Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Затягат контрола при шофьорските курсове

Снимка: Радио ВИДИН

Нови мерки целят да затегнат контрола при шофьорските курсове. От средата на юли всички автошколи задължително използват GPS приложение при провеждането на курсовете и изпитите за шофьорска книжка. Чрез него може да се проследи цялото обучение - от записването в школа по кормуване, през плащането на такси, преминаването през теоретична и практическа част, до явяването на изпит. Приложението е безплатно и може да се използва на всякакви мобилни устройства. С нововъведението се цели да се преодолее голяма част от слабостите при обучението на млади шофьори и те да излязат подготвени на пътя, коментира министърът на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов. Вицепремиерът лично представи приложението, с демонстрация в учебна кола.

"Това всъщност е много полезно, защото пътувайки навсякъде, хората, които се учат, свикват да работят и с навигационна система... Хората искат да са убедени, че децата, близките им взимат реални уроци, реални километри се покриват и целта на това малко, леко приложение е точно тази... "

По думите на автоинструктора от Враца Красимир Начев, който има над 50 години стаж в обучението на шофьори, новите мерки са тоталитарни в условията на демокрация. 

"Държавата има да следи частните фирми, след като финансира обучението на курсистите. След като тя не финансира обучението на курсистите, следователно не може да проследява тяхното обучение... Ние затова се борихме против въвеждането на, то не се казва електронно обучение, а електронно проследяване... Единственото задължение е на курсиста, който дава средства за своето обучение е да следи как се провежда учебният процес... Не може в условията на капитализъм, пазарни отношения, държавата да бъде стожер и да се грижи единствено да те следи и да ти налага санкции, без да има стимули. Вие чули ли сте някой път държавата да награди някоя фирма, която обучава водачи на МПС?"

Красимир Начев коментира още, че самото приложение не помага в учебния процес.

"Абсолютно нищо не ми помага в учебния процес, нито на мен, нито на курсиста. Единствено трябва да опъвам тук едни кабели, които пречат на учебния процес, постоянно да следя устройството дали има ток или няма, дали е прегряло от слънцето или не, да слизам да го охлаждам и такива работи стават. Да не говоря, че има такива сенчести места, където нямаме GPS... Лично мен и колегите, с които тук и в цялата страна съм говорил ни затруднява, но не ни улеснява. Защо не го направят алтернативно, който иска да води учебния процес на хартиен носител, който иска да го води на магнитен носител и да види каква ще бъде разликата след 6 месеца или 1 година, никаква, абсолютно никаква..." 

Красимир Начев казва, че инструкторът би трябвало да има право на преценка относно това от колко часа се нуждае съответният курсист. 

"Защо не дават на един преподавател да преценява? Ако вие имате по някакъв начин придобити умения от родители или сте карали курс по картинг или по автомобилизъм, защо не ви се дава да бъдат в намален хорариум часовете, по преценка на преподавателя. Защо това нещо го няма? Аз съм специалистът, аз преценявам... А изпитът е този, който казва "да" или "не". Изпитът е границата, там се одобрява дали правилно е подготвен курсистът или неправилно и съответно фирмите, които обучават, си вземат необходимите бележки, които се дават от инспекторите задължително на изпита, какви пропуски има фирмата, дават предписания и ние се мъчим да ги изпълняваме..."

Водачи коментират, че новите мерки, включващи проследяване на целия процес при шофьорските курсове са от полза. Казват, че навремето книжка за автомобил се е изкарвала много по-трудно, а контролът е бил много по-сериозен. 

"Това е полезно, защото ще ги обучат чрез контрол, а няма да има "давай книжка бързо"... Редно е да има контрол и то на всичко - и на школи, и на пешеходци, и на всичко. Ние в тази демокрация много ударихме на свободия... То има преподготовка от дядо, от татко, кара някъде и отива 30, 40% готов при инструктора, което донякъде е добре. Остава другата част, инструкторът да си довърши работата и излизат перфектни шофьори... Малко контрол естествено. Без контрол какво става? Мога много да Ви говоря по тая тема, защото съм офицер от армията и съм бил в школата в Лом за водачи. Хубаво, това е чудесно и навремето е имало контрол, и аз съм упражнявал този контрол... Контролът е хубаво нещо, но въпросът е какво му се вменява в главата на този млад шофьор." 

За осъществяване на допълнителен контрол изпитът за шофьорски курс се записва и от камера. Специален алгоритъм на GPS приложението гарантира, че кандидат-шофьорът изпълнява различни маневри - определен брой завои наляво, пристрояване, преминаване през кръстовища и светофари. 


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Защо е нужно доброволчеството да бъде уредено със закон

Защо трябва да има Закон за доброволчеството и как да не се превърне в административна пречка вместо да насърчава. Коментарите потърсихме в "Посоките на делника". Поводът е дискусия, която  Съветът за развитие на гражданското общество организира. Представители на над 50 организации, институции и депутати обсъдиха трите законопроекта за..

публикувано на 17.11.25 в 12:00

Село Чирен: Заедно можем повече!

Село Чирен е разположено е в Западния Предбалкан, в подножието на ниския планински рид Милин камък. Намира се на около 15 км от областния център град Враца. Природата тук е уникална, има множество изворни води, наблизо е  природният феномен Божият мост, местността Милин камък, но най-голямата известност селото придобива от  находището и..

публикувано на 14.11.25 в 12:00
Тома Ушев

Тома Ушев: Безвластието се усеща по-силно и от корупцията

Стратегическите решения, които ще определят следващото десетилетие на европейския континент и ролята на България в тях, обсъдиха политици и експерти.  Основните акценти включваха ролята на НАТО, регионалните инициативи, механизмите за ограничаване на корупцията и укрепване на отчетността.  Представени бяха и начини, по които може да се..

публикувано на 13.11.25 в 10:00

Ресторантьори на прага на еврозоната - какви са проблемите в бранша?

От Българската асоциация на заведенията и Сдружението на българските заведения изразиха остро несъгласие с предложения държавен бюджет за 2026 година. Според тях заложените данъчни промени ще нанесат сериозен удар върху ресторантьорския и хотелския сектор. Председателят на Българската асоциация на заведенията Ричард Алибегов сподели, че..

публикувано на 12.11.25 в 10:45

Замръзна ли отново строителството на новия път Видин-Ботевград?

Новият скоростен път Видин-Ботевград е определен като приоритетен за правителството, но предвидените за строежа му средства в следващите години са по-малко. Към момента строителни дейности се извършват само в два от шестте участъка между Видин и Монтана. Отсечката Мездра-Ботевград се очаква да е напълно завършена чак в края на следващата година...

публикувано на 11.11.25 в 11:40

Има ли криза за пелети и колко ще ни излезе отоплението тази зима

Времето тази есен застудя по-рано. Отоплителният сезон започна, рязко се увеличи и търсенето на пелети. Повечето видинчани се отопляват на климатици, показа анкета на Радио Видин: "На климатик. По- удобно, по- изгодно ми е... На пелети от камината на Община Видин. Климатикът си е студена топлина... На климатик. Така, поне ние по -изгодно. А..

публикувано на 10.11.25 в 14:43

Златия съхранява русалийския обред за здраве Калуш

Село Златия се намира в Северозападна България и е част от община Вълчедръм. Разположено е на брега  на река Цибрица, а река Дунав е на разстояние  5 км от селото. аселеното място е разположено  в  Златията, известна като една от най-плодородните местности в България.  По исторически данни селото е създадено около 1800 година от власи,..

публикувано на 07.11.25 в 12:00