Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Скоростният път Видин-Ботевград ще е готов до 2022 година?

Видинчани готови на протест

Снимка: Радио ВИДИН, архив

Катастрофите по направлението Видин-Ботевград вече станаха ежедневие. Докога Е-79 ще взима жертви, а изграждането на скоростен път ще бъде само предизборно обещание? Отговорите потърсихме в "Посоките на делника".

След отварянето на Дунав мост 2 при Видин-Калафат тежкотоварният трафик в региона рязко се увеличи. Статистиката на моста показва, че среднодневно през него преминават по около 2500, а всяка седмица между 15 000 и 20 000, моторни превозни средства, голяма част от тях- тирове. Ясно е, че състоянието на международния път Е-79 в частта си от Видин до Ботевград не отговаря на засиления трафик. Решението е изграждане на по-широк- четирилентов или магистрален, път. Обещание, което слушаме от години. То беше обявявано като приоритет на всяко от последните няколко правителства, но досега нищо реално не се случи, а преди седмица 21-годишно момиче от Белоградчик загуби живота си и 11 пътници пострадаха, след като ТИР отнесе автобус край монтанското село Смоляновци. На следващия ден новото правителство на Бойко Борисов встъпи в длъжност, а премиерът отново обяви, че модернизирането на пътя Видин-Ботевград е основен приоритет. Изключително важна за следващите години ще е отсечката Видин-Ботевград, потвърди и министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков.

СнимкаМеждународният път Е-79 преминава през центъра на град Димово. Заради трафика от тежкотоварни автомобили се отвориха огромни дупки, къщите около пътя се напукаха и преди година хората излязоха на протест. В резултат на това бе извършен основен ремонт, а старият паваж бе подменен с асфалт. Сега обаче тировете и автомобилите преминават с доста над разрешената скорост през Димово. До пътното платно е местното училище, а най-близкият магазин, в който учениците пазаруват, е на отсрещния тротоар.

"Много е опасно. Непрекъснато дежури учител или някой от персонала. Колите изобщо не спазват ограниченията, няма и кой до контролира. Задължително трябва да се направи околовръстен път и да се пренасочи това движение. Тук е прах, живо чудо, къщите се напукаха. На магия сме се опазили до момента, да не загине някое дете... Постоянно живеем в страх... Голям е проблемът с тези тирове, постоянно сме нащрек... Този път не е подходящ за този трафик... Никъде в Европа няма такова нещо... Много рядко спират на пешеходната пътека... Страх ме е да пресичам, ще ме блъснат...", разказаха пред Красимир Каменов учители и ученици.

Проектът за нов скоростен път Видин-Ботевград включва изграждане на обходен път на Димово, което би успокоило обстановката:

"Това ще реши проблема, иначе чакаме да стане тежко произшествие, за да се вземат някакви мерки. Живея на главната улица и къщата се тресе при всеки преминал тир... Онзи ден един ме блъсна в ръката... Преминават с 80 км/ч, онзи ден щяха да сгазят една жена... От колко години се говори за това обаче нищо не се случва... Пътят е много опасен... Говорят за този път от години наред, ама няма да стане и още две петилетки да минат...", казаха още жители на Димово. Слушатели на Радио ВИДИН добавиха, че абсолютно наложително е изграждането на нов по-широк път до Ботевград и че ако не се вземат мерки, сегашният път скоро ще се превърне в "алея на жертвите на катастрофи".

За Дунав мост 2 тировете пътуват главно по две направления след Монтана- или по международния път през Димово, или през Студено буче-Славотин-Доктор Йосифово-Арчар, който е с около 20 км по-къс. Жителите на монтанските села обаче инициираха подписка с искане тежкотоварният трафик по това направление да бъде забранен, защото пътната настилка е в окаяно състояние, а тежките камиони преминават с висока скорост, често катастрофират и предизвикват вибрации, от които къщите се напукват. Официално вече е въведена такава забрана, но тя ежедневно се нарушава.

