Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

За съдбата на "Видахим"

Работници във "Видахим": "Убийствено е пак да се повтори сценарият: хората навън с багажа"

7
Една от жените от цех Конфекция
Снимка: Радио ВИДИН
Най-големият работодател във Видин, "Видахим", изпитва сериозни затруднения заради дългове на НЕК към дружеството в размер на 19 милиона лева. Липсата на средства води до недостиг на въглища за работата на топлоелектрическата централа, а това спира и дейностите в производството на гуми. 600 души, работещи в завода, са притеснени от това, че могат да останат без доходи. Засега забавяне в работните заплати няма, но докога? Това се питат работещите в завода:

"И аз и семейството ми работим тук, до сега не е имало случай и ден да се просрочи изплащането на заплатите. Всеки има някои притеснения при тези обстоятелства. Работя в завода от 32 години, след пускането през 2002 година съм от първия ден, знам какво е било. До сега заплата и аванс не са закъснявали, но за да работим нормално, трябва да има постъпления. Никой не е казвал, че ще напуска, но всеки един е притеснен за семейството си..."

Проблемът с такъв голям работодател е много сериозен. Поискана е среща с министъра на енергетиката Теменужка Петкова. Това оповести вчера видинският депутат от партия АБВ Иван Иванов:

Цех"Водих разговори с ръководството на "Видахим" миналата седмица. Проблемът е много сериозен, защото 600 души навън за нашия град е сериозен проблем, ако бъдат съкратени. Поискал съм среща с министъра на енергетиката Теменужка Петкова и очаквам да се осъществи именно по проблема на "Видахим". Не съм защитник на ръководството на предприятието, а на хората, които работят там, да могат преди празниците да си получат заплатите. Трябва да се търси решение на проблема, а не след Нова година да останата на улицата"- обяви видинският депутат.

Дори да се наложи временно да спрат работа, това не значи, че е дошъл краят на "Видахим", казват от ръководството на дружеството.

"Ръководството ще се погрижи за работниците си и никой няма да остане на улицата. Знаем, че темата е много чувствителна в най-бедния регион. Знаем, че това се е случвало вече с "Видахим" и че недоверието е огромно. Но се стараем, като работодатели, да не създаваме напрежение и да не оставим никого на улицата, защото става въпрос за човешки съдби." Това каза неколкократно в разговор с екип на Радио ВИДИН председателят на Съвета на директорите на "Видахим" и консултант по управлението във Видин- Севдалина Димитрова.

Работен процес в цех 100Към вчерашна дата, положението с неравномерните доставки на въглища, заради липса на средства, е непроменено. Най-голяма възвращаемост в предприятието имат от продажбата на електроенергия, произведена от ТЕЦ-а. Последните работни заплати, обаче, са изплатени с приходите от продажба на гуми.

Нормално работи заводът за гуми. Така поне беше миналата  седмица, когато нашият екип гостува в цех "100". Единственият в цялата страна завод за гуми сега произвежда селскостопански и индустриални гуми. Бързаха да изпълнят поръчката за електрокарни гуми, преди да са свършили въглищата, иначе спират и те. А по разчетите, въглищата стигат до 26 ноември. Наш екскурзовод в завода беше главният инженер в производството Сийка Минева:

От ляво на дясно: инж. Сийка Минева, Захари Захариев-работник цех 100, и началника на цех 100 Николай Николов"Работим по заявки на няколко фирми от страната. Произвеждаме богата гама гуми, макар че никой не вярваше, че ще се справим. Индустриалните ни гуми са 19 размера, а от селскостопанските правим 15 размера. Ясно е, че този завод, с онзи капацитет, с който е работел, никога няма да заработи отново. През 1974 година в завода за гуми бяха 4 300 души, сега сме около 150. Работим в цех "Конфекция" и цех "100", където се смесват каучуковите смеси. Миналата седмица направихме 1 300 гуми, сега- 1 200"- обясни инж. Сийка Минева.
 
Работниците са на редовна смяна 8 часа, но понеже въглищата ще свършат и трябва по-бързо да се изпълни поръчката, се работи два дни по 12 часа, с един ден компенсация. Полагат им се и киселото мляко като противоотрова, и купони за храна. Първата пневматична гума, марка "ВИДА" е произведена през септември 1969 г. През ноември 2004 г. след успешна приватизация е възстановено производството на пневматични гуми.

