Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Управляващата коалиция залага задължителни промени в сектор "Транспорт"

Настимир Ананиев: Обучение от най-ранна възраст ще гарантира пътната безопасност

Подготвя се нов Закон за движението по пътищата

Настимир Ананиев, народен представител
Снимка: Ани Петрова

"Един от фокусите, които дадохме, е френският модел за пътна безопасност: още от детската градина започва да се изграждат знания за пътна безопасност, след това се минава през обучение на велосипед, за да се създадат умения и рефлекси, свързани с пътната безопасност. Идеята е да се фокусираме и да работим в тази посока - образованието и обучението, но в по-ранна детска възраст, още от детската градина да започне създаването на навици за участие в организацията на движението по пътищата. Когато един велосипедист се научи да кара колело и кара по улиците безопасно, след това като се качи на автомобил ще има това усещане за безопасност", каза в "Посоките на делника" народният представител от управляващата коалиция Настимир Ананиев.

Според думите му в дългосрочен план трябва да бъде постигната Визия 0.

"Идеята на Визия 0 е да направи такава безопасна система, която да предпази човешкия живот. Човекът винаги ще сгреши, така казваме за човешкия фактор, но трябва да направим такава система около него, за да запазим живота, когато стане грешката."

Задължително обучение по пътна безопасност от детската градина, ревизия на листовките и създаване на нови 28 полигона за обучение на шофьори - това са част от промените в сектор "Транспорт", заложени в коалиционното споразумение на депутатите от четворната коалиция. 

"Дискутирахме осъвременяването на подготовката, когато вадихме акценти за споразумението. Трябва да се променят и листовки, и практика. За практиката вкарваме 28 полигона - във всяка от областите. Това ще даде повече възможност за различни ситуационни задачи, които да се тренират на терен, за да могат водачите да реагират впоследствие на пътя. Същият е фокусът и в теорията - искаме повече задачи, свързани с конфликти на пътя. Повечето нови водачи, които излизат на пътя, нямат опит. Не са се сблъсквали с различни ситуации. Изпитът трябва да бъде по-труден, но който го мине, да значи че може да шофира. Анализирайки данните, първата година повечето шофьори са по-стреснати, карат по-прибрано, но на втората се отпускат, тогава сякаш показват, че са се почувствали шофьори. Тогава са и повечето ПТП-та - между 2 и 4 година от взимането на книжката."

Амбицията е да бъдат въведени в спешен порядък още през настоящата година.

"Част от нашите заложени мерки са постижими, а те са 12. Единствено полигоните ни притесняват, защото се изисква повече анализ - къде да се позиционират, кой ще ги обслужва - община или държава. Намерението е тук, имаме го, работим с експерти. Голяма част от нещата, които сме заложили, са свързани със законодателни промени, които могат да бъдат внесени тази година."

Необходим е и нов Закон за движението по пътищата, над който ще се работи в следващите години, посочи още Ананиев.

"В коалиционното споразумение сме записали, че искаме да направим и нов Закон за движението по пътищата. Ще ни трябва повече време обаче, затова си го поставихме като цел за целия мандат. Промени обаче могат да бъдат направени в кратки срокове, особено свързаните с обучението. Трябва синхрон с МОН (Министерството на образованието и науката- бел. ред.), скоро ще има среща с тях. Вкараме ли записаните неща - обучението на учениците, например, трябва да има нужната инфраструктура - не като зали, а като човешка и експертна, която да подпомогне този процес. Практиката обикновено е класният ръководител да поеме и часа за пътната безопасност, а това леко отмята нещата като свършени, но не дава добавена стойност към самото обучение."

Последното правителство, което изкара пълен мандат, тотално неглижира темата за пътната безопасност, каза експертът.

"В 43-тото Народно събрание, когато бях председател на Комисията по транспорт, тогава бяха направени 110 поправки, от които 10 бяха много добри, дадоха резултат. Вкарахме 9 промени с шофирането под влияние на наркотични вещества - казус, който не беше изчистен законодателно. 44-тото Народно събрание четири години, пълен мандат, тотално неглижира темата за пътната безопасност. В момента заварваме пътища, които са в тежко състояние, не отговарят на нормативна уредба, нямат удостоверение за ползване. Пътната маркировка е под всякаква критика, същото може да се каже за знаковата уредба. Трябва да събудим от летаргичния сън и Държавната агенция по пътна безопасност, която се оказа придатък, който не прави нищо. Нейната работа е да координира и контролира министерствата в темата "пътна безопасност", да прилага конкретни мерки".

