Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Пътищата от и към Видин - игра на нерви

9
Снимка: Нивелина Николова

Дългочаканото строителство на магистрален път от София за Видин започна в отсечката Мездра - Ботевград, а докато тя се модернизира, движението от и към Видин се извършва по алтернативни маршрути. За тежкотоварните камиони, пътуващи към Видин, трябва да се използва пътя през Искърското дефиле, а за тези, които пътуват към София, е отворен прохода "Петрохан". Необходимо зло или мисия „животозастрашаваща“ са тези решения за обходни пътища? Според Агенцията за пътна инфраструктура пътят през "Петрохан"  е основно ремонтиран и може да поеме трафика - трасето е с подобрено отводняване, нова асфалтова настилка, маркировка, ограничителни системи и знаци. Въпреки твърденията на Агенцията, да преминеш през прохода "Петрохан", откакто пътуват и тирове е изживяване, което спира дъха и те оставя без думи. Не заради величествената природа, която е около пътя, а заради това, което се случва на пътя, който изобилства от завои и наклони, споделят шофьори. "Необходими са здрави нерви и много търпение"- казва Милен Цветков от Берковица, който има 30 години стаж зад волана и поне по два пъти в седмицата минава през прохода Петрохан:

"В момента е страшно. Много натоварен и се създават предпоставки за ПТП ежеминутно. Откакто пуснаха тировете, просто пътят е предпоставка за смърт. Само сутринта съм изпреварил 38 тира, които едвам лазят из пътя и създават голямо задръстване. Буквално карат с 20 - 30 километра. Има три завоя, които буквално са изровени, които са над 90 градуса. Буквално асфалта го няма от пътя. Те са много стръмни и остри завои, а пък от новия път, където го направиха всички канализации са пропаднали, може би с около 5 - 10 сантиметра. Това го нямаше преди да дойдат тировете. Пътят буквално ще се разруши до един месец. И самите тирове създават ежедневно, даже се чудя как всеки ден няма жертви. Те буквално не могат на някои завои, не могат да си стоят в платното, а се изнасят в другото платно и ако някой човек, който не познава прохода тръгва да се разминава с тях - немислимо е да няма ПТП. Преди беше нормален трафика. Ако тогава се стигаше, да кажем, за около час и десет, и двайсет, сега е около два часа. Зависи колко тирове се навържат един зад друг. Те не спазват между тях дистанция и се натрупват по 3-4 тира, особено чужденците и като се закрепят с 20-30 километра, просто е немислимо да го изпревариш."

Самото трасе не е подходящо за тирове, смята Иван Александров от Видин, който седмично минава два или 3 пъти през прохода със своя камион:

"Най-големият проблем като цяло е: видимостта е доста ограничена. На места почти нулева. Наклоните са с доста висок процент и при малко по-неблагоприятни условия, природни - дъжд, като се има предвид качеството на асфалта, нищо, че пътя е направен горе-долу, нали, при един завой от 270 градуса, защото и такива завои има на "Петрохан", самата композиция при взимането на такъв завой губи сцепление и просто камиона спира, а при едно такова спиране на камион в такъв завой тръгването, особено с 24 тона, е невъзможно. Почти всеки път, когато съм пътувал, винаги има по някой закъсал автомобил, образуват се опашки от 10-15 километра, някой път. Изнервят се шофьорите на камиони. Не им стига времето да стигнат на 250 километра за 4 часа и половина. Леките автомобили - те също се изнервят, нали, че тежкотоварните автомобили натоварват трафика и не могат, нали, да се придвижват. Предприемат рискови изпреварвания, които създават предпоставки за ПТП и то, особено, някой, който не са му издържали нервите тръгне да изпреварва 2 - 3 тира, ако отсреща дойде лека кола и нещо, той се опитва да се бутне между тировете, което значи, че някой трябва да натисне спирачки, а едно натискане на спирачки в този наклон, после тръгването е почти невъзможно. Много тежко е като цяло."

Не по-леко е положението в Искърското дефиле, където трябва да се движат камионите, пътуващи от София към Видин. За съжаление и по двата пътя, въпреки забраните, камиони се движат и в двете посоки, което говори за недостатъчен контрол от служителите на Пътна полиция, смятат шофьори. Другият алтернативен маршрут, определен от АПИ,  за тежкотоварните автомобили е направлението от Монтана по второкласния път II-13 през Борован - Бяла Слатина - Долни Дъбник, а след това през Луковит - Ябланица - АМ "Хемус". Той обаче е по-обиколен с около 200 километра. Използването му оскъпява превоза и удължава времето за изминаването на маршрута и затова не е предпочитан от превозвачите. Очаква се през септември да завърши ремонта на третокласният път Мездра - Роман - Златна Панега, който също ще може да се използва като алтернативен маршрут от МПС над 12 тона и предполага се ще облекчи движението в "Петрохан" и дефилето.

