Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Спомени за летище Видин

Снимка: Доксия Пекова Личен архив

Летището във Видин днес съществува в спомените на тези, които са работили там или пък са използвали услугите му. Стоян Бързашки е дългогодишен ръководител на летище Видин. Той е роден през 1937 година в село Урбабинци, старото име на сегашното село Тошевци, община Грамада. Завършва прогимназията в родното село. След това завършва специализиран техникум по електротехника в Радомир със специалност силни токове. По разпределение е изпратен на работа в град Русе.

"По принцип, тогава разпореждане имаше на Министерския съвет, всички такива, завършили като мен в тази година, две години се отлагат от военна служба и трябва да служат на народното стопанство. Служихме тия години, след тогава отидохме в казармата. Там две години. След двете години се завръщам на работа в град Видин, като технически ръководител в електромонтажна група. Имах няколко бригади мрежи ниско напрежение. Ел. инсталация на току що започналите строителство жилищни блокове. Осветителни силови инсталации в блоковете. Продължи някъде около две години и нещо. Това бяха първите блокове, които строиха до гимназията едните и другите бяха до музикалната школа, до Телеграф капия. Бях поканен да отида на работа в електроснабдяване. Направих го това нещо. Там работех като ръководител на контролната електроинспекция, към отдел "Разпределение и пласмент на електрическата енергия". Там работих до 1973 г. 1972 г. беше започнало строителството на летището. То беше започнато като селскостопанска защитна база, с дължина на полосата някъде около 800 метра.

През 1973 година Стоян Бързашки е поканен да работи в новоизграденото летище Видин.

"С удоволствие приех, тъй като още в ранните години на техническото си обучение, аз се занимавах още и с авиационни дейности. Скокове парашутни, курсове безпилотни, пилотни и т.н. Това ме накара да отида с удоволствие на летището. До постъпването, месец септември, бях назначен и работех по монтажа на апаратурите и съоръженията. Месец септември става откритието официално на летището. Продължихме да работим след това, като летище, със сутрин самолет и следобед самолет по разписание. Линията е Видин-София. След това имаше един, който трябваше да лети до Варна и до Бургас лятното разписание. Имаше и такива полети. Малко бяха. Оказаха се, че не са рентабилни и бяха прекратени. Това продължи някъде до 2002 г. По времето на министъра на транспорта и финансите, онзи Краус беше и Иван Костов,  те с голямо желание казаха, че този комунистически град не трябва да има химия, не трябва да има вакуумна, не трябва да има ЗРИ, не трябва да има летище и т.н., списъкът е дълъг. Бяха прекратени полетите, след това - заповед за закриване на летището. Летището се закри някъде 2002-2003 г., не мога точно да се сетя. Някои от нещата се предадоха на стопанисване, на съхранение на градския съвет. Преди да бъде закрито се бяха предприели действия по удължаване на полосата, по осъвременяване на авиационната техника, в смисъл наземната техника за летене на самолетите. Достигнахме дължина на полосата 2200 м. Трябваше още 800 м. да става 3000, за кацане на всякакъв тип самолети. Това е било. Аз през това време усъвършенствах себе си. Завърших още две технически училища задочно. И до 1997 г., когато навърших годините и стажа за пенсиониране. Пенсионирах се и оставих колегите да работят. При закриването тях ги разпределиха по София, Варна, Пловдив, за да не ги уволнят и за да не ги съкратят. Това беше хубаво действие от страна на ръководството на РВД. Нашата служба беше към Ръководство на въздушно движение, т.е. РВД. По времето на цялото строителство на летището, бил съм, дето се казва сърцето или непосредствения участник и ръководител на всички неща, които се извършваха на самото летище. Всички полети се извършваха със самолети Ан-24. Аварии не сме имали. Предпоставки за катастрофи не сме имали. Всички моменти бяха хубави. Хората бяха ентусиазирани, настроени много положително."

Ръководството на въздушното движение на летище Видин се е състояло от около 23-ма служители. Работела е и службата "Аерогара" - това са гаровите служители, които са се занимавали с пътници, билети, багаж, чистене и подреждане. Работните смени са били през ден, по 12 часа, т.е. един ден работиш един почиваш.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

"Неделник" от 23 февруари 2025 година

"Неделник" е тук. Личното тефтерче на Васил Левски се смята за една от светините на нашето национално Възраждане. В този автентичен документ можем да открием не само Апостола на свободата в ролята му на революционер, на комитетски деец, на конспираторa, който замисля нелегална мрежа, която трябва да сложи край на чуждото господство, но..

публикувано на 23.02.25 в 13:55

Да правим добро с вяра, за да наследим Божието царство

Неделята, която отбелязваме днес е   Неделя Месопустна . "В името на Отца и Сина, и Светия Дух! В днешния неделен ден ние си припомняме всичко, което Господ е казал за Страшния, за последния Негов Съд, затова и тази неделя на езика на църковния Устав се нарича Неделя за Съда . Съдът е непременно условие за изява на..

публикувано на 23.02.25 в 08:00

Сароян ни води на приключение с Уесли Джаксън

Кърт Вонегът го нарича „първият и все още най-велик американски минималист“ . Печели Оскар за сценарий на филм по собствения си роман „Човешка комедия“. За пиесата „Времето на нашия живот“ през 1940 г. е удостоен с награда „Пулицър“, която отказва да приеме с думите „Никой не може да ме купи!“ . Войната с критиците, която води цял живот, му..

публикувано на 21.02.25 в 17:05
Петър и Яна Черневи. Снимка: Личен архив на Дора Чернева

Спомен за Петър Чернев и неговото творчество

Днес в "Минутите не редактора" ще ви разкажем за един български изпълнител и композитор, който се ражда през 1943 година във Видин, и макар че скоро след това семейството му се мести, Видин остава в неговото сърце до края на живота му. Рубриката този петък е разказ за популярния през 70-те и 80-те години певец Петър Чернев и един от вечните му..

обновено на 21.02.25 в 17:00

Кукленият театър във Видин представя премиерата на "Котаракът в чизми"

"Котаракът в чизми"  е народна приказка, пресъздадена от Шарл Перо, която се намира и в първото издание на сборника на братя Грим: "Детски и домашни приказки". В нея се разказва за котарак, който може да говори и напътства своя господар. Той е хитър, амбициозен, умен, великодушен, верен приятел, ловък, смел, находчив,..

публикувано на 21.02.25 в 16:10

Ученици от Враца са сред финалистите в конкурса "Млад Благотворител"

Фондация "Благотворител " насърчава доброволчески инициативи сред младите хора с конкурса "Млад Благотворител" , който се проведе за осма поредна година. В началото на февруари бяха обявени финалистите в тазгодишното издание. Те ще получат финансова подкрепа за реализирането на своите предложения. Сред отличените е и проектът на..

публикувано на 21.02.25 в 15:20

Алекс и зайците...

Отново ще ви срещнем с Алекс от Видин . При предишната ни среща през 2023 година той ни разказа за кокошките Сонка и Юлия и петела Соник.  Сега отново се е върнал към отглеждането на зайци . Негово старо хоби. Всъщност той не може да си представи да живее без домашен любимец, та бил той и малко странен. Колкото до Соник, Сонка и..

публикувано на 21.02.25 в 14:00