Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Богат улов на риба

В Първа неделя след Неделя подир Въздвижение, Църквата насочва нашето внимание към осъзнаване на висотата на духовното служение и в същото време неговата простота и достъпност за всеки един от нас. 

"Как стигаме до Бога и кога започва вярата ни? Тези въпроси терзаят мнозина християни. Има ли определен момент, в който ставаме вярващи или това се случва неусетно? Опитът показва, че в живота на всеки човек е различно. Общото е, че вярата променя човека. За някои това става рязко, при други - постепенно.

Евангелският разказ в Лука 5:1-11 ни разкрива началото на пътя във вярата за св. ап. Петър. И той, както и другият първовърховен апостол, св. Павел, поема подир Иисус Христос след драматична промяна в гледната си точка към света.

В евангелския откъс, известен още като разказ за богатия улов, се срещаме със Симон, който още не е станал апостол Петър, а е рибар от Витсаида, крайбрежно селище източно от Капернаум. В неговия живот всичко е подредено и следва точни правила: той е рибар, защото и неговият баща е бил такъв, и дядо му, и предците му. Като наследник на рибари той владее изкусно този занаят. Но Петър е и човек с горещо сърце и чувствителна душа. След няколко срещи с Иисус Христос, Който провядвал в юдейските синагоги, той е запленен от личността на Учителя. И ето, в описания в евангелския разказ ден Иисус Христос идва на брега на Генисаретското езеро и избира именно лодката на Симон, за да проповядва от нея пред събралото се множество народ.

В началото разказът сякаш се развива на две нива. На преден план е Учителят, Който говори. Народът се тълпи, за да чуе думите Му и Той е принуден да влезе в една от рибарските лодки, та да Го чуват по-добре, тъй като звукът се разпространява по-добре по водата, отколкото по въздуха. На втори план обаче ние виждаме личната драма на рибарите – Петър и неговите приятели, които цяла нощ безуспешно хвърляли мрежите си във водите на езерото и нищо не уловили. А без улов няма прехрана. Уморени и отчаяни, те "плавеха мрежите" (ст. 2), приключвайки с опитите си за риболов през този ден. Въпреки умората, Петър не отказва на Учителя да Го качи на лодката си, за да може да говори на народа. Но и Иисус Христос не е безразличен към проблемите на рибаря: "А когато престана да говори, рече Симону: отплувай към дълбокото и хвърлете мрежите си за ловитба" (ст. 4). Той разбира, какво означава за Петър и спътниците му да се върнат при семействата си без улов.

Симон е изненадан от предложението на Учителя, но като опитен рибар разбира безсмислието на това усилие: "Наставниче, цяла нощ се мъчихме и нищо не уловихме". Петър познава езерото, движението на рибните пасажи, кога има смисъл и кога не си струва да се правят опити да се лови риба. Той уважава Учителя, чувства мъдрост и сила в думите Му, каквито не е усещал досега. Но какво разбира Той от риболов? В подредения свят на Симон синовете на дърводелците са дърводелци и не разбират от риболов, редът се поддържа от спазването на правилата и предписанията.

Христос знае това, знае терзанията на Симон, но го предизвиква. И рибарят се съгласява: "По Твоята дума ще хвърля мрежата" (ст. 5). Той е сигурен, че няма да уловят риба, но иска да докаже това и на Учителя, за да види и Той, че Петър си разбира от занаята.

За всеобща изненада обаче, празните дотогава мрежи се препълват и раздират от големия улов, който напълва и двата кораба дотам, че да има опасност да потънат (ст. 6-7). Извършеното от Христос чудо разбива подредения свят на Симон. Той открива, че Наставникът е Господ. Иисус Христос е Този, Който запълва недоимъка и липсата във всяко нещо, премахва страданието, възстановява пълнотата и дарява с блага.

В тези няколко минути светът за Симон се променя. Той е потресен от случилото се. Евангелистът казва: "ужас обвзе него и всички, които бяха с него, от тая ловитба на риби, хванати от тях" (ст. 9). Думата "ужас" в българския превод дава негативен оттенък на чувствата, обхванали рибарите. Това, което Петър, а и останалите рибари изживяват в този момент, е силна изненада и удивление, граничещо с благоговеен страх пред необикновеното събитие, пред чудото. Те най-добре са можели да оценят изключителността на станалото. Петър е бил сигурен в знанията и опита си на рибар. Станалото го убеждава в божествеността на Учителя. Разбира, че Той не е обикновен човек и наставник, щом може да промени обичайния ход на нещата и правилата, по които той живее.

В един момент светът на Симон се променя, сменя се гледната му точка. Сега той поглежда на света и на себе си като на съотнесени към Христос. Затова и "падна пред коленете Иисусови и рече: иди си от мене, Господи, понеже аз съм грешен човек". В момента, когато разбира кой е Христос, Симон вижда колко жалък е той в своята „професионална” самоувереност, колко уязвима е убедеността му за реда на нещата в живота, за правилата и законите в природата. Симон вижда себе си спрямо Христос: грешен човек, изпълнен със страхове, страсти, комплекси, предразсъдъци. Той не е достоен да бъде заедно с Него. Светът на Петър се променя, той е открил една друга реалност, в която правилата и нормите не важат – нито природните, нито юдейските: "аз съм грешен човек". В тези думи се излива покаянието на рибаря за недоверието и неверието му, за гордостта и самоувереността му… Петър е уплашен от мястото си в този нов разкрил се пред свят - светът с Христос. Неговият свят току-що се е срутил (метафорично) и може би неслучайно действието се развива на поклащаща се (буквално) в езерото лодка.

