Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

За проблемите в общинския транспорт

В Тополовец искат редовен транспорт, във Враца пускат електробус

Снимка: Радио ВИДИН

Една от най-дискутираните теми, особено в по- големите населени места на страната, е именно общинският транспорт. За съжаление, проблемите никак не са малко. Започваме темата в "Посоките на делника" с междуселския транспорт в една от крайните точки на Северозападна България- община Кула. Жители на село Тополовец се оплакаха пред наш екип от липса на всякакъв транспорт от и към общинския център. Ани Цекова записа техните мнения.

"Нямаме връзка с общината. Приемен ден има веднъж в седмицата, а няма как да стигнем до общинския център. Искаме да минем към видинската община. Имаме по-чест и редовен транспорт с община Видин, отколкото с Кула"
- казаха жителите на Тополовец.

В община Видин, обаче има още какво да се желае по думите на Венета Йорданова, експерт "Транспорт и разрешителни режими" в местната управа:

"В момента работим по договори, които са пред изтичане. Подготвяме нов конкурс за линиите от градската пътна мрежа и училищните превози. Ще видим какво ще ни предложат превозвачите"- каза Венета Йорданова.

Поглед и към община Козлодуй по темата тази сутрин. Сътрудникът ни Ния Паскалева попита жителите на крайдунавския град доволни ли са от общинския транспорт:

"Не използвам градски транспорт, защото разчитам на личния си автомобил... Налага ми се много често, но определено не съм доволна от услугите на градския транспорт ... Много от хората също са недоволни."

Сътрудникът ни Петко Котларски се включи с репортаж по темата тази сутрин. Той разговаря с Методи Михов, главен експерт "Стопански дейности и транспорт" към община Мездра.

"Транспортното обслужване в нашата община е организирано чрез превози по транспортна схема, извършвани от три транспортни фирми, с които сме сключили договор за обществен превоз на пътниците. Фирмите превозвачи изпълняват съвестно своите задължения и транспортът е редовен"- каза Методи Михов.

СнимкаОбщинската управа на Враца работи над възможностите за модернизация на обществения транспорт, предаде от града под Околчица Жоро Александров. В това увери кметът на града Николай Иванов, който в края на миналата седмица свика брифинг, за да представи свършеното до този момент от администрацията му. Срещата с медиите се превърна в ключова, тъй като същия ден местната фирма "Тролейбусен транспорт" спря работа заради разкопаване на възлови кръстовища заради плана за воден цикъл на града, а по улиците вървеше само пуснатият тестово електробус.

"Благодаря на представителите на чешката фирма-производител, че напълно безплатно реши да използва своето превозно средство във важен за нашите граждани момент" - отбеляза Николай Иванов. Кметът на Враца допълни, че общинската управа планира разширение на транспортната си схема и че предложението за модернизация е включено в Стратегията за развитие на Северозападния регион.

"Електробусът е едно екологично и икономически изгодно транспортно съоръжение. То излиза по-евтино и защото не налага изграждането и поддържането на контактна мрежа. Това ще е приоритет пред общинското ръководство в следващите години" - каза Николай Иванов.

"Превозът е 5 пъти по-евтин от този, който осъществяваме сега. Тъй като във Враца тролейбусният транспорт има и социална функция - помага на социално-слаби и пенсионери да се придвижват с едни от най-евтините билети в цялата страна, ние гледаме с интерес към новия електробус. Отделно от това, нашият автопарк е остарял, а средствата за ремонти се увеличават"
- смята пък управителят на "Тролейбусен транспорт" във Враца Николай Вълков.

"След 2020 г. Европейската комисия планира да извади от употреба транспортни средства с двигатели с вътрешно горене от централните части на европейските градове. Което означава да се сбогуваме с автобусите на дизел и метан"-  припомни Емил Кимак, представител на чешката фирма-производител. С едно зареждане машините изминават между 180 и 220 км в градска среда, а между населените места- 150-170 км. Цената на един изминат километър е 11 лева, което е сериозно икономическо предимство.

Сътрудникът ни Петя Генова информира, че основните проблеми на обществения транспорт в община Берковица са свързани с междуселищните линии.

