Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Ще спрат ли по-високите санкции войната по пътищата

Снимка: Радио ВИДИН

54-годишна жена загина днес край Видин в поредната тежка катастрофа... Само преди седмица депутатите приеха сурови санкции за пияните шофьори, увеличение на глобите за превишена скорост и строги мерки за нарушителите на Закона за движение по пътищата. Новите текстове ще имат възпитателен и възпиращ ефект, смятат авторите на промените в нормативната база. Вече ще са двойни глобите за превишаване на скоростта в населени места: над 50 км/ч - 700 лв. Санкциите за шофиране над позволеното извън населени места ще са 600 лв. при превишение с над 50 км/ч, като за всеки 5 км отгоре глобата се вдига с по 50 лв.

Моника Йончева попита видинчани какво мислят за по-високите глоби и ефекта от тях:

"Младите хвърчат като луди, каквото и да променят в Закона, трябва да имаш акъл... Не мисля, че това ще окаже някакво влияние, защото българинът не си плаща санкциите... Санкциите няма да намалят катастрофите- всичко е до възпитание и до човека... Да се надяваме, че ще има ефект, в цял свят е така... На българина единствено, ако му бръкнеш в джоба, може да има ефект. Във Видин положението е много зле- никой не спазва правилата..."


"Глобата за висока скорост вече няма да има лимит", каза председателят на транспортната комисия Настимир Ананиев и добави:

"Мисля, че никой не може да си позволи да прави такива нарушения всяка седмица."


Статистиката сочи, че само в област Видин от януари до септември тази година пътните полицаи са установили 12 184 нарушения. Превишената и несъобразена с пътните условия скорост остава най-честото нарушение. Броят на санкционираните за превишена скорост през 9-те месеца на 2016 година е 3 704. За нередовни документи са санкционирани 2 241 водачи. Броят на установените неправоспособни водачи е 419, а на шофьорите, седнали зад волана след употреба на алкохол - 115.

Славяна Гайдарова става неволна жертва на катастрофа във Видин, след като на бул. "Панония" автомобил внезапно излиза от странична улица без да осигури предимство, заради което следва неизбежен сблъсък. За щастие, няма сериозно пострадали, щетите са главно по двете коли, но шокът от преживяното остава дълго:

"Надявам се по-високите глоби да имат ефект. Аз лично бих се замислила преди да наруша някое правило."

На страницата ни във Фейсбук също получихме коментари по темата:

"Закони и до сега имаше. Няма ли ефективно прилагане на наказания, няма да има и спазване! Няма по-долно шофиране от това в България! Мнозина мислят, че са яхнали болид и са сами на пътя. За съжаление, заради такива боклуци умират невинни хора. За миналата година общият брой на убитите при ПТП е над 700. Разбира се, за тях няма ден на траур, остават една проста статистика, а че са разрушени стотици семейства на никой от пишещите закони не му пука. Вземат си възнаграждението от комисиите, че са направили впечатляващи поправки и Весела Коледа...! А, че идва краят на годината и поредната суха статистика няма значение. Другия декември ще направим нови промени и така всяка година... Много важно е и да има кой да санкционира нарушителите!! Три пъти вече засичаме пътни превозни средства да карат в насрещното платно, уведомяваме полицията и те не искат да дойдат!!! Пътищата са ужасни, това е основният проблем. Тесни, с обратни виражи, безбройни завои и безумни отбивки към села и паланки. Пълни са с ограничения на скоростта, които са "хранилки" за полицаите. Ако спазвам всички ограничения, от Видин до София ще стигна за 5 часа. 250 км за 5 часа. Идиотщина."

Потърсихме мнението на експерти от Българската асоциация на пострадалите при катастрофи. Според Илия Тодоров само увеличаването на глобите не е достатъчно, защото събираемостта е твърде ниска.

"Ако едно наказание бъде абсолютно неизбежно и ако всеки нарушител знае, че направи ли нарушение, ще понесе съответните последици, това ще има много по-добър ефект", каза още той.

Председателят на транспортната комисия в парламента Настимир Ананиев обясни, че се мисли за по-висока събираемост на глобите. Такава мярка е залепянето на глобата на неправилно паркирали автомобили, чрез което ще се смята, че тя е връчена на нарушителя.

Повече по темата- в прикачения звуков файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Буковец: Голямо село с млади хора

Гостуваме виртуално на село Буковец , община Видин. Село Буковец е едно от големите села в общината. Разположено е на 12 км югозападно от град Видин. То е и едно от малкото останали села на територията на общината, в които все още има функционираща детска градина. Венцислав Кирилов е трети мандат кмет на село Буковец и усилено работи за селото,..

публикувано на 17.01.25 в 11:41
Тома Ушев

Тома Ушев: Ако трябва едно правителство да е Слейър, това прилича повече на чалгаджийска формация

Повече от два месеца след предсрочните избори на 27 октомври редовното правителство е факт.  Тройна коалиция, съставена от ГЕРБ, БСП и ИТН, с парламентарната подкрепа на ДПС на Доган, ще управлява страната.  Мнозинството е от 126 депутати.  Какви са хоризонтите пред кабинета "Желязков" и възможно ли е той да бъде устойчив?  Ще успее ли..

публикувано на 16.01.25 в 10:00

Как ще се отрази на ресторантьорския бранш колебливата ставка на ДДС?

От 1 януари заведенията и ресторантите у нас вече работят с 20%-на ставка на ДДС. Според съпредседателя на Българската асоциация на заведения та Ричард Алибегов , засега това не е проблем, тъй като през декември бяха проведени срещи с партиите, които през последните 3 години подкрепят 9% ставка. Това са ГЕРБ-СДС, "ДПС-Ново начало", "Възраждане"..

публикувано на 15.01.25 в 10:45
Петко Петков

Петко Петков, "Галъп": Предстои връщане на фокуса към човека, а не върху крайни и либерални идеологии

Президентът Румен Радев ще връчи първия проучвателен мандат за съставяне на правителство утре , 15 януари, от 12:00 ч. Радев забави връчването на папката, за да даде шанс на партиите да продължат с преговорите. Очаква се да бъде съставено четирипартийно мнозинство, включващо ГЕРБ, БСП и ИТН, с подкрепата в парламента на Ахмед Доган - "Демокрация,..

публикувано на 14.01.25 в 12:41

Защо има дефицит на кадри в строителството

Категорично има дефицит на кадри в строителния бранш. От няколко години фирмите изпитват проблеми с намирането на хора. Причините са няколко, заяви Любомир Качамаков, заместник-председател на Камарата на строителите в България /КСБ/ и председател на най-голямото областно представителство на КСБ- София и София област. Радио Видин: Защо се стига..

публикувано на 13.01.25 в 16:30

Професията "Туроператор" влиза в училищата

Дефицит на кадри има в сектор туризъм, проблемът се изостри след ковид. През този период туристическата дейност беше сред забранените и голяма част  от хората, които работиха в тази сфера просто се пренасочиха към други професии. Това заяви Павлина Илиева- председател на "Обединение Бъдеще за туризма". Радио Видин: Как се..

публикувано на 13.01.25 в 15:39

На какво се дължи недостигът на кадри на пазара на труда

Недостиг на кадри на българския пазар на труда има не от днес и не от вчера, а от много години. Това е един от въпросите, за които Българската стопанска камара алармира вече може би 10 години. Продължава да има недостиг на кадри, като вече става въпрос не само за висококвалифицирани кадри, а за всякакъв тип. Изчисленията са, че българската..

публикувано на 13.01.25 в 15:28