Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

След 6-годишна строителна сага отвориха Мездра - Ботевград

Снимка: Община Враца

След няколко отлагания и 6 години строителство, днес бе пуснато движението по пътя Мездра - Ботевград. Този участък на път I-1 е модернизиран и разширен с по две ленти в посока. При реализацията на проекта са изградени нови обходи на селата Лютидол, Типченица, Новачене и Скравена.
По този начин движението вече преминава извън населените места, което ще повиши безопасността както на жителите, така и на пътуващите. На обхода на с. Лютидол са построени и два тунела. Но как се стигна до реализацията на този изключително важен за цяла Северозападна България, пък и за целия трафик от Турция и Гърция към Западна Европа, проект?

В резултат на масовите протести в Северозапада на 7 март 2018 година тогавашното правителство с премиер Бойко Борисов прие решение за изграждането на модерна пътна инфраструктура от Видин до София. Първоначалните обещания на управляващите бяха 33-километровият участък между Мездра и Ботевград да бъде готов до края на 2020 година.

Тръжните процедури за изграждането му започнаха още през 2018 година. Първоначалният проект обаче предвиждаше пресичанията с републиканските и общински пътища да се извършва с 6 кръгови кръстовища. Тази идея по-късно бе определена като неправилна и се наложи ново проектиране, което забави строителството с близо година.

Първоначалната стойност на участъка беше определена на около 300 млн. лева, но скоро след това цената се покачи със 100 млн., а през следващите години се наложи от държавния бюджет да бъдат отпускани още средства, като по последни данни цената на 33-километровия участък е надвишила половин милиард лева. Начало на строителството на новия път бе дадено през октомври 2019 година.

От Пътната агенция тогава уверяваха, че двата лота на отсечката ще бъдат готови през 2023 година. След това обаче дойде ковид пандемията, започна и политическата криза у нас, в резултат на което строителните дейности започнаха да буксуват, а крайният срок да се отлага във времето. Първата готова отсечка - 7,5 километровият обход на селата Скравена и Новачене, бе открита и пусната в експлоатация през април 2023 година от тогавашния регионален министър Иван Шишков.

Само около месец след това обаче участъкът между Мездра и Ботевград беше затворен за движение, за да се довършват безопасно строителните дейности. Бяха въведени обходни маршрути за тежкотоварния и лекия трафик, които създадоха хаос и редица рискове за участниците в движението. Очакваше се транспортните неволи в Северозапада да продължат само няколко месеца - до края на 2023 година. Непредвидени обстоятелства обаче непрекъснато удължаваха срока на ограничението за движение. По това време регионалният тогава министър Андрей Цеков уверяваше, че участъкът ще е напълно готов до края на 2024 година:

"Още 2020 година за участъка между Мездра и Ботевград е взето решение да бъде извършено цялостно препроектиране на пътните възли. Първоначално е било решено да бъдат с кръгови кръстовища, което не е удачно за един скоростен път. Това налага да се изготвят нови подробни устройствени планове, да се извършат отчуждения, да се преработи изцяло инвестиционният проект. Истината е, че този инфраструктурен проект в един момент стана жертва на едно безвремие, започнало още по времето на ковид кризата и преминало през няколко политически кризи. Реалното строителство по всички участъци започна едва в последната година. Реално постижим срок е 2024 година."

 След това имахме нов регионален министър - Виолета Коритарова. Тя също уверяваше, че движението ще бъде възстановено до края на 2024 година:

"Знаем, че със затварянето на участъка за строителни дейности се създават неудобства, но сме поставени пред ситуация да разчитаме само на съществуващата към момента инфраструктура в Северозападна България. Надявам се този път наистина сроковете да бъдат спазени. Имаме осигурено финансиране и съвместните ни усилия със строителя са до края на декември 2024 година пътят Мездра-Ботевград да бъде пуснат и повече никога да не бъде затварян, никога повече да не създаваме това неудобство за Северозапада."

Впоследствие обаче се появиха цели 7 свлачища по трасето, оказа се и че един от тунелите ще трябва да бъде удължен. Всичко това не само че значително оскъпи проекта, но и продължи забраната за преминаване на автомобили. 

"Не е дооценена геологията на региона и с измененията на решенията на пътните възли да бъдат на две нива ние провокирахме именно срутища и свлачища на земни маси и скали, което за съжаление е обективна предпоставка за забавяне изграждането на този участък. Правим регулярни срещи със строителите на обекта и надзора. Имам тяхното уверение, че наистина това е последното спиране и удължаване. Ангажиментът, който те поеха, е да бъдат приключени дейностите и да имаме пуснато трасе до април 2025 година", обясни тогава министър Коритарова.

Април месец обаче също се оказа непосилен за изпълнение срок, а заради отклонения тежкотоварен трафик катастрофите зачестиха. Една от тях - причинила смъртта на малката Сияна край Плевен, предизвика остра обществена реакция и спешна необходимост тежкотоварният трафик да се върне отново през Мездра-Ботевград. Междувременно имахме и нов регионален министър, този път в редовно правителство. Иван Иванов се ангажира с краен срок за пускане на движението - края на месец юни.

