Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

След два дни- нови правила на пътя

Снимка: Радио ВИДИН

Пътната полиция вече има право да прекратява служебно регистрацията на автомобили без застраховка "Гражданска отговорност". Водач, който бъде хванат да управлява без задължителната полица, е заплашен не само с глоба, но и със затвор до една година. Нарушителите на правилата за движение ще плащат по-високи глоби от 21 януари, когато влизат в сила промените в Закона за движение по пътищата. След 2 дни полицията ще има право да отнема номерата на колата, ако шофьорът ѝ кара с над 0,5 промила алкохол в кръвта или след употреба на наркотици. В глобите за алкохол ще има разграничение - шофиране с между 0,5 и 0,8 промила ще се наказва с 500 лева, а между 0,8 и 1, 2 промила - с 1000 лева. Също от 21 януари двойно ще бъдат увеличени глобите за превишена скорост. Те ще варират от 400 до 600 лева в зависимост от това колко километра е превишението и дали е в или извън населено място.

"Тъй като промените са много, редно е вашите слушатели да прочетат целия нов Закон, който е обнародван в брой 101 на Държавен вестник от 20 декември 2016 година. Основно задължение на водача на пътното превозно средство е да познава добре съдържанието на Закона за движение по пътищата. С промените са въведени забрани за извършване на внезапни маневри, забрани за движение в платното за насрещно движение по автомагистрали и скоростни пътища, забрана за организиране и участие в нерегламентирани състезания по пътищата. Увеличени са санкциите за грубите нарушения на правилата за движение, които реално застрашават безопасността на движението, като например превишаване на разрешената максимална скорост с над 30 км/ч. СнимкаВъведени са нов вид принудителни административни мерки за спиране от движение на моторните превозни средства, както и прекратяване на регистрацията, с която табелите с регистрационния номер ще бъдат изземвани на пътя от служителите на "Пътна полиция". Вече е разширен обхватът на нарушенията, за които може да бъде наложена глоба с фиш. Въведено е ново понятие "нов водач", който придобива за първи път свидетелство за правоуправление на моторно превозно средство- той ще получава 2/3 от максималния брой контролни точки, а останалата 1/3 ще получи след 24 месеца стаж. Променени са задълженията на службите на МВР при настъпило пътно-транспортно произшествие. Вече ни се дава възможност за издаване на фиш за неправилно паркирано моторно превозно средство в отсъствието на нарушителя. В този случай фишът се издава на собственика на автомобила, като първият екземпляр се изпраща, а вторият и третият остават за съхранение в службата за контрол. Към моторното превозно средство се закрепва уведомление, в което се посочват мястото, времето на нарушението, моторното превозно средство, с което е извършено нарушението, нарушените разпоредби, размерът на глобата, срокът, сметката и мястото за доброволно заплащане. Предвижда се пътните полицаи да бъдат снабдени с полеви принтери и на място, когато спрат водач, да отпечатат невръчени до момента електронни фишове и да му ги връчат на място", обясни главен инспектор Владимир Герасимов, началник на сектор "Пътна полиция"- Видин.

СнимкаОт 15 ноември до 1 март шофьорите вече задължително трябва да карат с гуми, предназначени за зимни условия, или с гуми с дълбочина на протектора не по-малка от 4 милиметра. С лишаване от право да управлява моторно превозно средство за срок от 6 до 12 месеца и с глоба от 200 до 500 лв. ще се наказва водач, който управлява МПС, което е нерегистрирано или по някаква причина се движи без регистрационни табели. При повторност книжката ще се взима за до 2 години, а паричната глоба скача до 1500 лв. Не се разрешава спирането и шофирането в аварийната лента на магистралата, освен в случай на авария или ако шофьорът или спътниците му внезапно се почувстват зле. Задължително е включването на къси светлини в тунелите. Глобата за неправилно обозначено аварирало превозно средство става 150 лв., за хвърляне на боклуци и замърсяване на шосето- санкцията е същата. Забранява се поставянето на всякакви вещества и предмети върху табелите с регистрационния номер.

Някои от новите текстове в Закона за движение по пътищата бяха разкритикувани от експерти като неприложими или водещи към повишаване на корупционните практики. Според Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка трябва да се въведе по-обширна държавна политика в тази област, а не да се действа "на парче", защото само завишаването на санкциите не дава резултат.

Снимка"За нас има 5 пункта, които са много важни: контрол, обучение, организация, медии и общество, които ние апелираме от години да бъдат обединени и да се създаде един нов читав Закон, в който да влизат и задълженията на държавата, защото виждаме, че глобите растат, но и жертвите растат. В последните години имаме увеличаване и на аварийността, и на загиналите, и на санкциите. Според Закона единственият виновен за убийствата по пътя са шофьорите, а никъде няма санкции към държавата- че не е изчистила платното за движение, че не е направила маркировка, че не е осигурила светлоотразителни стълбчета, че не е изградила по-широки пътища... Ще има ли отговорност на държавата за неизпълнени нейни ангажименти? Санкциите няма да работят, докато не се хванат превантивните мерки. Искаме да има, както в Европа, 200-300 камери, искаме електронна система, с която камерата снема, фишът ти идва и ти го плащаш, ако не го платиш- те прибират в затвора, както е в Европа. Искаме всички пари, които са събрани от пътните данъци, да отиват за безопасност на пътя. Това спестява нерви и агресията на пътя, от която идва аварийността", смята председателят на Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка Йонко Иванов.

