Инициативата цели законови промени, които да позволят на медиите свободно да назовават успешни фирми и добри бизнес практики в страната, без да се страхуват, че ще бъдат санкционирани от регулаторните органи, които биха сметнали подобен репортаж за непозволена реклама. Идеята е по този начин да се даде по-положителна представа на обществото за българския бизнес и предприемачество, което пък да стимулира младите хора да не напускат страната и да виждат бъдещето си тук. Такива нормативни промени предстоят, увери Тома Биков, зам.-председател на Комисията по култура и медии в НС.
Национално представително социологическо проучване на "Тренд" показва, че българите не са наясно с реалните успехи на българските предприемачи и растежа на икономиката. Една трета са убедени, че у нас не може да се прави успешен бизнес, и че няма добри възможности за професионална реализация.
"Основната цел на тази инициатива е да покажем истинското лице на българския бизнес, защото националното представително проучване показа, че ако питате дали хората познават български фирми, които са успешни на световния пазар, само 20% казват, че познават такива фирми. А на въпрос "кои са тези продукти?", основните отговори бяха: кисело мляко, маслодайна роза, саламурено сирене и пр. Всъщност българският експорт далеч вече не се свързва с тези продукти. България в последните 15 години има с какво да се похвали- машиностроене, автомобилна индустрия, велосипеди и пр. Трябва да може повече да се говори за успехите на българския бизнес. В момента доста често за лицата на българския бизнес разбираме от криминалния контингент. Няма как пример за успешен бизнесмен да бъде Митьо Очите, за когото често се говори по медиите, а да не виждаме хора, които в последните 20 години са направили успешно производство, правят добър бизнес, изнасят в чужбина и никога не са имали проблеми", обясни Димитър Ганев от изследователския център "Тренд" и добави:
"Черногледството е традиционно схващане на българина. По отношение на икономиката има традиционен скептицизъм и недоволство и това най-вече се дължи на това, че на отворен въпрос, когато сме питали "Кой е най-големият проблем в България", винаги на първо място излизат ниските доходи. Когато хората осъзнават своите доходи, като ниски, каквито са, и когато ги питате дали икономиката върви добре, най-нормалното нещо е да кажат, че не върви добре, защото не са доволни от своите доходи. В тази инициатива не става дума да се говори само хубаво за българския бизнес, а да има по-висока степен на информираност."
"У нас нищо не се произвежда. В България няма индустрия." Това е нещото, което най-често четем в социалните мрежи и слушаме по улиците. Всъщност, малко от българите знаят, че България е далеч от над средноевропейското равнище по дял на индустрията в брутната добавена стойност. Малко хора знаят, че първите пера в българския износ са машиностроенето и автомобилостроенето и електротехниката и електрониката - все сектори с висока и средна добавена стойност. Колко българи познават компаниите, които са български и са основание за национално самочувствие и гордост, които са в ТОП 10 в света в своя сектор? Защо преобладава негативното у нас - то ли се харесва повече на хората? Защо успехът и добрите практики са анонимни, а проблемите са назовани поименно? И какъв образ на страната искаме да създадем? Изобщо, черногледството в България специална религия ли е?", заяви председателят на Асоциацията на индустриалния капитал в България Васил Велев.
Модератор на форума "Да извадим успеха от анонимност", който е част от кампанията "Да успеем в България!", бе бившият социален министър Лидия Шулева, главен координатор на инициативата и председател на Специализираната комисия по икономическо развитие към Германо-Българската индустриално-търговска камара:
"Основната цел на инициативата е да покажем успеха както на фирмите, така и на хората, които работят в тях, и на отделните предприемачи в нашата страна, тъй като акцентът в информационните емисии в нашите медии е поставен преди всичко само и единствено на социални и криминални проблеми. Освен тези има и твърде много икономически събития, за които няма достатъчно информация. И това, разбира се, не е добре, за да може успехът да получи необходимото признание. Важно за нашето общество е да могат да бъдат представени в медиите вдъхновяващи примери на успеха, да бъдат представени предприемачи, които са намерили своята пътека и път към успеха. Това би бил добър модел на подражание особено на подрастващите. Ако се замислим дали в настоящия момент в медиите има достатъчно образи, за които бихме казали на нашите деца: "Този успешен пример може да ти послужи, като модел за поведение в бъдещето", трудно бихме могли да намерим такива примери, а това за подрастващите е много важно."