Екипът ни се разходи и в емблематичния цех "100", където работят 23-ма души. Не скриха от нас, че са притеснени, ако нещо се случи и спрат да идват на работа. Макар че е шумно и мръсно, а саждите са навсякъде около тях- това е техният живот, разказаха Георги Георгиев от командния сектор на цех "100", началникът на цеха Николай Николов и трите жени, които също работят редом с мъжете в конфекцията на гуми.  

"Имаме работа, поне докато има въглища. Ако спрем, следват ремонти, да се доостъкли цеха, ремонт на девети "бембер". За съкращения не сме били уведомявани. Толкова е мъчително, убийствено е пак да се повтори сценарият: хората навън с багажа. Не мога да си го представя!"- каза още инж. Сийка Минева.

Още за работата и проблемите на "Видахим" може да чуете в звуковия файл.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

Вижте още

Хората на Хубавене - всички заедно в труд и празник

Екипът на Радио ВИДИН гостува на село Хубавене, община Роман. Местните не помнят откъде се е появило днешното име, но смятат, че идва от факта, че в него живеят добри, работни и хубави хора.  До селото ни отвежда нов, асфалтиран път. В центъра ни посреща кокетно малко площадче, тук е и паметникът на загиналите във войните 1912-1913, 1915-..

публикувано на 13.12.24 в 12:00
Теодор Димокенчев

Теодор Димокенчев: Стабилно редовно управление ще има, когато се появи нов субект

Започнаха срещите на държавния глава с партиите преди връчването на първия мандат за кабинет.  Лидерът на най-голямата парламентарна група Бойко Борисов предложи правителство на ГЕРБ, оглавено от него, в което да участват още ПП-ДБ, БСП и ИТН.  Първата политическа сила е готова да получи папката идната седмица.  Част от втората парламентарна..

публикувано на 12.12.24 в 10:00

Крие ли рискове новият проектобюджет?

От Министерството на финансите официално публикуваха разчетите на Бюджет 2025. Изчислено е приходите да бъдат под 93 млрд. лева при разходи, гонещи 99 млрд. Според този последен проект дупката в бюджета ще бъде около 6,5 млрд. лв. Това означава, че успяваме да задържим в рамките 3% дефицит, който е нужен за приемане в еврозоната. Освен това се..

публикувано на 11.12.24 в 10:45
Андрей Вълчев, народен представител от БСП-Обединена левица

Андрей Вълчев: Надявам се страстите да утихнат и политиците да проявят държавническо поведение

След 26 дни безплодни опити и 10 гласувания Народното събрание най-накрая успя да си избере председател - експертът по конституционно право и преподавател в Софийския университет доц. Наталия Киселова, която влезе в парламента като част от гражданската квота на БСП-Обединена левица. Този акт "отпуши" процедурата за съставяне на правителство и днес..

публикувано на 10.12.24 в 13:32

Защо е необходима реформа в районите за планиране в страната

На страната ни е необходимо ново райониране за нуждите на европейската статистика и кохезионната политика. Сегашното райониране очертава все по-големи икономически дисбаланси в тях по отношение на безвъзмездната помощ от ЕС в изпълнение на кохезионната политика (на сближаване и преодоляване на икономическите дисбаланси). Обособяването на районите..

публикувано на 09.12.24 в 14:50

Роман - градът с многото мостове

Екипът на Радио ВИДИН гостува на Роман, който се намира в пределите на област Враца. Градът е административен център на общината, в която попадат 12 населени места. Името на Роман идва от средновековната Романова крепост.  Релефът на общината е ниско планински и хълмист, като територията ѝ изцяло попада в пределите на Западния Предбалкан...

публикувано на 06.12.24 в 13:00
Красимир Георгиев

Красимир Георгиев, АКАБ: Предлаганите промени в Закона за движение по пътищата са от пусто в празно

Как да се намалят жертвите на пътя?  Крачка в правилната посока ли са промените в Закона за движение по пътищата, които служебното правителство одобри, но предстои разглеждането и гласуването им в парламента, който има повече от неясно бъдеще.  Къде блокира системата, която от декада не може да се пребори с един от големите проблеми за..

публикувано на 05.12.24 в 10:00