Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Бързи, модерни, опасни: Тротинетките под лупа във Видин

| Анализ
Снимка: Радио ВИДИН


 
Днес ще обърнем внимание на една изключително актуална тема, която все по-често се превръща в проблем в цялата страна, това са - електрическите тротинетки. Ситуацията наистина започва да излиза извън контрол. Расте броят на инцидентите с пешеходци, пострадали вследствие на неразумно или нерегламентирано управление на тези модерни превозни средства, които бързо навлязоха в ежедневието ни - не само сред младежите, но и сред по-възрастните. Наскоро попаднахме на интересна публикация в една от големите видински Facebook групи. Това, което я отличава, е не само смисленото съдържание, но и фактът, че авторът ѝ - Тодор Марков, застава с името си зад всяка дума. Нещо, което рядко се случва, тъй като в подобни дискусии повечето сигнали и мнения обикновено са анонимни. Още по-впечатляващо е, че публикацията не е просто критика, а съдържа конкретни предложения и решения. Авторът разглежда проблема от всички страни, с позитивна нагласа и желание за намиране на баланс между пешеходци и водачи на електрически тротинетки. Публикацията събра стотици харесвания и коментари, доказвайки, че когато се говори отговорно и конструктивно, социалните мрежи могат да бъдат използвани по градивен и обществено полезен начин. Ето и публикацията на Тодор:

Сблъсък на поколения или възможност за общо бъдеще?

"Във Видин имаме едно прекрасно място за разходка – крайдунавския парк. Там дишаме, разтоварваме се, водим децата си, срещаме приятели. Майки с колички, деца на колелета, възрастни на пейка. Това е нашето малко бягство от ежедневието.
Но напоследък едно ново явление започна да променя облика на парка – електрическите тротинетки. Бързи, лъскави, модерни. Карани най-често от младежи, търсещи адреналин и забавление. И аз ги разбирам – ние също сме били деца. Карахме колелета, ритахме топка, понякога дразнехме възрастните. Поколенията се менят, но нуждата от движение и забавление остава.
Не осъждам младежите – напротив. Разбирам тръпката, усещането за скорост, за свобода, за принадлежност. Но същевременно виждам и нещо тревожно. Кара се безразсъдно, с висока скорост, в зона, пълна с хора. И тук вече не става въпрос за "кой кого дразни", а за реална опасност. Аз имах честта да уча физика от един велик човек – господин Венци Станев. Няма да забравя уроците му. С него разбрах, че физиката не е просто теория, а живот. Движение, маса, сила, енергия – всичко това ни заобикаля.
Нека ви дам един прост пример:
Електрическа тротинетка с младеж тежи около 100 килограма. Ако се движи с 60 км/ч, това е 16.6 метра в секунда. Формулата за кинетична енергия е:
E = ½ * m * v²
= 0.5 * 100 * (16.6)² ≈ 13 780 джаула енергия.
Знаете ли какво означава това? Че при сблъсък, тази енергия се освобождава мигновено. Срещу дете или възрастен, това може да е като удар от автомобил с 30-40 км/ч. Резултатите не искам да ги описвам – всички знаем какво може да се случи.
Това не е преувеличение. Това е наука.
И затова, вместо да сочим с пръст, нека предложим решения. Защото вярвам, че можем да направим така, че всички да спечелят:
Община Видин , обръщам се към вас с уважение и конкретни предложения:
Да се разделят алеите – централната за разходки, страничните за тротинетки.
Да се използват вече съществуващи маршрути, като алеята към колодрума, велоалеите в малките градинки и улици.
Да има начален период с контрол – полиция или доброволци, които да съдействат за спазване на правилата.
И към младежите – едно предложение:
Съберете се. Направете клуб на тротинетките. Поканете приятели. Потърсете подкрепа от училища и общината. Нека ви помогнат да организирате състезания – безопасни, интересни, истински. С правила, с публика, с награди.
А към всички мои съграждани – нека не бъдем просто публика на проблема.
Нека бъдем активни участници в решението.
Да, по-лесно е да се оплачем. Но по-важно е да помислим, предложим, действаме.
Публикувам и карта с примерни маршрути – за обсъждане. Вярвам, че заедно можем да намерим най-доброто решение.
Идеята не е някой да загуби, а всички да спечелим.
Безопасност за децата. Място за младите. Ред в града. И уважение между поколенията."



