Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

В какво състояние са опасните свлачища в Северозапада

Снимка: Радио ВИДИН

Превантивен контрол на 26 свлачища, в 20 населени места на територията на близо 7 хиляди дка площ в цялата страна, осъществява Министерство на регионалното развитие и благоустройството /МРРБ/. Тези наблюдения дават възможност да се вземат адекватни и навременни мерки от страна на отговорните институции. Това са свлачища, намиращи се в жилищни квартали, до основни водоизточници и засягащи основни републикански пътища. В тях са изградени 345 геодезически репера и 199 сондажни колони. Съоръженията са съставна част от 16 нови и 10 съществуващи контролно-измервателни системи (КИС) на свлачища. Измервателните системи ще дават актуална информация за скоростта на движение на свлачищата и ще послужат за извършване на анализи за механизма на тяхното развитие и на протичащите в тях процеси. Броят на защитеното от свлачища население в риск е над 4 000 души.

Снимка: МРРБАерофото заснемане и картировка са извършени на свлачищата в с. Орсоя (община Лом, област Монтана). В землището на с. Орсоя ще се наблюдават четири свлачища, застрашаващи жилищни квартали на селото и участък от републиканския път ІІ-11.  Част от жилищните сгради са обитаеми, с постоянно пребиваващо население, но те са в различна степен деформирани, като се установяват пукнатини около 5-10 см. При някои от сградите са видими с "просто око" значителни деформации по носещата конструкция. Възникващите деформации по платното платно пък затрудняват нормалната му експлоатация и създават предпоставки за възникване на пътно-транспортни произшествия.

Свлачището при село Орсоя тръгва сутринта на 23 декември 1978 година. Селото се пълни с войска и милиция - идват да спасяват хората. Венцислав Каменов е преживял събитията, които са се запечатали в паметта му и до днес. Спомня си, че след земетресението във Вранча, Румъния на 4 март 1977 година, се образува пукнатина в баира над източната страна на селото:

"Народът се паникьоса, спряха електричеството, започнаха да се напукват пътища, да се разминават земните пластове. Вземаха се тогава много сериозни грижи от "Гражданска защита", надойдоха военни автомобили, войска, милиция, да спасяват хората и до един момент, в който вече не можеше да минават и тия високопроходими машини на поделението. То е много силна трагедия."

Държавата дала още в първите дни на всеки човек по 250 лева. Пострадалите сгради си били 123. Оценени били от специалисти и от бюджета преведени обезщетения на пострадалите. На хората са дадени парцели за строителство в землищата на Добри дол и Сталийска махала.

"Това, което е останало в по-западната част на този участък, никакви видими отклонения засега и не се случва нищо специално... В западната част на пътя откъм Сливата, има някои аномалии се получават по шосето. Не е нещо кой знае колко сериозно."

Свлачището в село Гъмзово, в община Брегово, е близо 60 дка и се намира над югоизточните покрайнини на селото, като в долната си част е над платното на преминаващия републикански път Видин - Иваново - Брегово - граница със Сърбия. Започнало е слягане на пътното платно, като по асфалтовата настилка са формирани мрежовидни пукнатини до 2 см. Развитието на свлачищните процеси ще увеличи обхвата на деформацията, при което пряко са застрашени републиканският път, резервоарът за водоснабдяване на селото и други елементи на техническата инфраструктура, уточняват от МРРБ. Периодичното свличане на земни маси върху платното на пътя пък създава предпоставки за възникването на пътнотранспортни произшествия. В изпълнение на проекта на министерството за превантивен контрол се предвижда поставянето на стационарна реперна мрежа (геодезическа мрежа), опорни репери, хидрогеоложка мрежа, пиезометрични сондажи.

Свлачището в село Гъмзово се намира в края на населеното място. Районът е такъв от край време, каза кметът Венизел Флоров:

"На околовръстния път в горния край, преди селото и в селото малко около 100 метра влиза и към селото... Открай време е така. Някога старите хора са затискали, там имало някакви подпочвени води, избивало вода, смъквало баира... Миналата година правиха някакви сондажи там, точки, да правят измервания всяка година да видят дали има свличане на дълбочини..."

Според кмета укрепването на свлачището е национален въпрос, защото засята и международен път:

"Там ако нещо стане и тръгне този баир, пътят се прекъсва."