СнимкаСпоред Александър Александров- кмета на Община Ружинци, през която също преминава международният път Е-79 и която служи и за връзка с третокласния път през Арчар, е необходимо да се засили контролът на движението, а където трябва да се поставят легнали полицаи и стационарни камери за контрол на скоростта. Преди дни автоцистерна, за щастие- празна, се заби в къща в ружинското село Тополовец.

"Ако и ние в община Ружинци съберем подписка и спрем трафика на тировете, откъде ще минават? Такива забрани не бива да бъдат налагани, но трябва да има засилен контрол. Тези камиони създават страшни неприятности и проблеми на населението. Всяка седмица по 1-2 катастрофи, по 1-2 жертви- нещата стават извън контрол. Относно модернизацията на пътя зная, че Оценката за въздействие върху околната среда е преминала и в момента няма никакви пречки за по-нататъшното изпълнение на този проект. До колкото зная до 2020 година е срокът за очакваното начало на този проект", обясни Александър Александров.

СнимкаЗачестилите катастрофи и рисковете, които крие разминаването с летящите тирове предизвикаха реакцията на жители на Северозапада. В социалните мрежи вече има групи, които настояват за взимане на ефективни мерки. Видинският лекар Емил Мушанов пък обяви, че започва инициатива за протестно спиране на движението по Е-79:

"Откакто отвориха Дунав мост 2 зачестиха катастрофите по Е-79. Смъртните случаи са се увеличили повече от 3 пъти за последните 2 години. Пътят, който е проектиран преди 35 години, не е подходящ за сегашния трафик. Този път два пъти беше изваден от националните приоритети. Положението е плачевно. В момента е опасно да се пътува по този път. Държавата трябваше паралелно с изграждането на Дунав мост 2 да направи и магистрала. Всяко друго решение е компромис със здравето, с живота на хората, които пътуват по това направление. От 5-6 години са приказки за скоростен път, но нищо реално не се случва. Ако политиците и държавата продължават по същия начин да се държат към една не малка част от населението, защото тук са засегнати не само жителите на трите области Видин, Монтана и Враца, а и останалите участници в движението от цяла България и цяла Европа, не виждам друг вариант освен чрез ефективни протести, за да ги накараме да започнат някакъв строеж."

Отправихме официално запитване до Агенция "Пътна инфраструктура" приоритет ли е модернизирането на главен път I-1 в участъка Видин-Ботевград, има ли яснота как може да бъде финансирано изграждането, какъв е реалистичният краен срок за изграждането на този път, какво сочи статистиката за среднодневния трафик в този участък. Ето и отговорът на пътната агенция:

СнимкаНаправлението Видин - Ботевград, който е част от път І-1 (Е-79) Видин - София - Кулата, е сред приоритетните пътни инфраструктурни проекти до 2022 г. Построяването на участъка е от национално и международно значение, тъй като съществуващият първокласен участък не може в достатъчна степен да поеме трансграничния трафик от граничните пунктове при Видин, Оряхово и Дунав мост ІI, обясниха от Агенция "Пътна инфраструктура" и добавиха, че направлението Видин - Ботевград е с обща дължина 167 км и индикативната стойност за неговото изграждане е 846 млн. евро с ДДС. Разделен е на 4 подучастъка, които са с различна степен на проектна готовност.

Агенция "Пътна инфраструктура" търси различни варианти за реализирането на проекта.

През миналата година правителството осигури 27 млн. лв., с които бяха ремонтирани 65 км от международния път Е-79 на територията на областите Видин и Враца. Тежкотоварният трафик от и към Дунав мост 2 вече преминава по ремонтирания първокласен път, с което се повиши безопасността и удобството при пътуване, твърдят от пътната агенция.

