Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Вижда ли се светлина за тунел под Петрохан?

Снимка: Любо Андреев

Близо 8 години след протестите в Северозападна България за тунел под Петрохан проектът не е напреднал съществено. В началото на 2018 година, отчаяни от неглижирането на Българския Северозапад, стотици жители на региона излязоха няколко седмици поред на протести с настояване държавата да изгради магистрален път до Видин и тунел под Петрохан. Тогава правителството прие решението за изграждане на скоростен път до Видин и тунел под Петрохан, като обяви, че ще бъде направено проектно проучване за тунела и ще се търси инвеститор, който да изгради съоръжението на концесия. 

Организатор на протестните акции в Монтана тогава беше общественикът Петър Пенчев:

"Когато правихме протестите, очаквах много, но сега не виждам и хора да дойдат на такъв протест. Апатията сред хората надмина тази, която беше при соца. Заради това е и нищоправенето на тунел под прохода Петрохан, а този тунел би активирал и икономиката в "Северозападналата" ни България."

Пенчев припомни, че оценка за въздействието върху околната среда спъваше през годините проектирането и подчерта, че липсва активност от страна на местните власти в Северозапада, които да лобират и да настояват пред правителството тунелът да бъде изграден.



Преди година бе подписан договор за изработване на подробен идеен проект с извършване на пълни инженеро-геоложки проучвания и подробен устройствен план, парцеларен план за скоростния път Монтана – София с тунел под Петрохан. Защо се забави изпълнението на този договор? Това попита народният представител от Видин Росица Кирова

Експертен технико-икономически съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" ще разгледа в началото на следващата година трите варианта за трасе на скоростен път Монтана-София с тунел под прохода Петрохан. В момента се изработва оценка за въздействието върху пътната безопасност на проекта. Отговори председателят на Агенция "Пътна инфраструктура" Йордан Вълчев:

"Този проект не е лесен, доста е сложен, качва се високо в планината. Много варианти се разглеждаха. Търсеха се най-оптималните варианти, различни дължини на тунели се предлагаха, различни трасета. Когато стигнахме до някакво трасе, което го съгласувахме с институциите, се оказа, че част от трасето минава през военна зона, където е забранено преминаването. Наложи се изместване. Като цяло три варианта са ни предложили – с тунел 7 км, 10 и 14, като се гледат всичките варианти, цена как ще се получи. Горе-долу и в трите варианта се получава приблизително еднаква цена. Допълнително  има поръчка за пътната безопасност да се определи дали този габарит, който е избран, е подходящ от гледна точка на пътната безопасност, да се направи оценка и чакаме до края на годината, когато бъде направена тази оценка, ще се направи експертно-технически съвет в началото на следващата година, който да приеме тези варианти."

Държавата ще търси инвеститор, който да изгради тунела под Петрохан на концесия, обясни регионалният министър Иван Иванов:

"Изпълнител, който да поеме разходите по изграждането и съответно да получи приходите от тол таксите на автомобилите, които се движат по този път."

След експертния съвет в пътната агенция, трябва да се извършат оценка на въздействието върху околната среда, пълни инженерно-геоложки проучвания и подробен устройствен план за трасето.

Осъществяването на проекта би било от изключителна важност за Северозападна България. Това трасе е най-краткото между столицата и най-изостаналия регион в Евросъюза. Новият път с дължина 80 км се предвижда да е с максимална скорост на движение до 120 км/ч., а чрез тунела ще се избегне преминаването през старопланинския проход, характерен с последователните си и остри завои. Така времето за пътуване от Монтана до София ще бъде намалено с повече от час - до около 40 минути.

"Проектът определено ще окаже изключително благоприятно въздействие за развитието на Северозападния регион. И за Видин, и за Монтана... Освен това ще освободи голяма част от трафика по трасето, което изграждаме в момента – Видин-Ботевград, и останалите магистрали, включително и по "Хемус". Ще има много благоприятно въздействие за икономическото развитие. И просто трябва да побързаме, защото факторът "време" е от значение, особено с оглед на този демографски отлив, който имаме в нашия регион", призова Росица Кирова, която беше сред организаторите на протестите във Видин през 2018 година.

Повече по темата - в прикачения звуков файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Как ще повлияе еврото на пазара на автомобили втора ръка

Въвеждането на еврото у нас наближава и това поставя под лупа прехода към европейската валута в редица ключови сектори. Сред тях е и автомобилният сегмент, в който по традиция доминира вносът на употребявани коли. Купуването на кола втора ръка винаги е бил свързан със сравнения, анализи, разбира се, преговори за цената, така нареченото "пазарене" и..

публикувано на 24.11.25 в 11:00

Село Станево - където проблемите не липсват

Днес нашият екип гостува на едно спокойно дунавско село - Станево , част от община Лом. Село с богата история, но като много други малки населени места, и тук ежедневието не минава без трудности.  Инфраструктура е амортизирана, електрозахранването често създава грижи, а най-сериозният проблем за хората в Станево остава водоснабдяването - старият..

публикувано на 21.11.25 в 11:10
Георги Киряков

Георги Киряков: Да разчиташ на бъдещите поколения означава неспособност и бягане от отговорност

Приключи ли преходът в България? Изградихме ли истинска демокрация? Има ли влияния още Държавна сигурност (ДС) в политическия живот на страната? Има ли реална пазарна икономика?  Отминаха 36 години от началото на промените в България, но темата продължава да създава огромен интерес, показва последното социологическо изследване на агенция "Мяра"...

публикувано на 20.11.25 в 10:00
Светлин Тачев, политолог

Светлин Тачев: Може би ще оценим демокрацията, когато я изгубим

Приключи ли Преходът в България? Изградихме ли истинска демокрация? Има ли влияния още Държавна сигурност (ДС) в политическия живот на страната? Има ли реална пазарна икономика?  Отминаха 36 години от началото на промените в България, но темата продължава да създава огромен интерес, показва последното социологическо изследване на агенция "Мяра".  Каква..

публикувано на 20.11.25 в 10:00

Расте ли покупателната ни способност?

Според Евростат, България е лидер на Балканите по стандарт на покупателната способност. Страната ни изпреварва Румъния и Гърция и въпреки това, продължава да е сред най-бедните в ЕС. Стандартът на покупателната способност е условна единица, която изравнява това, което парите могат да купят в различните страни. Когато доходите се коригират по..

публикувано на 19.11.25 в 10:45

Единственият възможен или рисков е първият ни бюджет в евро?

Проектът на държавния бюджет за 2026 година беше одобрен от кабинета и внесен за обсъждане в Народната събрание. Той е разработен при 3 процента дефицит и растеж на икономиката до 2,7%. Предвижда се държавният дълг да достигне 31,3% от БВП, като максималният размер на новия държавен дълг, който може да бъде поет, е до 10,44 милиарда евро. Данък..

публикувано на 18.11.25 в 11:45

Защо е нужно доброволчеството да бъде уредено със закон

Защо трябва да има Закон за доброволчеството и как да не се превърне в административна пречка вместо да насърчава. Коментарите потърсихме в "Посоките на делника". Поводът е дискусия, която  Съветът за развитие на гражданското общество организира. Представители на над 50 организации, институции и депутати обсъдиха трите законопроекта за..

публикувано на 17.11.25 в 12:00