"Намаляването на населението означава по-малко пътници и липса на каквато и да е рентабилност. Проблемът е ясен, но трудно може да бъде решен"- каза за Радио ВИДИН Радослав Найденов, заместник кмет на община Берковица и добави: 

"Линиите не са атрактивни и дори и след субсидирането на държавата, пак остават незаети линии и няма фирми, които да кандидатстват за изпълнението им. До всички села има автобусни линии към момента, но в повечето от тях те не са достатъчни или са нередовни. Невъзможността Общината да се пребори с нерегламентираните таксита също е част от проблема"- смята заместник-кметът.

Берковица е неголям град и почти всяко разстояние може да се мине пешком, ето защо в града от дълги години има само една градска линия. Оказа се, че и това вече е минало. Причината- фирмата, която е обслужвала линията до сега няма човешки ресурс. Влаковете също са силно редуцирани. В момента само три влака тръгват от Берковица към Монтана, Бойчиновци и Мездра, където се правят връзки с цялата страна.

Повече по темата можете да чуете в звуковия файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Кметът на Добролево: Повечето неща в селото са направени с доброволен труд

Днес ще посетим село Добролево в община Борован. Намира се на 40 км северно от Враца, на 30 км южно от Козлодуй и на 35 км от Оряхово. Разположено е в китна долина на двата бряга на Барата, малка рекичка, която се влива в Бързица. Селото има интересно минало. - останки от праисторическо селище от бронзовата епоха се намират по левия бряг на..

публикувано на 09.05.25 в 14:27

България продължава да се топи и през 2024 година

Населението на България в края на 2024 година е 6 430 000 души. За една година то е намаляло с 8 100 души, сочат данните на Националния статистически институт. През изминалата година страната са регистрирани малко над 53 700 родени деца, като спрямо предходната година броят на живородените бебета е намалял с 3 700. В края на 2024 г. хората на 65..

публикувано на 08.05.25 в 10:00

Очаква ли ни нов ръст на безработицата?

Всяка пета фирма у нас планира съкращения, показва изследване на Българската конфедерация по заетостта.  Работодателите в страната запазват умерен оптимизъм по отношение на пазара на труда за периода април - септември 2025 година, отчитайки положителен коефициент на заетост от 3%. Причините са разнопосочни, като сред тях са сезонна заетост,..

публикувано на 07.05.25 в 10:45

Димитър Петров: Смело мога да кажа, че сме храбър народ

"Българската армия има огромна роля в нашата история още от Средновековието до наши дни. Още през средните векове тя е била основен стълб на държавността, който успява да се съхрани и през Третата българска държава, когато Българската армия освен като институция, която вдъхва доверие и уважение сред нашия народ, на нея се гледа като инструмент,..

публикувано на 06.05.25 в 11:37

Чудотворна икона на св. Георги от Атон се съхранява в Белоградчик

Днес храмовия си празник чества Белоградчик . Местната църква "Свети великомъченик Георги Победоносец” е на близо 160 години, разказа отец Рафаил , архиерейски наместник на Белоградчишката духовна околия: "Историята на храма е малко забулена в тайна, нямаме достатъчно информация за него. При ремонт преди години бе открито, че на северната фасада..

публикувано на 06.05.25 в 09:59

За ролята на акушерката и грижата за майката и бебето

5 май е ден, който обединява акушерките по цял свят. Отбелязва се от 1992 г. по инициатива на Международната конфедерация на акушерките, с цел да се популяризира дейността на медицинските работници в тази сфера и да се повиши осведомеността на обществото за грижите, които те полагат за майките и новородени деца.  "Тя се грижи за майката в..

публикувано на 05.05.25 в 14:59

Какви са рисковете за бременните жени в новата климатична реалност

Бременните жени са особено уязвими към високите температури поради физиологични промени на бременността, ускорен метаболизъм и намалено съотношение на телесната повърхност към масата. Това заяви  д-р Зорница Спасова- главен асистент в Националния център по обществено здраве и анализи (НЦОЗА) към Министерство на здравеопазването...

публикувано на 05.05.25 в 14:57