Средно на денонощие в периода януари - април м. г. по път I-1 Видин - Монтана са преминали между 2 000 до 3 100 превозни средства, показват данните от автоматичните преброителни пунктове на Агенция "Пътна инфраструктура" в близост до Димово. От тях между 1100-1800 са леките автомобили, между 170-250 лекотоварните превозни средства, а между 450-1000 тежкотоварните МПС с ремаркета средно на денонощие.


Депутатът от Враца Николай Иванов също е поставил актуален въпрос към министъра на регионалното развитие и благоустройството "какъв е времевият разчет и кога ще започне изграждането на скоростния път София-Видин, каква е проектната готовност". Очаква се отговор да бъде даден по време на парламентарния контрол утре.

Повече по темата- в прикачения звуков файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Буковец: Голямо село с млади хора

Гостуваме виртуално на село Буковец , община Видин. Село Буковец е едно от големите села в общината. Разположено е на 12 км югозападно от град Видин. То е и едно от малкото останали села на територията на общината, в които все още има функционираща детска градина. Венцислав Кирилов е трети мандат кмет на село Буковец и усилено работи за селото,..

публикувано на 17.01.25 в 11:41
Тома Ушев

Тома Ушев: Ако трябва едно правителство да е Слейър, това прилича повече на чалгаджийска формация

Повече от два месеца след предсрочните избори на 27 октомври редовното правителство е факт.  Тройна коалиция, съставена от ГЕРБ, БСП и ИТН, с парламентарната подкрепа на ДПС на Доган, ще управлява страната.  Мнозинството е от 126 депутати.  Какви са хоризонтите пред кабинета "Желязков" и възможно ли е той да бъде устойчив?  Ще успее ли..

публикувано на 16.01.25 в 10:00

Как ще се отрази на ресторантьорския бранш колебливата ставка на ДДС?

От 1 януари заведенията и ресторантите у нас вече работят с 20%-на ставка на ДДС. Според съпредседателя на Българската асоциация на заведения та Ричард Алибегов , засега това не е проблем, тъй като през декември бяха проведени срещи с партиите, които през последните 3 години подкрепят 9% ставка. Това са ГЕРБ-СДС, "ДПС-Ново начало", "Възраждане"..

публикувано на 15.01.25 в 10:45
Петко Петков

Петко Петков, "Галъп": Предстои връщане на фокуса към човека, а не върху крайни и либерални идеологии

Президентът Румен Радев ще връчи първия проучвателен мандат за съставяне на правителство утре , 15 януари, от 12:00 ч. Радев забави връчването на папката, за да даде шанс на партиите да продължат с преговорите. Очаква се да бъде съставено четирипартийно мнозинство, включващо ГЕРБ, БСП и ИТН, с подкрепата в парламента на Ахмед Доган - "Демокрация,..

публикувано на 14.01.25 в 12:41

Защо има дефицит на кадри в строителството

Категорично има дефицит на кадри в строителния бранш. От няколко години фирмите изпитват проблеми с намирането на хора. Причините са няколко, заяви Любомир Качамаков, заместник-председател на Камарата на строителите в България /КСБ/ и председател на най-голямото областно представителство на КСБ- София и София област. Радио Видин: Защо се стига..

публикувано на 13.01.25 в 16:30

Професията "Туроператор" влиза в училищата

Дефицит на кадри има в сектор туризъм, проблемът се изостри след ковид. През този период туристическата дейност беше сред забранените и голяма част  от хората, които работиха в тази сфера просто се пренасочиха към други професии. Това заяви Павлина Илиева- председател на "Обединение Бъдеще за туризма". Радио Видин: Как се..

публикувано на 13.01.25 в 15:39

На какво се дължи недостигът на кадри на пазара на труда

Недостиг на кадри на българския пазар на труда има не от днес и не от вчера, а от много години. Това е един от въпросите, за които Българската стопанска камара алармира вече може би 10 години. Продължава да има недостиг на кадри, като вече става въпрос не само за висококвалифицирани кадри, а за всякакъв тип. Изчисленията са, че българската..

публикувано на 13.01.25 в 15:28