Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Споделените пътувания - удоволствие или незаконен транспорт

Бихте ли се доверили на непознат човек, за да се придвижите с автомобила му до определено място? Крие ли рискове този вид транспорт и на кого всъщност пречи? Казусът касае т. нар. споделени пътувания, при които шофьори, пътуващи от един до друг град, събират пътници чрез интернет сайтове или други обяви, за да си поделят разходите. Така ни излиза по- евтино. Споделеното пътуване е удобно и защото шофьорът взима пътниците от определени адреси. Разговаряхме с Ивайло Дичев, който редовно пътува споделено по маршрута Видин - София и обратно. Той ни разказа, че отдавна използва този вид транспорт.

"Този транспорт съществува от около шест години. Намираме се във Фейсбук, като пишем за къде пътуваме и какви са изискванията ни. Тръпката е голяма и аз лично предпочитам. Има хора, които не биха се доверили, защото наистина съществува риск. Има и хора, които наистина не могат да шофират"
- сподели Ивайло Дичев.

Теодор Върбанов пътува от доста време споделено и дори тези дни е решил да замине към морето точно по този начин.

"Аз пътувам често до морето и в доста от случаите има и по- възрастни хора от мен, които искат да пътуват по този начин. Като цяло не разбирам управляващите с техните решения. Мисля, че напротив- трябва да го поощрят, предвид и замърсяване на околна среда, и ресурси. Хората имат право да протестират."


Управляващите подготвят забрана на споделените пътувания и глоби от 1 500 лв. Проблемът се породи от решение на Министерския съвет от 16 юни, с което са одобрени промени в Закона за автомобилните превози. Те вече са внесени в деловодството на Народното събрание, което трябва да приеме измененията.

"Ако единственият начин на властта да се бори със сивия сектор, е да се отнемат подобни части от свободата на пътуващите, ние не го приемаме"
- това мнение изрази в интервю за БНР Стоян Панчев, председател на Либертарианското общество и протестиращ.

Според Настимир Ананиев, председател на парламентарната транспортна комисия, споделеното пътуване не трябва да бъде преследвано и нарече "нормална" практика уговорката през социалните мрежи за колективни пътувания. Според Ананиев държавата по-скоро цели да преследва незаконния бизнес, който без лиценз се опитва да преследва печалба от превоз на пътници.

Младите хора във Видин не се доверяват на подобни пътувания.

"Не бих пътувал с непознати хора. Предпочитам да пътувам с автобус или влак. Нямам приятели, които пътуват така - по добре по- скъпо, но по- сигурно"
- казаха в анкетата по темата днес видинчани. Споделените междуградски пътувания касаят десетки хиляди. Затова и инициаторите на новите демонстрации очакват при евентуални протести да се включат няколко хиляди души. Това зависи от датите, на които ще се разглежда законопроектът в парламента.

Повече по темата можете да чуете в звуковия файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

Вижте още

Какъв е ефектът от Шенген за бизнеса във Видин

Малко повече от месец, откакто България е част от Шенген, свободното пътуване вече оказва известно влияние в пограничен район, какъвто е Видин. В града и преди можеха да бъдат забелязани не малко граждани на Румъния. Но с падането на задължителните гранични проверки, съвсем естествено е това да се засили. А потенциалът за посещения е огромен,..

публикувано на 10.02.25 в 11:05

Село Септемврийци очаква своя църковен храм

 Екипът на радио Видин гостува в село Септемврийци, община Димово. В България има още едно село с това име и то се намира в община Вълчедръм. В миналото селото е носило името Толовица и е било част от община Лом, но по време на социализма се преименува в Септемврийци, поради факта, че от селото има участници в Септемврийското въстание през 1923 и..

публикувано на 07.02.25 в 12:05

Граждански организации с призив към политиците за подкрепа на равенството между половете

Българска платформа към Европейско женско лоби отправи призив към политиците за подкрепа на равенството между половете. В отворено писмо до настоящото редовно правителство обръщат внимание на факта, че в състава на 105-ия кабинет има само една жена. Правят аналогия с периода 1947-1949 година, когато в управлението на страната има 23-ма..

публикувано на 06.02.25 в 12:57

Превръщат ли се в лукс "белите пари за черни дни"?

Според изследване на "Тренд" 73% от българите не спестяват, 90% не инвестират, а 84% разчитат единствено на доходите си от заплата и пенсия. Сънародниците ни не са големи оптимисти за тази година, като повечето от тях очакват стандартът им на живот да остане същия като миналата година. Това означава, че българите до голяма степен не..

публикувано на 05.02.25 в 10:45

Подходящ модел за България ли е президентската република?

Промяна на управленския модел в България - трайно решение на политическата криза или популизъм с користни цели ? На фона на поредицата от предсрочни избори и крехко управленско мнозинство, отново официално е лансирана идеята за смяна на парламентарната република с президентска.  На страната е нужен нов модел на управление и обществото ни трябва..

публикувано на 04.02.25 в 13:32

Кои са основните причини за катастрофите у нас

Алкохолът и наркотиците са главната причина за възникване на катастрофите в страната, показва анкета на Съюза на българските автомобилисти, проведена с шофьори през 2024 г. Анализът на данните от проучването е направен от доц. д-р Зорница Тоткова от Института за изследване на населението и човека към Българска академия на науките.  След..

публикувано на 03.02.25 в 11:05

Кметът на Флорентин: Искам да променя облика на селото към по-добро

  Село Флорентин е едно от петте населени места в община Ново село. Разположено е на брега на река Дунав. Хората тук се занимават с риболов, селско стопанство, лозарство и винопроизводство. Местните говорят на влашки език. Съхраняват влашки обичаи и традиции в песенния и танцов фолклор. Материалното културно наследство е най-вече в красивите и..

публикувано на 31.01.25 в 11:20