, преподадените теми, присъствията и отсъствията на кандидатите. Това ще осигури възможност за недопускане до изпит на кандидати, които не са присъствали на необходимия брой часове за всеки модул.

Електронният учебен картон за практическото обучение ще съдържа информация за проведените учебни часове, дата и час на провеждане, маршрут, по който е проведено обучението, и изминатите километри.

Удостоверенията на преподавателите също ще се издават в електронен вид. Проверката за наличие на техническите прегледи и психологическа годност също ще се извършва електронно, тъй като тези данни се съдържат в информационната система и не е необходимо да се предоставят хартиени документи.

Документите са публикувани в Портала за обществени консултации на Министерския съвет. 


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Нова книга за комунизма в България ще бъде представена в Монтана

  Днес, 29 април, в Монтана ще бъде представена книгата „Комунистическата идеология в Михайловградски регион (1944-1989)“, с автор Лиля Гигова. Издаването на книгата и събирането на документи става възможно с помощта на Държавен архив - Монтана и Регионална библиотека „Гео Милев“ в града. Корицата на изданието е дело на монтанския художник Венелин..

публикувано на 29.04.25 в 12:00

Какво е състоянието на детските площадки във Видин в началото на пролетта

Днес на фокус ще поставим детските площадки във Видин и тяхното състояние. А причината е по-топлото време, когато са по-често посещавани. Община Видин, като всяка друга местна власт в България, носи отговорност за поддръжката на детските площадки. Тяхното добро състояние зависи от това колко често се полага грижа за тях, колко бързо реагират на..

публикувано на 28.04.25 в 17:10

Видинчани сигнализират за лошото състояние на улица в ж.к. "Крум Бъчваров"

Жители на Видин  сигнализират за лошото състояние на улица пред жилищния блок, който обитават в ж.к. "Крум Бъчваров" . Успоредна е на ул. "Райко Жензифов" и   се намира точно пред входа на потърпевшите. Неизбежно е преминаването оттам с автомобил, особено неприятно е за майки с детски колички.  Хората казват, че вече дори..

публикувано на 28.04.25 в 15:00

Васил Вачев – актьорът с "най-говорещите" очи в българското кино

Актьорът  Васил Вачев е роден на 14 юни 1925 г. в монтанското село Стубел , но целият му професионален път преминава във врачанския театър , където изиграва над 70 роли .  Участва в 25 игрални филма, две филмови копродукции и един телевизионен сериал.  За кариерата на Васил Вачев , както и за житейския му път, ни разказва Милена Стефанова..

публикувано на 28.04.25 в 14:00

Когато общността твори - автобусната спирка в Каленик е с нов облик

Както съобщихме преди дни, видинското село Каленик ще се сдобие с ново артистично лице  по време на празниците. Това вече е факт благодарение на вдъхновяваща инициатива на местното читалище и една млада и талантлива художничка - Яна Иванова, която преобрази знакови обществени пространства в населеното място.  Проектът, носещ името "Заедно в..

публикувано на 28.04.25 в 12:04

В "Музикална зона": Шърли Беси – „диамантената“ дама

 Днешният музикален час ще е посветен на една от най-големите легенди на музикалната сцена – Шърли Беси - изключителна певица, чиято кариера продължава повече от 70 години!  Родена в Уелс, Шърли Беси завладя света с уникалния си, мощен глас и с характерния си стил. От първите ѝстъпкинасценатапрез 50-тегодинидонезабравимитепесниза филмите за..

публикувано на 28.04.25 в 09:00

"Неделник" от 27 април 2025 година

"Неделник" е тук! Срещите на випуска са вълнуващи. Да видиш своите съученици след 10, 20, 30,40 и повече години е изживяване - променени, с различни житейски пътища и съдби. Какво е преживяването и емоцията от такива срещи ще разберем от днешните ни гости Веселин Станков , който е организатор на срещата на випуск 1980 година на..

публикувано на 27.04.25 в 16:34