Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Как ще се отрази евентуално увеличение на пътните такси

Снимка: Радио ВИДИН


По-високи пътни такси са предвидени в проектобюджета за 2025 г. Тол таксите за превозвачите се очаква да се повишат с около 20%. Димитър Димитров, изпълнителен директор на Камарата на автомобилните превозвачи в България (КАПБ), коментира за Радио ВИДИН, че планираното увеличение е неаргументирано заради лошото състояние на пътищата. Допълни, че тол системата продължава да бъде неефективна и несправедлива. 

"Тол таксата, сама по себе си, тя е само единият аспект. Въпросът е тези такси за какво се плащат. Виждаме плачевното състояние на пътната инфраструктура и не смятам, че нещо се е променило през последните години. И този номер, с който всеки път излизат - "вижте, за да имаме пътища трябва да увеличим таксата", категорично съм против него, защото ние плащаме тол може би повече от 20 години в целия ЕС. И на всякъде тол се плаща при наличие на път, при наличие на автомагистрала... В същото време, много пъти сме се оплаквали от категорично несъществуващи и несправедливи санкции върху превозвачите и в подкрепа на това наше твърдение дойде и решението на Съда на ЕС от миналата година, ноември месец, което обяви цялата санкционна система в България за непропорционална и противоречаща на правото на Съюза..."

На фона на планираното увеличение на тол таксите, превозвачите втора година са принудени да заобикалят стотици километри в Северозапада, за да излязат от страната на Дунав мост 2 при Видин. Това води до допълните разходи, допълни още Димитър Димитров. 

"В момента повече от две години превозвачите се принуждават да обикалят посока Видин през Долни Дъбник, съответно повече от двеста километри на курс в двете посоки, плащайки допълнителни тол такси, увеличавайки времената на управление на водачите, плащайки съответно повече разходи за гориво... Това е ярък пример за липсата на инфраструктура в България, в същото време се казва "на вас ще ви се увеличи тол таксата"..."

Димитър Димитров коментира, че очакваното увеличение на пътните такси ще се отрази както на ползвателите на транспортната услуга, така и потребителите на различни стоки у нас. 

Петър Захариев от Националното сдружение на автобусните превозвачи в България и собственик на транспортна фирма в Монтана коментира, че системата на таксуване е грешна. Проблем по думите му е заплащането за ползване на първокласните и второкласните пътища. 

"За нас, превозвачите в бранша, имам предвид автобусните и товарни превозвачи, означава тотално сгрешена система... Грешна е заради това, защото смисълът на тол системата е този, който ползва най-много, който руши най-много да поеме съответно най-голямата тежест по възстановяване на ползваната пътна мрежа. Проста логика, работи във всички останали държавни, само не в България. А защо не, защото пропътуването на километри на територията на България, да вземем пример Видин-Капитан Андреево струва за един камион, не твърдя, че съм най-точен, от порядъка на 40-50 евро, един 40-тонен камион. За приблизително същите километри в Унгария този камион ще плати 150-160 евро... Защо да сме по-евтини... Втори порок, толуват се само магистрални пътища в ЕС. Да не говорим, че за местни превозвачи съществуват във всички държави - и в Унгария, и в Австрия, и в Германия, успоредни пътища, по които въпросният камион да не ползва магистралата и да не плаща тол такси. Тук, в България, нямаме. Нямаме, защото нямаме такива пътища... Защо стигнахме до там пътища втори клас и те се толуват..."

Евентуално увеличение на тол таксите може да се отрази на цените на билетите при автобусните превози, коментира още Петър Захариев. 

"При автобусните превози не може да се вдигат така просто цените на билетите, защото те са обвързани с дългосрочни договори с възложителите. Но при всички положения, всеки ще се стреми да повдигне малко цената на билета, за да може да компенсира въпросните такси. В крайна сметка всичко рефлектира върху крайния потребител..."

В проектобюджета за 2025 г. е предвидено и връщане на цените на всички винетки до нивата отпреди COVID пандемията, което би означавало годишната винетка отново да струва 97 лева. Междувременно в началото на седмицата от Европейския център за транспортни политики излязоха с позиция да се отложи вдигането на цените на винетките и тол таксите.


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Защо се бави строителството на пътя Видин-Ботевград?

Участъкът на международен път Е-79 между Видин и Монтана е един от най-натоварените както в България, така и в Югоизточна Европа, тъй като по него преминава тежкотоварният трафик от и към Дунав мост 2. Ясно е, че в момента капацитетът на пътя от Видин до Ботевград не отговаря на съвременните условия. Това е естествената и най-кратка връзка на..

публикувано на 11.03.25 в 12:07

Субсидията за аптеките ще реши ли проблема с достъпа до лекарства

Проблемът с ограничения достъп до лекарства в много населени места на територията на страната не е от сега. Влязлата в сила през 2024 "Методика за финансиране на аптеки, които изпълняват дейности по договор с НЗОК/РЗОК в отдалечени, труднодостъпни райони или са единствен изпълнител за съответната дейност в община, както и с денонощен режим на..

публикувано на 10.03.25 в 13:40

Читалището в Мокреш издирва книгата за историята на селото

Един ден преди 8 март екипът на Радио ВИДИН гостува в село Мокреш, община Вълчедръм.  Разположението му е благоприятно - намира се в долина, на 19 км от Лом, на 7 км от Вълчедръм, на 50 км от Монтана. Землището заема близо 60 хиляди декара земя, които се обработват от големи арендатори. По-голяма част от нивите са на местните хора, които..

публикувано на 07.03.25 в 12:15
Владимир Чешмеджиев

Владимир Чешмеджиев: Колкото повече праведна е една идея, толкова повече тя се използва за манипулации

Докато за една част от обществото "последното убежище на негодника е именно патриотизмът", то за други "любовта към отечеството е действие на ясния разсъдък, а не на сляпа страст".  В седмицата, в която отбелязахме 147-мата годишнина от освобождението на България, дискусиите за това кой е подходящият национален празник породиха още веднъж..

публикувано на 06.03.25 в 10:00

Нужна ли е повече свобода за учениците или напротив - дисциплина

Инстинктът на българите е за повече ред в училищата, сочи проучване на агенция „Мяра“ . Според него, 84% са за въвеждането на оценка за дисциплина, а 83% за цялостна забрана на мобилни телефони в училище. 72% подкрепят въвеждането на униформи навсякъде сред учениците, съобщи социологът Яница Петкова . "Това, което показаха нашите данни, е..

публикувано на 05.03.25 в 13:02

Готова ли е България да приеме еврото?

България е подала искане за извънреден конвергентен доклад за Еврозоната , това обяви премиерът Росен Желязков . Още в зародиш новата власт обяви, че основен приоритет за нея е приемането на новата валута. "Има много стъпки, които България трябва да извърви, преди да стане ясно дали е готова за въвеждане на еврото. Конвергентният доклад..

публикувано на 04.03.25 в 10:00

Трети март- дългият път от свободата на духа и мисълта до политическата свобода

На 3 март празнуваме 147 години от Освобождението от османско владичество след Руско-турската война от 1877-78 г. На националния ни празник говорим с  Яна Жекова и Петко Андреев- 11-к ласници от ГПЧЕ "Йордан Радичков" във Видин.  "3 март е Национален празник и олицетворява националния идеал и българската мечта", каза Яна Жекова.  "За..

публикувано на 03.03.25 в 12:39