Като повечето деца на нейната възраст, тя не умее да губи. И когато се почувства застрашена, е готова да удари. Ще кажете, че дори при възрастните това се случва и е въпрос на самоконтрол човек да задържи ръцете си в джобовете... Но Рени е само на 10 години и не умее да се владее. На тази възраст адреналинът бързо скача и ръцете са по-бързи от разумната преценка. Колко пъти това се е случвало? Според Комисията за борба срещу противообществените прояви на малолетни и непълнолетни в Основно училище "Иван Вазов", достатъчно, за да препоръча на родителите на Рени да я преместят в друго училище.
"Проблемът е, че това дете на спазва правилата", категорична е Пролетка Цветкова, директор на "Иван Вазов".
"Бяхме сезирани от родителите на деца от паралелката, в която учи. Детето дойде при нас от есента на тази учебна година, от училище "Любен Каравелов". Беше прието много добре от всички нас. Започна работа с психолога, с педагогическия съветник, с класния ръководител. Това обаче, което за съжаление се случи, е че ние не срещнахме никакво съдействие от страна на приемното семейство. Защото е очевидно, че детето има проблеми. Проблемите се изразяват най-вече във физическа агресия спрямо останалите деца, която агресия непрекъснато ескалира. Разбира се, няма родител, който да бъде съгласен детето му да идва в училище и да бъде тормозено, бито, малтретирано...", категорична е Пролетка Цветкова.
"Ние смятаме, че е по-добре детето да бъде преместено в училище, където има по-малък брой деца, където паралелките са по-малки, и би могло да се отделя повече време на това дете. Имахме подобен случай с по-голямо дете, поканихме родителите да го преместят и те го направиха веднага, без много шум. И не е от приемно семейство, а от нормално здраво семейство. Трудно е да приемеш, че детето ти има проблем. След първия месец проблемите започнаха- всеки ден, всяка седмица. Аз съм сигурен, че тя (приемната майка) не вярва на детето, но иска да се направи добрия приемен родител и иска да го защити по някакъв начин. Защото тя със сигурност не му вярва на това дете. Със сигурност не му вярва. И аз съм сигурна, че не му вярва", коментираха членовете на Комисията за борба срещу противообществените прояви на малолетни и непълнолетни в Основно училище "Иван Вазов". Като обясниха, че при последния конфликт между две момиченца, майката на другото дете е "извадила медицинско".
След заседанието на Комисията за борба срещу противообществените прояви на малолетни и непълнолетни в Основно училище "Иван Вазов", си поговорих и с приемната майка на Рени- Таня Тодорова.
"Останах изненадана, когато класната ми съобщи, че се налага да взема отпусно. Детето няма никакво наказание до днес. Беше обидно и грозно да ми кажат, че ако не взема отпусно, на 16 март ще я изключат. Но дори не изчакаха тази дата. Връчено ми бе уведомление, че ще има заседание на Комисията, за да я накажат. Защо? Защото е сгрешила, или защото са решили да я изключат? Не бих могла да си оставя детето да учи в обстановка, където е нежелано. Не казвам, че това дете е ангелче. Много деца са палави. И тя е палава. Не казвам, че е от кротките деца. Но нима не може в едно училище като Петото да учат и палави деца?! Решихме да я преместим от "Любен Каравелов" в Петото, защото очаквахме, че тук дисциплината е добра и детето ще се повлияе добре. Не очаквахме да ни кажат, че едно дете е повлияло на всички останали и пречи на учебния процес. Е, няма вече да им пречи на учебния процес. Ще потърсим друго училище. Аз съм родител на Ренета. Ренета ме обича. Аз за нея съм авторитет. Това, което мен ме обиди, е че при последния инцидент никой не пожела да чуе и нейната гледна точка. Аз вярвам на детето си. Тя ми каза, че другото момиче е ударило първо, а тя е отвърнала. Другата майка е извадила медицинско и това бе достатъчно да накажат само Рени. Казаха ми: "Тя няма право да отвръща!" А кой има право да я удря? Едното дете остана защитено, докато ние си отиваме обидени. Надявам се да намеря училище, в което Рени да бъде приета. Такава, каквато е. Да, тя е различна. Защото животът й е бил различен. Но това не ни прави недостойни да учим в едно или в друго училище", казва Таня Тодорова.
Рени от два дни е в ново училище. Готова да започне да създава нови приятелства. Дали ще намери среда или пак ще бъде различната?...
"Приемните деца са по-трудни. Те имат минало, от което не могат да се освободят. Затова с тях трябва да се работи индивидуално", смята Цветелина Милославова, координатор на Националната асоциация по приемна грижа. За нея Рени не е частен случай.
