50% поскъпване на транспортните услуги очакват българските спедитори след въвеждането на тол системата от 15 август. Утре започва изпитването на новата система.
Превозвачите и спедитирските фирми настояват тол системата у нас да обхваща само магистралите и първокласните пътища, част от европейските транспортни коридори. Ден преди пробното ѝ начало те заявиха, че е задължително държавата да осигури алтернативни и безплатни маршрути.
Превозвачите искат и среща с премиера Бойко Борисов. Магдалена Милтенова от Националното сдружение на автобусните превозвачи заяви:
"Бих искала да подчертая, че в никакъв случай не политизираме проблема, но това за нас е проблем, защото в крайна сметка тази администрация саботира по един или друг начин това управление и не би трябвало да се стига до нещо подобно, когато има нормален диалог. Не е нормално ние при всеки наш проблем да искаме среща с премиера, да търсим по този начин разрешаването на проблема. Би трябвало да има нормален диалог, ние живеем в нормална държава".
Спедиторите смятат, че все още остават неясни въпроси, които не им дават възможност да си направят финансови разчети. Според Явор Пантaлеев, председател на Националното сдружение на българските спедитори, системата трябва да бъде ценообразувана така, че да не води до шоково поскъпване на транспортните услуги:
“Всички ние - и спедитори, и транспортни фирми, и автобусните превозвачи го заявиха това нещо. Приветстваме въвеждането на тол системата. Това, което ние искаме да се случва, е тази тол система да бъде ценообразувана по начин, който да не води до шоково поскъпване на транспортните услуги, защото това шоково поскъпване на транспортните услуги после всеки един българин ще трябва да го плати“, заяви той в предаването "Преди всички" по програма "Хоризонт".
В сектора са недоволни от предвидените такси и от обхвата на пътищата, които ще се таксуват, и предвиждат проблеми както при автобусните и тежкотоварните превози, така и в превоза на горива и спедиторски услуги.
"Няма яснота и по каква методика ще бъдат начислявани таксите за превоз за изминатото разстояние. Съществува опасност от ощетяване на пътниците или фалит на някои превозвачи", предупреди Магдалена Милтенова и обясни:
"Имаме сключени договори с общините. Тези договори са с фиксирана цена, която не подлежи на предоговаряне. Това би оскъпило до голяма степен услугата, ако би могло да се предоговори, от една страна. От друга страна - би довело до фалит на автобусните превозвачи. Бихме искали да се ползва примерът на Германия, където автобусите са с нулева ставка на тол системата".
Представители на транспортния бранш излизат с обща позиция относно предстоящото тестово въвеждане на тол системата от утре.
Миналата седмица регионалният зам.-министър Николай Нанков изрази убедеността си, че държавата ще постигне баланс между обществените и бизнес интересите.
“На днешната пресконференция, на която ще кажем точно какво предлагаме да се случи относно тол системата, ще изнесем някои факти и ще поставим някои въпроси, които за нас все още са неясни и които не ни дават възможност да разберем откога какво ще се случва, така че да можем да направим и финансов разчет“, посочи още Панталеев и добави:
“Най-малкото се твърди, че 10 хил. км пътища ще бъдат включени в обхвата на тол системата, а ние все още не знаем кои са тези пътища. Бяха изнесени едни цени, които да заплащат камионите и автобусите на километър, които се различаваха значително от цените, които бяха обявени през 2015 г.“.
Той поясни и каква беше разликата между това, което е изнесено последно, и това, което беше предвидено първоначално:
“Значителна е разликата, според нас. Включително и това, което беше предложено от МРРБ, е камионите, най-тежките, най-често употребяваните в България за вътрешни превози, да заплащат тол такса от порядъка на 78 ст. на километър, което като разход което представлява повече от горивото, което камионът купува, за да изминава този километър. Сами можете да си направите сметката, че това ще доведе до 50 % поскъпване на транспортните услуги“, поясни той.
За това, че предишните изчисления бяха подложени на съмнения от регионалния министър Петя Аврамова и как сега може да се гарантира коректността на изчисленията, Панталеев каза:
“Те нашите изчисления са прости, в себестойността на сирене, мляко, месо, основни хранителни продукти, които хората потребяват, около 10 % са разходи за транспорт – няма как Регионалното министерство да твърди, че цените щели да се увеличат с 0,4 %“.
Интервюто на Лора Търколева с Явор Панталеев може да чуете от звуковия файл.
Започна унищожаването на заразеното с шарка стадо от близо 150 овце в село Жельо войвода , Сливенско. На място започна работа група ветеринарни специалисти, които имат за задача по хуманен начин животните да бъдат евтанизирани. Труповете на животните ще минат през екарисаж , който бе инсталиран тази сутрин в близост до фермата. Зоната за..
Донорите на яйцеклетки се увеличават, но не са достатъчно . Това заяви пред БНР Мариела Куртева от Фондация "Майки за донорството". "Имало е години с 5 донора на година, после достигнаха до 300-400. През 2023 г. около 260 жени са дарили", посочи тя. По думите ѝ обаче над 70 000 семейства чакат донор . " Бездната е огромна, разликата е..
Част от партиите интуитивно или инстинктивно да искат нови избори заради възможността ако Пеевски продължи да расте, санитарният кордон около него да се получи по естествен път . Тази теза разви в интервю за БНР политологът Първан Симеонов. "Ако г-н Пеевски продължи така само напред, както умее, той е напът да направи грешката на Борисов от..
Британските медии продължават да изнасят подробности от процеса срещу българските граждани, обвинени в шпионаж в полза на Русия, след като в четвъртък двама от тях – Орлин Русев и Бисер Джамбазов, се признаха за виновни в Централния наказателен съд – Олд Бейли, в Лондон . Двама от обвинените в шпионаж българи във Великобритания се признаха за..
Продължава неглижирането на възможностите, които би дало използването на археологическото наследство - и като наука, и като възможност за развитие на туризма. Това заяви пред БНР акад. Васил Николов, бивш директор на Националния археологически институт и музей на БАН. "Имаме много археологически паметници, много от които могат да бъдат не..
Еврокомисията "Фон дер Лайен 2" получи зелена светлина от Европейския парламент вчера, макар с доста по-ниско одобрение от предишната през 2019-а година. Очаква се тя да встъпи в длъжност от 1-ви декември. ЕП одобри новата Европейска комисия "Компас за конкурентоспособността" е първата голяма инициатива , която Фон дер Лайен оповести..
На 2 декември на Общо събрание на БАН предстои да бъде избран нов председател на Академията. Член-кореспондент Евелина Славчева и акад. Христо Найденски са допуснати до участие в избора на председател от мандатната комисия. Техните програми за развитие на Академията са качени на сайта на БАН. "В моята програма се вглеждам в бъдещето на..
В Плевен откриват Празника на пчелните продукти. Пчелари от областта ще предложат в специалните шатри пред зала "Катя Попова" мед, пчелни продукти,..
В посолството на България в Лондон професор Бетани Хюз представи откъси от новата си серия по BBC - Wonders of Bulgaria – "Съкровищата на България"...
Да се предприемат стъпки в повишаване на знанията в киберсигурността, защото много хора в света се опитват да хакнат система. Това са необходими..