"Усилията на моя екип е да се работи максимално бързо по всички спрени и забавени инфраструктурни проекти, които в момента създават изключително голяма тревога, напрежение сред гражданите и пътуващите."

В последния ден на юни обаче стана ясно, че пускането на отсечката между Мездра и Ботевград ще се забави с още няколко дни заради довършителни дейности. До днес - 3 юли, когато движението най-после бе пуснато. 

"Благодаря на Агенция "Пътна инфраструктура" и на строителите, че спазиха ангажимента си да се осигури проходимост на пътя между Ботевград и Мездра, за да може да има нормално движение, макар и със забавяне на места", каза регионалният министър Иван Иванов. Той провери проходимостта на пътя. По думите на министъра днес приключва проблемът за товарните автомобили заради обхода, който правеха от над 200 км.

Довършителните работи ще продължат още няколко месеца. Но вече почти по цялото трасе се преминава в двулентови платна с ограничение до 90 км/ч, с изключение на 6-километровата отсечка от с. Лютидол до с. Копяновец, в която ограничението ще бъде 40 км/ч. и ще се осъществява в едно двупосочно платно.

Това значително ще облекчи трафика в Северозапада, както и по направлението за Дунав мост 2. Тировете ще бъдат пренасочени от старопланинския проход Петрохан и обходните маршрути в съседните области към естественото трасе през магистрала "Хемус" и оттам към Ботевград, Мездра и Видин. Добра новина за Северозапада, но все пак остават още около 130 километра за довършване на цялото направление Видин-Ботевград.
По публикацията работи: Цветомир Цветанов

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

В края на годината приключва регистрацията на кладенци

От Министерството на околната среда и водите напомниха, че до 28 ноември тази година собствениците на водовземни съоръжения за подземни води са длъжни да ги регистрират. Водовземни съоръжения за подземни води са кладенци, сондажи, герани, каптирани извори, дренажи и др. Заявленията за вписване на съоръженията се подават в съответната..

публикувано на 14.08.25 в 16:49

Георги Георгиев от Коста Перчево - за каучуковия завод в Кула и застраховането

Днес в "Думата имат старейшините" ви срещаме с Георги Георгиев от кулското село Коста Перчево. Той е кмет на населеното място от 2005 година, преди това е работил в каучуковия завод в Кула като окачествител, определял е качеството на продуктите. Бил е зает и в сферата на застраховането. Неговият баща, дядо и прадядо са сърби, строители по..

публикувано на 14.08.25 в 15:00

Професионалната гимназия във Вълчедръм има нов STEM център

Два модерни STEM кабинета ще посрещнат учениците от Професионална гимназия „Димитър Маринов“ във Вълчедръм през новата учебна 2025-2026 година. За изграждането им в училището са извършени ремонтни дейности, допринасящи за нова, модерна и достъпна архитектурно-образователна среда, обясни Петя Славкова , директор на учебното заведение:..

публикувано на 14.08.25 в 13:00

Легендата за Орфей и Евридика ще оживее в Магурата

Легендата за Орфей и Евридика и тяхната голяма любов ще оживее в пещерата Магура край Белоградчик. Ще я разкаже Академия "Орфика", която за трета поредна година избра пещерата за сцена на своя интерактивен спектакъл "Възкресението на Евридика". Събитието е част от фестивала "Тракийски мистерии", който се провежда за пета поредна година. Каква е..

публикувано на 14.08.25 в 11:15

В "Музикална зона" на 14 август 2025 слушаме Камий Сен-Санс

Той е френски композитор, органист, преподавател и диригент. Притежавайки енциклопедична култура, твори в почти всички музикални жанрове - опера, симфония, симфонична поема, концерт, камерна и сакрална музика. Написва редица литературно-теоретични трудове. Запален пътешественик, писател, математик и филолог. Слушаме откъси от фантазията за оркестър..

публикувано на 14.08.25 в 09:00

Рев на мотори ще огласи отново Видин

В момента тече подготовката на Националния мотосъбор 2025 във Видин. Събитието е тридневно, традиционно за мотосредите и тази година се организира за 18-и пореден път. Той ще се проведе на панаирния комплекс от 15-и до 17 август, до крепостта "Баба Вида". Програмата ще започне в петък с посрещане на гостите, а за вечерта са планирани два..

публикувано на 13.08.25 в 16:00

Трудови посредници се срещнаха с търсещи работа в кв. "Нов път" във Видин

Клуб за активиране във видинския квартал "Нов път" помага на търсещи работа. Открит е през септември миналата година по програма "Развитие на човешките ресурси" и досега над 200  души са се възползвали от услугите. На среща с жители на квартала служители на Бюрото по труда във Видин представиха възможностите, които предлага...

публикувано на 13.08.25 в 15:34