Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

За проблемите в общинския транспорт

В Тополовец искат редовен транспорт, във Враца пускат електробус

Снимка: Радио ВИДИН

Една от най-дискутираните теми, особено в по- големите населени места на страната, е именно общинският транспорт. За съжаление, проблемите никак не са малко. Започваме темата в "Посоките на делника" с междуселския транспорт в една от крайните точки на Северозападна България- община Кула. Жители на село Тополовец се оплакаха пред наш екип от липса на всякакъв транспорт от и към общинския център. Ани Цекова записа техните мнения.

"Нямаме връзка с общината. Приемен ден има веднъж в седмицата, а няма как да стигнем до общинския център. Искаме да минем към видинската община. Имаме по-чест и редовен транспорт с община Видин, отколкото с Кула"
- казаха жителите на Тополовец.

В община Видин, обаче има още какво да се желае по думите на Венета Йорданова, експерт "Транспорт и разрешителни режими" в местната управа:

"В момента работим по договори, които са пред изтичане. Подготвяме нов конкурс за линиите от градската пътна мрежа и училищните превози. Ще видим какво ще ни предложат превозвачите"- каза Венета Йорданова.

Поглед и към община Козлодуй по темата тази сутрин. Сътрудникът ни Ния Паскалева попита жителите на крайдунавския град доволни ли са от общинския транспорт:

"Не използвам градски транспорт, защото разчитам на личния си автомобил... Налага ми се много често, но определено не съм доволна от услугите на градския транспорт ... Много от хората също са недоволни."

Сътрудникът ни Петко Котларски се включи с репортаж по темата тази сутрин. Той разговаря с Методи Михов, главен експерт "Стопански дейности и транспорт" към община Мездра.

"Транспортното обслужване в нашата община е организирано чрез превози по транспортна схема, извършвани от три транспортни фирми, с които сме сключили договор за обществен превоз на пътниците. Фирмите превозвачи изпълняват съвестно своите задължения и транспортът е редовен"- каза Методи Михов.

СнимкаОбщинската управа на Враца работи над възможностите за модернизация на обществения транспорт, предаде от града под Околчица Жоро Александров. В това увери кметът на града Николай Иванов, който в края на миналата седмица свика брифинг, за да представи свършеното до този момент от администрацията му. Срещата с медиите се превърна в ключова, тъй като същия ден местната фирма "Тролейбусен транспорт" спря работа заради разкопаване на възлови кръстовища заради плана за воден цикъл на града, а по улиците вървеше само пуснатият тестово електробус.

"Благодаря на представителите на чешката фирма-производител, че напълно безплатно реши да използва своето превозно средство във важен за нашите граждани момент" - отбеляза Николай Иванов. Кметът на Враца допълни, че общинската управа планира разширение на транспортната си схема и че предложението за модернизация е включено в Стратегията за развитие на Северозападния регион.

"Електробусът е едно екологично и икономически изгодно транспортно съоръжение. То излиза по-евтино и защото не налага изграждането и поддържането на контактна мрежа. Това ще е приоритет пред общинското ръководство в следващите години" - каза Николай Иванов.

"Превозът е 5 пъти по-евтин от този, който осъществяваме сега. Тъй като във Враца тролейбусният транспорт има и социална функция - помага на социално-слаби и пенсионери да се придвижват с едни от най-евтините билети в цялата страна, ние гледаме с интерес към новия електробус. Отделно от това, нашият автопарк е остарял, а средствата за ремонти се увеличават"
- смята пък управителят на "Тролейбусен транспорт" във Враца Николай Вълков.

"След 2020 г. Европейската комисия планира да извади от употреба транспортни средства с двигатели с вътрешно горене от централните части на европейските градове. Което означава да се сбогуваме с автобусите на дизел и метан"-  припомни Емил Кимак, представител на чешката фирма-производител. С едно зареждане машините изминават между 180 и 220 км в градска среда, а между населените места- 150-170 км. Цената на един изминат километър е 11 лева, което е сериозно икономическо предимство.

Сътрудникът ни Петя Генова информира, че основните проблеми на обществения транспорт в община Берковица са свързани с междуселищните линии.