В Оряхово през 2019 година започва укрепването на старото свлачище, което обхваща голяма част от града и околностите. Още 4 свлачища са укрепени с европейски средства, каза заместник кметът на Общината Ивайло Иванов:

"Едното е много голямо, което е на територията на град Оряхово в източната част на града. През това свлачище минава републиканският път II-11 и то реално е най-важното за град Оряхово. Този път свързва населените места от общината. Другите са в село Остров и две в централната градска част на град Оряхово. Десният бряг по поречието на река Дунав, който е висок бряг, тук се намират най-много, разположени са тези активни свлачища - както е в Лом, както е Оряхово, както е по поречието на Дунав."

В Оряхово в източната част са разрушени 32 жилищни сгради, инфраструктурата - улици, ВиК, електропроводи. Това налага и спешното укрепване на тези свлачища. Изградени са реперите и ще започне наблюдението дали свлачището продължава да е активно. Над 20 са свлачищата на територията на община Оряхово, от които има активни и към момента.

Според държавното дружество "Геозащита"- Плевен, което извършва мониторинг на регистрираните свлачища в Дунавския регион, се наблюдават свлачищата и в трите области на Северозападна България. 

На територията на област Монтана свлачищата са в и около следните населени места: гр. Берковица - района на Трудовашки път; с. Мадан, община Бойчиновци; с. Охрид, община Бойчиновци; с. Буковец, община Брусарци; с. Горни Цибър, община Вълчедръм; с. Златия, община Вълчедръм; централната част на с. Разград, община Вълчедръм; гр. Вършец, в южната част; с. Копиловци, община Георги Дамяново; с. Меляне, около 400 м от селото, до рибарници Георги Дамяново; с. Меляне, под канал на МВЕЦ “ОРИОН” , община Георги Дамяново; с. Добри дол, община Лом; с. Долно Линево, община Лом; гр. Лом; с. Орсоя, община Лом; с. Сливата, община Лом; с. Трайково, община Лом; гр. Монтана, с. Николово, община Монтана; с. Железна, община Чипровци; с. Превала, община Чипровци; гр. Чипровци; с. Якимово.

На територията на област Видин свлачищата са в и около следните населени места: Общински път /III-102, Бела-Белоградчик/ - граница общ. (Белоградчик-Димово) - Орешец - Медовница; гр. Белоградчик; с. Праужда, община Белоградчик; с. Бойница; с. Раброво, община Бойница; с .Гъмзово, община Брегово; с. Косово, община Брегово; с. Тияновци, община Брегово; с. Бела Рада, път II-14 "О.п. Видин - Кула - Връшка чука - граница Република България",  община Видин; с. Ботево, община Видин; с. Ботево, път ІІ-11 "(О.п. Видин - Димово) - Симеоново - Ботево - Арчар - Лом - о.п. Козлодуй - Оряхово - Гиген - Брест - Гулянци - (Дебово - Никопол)"; с. Буковец, община Видин; гр. Дунавци, Община Видин; с. Жеглица, община Видин; с. Цар Симеоново, община Видин; с. Синаговци, община Видин; гр. Грамада; с. Медешевци, община Грамада; с. Арчар, община Димово; с. Арчар, път ІІ-11 "(О.п. Видин - Димово) - Симеоново - Ботево - Арчар - Лом - о.п. Козлодуй - Оряхово - Гиген - Брест - Гулянци - (Дебово - Никопол)"; гр. Димово, път I-1 (Видин-Монтана); с; Медовница, община Димово; гр. Кула; с. Толовица, община Макреш; с. Винарово, община Ново село; с. Флорентин, община Ново село; с. Ясен, община Ново село.