"Детето е проблемно, да. Но ние знаем и какво е постигнала през последните шест години с него приемната майка. Комисията в Петото се опита да я изкара виновна... Никой не зачете труда на тази жена и усилията й да задържи в семейството си това дете и да му помогне. В семейството детето няма такива прояви. Приемните родители са изградили доверие и у дома детето е спокойно. Това обаче липсва в училищната среда. Проблемите при Рени винаги започват от "тя нагруби" или "тя удари". Никой не пита защо и кой първи е засегнал другия... Нейното чувство за самосъхранение е силно и тя така се защитава. Това идва от нейния живот преди приемното семейство и ние не бива да я виним. Миналото на детето не може да се изтрие", обяснява Цветелина Милославова.
Преди да вземе отпусното на Рени от Петото, нейната приемна майка запознава със случая РИО Видин. Има ли отговор на жалбата, питам Боянка Никова, старши експерт по организация на средното образование в РИО Видин.
"Още не сме изпратили официален отговор. Тече периодът, в който ние извършихме проверка и подготвяме констативния протокол. Но още при депозирането на жалбата от страна на майката, началникът на РИО Видин Марийка Василева се срещна с нея. Разпоредена бе проверка и посочени възможности къде да бъде записано детето. Насочихме го към училище с по-малък брой деца в паралелка, за да може да му се обърне повече внимание", обясни Боянка Никова.
И така, частен случай ли е Рени? В края на днешния ни разговор нека чуем гласовете на приемни родители от Видин. Записах ги на една тяхна среща, много преди конкретния повод за днешната ни тема.
"Докато моето приемно дете беше единствено, то се срамуваше от това. Успокои се, когато видя, че има още много деца като нея. Те разбират различността си, но всеки според възрастта си", споделя Цвети.
"Ние знаем, че един ден нашият приемен син може да си отиде- защото е малък и са го пожелали за осиновяване. За едно изоставено дете приемното семейство е по-добро от социалния дом. Но осиновяването е най-доброто за него. Мога само да се надявам, че новото му семейство ще бъдат хора, които много ще го обичат. Както го обичаме ние", казва Руми.
"Тези, които са живели в дом, са един празен лист. Никой нищо не е писал на него. Нито добро, нито лошо. Те не знаят нищо. И започваш отначало. Но дете, което е било в риск, изоставено, на което му се е наложило да се спасява само, такова дете вече има писано много черни страници и не можеш върху черната страница да пишеш бяла", признава Таня.
Как се става семейство с дете в риск, взето от социален дом или отнето от биологичното му семейство, и оставено при непознати хора?
"С много търпение и любов", казват ми приемните родители.
Около половината от гимназистите, които завършват средно образование, няма да работят това, за което са учили. Това показва изследване на Института за пазарна икономика за 2024 година. В проучването се съпоставят различните специалности, които се завършват, приемът в професионалното образование и профилът на икономиката, обясни за Радио ВИДИН..
Днес гостуваме в село Куделин- най-северната точка на България при устието на река Тимок. Намира се в община Брегово, област Видин. Старото име на селото е Влашка Раковица. През 1934 г. е преименувано на името на владетеля на "Браничевската земя" Куделин. Историята на братята Дърман и Куделин е малко позната, но важна страница от средновековното..
На 21 ноември отбелязваме Деня на християнското семейство - повод да се замислим върху значението на семейството и брака като основи на духовния и социален живот. В съвременното общество, обаче, много млади хора избират да живеят заедно и без да сключват брак. Какви са причините за възникването на тези тенденции? Според социалния..
Застаряването на населението в Европейския съюз (ЕС) е един от най-сериозните проблеми, с които повечето страни ще се сблъскат в близко бъдеще. Съществуват сериозни опасения за предизвикателствата, които все по-застаряващото население поставя пред икономическите и социални условия в момента. Делът на младите хора (на възраст 0-14 г.) в EС до..
Остават ли Видин и Северозападният регион на последно място по икономическо, демографско и социално развитие? Институтът за пазарна икономика представи традиционния си доклад "Регионални профили: показатели за развитие 2024". Тазгодишното проучване показва, че изпреварващият икономически растеж в няколко от по-малките области в България..
Изборът за бъдещото професионално развитие е още в училище. Как правилно да се насочат учениците, обяснява Силвия Ставрева от Центъра за подкрепа на личностното развитие с предмет на дейност кариерно ориентиране и консултиране във Видин. "Центърът работи с ученици от I-ви до XII-ти клас и в тази връзка нашата програма за работа с тези..
Екипът на Радио ВИДИН гостува в близкото до Видин село Неговановци. То се намира н а 12 км от областния град. Красиво и благоустроено е Неговановци. Впечатлява с големия и обновен площад с красиви декоративни дървета и добре поддържани зелени площи. Смята се, че Неговановци е лицето на община Ново село, защото е първото село, което..