Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Интермодален терминал- начало на индустриализацията на Видин?

Снимка: Радио ВИДИН

В столицата се състоя национална среща на фирмите от автомобилния бранш. Събитието се проведе под патронажа на бившия президент Росен Плевнелиев. По време на форума между Аутомотив Клъстер България и крупна австрийска компания бе подписан меморандум за сътрудничество за изграждане на интермодален терминал във Видин.

Проектът е част от по-голямата идея за индустриализацията на Видин, обясни Любомир Станиславов- изпълнителен директор на Аутомотив Клъстер България и добави:

"В транспортната инфраструктура на Европа има залегнали три основни точки за България- това са Видин, София и Бургас. Ние в момента сме на път да стартираме интермодалния терминал във Видин, като първа стъпка от един по-голям проект за индустриализацията на град Видин, изграждането на нова голяма индустриална зона, която е посветена на произвеждането на автомобилни компоненти."

СнимкаНовината потвърди и народният представител от Видин Росен Живков, който също присъства на форума в София:

"Смятам, че започва "златната есен" и за видинския край. В понеделник бяхме заедно с хората, които ще изградят този терминал. Това е една много сериозна транспортна и логистична компания от Австрия- LKW Walter, която е избрала нашето прекрасно географско разположение, за да разкрие терминал и да направи нова линия, защото те вече имат изграден и работещ терминал в Румъния. Ще бъде изграден терминалът, ще се разкрият нови работни места и ще има екологичен ефект. Трябва да приключат сега съпровождащите процедури, да се дадат строителни разрешения от Министерството на транспорта за една отбивка от ЖП-линията, която е в района на Безмитна зона Видин, да се ремонтира трасето на линията. Надявам се от пролетта да започне реално дейността на инвестицията."

Първите реални действия ще бъдат направени още до края на тази година, а директорът на фирмата-инвеститор си пожела през 2018 г. интермодалният терминал на територията на Видин вече напълно да функционира.

Стамен Янев, изпълнителен директор на Българската агенция за инвестиции, пък обяви, че в близките месеци ще бъдат оповестени още три чуждестранни инвестиции в областта на автомобилната индустрия. По думите му към Северозападния регион вече определено има инвестиционно раздвижване. Интересът към региона е предимно в секторите винопроизводство, производство на авточасти, текстил и хранително-вкусова промишленост. Според него обаче освен липсата на квалифицирана работна ръка тук, друг основен проблем е състоянието на инфраструктурата.

СнимкаВ Свободна зона Видин, на чиято територия се очаква да бъдат изградени новите производствени предприятия засега не са получили официална информация за изграждането на интермодален терминал.

"Ние сме към Министерството на икономиката, а това е проект към Министерството на транспорта. Да, идваха няколко пъти, гледаха, но само до тук. Консултантите също са идвали два пъти, но каква част от зоната ще влезе, дали ще влезе, не се знае. Още повече, че нас искат да ни направят Индустриална зона и има много разнопосочни неща, за които нямам обяснение- дали ще бъдем едното или другото. По-скоро вървим в посока Индустриална зона, отколкото- част от интермодалния терминал. При мен и в Националната компания няма никакви сериозни неща, свързани с интермодалния терминал. От зимата на 2015 година всяка година идват консултанти, гледат, замерват, но само до тук- нищо реално. В края на юли месец ни извадиха от Указа за безмитните зони с идеята да станем Индустриална зона, което означава, че цялата тази площ ще бъде необходима за потенциални предприятия. През лятото имахме посещение от група турски инвеститори, които имат фабрики около Ботевград, но се стигна само до този етап. Проблемът досега беше, че като Свободна зона Видин никой нямаше право на собственост освен държавата на тази територия, но след като ни извадиха от този Указ вече някой може и да си закупи терена при желание. Досега на всеки потенциален инвеститор това беше проблемът- че не могат да придобият собственост върху терена, на който да инвестират. Вече на документи сме свободни, но доколко това ще помогне, не зная. Засега няма никаква конкретна инвестиция", каза за Радио ВИДИН изпълнителният директор на Свободна зона Видин Людмил Цветанов.

СнимкаСпоред изпълнителния директор на Автомобилен клъстър България Любомир Станиславов интермодалният терминал във Видин е "реален проект". Той ще бъде изграден на мястото на бившата фериботна площадка:

