Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Георги Борисов, САИ Видин: Войната по пътищата е резултат от инфраструктурата, не от обучението

Снимка: Радио ВИДИН


Промени от 2019 година, разписани от тогавашния образователен министър, за първи път предвидиха в кормуването нощно шофиране, обучение в силен трафик, на магистрала и мъгла. Другата новост в тогавашните промени бяха задължителните 6 часа в извънградски условия, 3 от които на магистрала. Два часа пък са за кормуване през нощта, при намалена или ограничена видимост.

С увеличението на часовете не значи, че ще се повиши квалификацията, каза Георги Борисов, председател на регионалната структура на Съюза на автомобилните инструктори-Видин.

"Не само във Видин, в България изобщо не може да се приложи. В разрешителното за обучение пише, че се извършва във видинска област. Нямаме право да напускаме областта. Трябва да минем два окръга, за да стигнем до Ботевград, но така попадаме под ударите на закона. Това са оправдания, че не са свикнали да управляват автомобила по автомагистрала. Който си го може, си го може. Има хора, които катастрофират по селски пътища. Не сме поставени на едни условия, от нас се изисква много неща - офиси, секретари и т.н. Не сме с еднакъв старт със СБА, които са със сграден фонд от комунистическо време. Имат магазини, сервизи, всичките им прегледи са от Видинско и получават пари. Защо извършват пътна помощ, застраховки, годишни прегледи? Същата е историята и с БЧК, които се занимават с обучение на водачи. Едно време викахме доктор за лекция, сега лекцията е над 60 лева, докато тогава беше 4 лева. Над три милиона се събират от тези такси, но никой не казва къде отиват. Има си програма: 31 моточаса. Всеки, който подбива цената, която е регламентирана, е фалирал. Не можеш да излъжеш данъчните".

Защо България всяка година е на първа позиция що се касае жертвите по пътищата и как може да се подобри обучението?

"Обучението го извършват инструкторите, а външното оценяване е на инспектори от ДАИ. Защо прехвърлят вината винаги на инструкторите? Има разни хора, разни методи, но винаги се прехвърля вината. Ако един ученик получи двойка, кой е виновен, учителят? Тези катастрофи се дължат на лоши пътища, лоша маркировка, лоши пътни знаци. Най-вече - слабият контрол. Това са факторите, които влияят на безопасността на движението. Инструкторите дават, но преценяват изпитващите дали са обучени или не. Важен е характерът на човек. Има акция от години, която твърди, че обучението е слабо. Изпитът минава на листовки, които са на таблет, отива се после на практика... и се стига до инспектора, който оценява. Инструкторът седи отзад като куфар. По закон трябва да се вземе мнението и на инструктора, но не се прави. Слабата верига е път-обстановка-курсист-автомобил. Верига от фактори е".



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Плащат ли навреме данъците си жителите на Северозапада?

Голяма част от българските общини имат значителни резерви за по-високи приходи от местни данъци без да вдигат ставките, а просто като подобрят събираемостта им. Това показва традиционното проучване на Института за пазарна икономика за събираемостта на данъка върху недвижимите имоти и на данъка върху превозните средства във всички 265 общините..

публикувано на 17.09.25 в 10:45

Събужда ли се Европа?

Европа трябва да се бори за своето място в света, за своето бъдеще и за свободата сами да определяме съдбата си. Такива са част от посланията на председателя на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен, която произнесе своята реч за състоянието на Съюза.  "Сега е моментът за Нова Европа, за да може Съюзът да оцелее и да запази своето място..

публикувано на 16.09.25 в 11:50

Приключили са ремонтите в училищата в община Ружинци

Извършени са необходимите ремонтни дейности в трите училища в община Ружинци , така че да посрещнат на 15 септември децата в нормални условия, каза общинският кмет Александър Александров. Ремонтите са извършени със средства на училищата. "Дворовете се поддържат в много приличен вид, така че да е приятно на всички деца. Детските градини са..

публикувано на 15.09.25 в 10:35
Трайка Трайкова- началник на РУО-Монтана

Над 11 хиляди са учениците в област Монтана

Училищата и детските градини в област Монтана са готови да посрещнат своите деца и ученици, каза Трайка Трайкова- началник на Регионалното управление на образованието в Монтана: "Тази година на училище тръгват 11 275 деца, от които близо 900 са първокласници. Като най- многобройни са децата в община Монтана, следвани от Лом и Берковица."..

публикувано на 15.09.25 в 10:10
Лорета Колева, началник на РУО-Враца

РУО-Враца: Най-много ученици има в община Враца, най-малко – в Хайредин

Учениците в област Враца за учебната 2025-/2026 година са 15 772-а. Това е прогнозен брой на базата на миналогодишните данни, така че е възможно да има известна динамика, каза Лорета Колева- началник на Регионалното управление по образованието във Враца. "Ние на 15 септември до обяд събираме точна информация и тогава бих могла да съм съвсем..

публикувано на 15.09.25 в 10:05

Веселка Асенова, началник на РУО-Видин: "Нямаме намаляване в общия брой ученици"

Близо 6419 са учениците в област Видин, които ще прекрачат днес училищния праг. Първокласниците в област Видин са 499. В най-голямата община Видин са и най-много учениците- за учебната 2025/2026 са 4591, а първокласниците са 321. Миналата учебна година са били 4646, а първокласниците- 346. Тази учебна година най- малко са учениците в община..

публикувано на 15.09.25 в 10:00

Чипровци - градът на килимарството и миньорите, на богатата история и култура

Екипът на радио Видин гостува на град Чипровци,  област Монтана. Градът е административен център на едноименната община. Днес  в Чипровци живеят 1529 души по настоящ и 1656 по постоянен адрес, а в цялата община жителите са около 2950.  Чипровци е град на миньори, на богата история и култура,  на католическо население и на чипровските..

публикувано на 12.09.25 в 12:05