"Намаляването на населението означава по-малко пътници и липса на каквато и да е рентабилност. Проблемът е ясен, но трудно може да бъде решен"- каза за Радио ВИДИН Радослав Найденов, заместник кмет на община Берковица и добави: 

"Линиите не са атрактивни и дори и след субсидирането на държавата, пак остават незаети линии и няма фирми, които да кандидатстват за изпълнението им. До всички села има автобусни линии към момента, но в повечето от тях те не са достатъчни или са нередовни. Невъзможността Общината да се пребори с нерегламентираните таксита също е част от проблема"- смята заместник-кметът.

Берковица е неголям град и почти всяко разстояние може да се мине пешком, ето защо в града от дълги години има само една градска линия. Оказа се, че и това вече е минало. Причината- фирмата, която е обслужвала линията до сега няма човешки ресурс. Влаковете също са силно редуцирани. В момента само три влака тръгват от Берковица към Монтана, Бойчиновци и Мездра, където се правят връзки с цялата страна.

Повече по темата можете да чуете в звуковия файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Подходящ модел за България ли е президентската република?

Промяна на управленския модел в България - трайно решение на политическата криза или популизъм с користни цели ? На фона на поредицата от предсрочни избори и крехко управленско мнозинство, отново официално е лансирана идеята за смяна на парламентарната република с президентска.  На страната е нужен нов модел на управление и обществото ни трябва..

публикувано на 04.02.25 в 13:32

Кои са основните причини за катастрофите у нас

Алкохолът и наркотиците са главната причина за възникване на катастрофите в страната, показва анкета на Съюза на българските автомобилисти, проведена с шофьори през 2024 г. Анализът на данните от проучването е направен от доц. д-р Зорница Тоткова от Института за изследване на населението и човека към Българска академия на науките.  След..

публикувано на 03.02.25 в 11:05

Кметът на Флорентин: Искам да променя облика на селото към по-добро

  Село Флорентин е едно от петте населени места в община Ново село. Разположено е на брега на река Дунав. Хората тук се занимават с риболов, селско стопанство, лозарство и винопроизводство. Местните говорят на влашки език. Съхраняват влашки обичаи и традиции в песенния и танцов фолклор. Материалното културно наследство е най-вече в красивите и..

публикувано на 31.01.25 в 11:20

Ще се присъединим ли (и кога) към Еврозоната?

Присъединяването на България към Еврозоната е ключов приоритет на новото редовно правителство, по който се работи усилено и в тясна координация с партньорите от Европейската комисия. Това е потвърдил министър-председателят Росен Желязков на среща с българския еврокомисар Екатерина Захариева.  От думите на премиера, става ясно, че България ще..

публикувано на 30.01.25 в 10:00

Крие ли рискове икономическото райониране на страната?

Промяна в икономическото райониране на страната поиска бизнесът преди дни и очерта приоритетите си, за които очаква съдействие от редовното правителство. Работодателите настояват и за реформа в образованието, и въвеждане на матура по математика, като част от политиките за решаването на проблема с недостига на работна сила. Според тях е..

публикувано на 29.01.25 в 10:45

Пътят Видин-Ботевград: Обещания и (без)действия

Седем години изминаха от протестите, които принудиха властта да започне да строи съвременна и сигурна инфраструктура до Северозапада. Завършването на скоростния път Видин-Ботевград обаче все още е някъде в неопределеното бъдеще, а според първоначалните ангажименти трябваше да е готов до края на 2021 година. Общо три редовни и шест служебни..

публикувано на 28.01.25 в 12:56

Общини от селски райони са с гарантирани европейски средства за инфраструктура

Общините от селските райони в страната са с гарантирани средства по Стратегическия план за развитие на земеделието и селските райони, които да са за изграждане и развитие на инфраструктура. В област Видин право на тях имат десетте по - малки общини- Белоградчик, Бойница, Брегово, Грамада, Димово, Кула, Макреш, Ново село, Ружинци и Чупрене. Общата..

публикувано на 27.01.25 в 12:25