Добра новина е, че от началото на юни на прохода Петрохан, в частта регулирана от Монтанската пътна полиция, е станало едно пътно-транспортно произшествие, при което няма участие на товарен автомобил. В зависимост от нуждата на Прохода работят един или два екипа пътни полицаи, като при необходимост се ангажират още служители. Ежедневно се случва пътните полицаи да регулират движението при авариарали тирове, обяснява гл. инспектор Елвис Иванов началник на сектор "Пътна полиция" Монтана, който съветва водачите, минаващи през Петрохан:

"Да бъдат по-внимателни, да не бързат най-вече, да не изпреварват образувалите се колони от автомобили. Най-важното е да проявяват търпение."

А в търпението ние, българите, сме шампиони. Дано са търпеливи и шофьорите, за да няма загубени животи  и спиращите дъха гледки в прохода "Петрохан" и в Искърското дефиле да са само природни. 

Целите разговори по темата чуйте в звуковите файлове.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

Вижте още

Видински деца твориха сред възрожденската атмосфера на Жеравна

Децата от студио "Нана Арт" във Видин проведоха летния си пленер в сливенското село Жеравна. Общо 16 ученици посетиха архитектурния резерват, в който съхранените възрожденски къщи и каменни улички са  предпоставка за творческо вдъхновение и въображение, казва Надежда Иванова, преподавател по изобразително изкуство:  "Два дни рисуваха децата...

публикувано на 05.08.25 в 14:25
Петя Петрова- Павлова

Учител от Северозапада печели първо място с AI проект

Петя Петрова- Павлова, учител по математика в ОУ „Кирил и Методий“ в монтанското село Замфир се класира на първо място в Националното учителско състезание „AI в образованието“, организирано от ДИКПО - Департамент  за информация квалификация и продължаващо образование - Варна към Шуменски университет „Епископ Константин Преславски“.  Тя..

публикувано на 05.08.25 в 13:05

Д-р Ивайло Ценков: Редовната профилактика спасява животи

Нездравословният начин на живот е основната причина все повече млади хора да страдат от коронарна болест на сърцето . Намалява възрастта и на пациентите с коронарен байпас. Тревожните данни оповести кардиологът от Университетската болница "Света Екатерина“ в София д-р Ивайло Ценков .  "Все повече млади хора, като казвам млади, това са хора..

публикувано на 05.08.25 в 10:10

Във Видин организират среща, посветена на Световната седмица на кърменето

Световната седмица на кърменето се отбелязва от 1 до 7 август. Тази година темата на инициативата е "Кърменето като приоритет: Да изградим устойчива и подкрепяща среда“. По този повод ще бъдат организирани събития в различни градове на страната. Ще бъдат показани някои от слабостите, както и добрите практики по отношение на кърменето. Това обясни..

публикувано на 04.08.25 в 17:15

Проект подкрепя училищната хранителна среда в България

Здравословното хранене в училищна среда набира все по-голям обществен интерес през последните години. В тази връзка от Сдружението за достъпна и качествена храна обявиха подкрепа за проекта "Децата избират", създаден от братята Стефан и Георги Димитрови от Стара Загора. Проектът е свързан с подобряване на училищната хранителна среда в България и..

публикувано на 04.08.25 в 17:00

Петте езика на любовта: Как да разберем себе си и другия

Веднъж месечно в рубриката "Психолог на помощ" обръщаме фокуса си към психичното здраве. Днес ще поговорим за една тема, която засяга всеки от нас - начините, по които даваме и приемаме любов. Американският семеен консултант Гари Чапмън създава концепцията за петте езика на любовта - пет различни начина, по които хората изразяват чувствата си..

публикувано на 04.08.25 в 16:30

Горският пожар не прощава: Какво трябва да знае всеки доброволец

С настъпването на летните месеци и високите температури България отново е изправена пред сериозно изпитание - горските пожари. Сухата растителност, силният вятър, човешката небрежност, а напоследък и умишлени действия, създават предпоставки за бързо разпространяващи се огнени стихии. През последните дни са регистрирани близо 200 пожара в..

публикувано на 04.08.25 в 15:20