Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Могат ли институциите във Видин да станат по-прозрачни и почтени

4
Снимка: Радио ВИДИН

Достатъчно информирани ли сме какво се случва в Общината, в Общинския съвет и останалите местни институции, какви решения се взимат, как се изпълняват и за какво се харчат публичните средства? В "Посоките на делника" потърсихме начините и моделите за положителна промяна.

Слаб контрол върху доставчиците на публични услуги от страна на кметската институция и недостатъчно ефективно представителство на местната общност от страна на Общинския съвет, липса на ефективни стандарти за почтеност. Това са част от основните причини за слабото представяне на Видин в Местната система за почтеност с индекс 2,84 по петобалната система.

Тези резултати от изследването на Асоциация "Прозрачност без граници" бяха представени пред Областния обществен съвет за противодействие на корупцията във Видин.

"Иска ми се този индекс да бъде отправна точка за промени, за корекции, за еволюция в дейността на институциите. До голяма степен този индекс може да се използва и от бизнеса, защото се явява допълващ на класическите икономически индекси, като ни дава представа за функционирането на институциите и голяма част от обществените "играчи" на местно ниво. Бизнесът би имал по-пълна картина за това на какво място се ориентира да извършва своите инвестиции. Индексът е и отправно средство за стимулиране на гражданските инициативи.", обясни Калин Славов, изпълнителен директор на Асоциация "Прозрачност без граници".

Попитахме и видинчани дали са достатъчно информирани за това какви решения се взимат в Община Видин и в Общинския съвет и за какво се харчи бюджетът на общината: "Изобщо не се чуствам информирана. Тази информация би трябвало да бъде по-достъпна в интернет за гражданите. Би било добре да може да се подават жалби и сигнали чрез интернет... Не се чувствам достатъчно информирана, въобще не знам какви решения се взимат от Общинския съвет. Получавам информация предимно от медиите. Тази цялата информация би трябвало да е предоставена в достъпен вид на сайта на Община Видин. Би трябвало по-лесно да могат да се подават сигнали за нарушения, включително и за нарушения на служители на Община Видин."

СнимкаЗа да бъдат видинските институции в дъното на класациите за прозрачност и почтеност, си има причини. Анализаторите отчитат редица пропуски в работата на местните власти, които не се отстраняват с години. А грешките са поправими, стига да има желание за това.

"Констатирахме съществени дефицити по отношение ролята на Общинския съвет във Видин. На първо място- проблемът за представителството на обществените интереси, което е основна функция на всеки Общински съвет- да представлява интересите на хората, които са избрали съответните съветници. Множество добри практики регистрирахме в различни градове, но за Видин не намерихме достатъчно основание за това, че общинските съветници, техните групи провеждат приемни, намират начини да консултират потребностите на различните общности. И по темата "Надзор върху местната изпълнителна власт" също имаме средни оценки за дейността на Общинския съвет. Съществения дефицит, който регистрирахме, е в проблематиката "Прозрачност в работата на Общинския съвет". По време на проучването Община Видин имаше един много хубав сайт- с много хубав интерфейс и със страхотен дефицит на информация особено по отношение на Общинския съвет. Като цяло Общински съвет Видин в предишния му мандат беше класифициран в категорията на т.нар. анонимни Общински съвети, в които имаме просто един списък с трите имена на всички общински съветници и липсваща всякаква друга информация за тях. А какви са добрите практики: Разград- поддържа се т.нар. "Клуб на общинския съветник", който се ползва от настоящи съветници, бивши съветници и е средище, където могат различни обществени групи да поискат среща и да дебатират наистина по конкретни проблеми на своя квартал или на своето населено място; в Пазарджик сме констатирали т.нар. активен подход "Гласът на гражданите", защото Правилникът за дейността на Общинския съвет в Пазарджик дава възможност на гражданите не просто да присъстват на заседанията, но и да се изкажат непосредствено след разискванията и преди гласуването на решение на Общинския съвет; Габрово- на сайта на Общинския съвет са публично достъпни всяко едно питане, което е отправил всеки един общински съветник до кмета за дейността на администрацията, за 5 години има 177 питания и всеки гражданин може да прочете и да види една наистина функционираща прозрачност; Бургас е контрапримерът за анонимен Общински съвет- бургаските общински съветници са представени не само с трите си имена, не само с кратка биографична справка, но и със снимка, за да бъдат разпознаваеми, те си имат и служебни електронни адреси, всички питания, докладни записки, материали, внесени от всеки общински съветник, са достъпни на неговата лична страница; в Перник е приет Етичен кодекс на общинския съветник, който наистина задава какво поведение гражданите могат да изискват от своите общински съветници и да подават сигнали, ако не се изпълнява.", посочи Катя Христова, програмен директор на Асоциация "Прозрачност без граници".

