Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Затягат контрола при шофьорските курсове

Снимка: Радио ВИДИН

Нови мерки целят да затегнат контрола при шофьорските курсове. От средата на юли всички автошколи задължително използват GPS приложение при провеждането на курсовете и изпитите за шофьорска книжка. Чрез него може да се проследи цялото обучение - от записването в школа по кормуване, през плащането на такси, преминаването през теоретична и практическа част, до явяването на изпит. Приложението е безплатно и може да се използва на всякакви мобилни устройства. С нововъведението се цели да се преодолее голяма част от слабостите при обучението на млади шофьори и те да излязат подготвени на пътя, коментира министърът на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов. Вицепремиерът лично представи приложението, с демонстрация в учебна кола.

"Това всъщност е много полезно, защото пътувайки навсякъде, хората, които се учат, свикват да работят и с навигационна система... Хората искат да са убедени, че децата, близките им взимат реални уроци, реални километри се покриват и целта на това малко, леко приложение е точно тази... "

По думите на автоинструктора от Враца Красимир Начев, който има над 50 години стаж в обучението на шофьори, новите мерки са тоталитарни в условията на демокрация. 

"Държавата има да следи частните фирми, след като финансира обучението на курсистите. След като тя не финансира обучението на курсистите, следователно не може да проследява тяхното обучение... Ние затова се борихме против въвеждането на, то не се казва електронно обучение, а електронно проследяване... Единственото задължение е на курсиста, който дава средства за своето обучение е да следи как се провежда учебният процес... Не може в условията на капитализъм, пазарни отношения, държавата да бъде стожер и да се грижи единствено да те следи и да ти налага санкции, без да има стимули. Вие чули ли сте някой път държавата да награди някоя фирма, която обучава водачи на МПС?"

Красимир Начев коментира още, че самото приложение не помага в учебния процес.

"Абсолютно нищо не ми помага в учебния процес, нито на мен, нито на курсиста. Единствено трябва да опъвам тук едни кабели, които пречат на учебния процес, постоянно да следя устройството дали има ток или няма, дали е прегряло от слънцето или не, да слизам да го охлаждам и такива работи стават. Да не говоря, че има такива сенчести места, където нямаме GPS... Лично мен и колегите, с които тук и в цялата страна съм говорил ни затруднява, но не ни улеснява. Защо не го направят алтернативно, който иска да води учебния процес на хартиен носител, който иска да го води на магнитен носител и да види каква ще бъде разликата след 6 месеца или 1 година, никаква, абсолютно никаква..." 

Красимир Начев казва, че инструкторът би трябвало да има право на преценка относно това от колко часа се нуждае съответният курсист. 

"Защо не дават на един преподавател да преценява? Ако вие имате по някакъв начин придобити умения от родители или сте карали курс по картинг или по автомобилизъм, защо не ви се дава да бъдат в намален хорариум часовете, по преценка на преподавателя. Защо това нещо го няма? Аз съм специалистът, аз преценявам... А изпитът е този, който казва "да" или "не". Изпитът е границата, там се одобрява дали правилно е подготвен курсистът или неправилно и съответно фирмите, които обучават, си вземат необходимите бележки, които се дават от инспекторите задължително на изпита, какви пропуски има фирмата, дават предписания и ние се мъчим да ги изпълняваме..."

Водачи коментират, че новите мерки, включващи проследяване на целия процес при шофьорските курсове са от полза. Казват, че навремето книжка за автомобил се е изкарвала много по-трудно, а контролът е бил много по-сериозен. 

"Това е полезно, защото ще ги обучат чрез контрол, а няма да има "давай книжка бързо"... Редно е да има контрол и то на всичко - и на школи, и на пешеходци, и на всичко. Ние в тази демокрация много ударихме на свободия... То има преподготовка от дядо, от татко, кара някъде и отива 30, 40% готов при инструктора, което донякъде е добре. Остава другата част, инструкторът да си довърши работата и излизат перфектни шофьори... Малко контрол естествено. Без контрол какво става? Мога много да Ви говоря по тая тема, защото съм офицер от армията и съм бил в школата в Лом за водачи. Хубаво, това е чудесно и навремето е имало контрол, и аз съм упражнявал този контрол... Контролът е хубаво нещо, но въпросът е какво му се вменява в главата на този млад шофьор." 

За осъществяване на допълнителен контрол изпитът за шофьорски курс се записва и от камера. Специален алгоритъм на GPS приложението гарантира, че кандидат-шофьорът изпълнява различни маневри - определен брой завои наляво, пристрояване, преминаване през кръстовища и светофари. 


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Как да направим българските общини по-добри места за живот

Годишната среща на местните власти- водещото събитие на Националното сдружение на общините в Република България /НСОРБ/, се провежда в курортния комплекс Албена. Събитието е част от проявите, посветени на Деня на българската община. През тази година форумът се провежда от 12 до 14 октомври и преминава под мотото "Безкрайни възможности в..

публикувано на 13.10.25 в 14:27

Село Вирове съхранява българските традиции и дух

В първите дни на есента екипът на Радио Видин гостува на село  Вирове, което се намира  на 12 км от Монтана. До него има и редовен автобусен транспорт.  Наименованието на селото идва от река Вировска, а тя пък носи името си от многото вирове, които са се образували по нея.  Селото е заселено след 1882 г.  И днес..

публикувано на 10.10.25 в 12:00

Теодор Димокенчев: Социалната ни система е построена върху лъжи

За последните 35 години населението на България е намаляло с над 2 млн. и половина, като към момента сме под 6 500 000 души. Нацията ни застарява, но раждаемостта в последните 20 години се покачва, показват данните на Националният статистически институт за 2024 година.  Политиките по демография не са от хоризонта на едно правителство или на един..

публикувано на 09.10.25 в 10:00

В Гара Орешец с подписка срещу изграждането на фотоволтаичен парк

От инициативен комитет в Гара Орешец се обявиха против изграждането на фотоволтаичен парк на площ от над 700 декара в землището на селото.  Ще има екологични последици и ще попречи на туризма, каза Соня Серафимова. "В момента се стига до цифрата 735 декара, което ни води на мисълта, че това е много нещо и буквално задушава селото от..

публикувано на 08.10.25 в 15:26

Любен Иванов: Има системна липса на планиране и превантивен контрол

"До вчера нямаше вода и се борехме с водната криза. Днес Елените и Царево са под вода. Проходът „Петрохан“ е затворен - не заради сняг, а заради 5 паднали дървета. През Витиня се пълзи с 20 км/ч - без осветление, без вентилация в тунелите. А сме в 21 век… България се е превърнала в държава на изненадите. Каквото и да стане - институциите са..

публикувано на 07.10.25 в 14:14
Светлин Тачев

Светлин Тачев: Симбиозата между алчност и безхаберие ражда корупция и беззаконие

Алчността на инвеститорите и бездействието на държавните органи са причината за бедствието и жертвите в курортния комплекс Елените. Това каза в "Посоките на делника" по Радио Видин преподавателят по политология и част от екипа на Социологическа агенция "Мяра" Светлин Тачев . Според него това е типичен за Балканите синдром: "Всеки път отначало..

публикувано на 07.10.25 в 12:19

Защо е необходимо да изучаваме "Гражданско образование"

Предметът "Гражданско образование" е въведен като предмет в училищата от 2020 година. Преди това е работил друг модел- отделни теми, които се преподават през други предметни области като география, история, философия. Поради слабите ефекти от този модел през 2015 година Институтът за публична политика отново повдига въпроса за самостоятелен,..

публикувано на 06.10.25 в 14:22