С колко благост се обръща към него Христос в този момент: "Не бой се; отсега ще ловиш човеци".  Учителят го приема: не се страхувай, пред тебе се разкрива ново служение в настъпващото царство Божие.

Сега Симон с лекота изоставя целия си предишен живот – лодката, езерото, риболова и се доверява на Учителя си, тръгвайки след Него. Оттук нататък той ще Му е верен, защото вече вярва в Него. Оттук започва пътят на вярата за Симон Петър, който ще е изпълнен с възходи ("Господи, при кого да отидем? Ти имаш думи за вечен живот; и ние повярвахме и познахме, че Ти си Христос, Синът на Бога Живий"), Йоан 6:68-69) и спадове ("Но той се отрече от Него, като каза: жено, не Го познавам", Лука 22:57), за да стигне до самоотвержена любов ("Да, Господи! Ти знаеш, че Те обичам", Йоан. 21:15)  и да умре за Спасителя. Пътят предстои."

Полина Спирова

В рубриката "Съвременна Библия" – крадец рецидивист влезе в затвора за пореден път. Този път откраднал портмоне. Извършил кражбата в едни от столичните храмове. Интересна картина – рецидивист влиза в църква. Тази злободневна новина от седмичния медиен поток ме накара да се замисля. Какво означава думата "рецидивист" и как тя се вписва в библейската идея за човешката ни природа?

Слушайте ни всяка неделя сутрин след новините в 8:00 ч. и в ранното утро на понеделник от 01:00 ч. през нощта.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

В "Музикална зона" на 15 май 2025 слушаме мултиинструменталиста Валери Степанов

Един от най-ярките съвременни мултиинструменталисти на руската сцена е Валери Степанов. Син на известен барабанист в Далечния изток, от малък започва да усвоява различни инструменти. На шестгодишна възраст стартира с пиано, три години по-късно вече композира, на 15 г. усвоява барабаните, а след това китарата, бас китарата и вокала. Феноменално дете..

публикувано на 15.05.25 в 09:00

Какво диктува модата на абитуриентските балове тази година?

Май месец е тук, а с него и треската по баловете! Абитуриентите от випуск 2025 вече броят дните, а големият въпрос е: "Как ще изглеждам в най-важната вечер?". Тази година модата не просто следва тенденции - тя ги пречупва през личния стил на зрелостниците. А зад перфектната визия стоят хората, които създават магията - гримьори, фризьори,..

публикувано на 14.05.25 в 17:40

Проблемът с нерегламентираните сметища край Видин

Темата с нерегламентираните сметища и замърсяването на терени влезе в Общинския съвет на Видин. След официално питане, входено в Община Видин в началото на април, на поредното заседание на местния парламент на 8 май, общинският съветник от "Справедливост за Видин" Димитър Велков припомни от трибуната, че все още очаква отговор. Повод за питането..

публикувано на 14.05.25 в 16:39

Фестивал във Видин представя кухнята на три епохи

Каква е кулинарната история на Видин? Отговорът ще даде в края на седмицата третото издание на фестивала "Видин - градът на трите крепости" . Посетителите ще имат възможност не само да научат какво е било менюто през Античността, Средновековието и Османския период, но и да дегустират най-характерните за тези три епохи ястия. Това обясни директорът на..

публикувано на 14.05.25 в 15:23

Автентичните носии на Северозапада оживяват в Лом

Бал-ревю на северняшката народна носия "Бабин скрин" ще се проведе в събота в Лом. С автентични облекла ще се представят цели семейства и дори читалища. Всеки участник ще трябва да направи и кратко представяне на носията, с която е облечен, обясни организаторът от фондация "1300 години България" Ивайло Йосифов . С него разговаря Гергана Панова...

публикувано на 14.05.25 в 12:00

Видинската библиотека: Традиции и технологии

155 години библиотечно дело отбелязва Регионална библиотека "Михалаки Георгиев" във Видин. Първите сведения за обществена библиотека са още от 1863 година, когато вестник "Българска пчела" съобщава с кратка бележка, че местното турско началство е прибрало книгите на видинското читалище, което поради тази причина прекратява своята дейност. За..

публикувано на 14.05.25 в 09:51

Българският хелзинкски комитет с песимистичен доклад за правата на човека у нас

Политическа нестабилност, тревожно отстъпление по отношение на основните права на гражданите и липса на активна институционална позиция и работа за защитата им, са основните констатации в доклада на Българския хелзинкски комитет (БХК) за правата на човека в България. Годишният доклад за правата на човека в България се публикува ежегодно от 1994 г...

публикувано на 13.05.25 в 16:00