Снимка"Идеята и философията на промените в Закона са всъщност борба с черната статистика, според която, за съжаление, България през 2015 година беше на първо място заедно с Румъния за най-много убити на пътя и повечето промени са насочени в тази насока, но не само. Например, даваме повече конкретизация на електронния фиш. Обясняваме по какъв начин ще се случва самото връчване на тези електронни фишове, защото това е бъдещето на контрола и санкциите- контролът да става без човешки фактор, така корупционният фактор отпада. В момента МВР закупува камери, които разчитат номера на нарушителя, генерират електронно фиша и го изпращат директно на нарушителя. С това и високите глоби, които въвеждаме, се стремим към превенция. Съгласен съм, че събираемостта на глобите е ниска и обмисляме мерки и за събираемостта, които най-вероятно ще разглежда следващото Народно събрание. Законът няма сам да реши всички проблеми, всички заедно трябва да работим в тази насока- и контролните органи, и обществото", каза за Радио ВИДИН председателят на Транспортната комисия в Парламента Настимир Ананиев.

И през изтеклата 2016 година се запази негативната тенденция за повече катастрофи и повече жертви по пътищата на България. Станали са 7365 пътнотранспортни произшествия. От тях ранените са над 9000 души, а загиналите- над 700. Дали новите мерки ще дадат резултат, предстои да видим...

Повече по темата- в прикачения звуков файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Буковец: Голямо село с млади хора

Гостуваме виртуално на село Буковец , община Видин. Село Буковец е едно от големите села в общината. Разположено е на 12 км югозападно от град Видин. То е и едно от малкото останали села на територията на общината, в които все още има функционираща детска градина. Венцислав Кирилов е трети мандат кмет на село Буковец и усилено работи за селото,..

публикувано на 17.01.25 в 11:41
Тома Ушев

Тома Ушев: Ако трябва едно правителство да е Слейър, това прилича повече на чалгаджийска формация

Повече от два месеца след предсрочните избори на 27 октомври редовното правителство е факт.  Тройна коалиция, съставена от ГЕРБ, БСП и ИТН, с парламентарната подкрепа на ДПС на Доган, ще управлява страната.  Мнозинството е от 126 депутати.  Какви са хоризонтите пред кабинета "Желязков" и възможно ли е той да бъде устойчив?  Ще успее ли..

публикувано на 16.01.25 в 10:00

Как ще се отрази на ресторантьорския бранш колебливата ставка на ДДС?

От 1 януари заведенията и ресторантите у нас вече работят с 20%-на ставка на ДДС. Според съпредседателя на Българската асоциация на заведения та Ричард Алибегов , засега това не е проблем, тъй като през декември бяха проведени срещи с партиите, които през последните 3 години подкрепят 9% ставка. Това са ГЕРБ-СДС, "ДПС-Ново начало", "Възраждане"..

публикувано на 15.01.25 в 10:45
Петко Петков

Петко Петков, "Галъп": Предстои връщане на фокуса към човека, а не върху крайни и либерални идеологии

Президентът Румен Радев ще връчи първия проучвателен мандат за съставяне на правителство утре , 15 януари, от 12:00 ч. Радев забави връчването на папката, за да даде шанс на партиите да продължат с преговорите. Очаква се да бъде съставено четирипартийно мнозинство, включващо ГЕРБ, БСП и ИТН, с подкрепата в парламента на Ахмед Доган - "Демокрация,..

публикувано на 14.01.25 в 12:41

Защо има дефицит на кадри в строителството

Категорично има дефицит на кадри в строителния бранш. От няколко години фирмите изпитват проблеми с намирането на хора. Причините са няколко, заяви Любомир Качамаков, заместник-председател на Камарата на строителите в България /КСБ/ и председател на най-голямото областно представителство на КСБ- София и София област. Радио Видин: Защо се стига..

публикувано на 13.01.25 в 16:30

Професията "Туроператор" влиза в училищата

Дефицит на кадри има в сектор туризъм, проблемът се изостри след ковид. През този период туристическата дейност беше сред забранените и голяма част  от хората, които работиха в тази сфера просто се пренасочиха към други професии. Това заяви Павлина Илиева- председател на "Обединение Бъдеще за туризма". Радио Видин: Как се..

публикувано на 13.01.25 в 15:39

На какво се дължи недостигът на кадри на пазара на труда

Недостиг на кадри на българския пазар на труда има не от днес и не от вчера, а от много години. Това е един от въпросите, за които Българската стопанска камара алармира вече може би 10 години. Продължава да има недостиг на кадри, като вече става въпрос не само за висококвалифицирани кадри, а за всякакъв тип. Изчисленията са, че българската..

публикувано на 13.01.25 в 15:28