Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Пътищата от и към Видин - игра на нерви

9
Снимка: Нивелина Николова

Дългочаканото строителство на магистрален път от София за Видин започна в отсечката Мездра - Ботевград, а докато тя се модернизира, движението от и към Видин се извършва по алтернативни маршрути. За тежкотоварните камиони, пътуващи към Видин, трябва да се използва пътя през Искърското дефиле, а за тези, които пътуват към София, е отворен прохода "Петрохан". Необходимо зло или мисия „животозастрашаваща“ са тези решения за обходни пътища? Според Агенцията за пътна инфраструктура пътят през "Петрохан"  е основно ремонтиран и може да поеме трафика - трасето е с подобрено отводняване, нова асфалтова настилка, маркировка, ограничителни системи и знаци. Въпреки твърденията на Агенцията, да преминеш през прохода "Петрохан", откакто пътуват и тирове е изживяване, което спира дъха и те оставя без думи. Не заради величествената природа, която е около пътя, а заради това, което се случва на пътя, който изобилства от завои и наклони, споделят шофьори. "Необходими са здрави нерви и много търпение"- казва Милен Цветков от Берковица, който има 30 години стаж зад волана и поне по два пъти в седмицата минава през прохода Петрохан:

"В момента е страшно. Много натоварен и се създават предпоставки за ПТП ежеминутно. Откакто пуснаха тировете, просто пътят е предпоставка за смърт. Само сутринта съм изпреварил 38 тира, които едвам лазят из пътя и създават голямо задръстване. Буквално карат с 20 - 30 километра. Има три завоя, които буквално са изровени, които са над 90 градуса. Буквално асфалта го няма от пътя. Те са много стръмни и остри завои, а пък от новия път, където го направиха всички канализации са пропаднали, може би с около 5 - 10 сантиметра. Това го нямаше преди да дойдат тировете. Пътят буквално ще се разруши до един месец. И самите тирове създават ежедневно, даже се чудя как всеки ден няма жертви. Те буквално не могат на някои завои, не могат да си стоят в платното, а се изнасят в другото платно и ако някой човек, който не познава прохода тръгва да се разминава с тях - немислимо е да няма ПТП. Преди беше нормален трафика. Ако тогава се стигаше, да кажем, за около час и десет, и двайсет, сега е около два часа. Зависи колко тирове се навържат един зад друг. Те не спазват между тях дистанция и се натрупват по 3-4 тира, особено чужденците и като се закрепят с 20-30 километра, просто е немислимо да го изпревариш."

Самото трасе не е подходящо за тирове, смята Иван Александров от Видин, който седмично минава два или 3 пъти през прохода със своя камион:

"Най-големият проблем като цяло е: видимостта е доста ограничена. На места почти нулева. Наклоните са с доста висок процент и при малко по-неблагоприятни условия, природни - дъжд, като се има предвид качеството на асфалта, нищо, че пътя е направен горе-долу, нали, при един завой от 270 градуса, защото и такива завои има на "Петрохан", самата композиция при взимането на такъв завой губи сцепление и просто камиона спира, а при едно такова спиране на камион в такъв завой тръгването, особено с 24 тона, е невъзможно. Почти всеки път, когато съм пътувал, винаги има по някой закъсал автомобил, образуват се опашки от 10-15 километра, някой път. Изнервят се шофьорите на камиони. Не им стига времето да стигнат на 250 километра за 4 часа и половина. Леките автомобили - те също се изнервят, нали, че тежкотоварните автомобили натоварват трафика и не могат, нали, да се придвижват. Предприемат рискови изпреварвания, които създават предпоставки за ПТП и то, особено, някой, който не са му издържали нервите тръгне да изпреварва 2 - 3 тира, ако отсреща дойде лека кола и нещо, той се опитва да се бутне между тировете, което значи, че някой трябва да натисне спирачки, а едно натискане на спирачки в този наклон, после тръгването е почти невъзможно. Много тежко е като цяло."

Не по-леко е положението в Искърското дефиле, където трябва да се движат камионите, пътуващи от София към Видин. За съжаление и по двата пътя, въпреки забраните, камиони се движат и в двете посоки, което говори за недостатъчен контрол от служителите на Пътна полиция, смятат шофьори. Другият алтернативен маршрут, определен от АПИ,  за тежкотоварните автомобили е направлението от Монтана по второкласния път II-13 през Борован - Бяла Слатина - Долни Дъбник, а след това през Луковит - Ябланица - АМ "Хемус". Той обаче е по-обиколен с около 200 километра. Използването му оскъпява превоза и удължава времето за изминаването на маршрута и затова не е предпочитан от превозвачите. Очаква се през септември да завърши ремонта на третокласният път Мездра - Роман - Златна Панега, който също ще може да се използва като алтернативен маршрут от МПС над 12 тона и предполага се ще облекчи движението в "Петрохан" и дефилето.

