Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Ще бъде ли решен проблемът с манипулираните километражи

Снимка: Радио ВИДИН


Проблемът с манипулираните километражи засяга голям процент от автомобилите втора ръка у нас. Потърпевши от измамата са собствениците, коментира за Радио ВИДИН евродепутатът от ГЕРБ/ЕНП Андрей Новаков, който е пряко ангажиран с намирането на решение на проблема. Освен финансовата загуба, която търпят собствениците, под въпрос е и сигурността на тези превозни средства. 

"Аз самият доста време започвах такива разговори с това, че това е огромна финансова измама защото лъжеш хората, затова каква стока им продаваш, колко е стара и колко е използвана. Истината обаче е, че на първо място стоят човешки животи. Защото една кола на половин млн. км., продадена сякаш е на 100 000 км. крие опасност за цялото семейство, която я използва, а и за всички участници по пътищата. Това е най-голямата ни тревога, на второ място идва и финансовият аспект, защото манипулирането на километража води в заблуждение хората... Това е европейски проблем, тъй като вярвате или не, много от колите идват с превъртян километраж още от чужбина... Разбира се, това е статистика, която не можеш да докажеш и потвърдиш, но от това, което съм чел са над половината..."

За да бъде решен проблемът, предстои създаването на обща европейска платформа за обмен на данни за пробега на автомобилите, предложението идва именно от евродепутата Андрей Новаков.

"Този европейски проблем намери българско решение, програмата, която предложих през 2017 г. и дълго се борихме да получи финансиране... се казва "Орел" и беше плод на българския офис в ЕП. Програмата, която предложих има за цел всеки път, когато колата минава годишен техн. преглед да се снемат данните от километража и те да се събират в обща база данни, това вече се случва. При всеки годишен техн. преглед в България километража заминава в ДАИ. Това, което прави програмата е между българския ДАИ и германски ТЮФ, да се обменя информация и ако си купиш кола от автокъщата или по скоро отидеш да я огледаш и ти кажат ето тази кола е нов внос от Германия, реални километри, сервизна история и прочие и всички останали разкази, ти да отвориш телефона си да влезеш в тази база данни и да видиш, че колата, която ти казват, че е внесена от Германия на 100 000 км., всъщност миналата година е била на 300 000 км. в Германия и е минала годишен техн. преглед. Или няма да си я купиш или ще направиш информиран избор и ще събориш цената на половина..."

С внедряването на общата платформа за пробега на автомобилите, пътуването ще стане по-безопасно, освен това ще бъде защитен финансовия интерес на собствениците, допълни Андрей Новаков. 

Всяка година с преминаването на технически преглед, километража на превозното средство се снима и се въвежда в електронна база данни. Средният годишен пробег на един автомобил варира спрямо това колко се ползва, с каква цел, за служебни нужди или лични. Все пак за нормално може да се смята изминатото разстояние от един автомобил да е между 10 000 - 20 000 км., обясни за Радио ВИДИН Асен Великин, управител на пункт за технически прегледи във Видин. 

"По принцип хората обикновено изминават между 10 000 - 20 000 км. Наскоро даже имахме един автомобил, оня ден, мисля, че беше под 200 км. изминал, а сме имали случай и 6 км. за една година. Повече такива служебни автомобили, те навъртат повече между 30-40, до 50-60 хиляди дори на година. Но личните автомобили рядко достигат 30 000 км. На новия внос автомобили, ние реално, километража, не знам дали знаете, той се снима, на всеки един километраж се прави снимка, при всеки един техн. преглед и се въвеждат в електронна система, новите километри. Но за новия внос автомобили, ние няма как да знаем на колко км. са били преди това и въвеждаме това, което реално на километража пише. А вече след 1 г., като мине повторно техн. преглед в България, може да видим дали е манипулиран километража или не е... Реално може да са върнати, да са сменени табла, преди да са дошли на преглед и това няма как да се установи... Иначе няма как да минем една кола на преглед, не е редно да се въвежда километраж с по-малко данни, трябва винаги километража да е повече от предходния преглед."


