"Статистиката показва това нещо. А миналата година получихме и официални данни от Министерството на транспорта, където вече не гадаем колко са електромобилите. А към октомври месец, последната информация- 3500 електромобила, а мисля 17 000 бяха хибридите. Така че, това на годишна база е доста сериозен ръст. За предимствата- който не се е качвал и ако преодолее страха, че някъде ще му свърши на полето тока, мисля, че ще бъде невероятно изненадан положително за това, че тишината, ускорението, качеството на работа на самия автомобил са неща, които няма как да бъдат сравнявани със старите аналогови и пушещи популярни в България автомобили. Независимо, че скока на ел. енергията е доста солиден. Въпреки това, знаейки, че и КПД-то на електродвигателя е 98 % в сравнение с двигателя с вътрешно горене, който е 37 %, само тук, като ефективност може да направим сравнение. Преди скока на цените, ако човек зарежда вкъщи на нощна тарифа домашен ток, тоест за физически лица тарифата, 100 км. са около 2 лв. На фона на всяко едно друго гориво, е доста сериозна разлика... Един пример ще ви кажа, да кажем популярна марка електромобили, така нареченото годишно обслужване е 24 лв. Това е да се смени само филтъра на купето..."
Пробегът на електромобилите при по-новите модели постоянни се увеличава, поясни Илия Левков:
"Ако си вземе да кажем електромобил на 2 или на 3 години, ще измине 100-150 км. с едно зареждане. Говорим за електромобили, които са с така 22 KWh батерия. Новите модели вече имат 400-500 км., даже вече и 1000 км. пробег с едно зареждане... За зарядната инфраструктура- България е уникален пример за това нещо, защото без да има натиск от броя на електромобилите, които имат нужда от зареждане, инфраструктурата се развива по много интересен начин. Различни компании инвестират в изграждане на зарядна инфраструктура..."
Някои видинчани биха управлявали електрически коли, но когато станат по-достъпни, сочи анкета на Радио ВИДИН.
"Индийците ли почнаха сега леките коли с това, е с тия зарядни. Само, че трябва да има вместо бензиностанции заряден пункт... Има и лоши, и добри отзиви за тях. Трябва да се съобразяваме с бъдещето... Аз си карам ретро автомобил... Кой какво ми даде, всичко карам. Той, електромобила, май 50 км. караш на ток. Трябва да подсигурят първо зарядни устройства по бензиностанции, не навсякъде може. Аз не съм видял тук на някоя видинска бензиностанция да има за електромобил зарядно. Ако имам възможност, да бих карал електромобил... Шофьор съм, но засега се задоволявам с по-стара кола. Вероятно ще е бъдещето, няма да стане толкова бързо това нещо. Освен това, не може да се подменят толкова коли наведнъж. Предимството е чистотата, няма замърсяване. Бих карал такава кола..."
В сравнение с масовите автомобили електромобилите остават относителни скъпи. Ниският пробег при някои от тях също е проблем. Липсва развита мрежа от станции за зареждане. Около 10 са зарядните станции за електромобили в трите области от Северозапада- Видин, Враца и Монтана. А относно тяхното влияние върху околната среда, батериите на електромобилите изискват зареждане с електричество, а електричеството се произвежда не само от възобновяеми източници. Предвид всичко това големите автомобилни компании, все пак плануват превозните средства в следващите десетилетия плавно да преминат от двигатели с вътрешно горене към електродвигатели.
Втората световна война все още е болезнен спомен през 50-те, но светът вече прави всичко по силите си да остави миналото зад гърба си. Хората искат живота си отново нормален. Бившият военен пилот Бил Дилън също. За да го постигне обаче, се налага да открие една жена, която не иска да бъде открита. А междувременно по крайбрежието на цялата Френска..
В рубриката "Професия хоби" днес ще се потопим в едно изключително преживяване - пикник, но не какъв да е, а луксозен и стилен . Тази идея напоследък набира все повече популярност по света и вече достига и до нашите красиви кътчета в Северозапада. Представете си арка, нежно украсена със зеленина и понякога озарена от нежни лампички и..
Жега е - градусите скачат, асфалтът пари, а тялото жадно, жадно, търси глътка свежест. И ако водата е най-добрият приятел в летните дни, то освежаващите напитки са нейни верни съюзници. От класическата лимонада и айряна, до по-съвременните ледени чайове, смутита и безалкохолни коктейли - изборът е голям, а ефектът - моментален: хидратация,..
Летните горещини не се отразяват зле само на нас, хората, но и на нашите четириноги приятели . Силното слънце, високите температури, нагретият асфалт - са все врагове за животните. Хидратацията, както при нас, така и при тях, е от изключително голямо значение. Особено опасно е в часовете с най-голяма жега, когато дори кратка разходка може..
Музиканти от Америка, Белгия, Словения и Гърция пристигат в балканското градче, за да се докоснат до магията на българската народна музика. Преподаватели ще им бъдат изявени български музиканти от София и Пловдив. Началото стартира в неделя вечер, 27 юли и продължава до 1 август, обясни организаторът на събитието Никалас Хаузер:..
1526 лв. чиста заплата е нужна на един работещ, за да води нормален живот. От тях за храна отиват над 600 лева. За семейство с едно дете пък трябват 2748 лв, показват данните за издръжка на живот на КНСБ за юни. В сравнение с миналата година издръжката на тричленно семейство е нараснала със 133 лв., а за сам човек - със 73 лв., обясни..
Към края си е жътвената кампания в област Видин. В региона жътвата на есенници започна по-рано от обичайното и в голямата си част премина под палещите лъчи на слънцето. Засушаването и застудяването през април оставиха своя отпечатък и компрометираха добивите, каза Жечко Андрейнски, председател на Видинския съюз на зърнопроизводителите: "Почти..