Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Жители на Срацимирово: "Оставили са ни на доизживяване"

Че видинското село Срацимирово е със затихващи функции, е видно още от първия контакт с него. Повечето от къщите са пусти, дворовете- обрасли, а хора никъде не се виждат.

"Трудно се живее тук. Нямаме магазин, всички хранителни стоки си ги снабдяваме кой както може от града. Останали сме около 15-16 души, повечето сме пенсионери... Повечето хора зимуват при близки в града. Тук идват пролетно време, за да се погрижат за имотите си... Много трудно се стига до селото. Нямаме селски автобус и който има някакво превозно средство, се спасява сам. Друг вариант няма... Хлябът го карат от Грамада 2-3 пъти седмично след записване. И да се оплачем, няма кой да ни чуе... Тук идваме през лятото уж за почивка след живота в града. Само че нашата почивка е свързана с много работа. Правим зимнина, поправяме къщата... Селото е опустяло, няма вече хора, никой не се движи по улиците или дворовете. Само коли, коли, коли. Товарни коли минават денонощно. Шест тира по 60-70 тона минават наведнъж. Пътят се изкопа, но никой не обръща внимание. По едно време започнаха някаква подготовка, но спряха парите и всичко приключи. Казаха ни, че заминават за Ловеч, там да правят някакъв път, а нашият трябвало да почака... 

Хората тук са все възрастни- от 70 години нагоре. Имаме си също две англичанки и двама израелци. Те обаче не живеят постоянно в селото... Ако се случи някой празник, на петия или шестия ден ни карат хляба- вече плесенясал. Ето и сега, по празниците, беше същото. Просто не знам как може такова нещо? Това на какво прилича? Аз не знам в града пак ли така им карат хляба... Поне доктор да имаше. Това е в нашето село- нищо няма. Нищо...", коментират местни.

Че животът в селото не е от най-леките, не отрича и кметският наместник, Йотко Борисов. За разлика от другите села, където хората идват на крак при кмета, в Срацимирово кметският наместник лично посещава нуждаещите се. Това в повечето случаи е единственият начин да чуе проблемите им и ако може, да им помогне. Живее в горната махала- Гара Срацимир и всеки ден минава два километра и половина, за да дойде в кметството.

Йотко Борисов, кметски наместник на село Срацимирово"Един от основните ни проблеми е свързан с обществения превоз. През селото не минава автобус. Всеки си търси сам начин, ако иска да пътува. В същото време пътят през селото е връзката с ГКПП "Връшка чука" и е доста натоварен. Трафикът е голям, настилката на пътя- лоша и хората се оплакват. 

В селото имаме ловна дружинка, но е малка и членовете ѝ са предимно възрастни. В района има доста чакали, а това показва, че няма вълци. Що се отнася до социалните дейности, хлябът в селото се кара от патронажа три пъти седмично. Храна не се кара, защото трябва хората да си я плащат, а повечето от тях не могат или не отговарят на условията за безплатна храна. Работни места нямаме, но и безработни- също. Пощата работи във вторник и в четвъртък до обяд, когато идва една жена от Грамада. С една дума- няма нещо кой знае колко интересно тук..."

И наистина, животът в това село днес може и да не е от най-интересните. То, както и други малки населени места от региона, е оставено на доизживяване- липсва превоз, липсва магазин, липсва лекарска и всякаква друга помощ за останалите тук възрастни хора. Накратко казано- като че ли няма никаква нужда и най-вече полза, някой да се занимава с това село или да инвестира в него. И докато така се разсъждава, Северозападът няма да се съживи. Защото освен в по-големите населени места, и тук, в тези изоставени селища, живот все още има и това не бива да се забравя.

Още за живота в село Срацимирово можете да чуете в звуковия файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Превръщат ли се в лукс "белите пари за черни дни"?

Според изследване на "Тренд" 73% от българите не спестяват, 90% не инвестират, а 84% разчитат единствено на доходите си от заплата и пенсия. Сънародниците ни не са големи оптимисти за тази година, като повечето от тях очакват стандартът им на живот да остане същия като миналата година. Това означава, че българите до голяма степен не..

публикувано на 05.02.25 в 10:45

Подходящ модел за България ли е президентската република?

Промяна на управленския модел в България - трайно решение на политическата криза или популизъм с користни цели ? На фона на поредицата от предсрочни избори и крехко управленско мнозинство, отново официално е лансирана идеята за смяна на парламентарната република с президентска.  На страната е нужен нов модел на управление и обществото ни трябва..

публикувано на 04.02.25 в 13:32

Кои са основните причини за катастрофите у нас

Алкохолът и наркотиците са главната причина за възникване на катастрофите в страната, показва анкета на Съюза на българските автомобилисти, проведена с шофьори през 2024 г. Анализът на данните от проучването е направен от доц. д-р Зорница Тоткова от Института за изследване на населението и човека към Българска академия на науките.  След..

публикувано на 03.02.25 в 11:05

Кметът на Флорентин: Искам да променя облика на селото към по-добро

  Село Флорентин е едно от петте населени места в община Ново село. Разположено е на брега на река Дунав. Хората тук се занимават с риболов, селско стопанство, лозарство и винопроизводство. Местните говорят на влашки език. Съхраняват влашки обичаи и традиции в песенния и танцов фолклор. Материалното културно наследство е най-вече в красивите и..

публикувано на 31.01.25 в 11:20

Ще се присъединим ли (и кога) към Еврозоната?

Присъединяването на България към Еврозоната е ключов приоритет на новото редовно правителство, по който се работи усилено и в тясна координация с партньорите от Европейската комисия. Това е потвърдил министър-председателят Росен Желязков на среща с българския еврокомисар Екатерина Захариева.  От думите на премиера, става ясно, че България ще..

публикувано на 30.01.25 в 10:00

Крие ли рискове икономическото райониране на страната?

Промяна в икономическото райониране на страната поиска бизнесът преди дни и очерта приоритетите си, за които очаква съдействие от редовното правителство. Работодателите настояват и за реформа в образованието, и въвеждане на матура по математика, като част от политиките за решаването на проблема с недостига на работна сила. Според тях е..

публикувано на 29.01.25 в 10:45

Пътят Видин-Ботевград: Обещания и (без)действия

Седем години изминаха от протестите, които принудиха властта да започне да строи съвременна и сигурна инфраструктура до Северозапада. Завършването на скоростния път Видин-Ботевград обаче все още е някъде в неопределеното бъдеще, а според първоначалните ангажименти трябваше да е готов до края на 2021 година. Общо три редовни и шест служебни..

публикувано на 28.01.25 в 12:56