На територията на област Враца свлачищата са в и около следните населени места: с. Борован; с. Добролево, община: Борован; гр. Бяла Слатина; път за с. Веслец, при мост на р.Скът, десен бряг и западната част на с. Веслец, на път за гр. Враца; гр. Враца; с. Горно Пещене, община Враца; с. Лиляче, на път III-101-  община Враца; с. Тишевица, община Враца; с. Три кладенци, община Враца; с. Челопек, участък от общински път  /II-16, Ребърково - Зверино /Лютиброд - граница общини (Мездра - Враца) - Челопек /III-1004/, при км 3+750 - община Враца; с. Главаци, м-у път Е79 и стария път Враца-Монтана, община Криводол; с. Дърманци, път I-1 (Е-79), при км 164+400 - община Мездра, с. Игнатица, община Мездра; с. Лик, община Мездра; с. Лютидол, път I-1 (Е-79) "Граница Румъния - Ферибот Видин - о.п. Видин - Димово - Ружинци - Белотинци - Монтана - Враца - Мездра - Ботевград - Горни Богров - ок.п. София - Даскалово - о.п. Дупница - о.п. Благоевград - о.п. Симитли - Кресна - Кулата - граница Гърция", при км 173+980;с. Лютидол, на път III-161 "Ребърково - Лютидол - Рашково - Радотина - Литаково - Ботевград", при км 6+800, с. Лютидол, община Мездра; с. Очиндол, община Мездра; с. Ребърково, път I-1 (Е-79) "Граница Румъния - Ферибот Видин - о.п. Видин - Димово - Ружинци - Белотинци - Монтана - Враца - Мездра - Ботевград - Горни Богров - ок.п. София - Даскалово - о.п. Дупница - о.п. Благоевград - о.п. Симитли - Кресна - Кулата - граница Гърция", при км 166+150; с. Типченица, път VRC-16117 (Типченица - Дерманци)- община Мездра; гр. Мизия; с. Галово, община Оряхово; с. Горни Вадин, община Оряхово; с. Долни Вадин, община Оряхово; с. Лесковец, община Оряхово; гр. Оряхово, път II-15 "Враца - Борован - Мизия - п.к. Сараево - Оряхово", участък от км 75+775 до км 75+910; Път ІІ-15 Мизия-Оряхово, при чешма "Бататовец"; гр. Оряхово, път II-15 "Враца - Борован - Мизия - п.к. Сараево - Оряхово" от км 74+880 до км 75+000; гр. Оряхово; с. Остров, община Оряхово; с. Синьо бърдо, община Роман; с. Струпец, община Роман; с. Хубавене, община Роман.

Цялата тема може да чуете в звуковия файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Село Ошане - между природния рай и социалната изолация

И днес продължаваме да търсим мнения за причините, породили обезлюдяването на Северозапада и западането на този регион, като дадем поредния конкретен пример с още едно село от него.  В рубриката "Добро утро, кмете" ще посетим белоградчишкото село Ошане . То се намира в Западния Предбалкан, край река Арчар, на около 12 км северозападно от..

публикувано на 15.08.25 в 14:30

От 5 септември: Засилен контрол и по-високи глоби по пътищата

С обнародването в "Държавен вестник" новите правила за движение по пътищата са факт.  Промените влизат в сила след по-малко от месец - на 5 септември .  Сред най-значимите новости: както общинските, така и камерите на тол системата, вече могат да установяват превишената скорост. Предстои да бъдат уточнени онези 50 участъка по магистралите..

публикувано на 14.08.25 в 11:00

Ще объркат ли двойните цени търговци и потребители?

Периодът на двойно обозначаване на цените ще бъде една година, като той вече започна на 8 август. В този период цените в левове и в евро се поставят в непосредствена близост, изписват се ясно, четливо, с еднакъв по размер, вид и цвят шрифт. Със същия размер, вид и цвят на шрифта трябва да бъде изписана и валутата на съответната цена. В..

публикувано на 13.08.25 в 10:45

Ще замирише ли на асфалт това лято в Северозапада?

Близо 200 млн. лева обявиха, че ще вложат в ремонти, строителство и дълготрайни активи тази година трите областни центъра на Северозападна България. Изпълняват ли по график строително-ремонтните дейности? Помислено ли е и за по-малките населени места? Има ли спънки за изпълнението на капиталовата програма на общините?  Капиталовата програма на..

публикувано на 12.08.25 в 13:10

Защо ни трябва специализирана летателна техника за гасене на пожари

България е обхваната от пожари. При някои от тях изгоряха домове на хора, други унищожиха гори и реколта. За да може да се справи с огнената стихия, България поиска помощ по въздуха съгласно Механизма за подпомагане на Европейския съюз. Липсата на специализирана летателна техника прави борбата с огнената стихия бавна и неефективна. Затова..

публикувано на 11.08.25 в 14:47
Любен Иванов

Любен Иванов: 15 години ГЕРБ унищожаваше Северозапада в интерес на ДПС

Четири вота на недоверие, скандали, арести, договорени средства по ПВУ, както и продължаващи сътресения в ДПС, белязаха политическия сезон, фокусиран почти изцяло върху Еврозоната.  Правителството на Росен Желязков обещава, че ще следва и занапред заявените приоритетите, докато протестърските настроения се засилват през горещото лято...

публикувано на 07.08.25 в 10:25
Ваня Василева

Ваня Василева: Господин Пеевски подкрепи моите усилия за развитие на инфраструктурата в нашия край

"Считам, че започнах работата, която е най-важната за хората от нашия регион: това, което бях договорила да започне, защото 3-4 години беше замразено всичко по проекта относно пътя, който трябваше да бъде до Видин. Така чаканата магистрала визирам. Не знам дали точно магистрала ще бъде в истинския смисъл, но поне да бъде този път, който беше започнат и..

публикувано на 07.08.25 в 10:00