Друг от акцентите в програмата е изсветляването на сивия сектор.

"Сивата практика ражда убийци. Корупцията също убива - и на пътя, и при продажбата на книжки, и в автосервизите. Трябва да се преборим с този феномен - автошколи, при които всичко е на хартия. Може да се окаже, че има автошколи, които произвеждат убийци на пътя. Самите школи ясно трябва да посочат колегите си, които са нелоялни и прилагат такива лоши практики. Може би чрез дигитализацията и електронното управление може да се осветли този сектор. Разговарял съм с премиера Кирил Петков по темата. Припознава я, имаме неговата подкрепа. Трябва да има синхрон и граждански сектор."

Разговорът с Настимир Ананиев можете да чуете в звуковия файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Лехчево: Едно от най-големите населени места в област Монтана

Лехчево е село в Северозападна България. Намира в община Бойчиновци, област Монтана.  Най-старият писмен документ за село Лехчево се съхранява в ориенталския отдел на Народна библиотека "Кирил и Методий" в град София. Това е една данъчна книга, в която е отбелязано събраното през 1430 година "джизие" (така са наричали личния данък, който всеки..

публикувано на 29.11.24 в 15:03
Теодора Макавеева

Теодора Макавеева: Всеки регионален журналист ще излъже, ако каже, че не му е оказван натиск

Българските журналисти работят под непрекъснат стрес, който отключва тревожност, безсъние, стига се дори до прегаряне в професията, показва седмото поредно проучване на Асоциацията на европейските журналисти в България за медийната свобода в страната.  Кои са факторите за този съпътстващ делника стрес на хората в медиите?  Ще намерят ли отговор..

публикувано на 28.11.24 в 10:05
Илия Вълков

Илия Вълков: Журналистите направиха всичко възможно през годините да намалят до минимум доверието

Българските журналисти работят под непрекъснат стрес, който отключва тревожност, безсъние, стига се дори до прегряване в професията, показва седмото поредно проучване на Асоциацията на европейските журналисти в България за медийната свобода в страната.  Кои са факторите за този съпътстващ делника стрес на хората в медиите?  Ще намерят ли отговор..

публикувано на 28.11.24 в 10:00

Заложници ли са общините на политическата безтегловност?

Политическата обстановка в края на годината у нас остава напрегната и нестабилна. Българите се питат дали този път ще се сформира правителство и дали страната най-накрая ще преодолее дългогодишната политическа криза. За съжаление, потърпевши от нестабилната политическа ситуация се оказват и общините, които продължават да разчитат на сигурно..

публикувано на 27.11.24 в 10:45

Светослав Славчев: Без държавата да се намеси, няма как Видин да излезе от дъното

"Статистически вече не сме най-бедните, съревноваваме се с няколко области, като това, разбира се, не ме успокоява. Тук обаче Общината не може да направи кой знае какво. Общината и Общинският съвет могат да съдействат всячески на инвеститори и да има прозрачност в тази връзка, но липсата на инфраструктура е главният фактор, липсата на газова връзка,..

публикувано на 26.11.24 в 14:14

Ще работят ли младежите по специалността си след гимназията

Около половината от гимназистите, които завършват средно образование, няма да работят това, за което са учили. Това показва изследване на Института за пазарна икономика за 2024 година. В проучването се съпоставят различните специалности, които се завършват, приемът в професионалното образование и профилът на икономиката, обясни за Радио ВИДИН..

публикувано на 25.11.24 в 11:00

Село Куделин- най-северната точка на България

Днес гостуваме в село Куделин- най-северната точка на България при устието на река Тимок. Намира се в община Брегово, област Видин. Старото име на селото е Влашка Раковица. През 1934 г. е преименувано на името на владетеля на "Браничевската земя" Куделин. Историята на братята Дърман и Куделин е малко позната, но важна страница от средновековното..

публикувано на 22.11.24 в 16:56