Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Има нужда от система, която да гарантира реалните часове на обучение

Владимир Тодоров: Правилата за движение по пътищата трябва да са в отделен закон

Неправителственият сектор ще помага с експертиза в изготвянето на нов регламент

Владимир Тодоров
Снимка: БГНЕС


"Изключително голяма е нуждата от нов закон за пътищата. Сегашният не е променян от години, най-кърпеният закон е - над 50 поправки има, съответно е амалгама, направо тюрлюгювеч от всякакви правила. Когато трябва да се учат правилата за движение, те трябва да са извадени в самостоятелен закон, съдържащ само тях. Никой не го интересува натоварване на осите, как се организира пункт за технически прегледи и тем подобни", каза в "Посоките на делника" Владимир Тодоров, директор на Асоциацията на пострадалите при катастрофи.

Експертът добави, че качеството по пътищата ще се повиши, когато има система, която гарантира реалните часове на обучение.

"Темата с обучението на младите водачи е от ключово значение за цялата пътна безопасност, защото те са фактор, който, за съжаление, е от категорията на лицата, допускащи много грешки. Не са добре подготвени. Проблемът в сектора на обучението идват от това, че голяма част от този бранш е в сивата сфера. Над 50% са фирми, които обучават не по правилата. Крадат от часовете по кормуване. Към една фирма, получила лиценз, се закачат множество индивидуални инструктори с коли, а в крайна сметка - няма трудова дисциплина и договори, няма контрол над тези автоинструктори. Крайният резултат е, че няма шофиране на магистрала, няма шофиране в тъмната част на деня. Беше направена справка, че голяма част от тези коли дори нямат винетки, т.е. не могат да излязат извънградско, а това се изисква от нормативите. Всякакво желание за реформа и промяна на това статукво среща сериозен отпор. Имаше опити за реформа в сектора, но това изкара стотина коли на пътя за протести. Старото ръководство на Министерството на транспорта си затвори очите, тези реформи в сектора на обучението не бяха проведени."


Промени в сектор "Транспорт" са заложени в коалиционното споразумение на депутатите от четворната коалиция.


"Всички сме в очакване, имаме желание да се случат, ние като НПО сектор ще помагаме с нашата експертиза и опит, така че се надяваме да са по-отворени и комуникативни от предишните управляващи."


Според думите му архаичната подготовка на бъдещите шофьори трябва да се осъвремени час по-скоро.


"Въпросите в листовките не са махани от години. Безумни са. Питат се неща, които нямат отношение към категория B или пътната безопасност. Изпитът е изключително труден, но може да бъде контролиран - възможностите за преписване обаче са почти нулеви, така че са създаде положителна практика. Лошото е, че не искат да създадат такава и по отношение на кормуването."

Разговорът с Владимир Тодоров можете да чуете в звуковия файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Александър Михайлов: Демокрацията продължава да бъде най-добрата възможна форма на управление

Зимата приближава, в навечерието сме на новата официална валута, а бюджетът за следващата година продължава да поражда разнопосочни мнения. От опозицията заплашват с големи протести заради еврото, липсата на върховенство на правото и обедняването на страната.  Възможни ли са промени в управлението? Как се очертава да изпратим политическата година?..

публикувано на 27.11.25 в 10:00

Ще понесе ли бизнесът тежестта на новия бюджет?

Асоциацията на организациите на българските работодатели (АОБР), обединяваща национално представените работодателски организации: Асоциация на индустриалния капитал в България (АИКБ), Българска стопанска камара - съюз на българския бизнес (БСК), Българска търговско-промишлена палата (БТПП) и Конфедерация на работодателите и индустриалците в България..

публикувано на 26.11.25 в 10:45

Вижда ли се светлина за тунел под Петрохан?

Близо 8 години след протестите в Северозападна България за тунел под Петрохан проектът не е напреднал съществено. В началото на 2018 година, отчаяни от неглижирането на Българския Северозапад, стотици жители на региона излязоха няколко седмици поред на протести с настояване държавата да изгради магистрален път до Видин и тунел под Петрохан. Тогава..

публикувано на 25.11.25 в 13:30

Как ще повлияе еврото на пазара на автомобили втора ръка

Въвеждането на еврото у нас наближава и това поставя под лупа прехода към европейската валута в редица ключови сектори. Сред тях е и автомобилният сегмент, в който по традиция доминира вносът на употребявани коли. Купуването на кола втора ръка винаги е бил свързан със сравнения, анализи, разбира се, преговори за цената, така нареченото "пазарене" и..

публикувано на 24.11.25 в 11:00

Село Станево - където проблемите не липсват

Днес нашият екип гостува на едно спокойно дунавско село - Станево , част от община Лом. Село с богата история, но като много други малки населени места, и тук ежедневието не минава без трудности.  Инфраструктура е амортизирана, електрозахранването често създава грижи, а най-сериозният проблем за хората в Станево остава водоснабдяването - старият..

публикувано на 21.11.25 в 11:10
Георги Киряков

Георги Киряков: Да разчиташ на бъдещите поколения означава неспособност и бягане от отговорност

Приключи ли преходът в България? Изградихме ли истинска демокрация? Има ли влияния още Държавна сигурност (ДС) в политическия живот на страната? Има ли реална пазарна икономика?  Отминаха 36 години от началото на промените в България, но темата продължава да създава огромен интерес, показва последното социологическо изследване на агенция "Мяра"...

публикувано на 20.11.25 в 10:00
Светлин Тачев, политолог

Светлин Тачев: Може би ще оценим демокрацията, когато я изгубим

Приключи ли Преходът в България? Изградихме ли истинска демокрация? Има ли влияния още Държавна сигурност (ДС) в политическия живот на страната? Има ли реална пазарна икономика?  Отминаха 36 години от началото на промените в България, но темата продължава да създава огромен интерес, показва последното социологическо изследване на агенция "Мяра".  Каква..

публикувано на 20.11.25 в 10:00