"Много често се разхождаме в парка - децата да поиграят, да потичат... И напоследък се наблюдават тези младежи, които, бих казал, безразсъдно карат ел. тротинетки в парка. Много често минават много близо до хората, с висока скорост, което, за мен, е предпоставка за инцидент. Те са скъпи тротинетки, мощни - развиват 60–80 км/ч. И ако на хората им звучи, че това е три-четири пъти по-висока скорост, реално енергията, която се отделя при удар, е 16 пъти по-висока... Смятам, че разговорът с тях трябва да започне от дома. Родителите сме тези, които трябва да се научим да разговаряме с децата си, да ги изслушваме, да разбираме проблемите и желанията им и, съответно, да успяваме да им помогнем — в това да изграждат себе си като личности“, разказва Тодор.

Темата с електрическите тротинетки във Видин става все по-актуална - особено след серия от сигнали от граждани за опасно каране по улици, тротоари и паркови алеи. В отговор на това, Община Видин, заедно с полицията, започна реални действия на терен. През последните дни бяха извършени проверки в центъра на града и крайдунавската зона, където най-често се движат тротинетки. Служители на реда и общински инспектори разговаряха с младежи и възрастни, разяснявайки основните правила - каква е допустимата скорост, какво оборудване трябва да има всяка тротинетка и най-важното - как да не застрашават пешеходците. Има и добра новина - Общината вече работи по изграждане на по-безопасна инфраструктура. Първата крачка е направена - нова велоалея в парк "Рова", около Стамбол капия, вече е факт. Предвиждат се още велоалеи, рампи и зони, където да се карат тротинетки спокойно, без да пречат на останалите, това каза за Радио Видин Елена Величкова, началник отдел "Контрол, опазване на обществения ред и охрана": 

"За съжаление, проблемът все още е наличен. Проверките продължават. Идеята беше да бъдат ежеседмични, съвместни със служители на ОД-МВР. За съжаление, при първата среща с деца, управляващи тротинетки, и с колоездачи, не срещнахме нито разбиране, нито желание за спазване на наредбата. Напротив - усетихме лек присмех. Получихме подкрепа обаче от минувачи, от майки с деца, от възрастни граждани, които молеха да ги санкционираме. За съжаление, Община Видин не е репресивен орган. Решихме, че ще подходим малко по-различно - с разговори, убеждения, правилни съвети... В основата е - да мислят за своето здраве. Планираме издаване на изрична заповед за забрана на тротинетки в централната градска част - в търговската зона и в Крайдунавския парк. Тази заповед ще бъде изпратена и на директорите във всички училища, с молба да бъде изчетена в Часa на класния ръководител."



Предстоят поставяне на знаци за забрана на каране на велосипеди и електрически тротинетки за централна търговска улица, пешеходните алеи и крайдунавския парк, както и се очаква и засилване на видео наблюдението в централната част на града, допълни още Елена Величкова. На последното заседание на Общинския съвет темата с електрическите тротинетки бе повдигната и от кмета на Видин д-р Цветан Ценков. В своето изказване той подчерта, че освен институциите и контролните органи, ключова роля в справянето с проблема има и семейството. По думите му, без съвместни усилия между Общината, обществото и родителите, трудно може да се постигне трайна промяна в поведението на младите водачи.

"Няма как непълнолетни лица във вечерно време, когато трябва да са си вкъщи, тук намеквам за ролята на семействата и контрола на родителите върху тях, не само да им купуват високоскоростни тротинетки, а и да ги оставят по цяла нощ да "джиткат", както казват младите хора, по градската градина... Ние обсъждаме въпроса, предполагам, че ще има и законодателни мерки. А това, на деца да се разрешава да се движат по пътната инфраструктура, е просто недопустимо. Надявам се, много скоро, в лицето на Народното събрание да бъдат взети мерки, да се направят промените, които са необходими в Закона за пътищата и Закона за движението по пътищата, и да се предприемат действия, с които децата да бъдат озаптени“, каза кметът на Видин д-р Цветан Ценков.