Добра новина е, че от началото на юни на прохода Петрохан, в частта регулирана от Монтанската пътна полиция, е станало едно пътно-транспортно произшествие, при което няма участие на товарен автомобил. В зависимост от нуждата на Прохода работят един или два екипа пътни полицаи, като при необходимост се ангажират още служители. Ежедневно се случва пътните полицаи да регулират движението при авариарали тирове, обяснява гл. инспектор Елвис Иванов началник на сектор "Пътна полиция" Монтана, който съветва водачите, минаващи през Петрохан:

"Да бъдат по-внимателни, да не бързат най-вече, да не изпреварват образувалите се колони от автомобили. Най-важното е да проявяват търпение."

А в търпението ние, българите, сме шампиони. Дано са търпеливи и шофьорите, за да няма загубени животи  и спиращите дъха гледки в прохода "Петрохан" и в Искърското дефиле да са само природни. 

Целите разговори по темата чуйте в звуковите файлове.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

Вижте още

Млади преподаватели започнаха работа в гимназията във Владимирово

Професионална гимназия по транспорт  "Владимир Минчев" в монтанското село Владимирово започна новата учебна година със 190 ученици в 10 паралелки и със специалности, които са насочени към транспорта и селското стопанство. Към преподавателския колектив се присъединяват пет нови учители. Гимназията има вече психолог и педагогически съветник...

публикувано на 23.09.25 в 16:00

Търсят се решения за пътната безопасност

Постигането на системно, устойчиво и ефективно елиминиране на пътнотранспортния травматизъм в страната чрез подобряване на пътната инфраструктура, нормативната уредба и интегрираните политики за пътна безопасност бяха основен акцент в Единадесетата национална конференция на тема "Безопасна пътна инфраструктура" , чийто домакин беше Пловдив...

публикувано на 23.09.25 в 14:09

Театрална група от Лом създаде музикална книга „Малкият принц“

Излезе от печат музикалната книга "Малкият принц", която е музикално-театрална интерпретация на произведението на Антоан дьо Сент-Екзюпери. Книгата представлява режисьорска тетрадка, която ще бъде в помощ на театрални групи и студия, които искат да поставят "Малкият принц".  За създаването на театрално-музикалната интерпретация „Малкият принц“..

публикувано на 23.09.25 в 13:05

Ученици от Монтана представят творби от производствената си практика

Днес, 23 септември, във фоайето на Регионална библиотека „Гео Милев“ в Монтана от 17:00 часа ще бъде проведен открит урок и ще бъде открита изложба на ученици от Професионална гимназия по строителство, архитектура и компютърни науки "Проф. арх. Стефан Стефанов“ в града. Експозицията е под надслов „Една производствена практика“ и..

публикувано на 23.09.25 в 12:30

Лекция за глаголицата като свещен език ще се проведе във Видин

Във Видин за поредна година ще се проведе фестивалът "Здравей, здраве". Тази година форумът ще бъде два дни - 27-и и 28-и септември, събота и неделя. Във фестивала със своя  лекция се включва Диана Митева. Лекцията е на тема "Глаголицата като свещен език. Какво могат свещените езици?".  Едно ново знание се открива пред екипа от хора, които през..

публикувано на 23.09.25 в 12:00

Доцент Светослав Забунов - за страстта към градската фотография

Инжeнер от Видин показва красотите на региона чрез фотографии. Доцент Светослав Забунов от Българската академия на науките снима сгради, забележителности, природа, дори и небесни обекти и ги споделя във видински групи в социалните мрежи. Любимото му направление е градската фотография. Казва, че зад качествената снимка стоят старание и..

публикувано на 22.09.25 в 17:00

Есен 2025: Топли тонове, уютни материи и стил за всеки ден

Есента вече е тук - с хладните си утрини и вечери. И ако лятото често ни оставяше без сили от жегата, сега идва времето, в което можем да се почувстваме уютно, да се завием с топли материи и да извадим любимите си есенни дрехи. Тази година модата ни кани да заложим на земни тонове - кафяво, теракота, маслено зелено и бордо, които носят..

публикувано на 22.09.25 в 16:30