"Проектът за създаване на интермодален терминал във Видин е част от по-голям проект за създаване на нова индустриална зона- "Индустриална зона Север" и той е неразделна част от него, тъй като тя без този проект не би могла да съществува. Самият интермодален терминал е логистичен център, в който транспортът на стоките сменя своя начин на транспорт- в случая от транспорт с тирове в транспорт с влакове. Това е политика на Европейския съюз за насърчаване на този вид транспорт. Един такъв влак може да събере между 36 и 50 ремаркета, да превозва на много по-дълги разстояния, по-евтино и по-екологично чисто. За щастие Видин е на стратегическо място, има частично изградена инфраструктура. От много години обмисляме и търсим партньори и в момента сме намерили много добри партньори в лицето на най-голямата австрийска логистична компания, която вече оперира такъв терминал в Румъния и на други места. Самото изграждане на терминала ще се случи на три етапа. СнимкаВ първия етап най-важното е максимално бързото стартиране на оперативната дейност на съоръжението, тъй като през този период ще проверят всички проблеми, които може да възникнат. Ще се започне с три влака седмично. След това ще се премине към по-мащабна инвестиция и реализирането на втория етап, при който ще има поне по един влак дневно от Видин за Западна Европа. Товарите за терминала вече са осигурени. Има, разбира се, страшно много предизвикателства, които трябва да бъдат решени. Трябва да се извърши частична рехабилитация на ЖП-инфраструктурата, трябва да се извърши транспониране на европейско законодателство. Но тези проблеми ще се решават в движение, те не са толкова голяма пречка за стартирането на първия етап. Предвиден е и трети етап- за още по-мащабно разширение в случай на сериозен интерес и успех на този проект."

"Инвестицията е напълно реална. В момента трябва да се подготви само технически проект. Доброто стечение на обстоятелствата е, че има достатъчно добра инфраструктура на някогашния фериботен терминал във Видин. Това е добра основа, за да се стартира максимално бързо. Всички проблеми, като транспониране на законодателство, рехабилитация на ЖП-линия, преговори с румънската страна са ангажименти на Държавата. За щастие, не искаме да ангажираме българската държава по никакъв начин финансово, а само с техническа подкрепа. Това е декларирано, че ще се случи, но трябва да стане и на практика", добави Любомир Станиславов.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още
Любен Иванов

Любен Иванов: 15 години ГЕРБ унищожаваше Северозапада в интерес на ДПС

Четири вота на недоверие, скандали, арести, договорени средства по ПВУ, както и продължаващи сътресения в ДПС, белязаха политическия сезон, фокусиран почти изцяло върху Еврозоната.  Правителството на Росен Желязков обещава, че ще следва и занапред заявените приоритетите, докато протестърските настроения се засилват през горещото лято...

публикувано на 07.08.25 в 10:25
Ваня Василева

Ваня Василева: Господин Пеевски подкрепи моите усилия за развитие на инфраструктурата в нашия край

"Считам, че започнах работата, която е най-важната за хората от нашия регион: това, което бях договорила да започне, защото 3-4 години беше замразено всичко по проекта относно пътя, който трябваше да бъде до Видин. Така чаканата магистрала визирам. Не знам дали точно магистрала ще бъде в истинския смисъл, но поне да бъде този път, който беше започнат и..

публикувано на 07.08.25 в 10:00

Кои летни дестинации избират жителите на Северозапада?

Българските граждани са пътували значително по-често в чужбина през юни 2025 година, показват последните данни на Националния статистически институт (НСИ). Регистрирани са близо 944 хиляди пътувания - с над 10% повече спрямо същия месец на предходната година. Нарастването обхваща всички основни категории цели на пътуване, включително..

публикувано на 06.08.25 в 10:45
Петко Петков

Петко Петков, "Галъп": Скандали, но и нормализация белязаха парламентарния сезон

Политическите процеси у нас постепенно се нормализират и правителството има шанс да управлява пълен мандат. Това каза в "Посоките на делника" изпълнителният директор на социологическата агенция "Галъп интернешънъл болкан" Петко Петков в коментар за края на парламентарния сезон. "Въпреки скандалите и вотовете на недоверие, парламентът работи,..

публикувано на 05.08.25 в 13:19

Затягат контрола при шофьорските курсове

Нови мерки целят да затегнат контрола при шофьорските курсове. От средата на юли всички автошколи задължително използват GPS приложение при провеждането на курсовете и изпитите за шофьорска книжка. Чрез него може да се проследи цялото обучение - от записването в школа по кормуване, през плащането на такси, преминаването през теоретична и..

публикувано на 04.08.25 в 11:05

Опозицията подготвя вот на недоверие през септември

Всички опозиционни партии, с изключение на "Възраждане", ще внесат общ вот на недоверие през септември за провала във вътрешната сигурност.  Основната тема, която обединява партиите, е "завладяната държава", обясни Радостин Василев , лидерът на МЕЧ, основната партия инициатор на единен вот на недоверие срещу Тройната коалиция. "Разговаряме в..

публикувано на 31.07.25 в 10:00

Ще достигне ли Социалният план за климата до най-уязвимите българи?

България ще разпредели 5 млрд. лв. за подкрепа на енергийно и транспортно бедни домакинства и микропредприятия в периода 2026-2032 година. Тези домакинства се очаква да бъдат засегнати от въвеждането на новата схема за търговия с емисии (СТЕ 2) на ниво Европейски съюз. Новата схема за търговия с емисии ще постави цена върху емисиите на..

публикувано на 30.07.25 в 10:45