Попитахме и самите водачи на тротинетки дали са разбрали за забраната, ето какво казаха те:

"Мислим, че е редно да се направи така, защото има малки деца — не знаеш кога ще излезе дете пред теб... На мен ми се е случвало нещо друго — карам с не повече от 25 км/ч по велоалея, и изведнъж излиза кола пред мен и отваря врата... Набих спирачки... Може би трябва да се изградят повече велоалеи. Ние не караме с повече от 25 км/ч... Стремя се да карам според закона, защото е опасно... Трябва да носим светлоотразителни жилетки, каски и други. Ако въведат такава забрана, просто няма да караме в града."

Разговорите с част от водачите на тротинетки показаха, че не липсват хора, които осъзнават важността от спазване на правилата и са готови да се съобразяват с тях, особено ако има ясна регулация и подходяща инфраструктура. В същото време обаче е очевидно, че все още има и немалко нарушители, които подценяват риска и застрашават останалите участници в движението. Именно затова е важно да се продължи с усилията за контрол, информационни кампании и градска среда, в която всички - пешеходци, велосипедисти и водачи на тротинетки - да могат да се движат безопасно и спокойно.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Видин с декларация и предупреждение за протести

Декларация по повод поредното забавяне на проекта за изграждане на магистралния път за София бе приета от Общински съвет Видин. Забавянето е пряко следствие от бюджета за 2026 година, се посочва в документа, представен от трибуната от кмета Цветан Ценков: "В него за пътната отсечка Видин-Макреш за 2026 година са предвидени малко под 18 млн...

публикувано на 20.11.25 в 17:26

Видинската адвокатска колегия навършва 100 години

Изкуственият интелект може да подпомага, но не може да замести изцяло работата на адвоката. Това каза председателят на Видинската адвокатска колегия Славяна Младенова по повод навършването на 100 години от основаването на организацията. По думите й това е едно от предизвикателствата, пред които е изправена адвокатската професия в наши дни. "Хората..

публикувано на 20.11.25 в 16:29

Дреновец излиза на протест срещу преминаването на тирове

Жители на Дреновец, община Ружинци, излизат на протест тази събота, 22 ноември, заради тежкотоварния трафик, преминаващ през селото. Недоволството е провокирано от инцидент на пътя, при който преди дни загина 45-годишен местен жител. Транзитният трафик е пренасочен през селото от международния път Е79, който е в ремонт и това създава проблеми,..

публикувано на 20.11.25 в 14:00

Философията: Изкуството да мислим

Днес отбелязваме Световния ден на философията. Така всяка година ЮНЕСКО подчертава непреходната стойност на философията за развитието на човешката мисъл, за всяка култура и за всеки отделен човек.  При създаването на Деня на световната философия през 2005 г. Генералната конференция на ЮНЕСКО подчертава значението на тази дисциплина,..

публикувано на 20.11.25 в 13:02

Видин става град на бъдещите спомени

Пет културни продукта са реализирани до момента и предстои реализирането на още шест нови в рамките на тази и следващата календарна година във Видин. Средствата за това са осигурени от Националния план за възстановяване и устойчивост, съвместно с Община Видин по проект "Видин - Град на бъдещите спомени" и са на стойност над 1 530 000..

публикувано на 20.11.25 в 10:00

В "Музикална зона" на 20 ноември 2025 слушаме One Voice Children's Choir

По случай Световния ден на детето слушаме детски хор "Един глас", създаден от японския композитор, аранжор и диригент Месафуми Фукуда. Деца от цял свят се събират в състава, наброяващ вече над 180 члена, като възрастовата граница е от пет до осемнайсет години. Стиловият диапазон е от барок и класика до арендби и хип-хоп. Правят кавъри на известни поп..

публикувано на 20.11.25 в 09:00

платена публикация
Разкритията в Козарника - акцент в новата експозиция на видинския музей "Конака"

Резултатите от проучването на пещерата Козарника , където са открити едни от най-ранните следи на хора в Европа - на над 1 млн. години, ще бъдат представени в новата експозиция на Исторически музей "Конака" във Видин. Това каза археологът от Регионален исторически музей Видин Николай Александров и обясни, че още от 90-те години Козарника е основният..

публикувано на 19.11.25 в 17:36