СнимкаА ето какво показва анализът за работата на кметската институция и общинската администрация във Видин: "Кметската институция във Видин стана печално известна с редицата си дефицити по време на предишния мандат. Добрите примери: Габрово- управленската програма на габровската кметица е един наистина цялостно структуриран, много ясен документ с основни параметри за развитие на общината, с много важна част за етичност, за почтеност, тя има политика за привличане на служители в администрацията- в отделна секция се обяснява защо е добре да дойдете да работите при нас; в съседната на Видин община Монтана се публикува бюджетът на общината в достъпен за гражданите вид, с компактна информация кои са основните пера на приходите и какви ще са разходите; Бургас- кметският екип води кампания, която се нарича "Вашето не се брои"- там са етичните стандарти, там са възможностите гражданите да изпратят сигнал, обратна връзка и т.н. Общинската администрация във Видин изостава с електронните административни услуги и темата за обществените поръчки, която продължава да е критична, защото не сме намирали достатъчно ясна информация, за да регистрираме прозрачност по отношение на договорите за обществени поръчки. Добрите практики: Община Бургас- много ясна система както по предоставяне на административни услуги по електронен път, така и с много ясна система за оценка удовлетвореността на гражданите, има и т.нар. "система на входящата поща"- всяко заявление, всеки сигнал, всяко предложение, всяка жалба, всяка молба, всеки документ, влязъл от гражданин, от кмет, от общински съветник в деловодната система, моментално става публично достъпно- движението на тези документи е проследимо в реално време- към коя комисия е насочен, какво становище се взема, как се гласува в Общински съвет или как отговаря администрацията; Община Габрово- има отделна интернет платформа по отношение на обществените поръчки- в нея е цялата информация, включително плащанията по договорите, степен на изпълнение на всеки един договор и констативните протоколи след приключване на всяка една обществена поръчка; Община Стара Загора разполага с платформа "Моята електронна община", която дава възможност на гражданите да изпратят въпрос от компетентност на местните органи- не само на общинската администрация, но и на публичните дружества, като ВиК, да сигнализират, да изпратят предложение. Хубавото на тази платформа е, че разполага със секция, в която всички останали граждани могат да видят какво се е случило по предложението на лицето "х" или по синала на лицето "у".

СнимкаАнализаторите отчитат също, че местният бизнес във Видин е пасивен по отношение на проблемите в региона, не съдейства за по-добра отчетност и подобряване работата на меснатата власт, не подпомага гражданското общество в контрола на общинската администрация и харченето на публичните средства. Ваня Нушева, експерт от "Прозрачност без граници" коментира и проблемите на местните партийни представителства, заради които Видин заема и челно място в страната в негативната класация за купуване на гласове по време на изминалите местни избори.


На последното си редовно заседание, по предложение на кмета Огнян Ценков, Общинският съвет прие План за ефективно и прозрачно управление на Община Видин. Той има за цел да постигне прозрачна администрация и открито управление чрез по-добра отчетност и достъпност до административните услуги. Резултатите от него трябва да са видими през втората половина на тази година. Какви ще са те- предстои да видим.

Повече по темата- в прикачения звуков файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

Вижте още
Тома Ушев

Тома Ушев: Ако трябва едно правителство да е Слейър, това прилича повече на чалгаджийска формация

Повече от два месеца след предсрочните избори на 27 октомври редовното правителство е факт.  Тройна коалиция, съставена от ГЕРБ, БСП и ИТН, с парламентарната подкрепа на ДПС на Доган, ще управлява страната.  Мнозинството е от 126 депутати.  Какви са хоризонтите пред кабинета "Желязков" и възможно ли е той да бъде устойчив?  Ще успее ли..

публикувано на 16.01.25 в 10:00

Как ще се отрази на ресторантьорския бранш колебливата ставка на ДДС?

От 1 януари заведенията и ресторантите у нас вече работят с 20%-на ставка на ДДС. Според съпредседателя на Българската асоциация на заведения та Ричард Алибегов , засега това не е проблем, тъй като през декември бяха проведени срещи с партиите, които през последните 3 години подкрепят 9% ставка. Това са ГЕРБ-СДС, "ДПС-Ново начало", "Възраждане"..

публикувано на 15.01.25 в 10:45
Петко Петков

Петко Петков, "Галъп": Предстои връщане на фокуса към човека, а не върху крайни и либерални идеологии

Президентът Румен Радев ще връчи първия проучвателен мандат за съставяне на правителство утре , 15 януари, от 12:00 ч. Радев забави връчването на папката, за да даде шанс на партиите да продължат с преговорите. Очаква се да бъде съставено четирипартийно мнозинство, включващо ГЕРБ, БСП и ИТН, с подкрепата в парламента на Ахмед Доган - "Демокрация,..

публикувано на 14.01.25 в 12:41

Защо има дефицит на кадри в строителството

Категорично има дефицит на кадри в строителния бранш. От няколко години фирмите изпитват проблеми с намирането на хора. Причините са няколко, заяви Любомир Качамаков, заместник-председател на Камарата на строителите в България /КСБ/ и председател на най-голямото областно представителство на КСБ- София и София област. Радио Видин: Защо се стига..

публикувано на 13.01.25 в 16:30

Професията "Туроператор" влиза в училищата

Дефицит на кадри има в сектор туризъм, проблемът се изостри след ковид. През този период туристическата дейност беше сред забранените и голяма част  от хората, които работиха в тази сфера просто се пренасочиха към други професии. Това заяви Павлина Илиева- председател на "Обединение Бъдеще за туризма". Радио Видин: Как се..

публикувано на 13.01.25 в 15:39

На какво се дължи недостигът на кадри на пазара на труда

Недостиг на кадри на българския пазар на труда има не от днес и не от вчера, а от много години. Това е един от въпросите, за които Българската стопанска камара алармира вече може би 10 години. Продължава да има недостиг на кадри, като вече става въпрос не само за висококвалифицирани кадри, а за всякакъв тип. Изчисленията са, че българската..

публикувано на 13.01.25 в 15:28

Община Ново село - стремеж към развитие и обновяване

Екипът на Радио ВИДИН гостува на Ново село - голямо, красиво и достолепно село, което е общински център. Намира се на брега на река Дунав.  Богатството и културата на новоселяни са следствие на търговията с вино и грозде по река Дунав и от съхранените традиции - на децата да се дава образование. В миналото е било изключително богато и с доста..

публикувано на 10.01.25 в 12:05