Приложима ли е тази идея и за жителите на Северозападна България, за която свикнахме да се говори като за "Северозападнала"?
"И в Северозападна България се случват добри неща, но ако ние непрекъснато "набиваме" в главите на хората, че това е "северозападнала България", кой да отиде там да инвестира? Би било по-добре, ако показваме положителните примери на пробив, на хора, които са повярвали, че нещо може да се случи или че нещо е добро да бъде направено и да дадем пример и на останалите да го последват. Непрекъснато повтаряме, че сме най-бедните, най-изостаналите, най-лошите, а ако ние не вярваме в себе си, кой друг ще ни повярва? Докога ще си "набиваме" в главите само негативните неща и да се брандираме дори с тях, вместо да се опитаме дори и малкото хубави неща да ги извадим на показ, за да има на какво да се подражава. Ако една държава непрекъснато се брандира като "най-изостаналата, най-корумпираната, най-лошата...", кой да дойде в тази държава и кой да остане в нея?", е мнението на Лидия Шулева.
Българите биха спрели да напускат страната, а тези в чужбина биха се върнали, ако обществото получава по-достоверна картина за местната икономика, смятат участници в дискусията "Да извадим успеха от анонимност".
Повече по темата и какво е мнението на жители на Северозапада- в прикачения звуков файл.
Днес гостуваме в село Долно Линево - едно от малкото села в България, в което няма пустеещи къщи. Долно Линево се намира в община Лом, област Монтана. Селото е на брега на река Дунав, на 5 км източно от общинския център, а прекрасната природа и пленяващият изглед към реката са сред причините много хора да си купуват вили и къщи и да прекарват..
Трус в политиката след изборите в Пазарджик. ГЕРБ с остра реакция. Бойко Борисов отправи предупреждение към партньорите и заговори за предсрочни избори. Предстои ли нов формат, след като бившият премиер пожела преформатиране на властта? Делян Пеевски от своя страна поиска официално да влезе в управлението на страната. Политическото статукво..
Точно месец измина от началото учебната година и отново на дневен ред излиза въпросът за качеството на храната, която се предлага на учениците в училищата. Това е тема, която засяга хиляди семейства ежедневно. Днес ще се опитаме за разберем повече за това какво реално стига до ученическите чинии. Спазват ли се изискванията за качеството на храната и..
Справя ли се кабинетът "Желязков" с управлението на страната? Имат ли основание критиките на опозицията към управляващите? Стабилна ли е коалицията? Решава ли проблемите на хората в Северозапада? Отговорите потърсихме в "Посоките на делника". В момента основната политическа война в България e за геополитическата ѝ ориентация . Това заяви..
Годишната среща на местните власти- водещото събитие на Националното сдружение на общините в Република България /НСОРБ/, се провежда в курортния комплекс Албена. Събитието е част от проявите, посветени на Деня на българската община. През тази година форумът се провежда от 12 до 14 октомври и преминава под мотото "Безкрайни възможности в..
В първите дни на есента екипът на Радио Видин гостува на село Вирове, което се намира на 12 км от Монтана. До него има и редовен автобусен транспорт. Наименованието на селото идва от река Вировска, а тя пък носи името си от многото вирове, които са се образували по нея. Селото е заселено след 1882 г. И днес..
За последните 35 години населението на България е намаляло с над 2 млн. и половина, като към момента сме под 6 500 000 души. Нацията ни застарява, но раждаемостта в последните 20 години се покачва, показват данните на Националният статистически институт за 2024 година. Политиките по демография не са от хоризонта на едно правителство или на един..