Шофьори, с които разговаряхме са на мнение, че повечето автомобили у нас, които са внесени са с манипулиран километраж, истинска рядкост е превозното средство да е с реален пробег.

Злоупотребата свързана с пробега на автомобилите е трудно доказуемо и на практика е почти невъзможно да се установи кой я извършва. Все пак в Закона за движение по пътищата е предвидена глоба от 2,000 до 7,000 лева за манипулация и/или изменения на показанията на километропоказателя на моторно превозно средство. 

Повече в звуковия файл.


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Комисията за защита на потребителите организира приемна за еврото в Лом

Комисията за защита на потребителите организира през следващата седмица отворена приемна в Лом. Експертите от комисията ще отговорят на всички въпроси, свързани с въвеждането на единната европейска валута в България от 1 януари 2026 г.  Правата на гражданите, тяхната защита, както и задълженията на търговците в периодите на двойно..

публикувано на 04.10.25 в 17:05

Село Водна - където времето сякаш е спряло

Този петък екипът ни гостува на село Водна . Селото се намира в община Грамада, Област Видин. Въпреки, че не се намира далеч от града, Водна е едно от обезлюдяващите села в областта. Към момента постоянно пребиваващите са по-малко от 40 души - основни възрастни хора. Яворка Накова е кметски наместник на село Водна и на село Бояново, където пък..

публикувано на 03.10.25 в 11:00

Ще се съобразим ли с препоръките на МВФ за затягане на разходите?

Преди дни приключи мисията на Международния валутен фонд (МВФ) у нас. Препоръките на експертите са свързани със затягане на разходите за бюджета за догодина поне с 1%. Това трябва да стане чрез овладяване на ръста на заплатите в държавния сектор. Да отпадне максималният осигурителен праг и таванът на пенсиите, за да бъдат стимулирани хората да..

публикувано на 01.10.25 в 10:45

Аргументът трябва да е сила, а не силата да е аргумент

Може ли българското общество да излекува синдрома "детско насилие". Диагноза и рецепта написаха повече от 150 представители на държавни институции и неправителствени организации, които участваха в Националната кръгла маса на тема: "Насилието между деца". Дискусията е част от кампанията за преодоляване на агресията между подрастващи, която стартира..

публикувано на 30.09.25 в 12:55

Какви реформи са необходими в пенсионната система

"Не залагайте на хазарт старините ни!" - под това мото се провежда кампанията за пенсионната система на Сдружение "Солидарна България". Председателят на сдружението Ваня Григорова, Любомир Христов- доктор по икономика и Петър Витанов- член на Европейския парламент в мандат 2019-2024 коментираха заявените намерения за законодателни реформи в..

публикувано на 29.09.25 в 14:47

Радио Видин звучи денонощно на площада в Габровница

Екипът на Радио Видин гостува в село Габровница, което се намира на 13 км от Монтана. То е най-голямото село в община  Монтана, 1080 са днес жителите му. 36 км е уличната мрежа.  Безработицата е преодоляна, младите хора работят в предприятия в Монтана, в строителството, в чистотата, други работят в чужбина. Всички инвестират в домовете си и..

публикувано на 26.09.25 в 12:00
Лидерите на ГЕРБ Бойко Борисов (вляво) и на ДПС Делян Пеевски (вдясно)

Според социолозите: ГЕРБ остава водещата политическа сила

След началото на новия политически сезон електоралните нагласи сочат нарастваща интрига за второто място, но и за местата след него. Ако изборите бяха през септември, ГЕРБ щеше да получи почти 27 % подкрепа, докато ПП-ДБ, Възраждане и ДПС-Ново начало се движат на едно равнище с над 13,5 %.  На политическата сцена прехвърчаха искри между Бойко..

публикувано на 25.09.25 в 10:00