Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Електромобилите- тенденции, предимства и недостатъци

Снимка: БГНЕС


Търсенето на електромобили през последните години нараства. Тези превозни средства освен че са по-икономични, щадят и околната среда. Прибягването ĸъм масово производство на електрически коли съответно доведе и до понижение в цените им. Това са и някои от причините в България електромобилите да навлизат ускорително, коментира за Радио ВИДИН Илия Левков, председател на Управителния съвет на Индустриален клъстер за електромобили.


"Статистиката показва това нещо. А миналата година получихме и официални данни от Министерството на транспорта, където вече не гадаем колко са електромобилите. А към октомври месец, последната информация- 3500 електромобила, а мисля 17 000 бяха хибридите. Така че, това на годишна база е доста сериозен ръст. За предимствата- който не се е качвал и ако преодолее страха, че някъде ще му свърши на полето тока, мисля, че ще бъде невероятно изненадан положително за това, че тишината, ускорението, качеството на работа на самия автомобил са неща, които няма как да бъдат сравнявани със старите аналогови и пушещи популярни в България автомобили. Независимо, че скока на ел. енергията е доста солиден. Въпреки това, знаейки, че и КПД-то на електродвигателя е 98 % в сравнение с двигателя с вътрешно горене, който е 37 %, само тук, като ефективност може да направим сравнение. Преди скока на цените, ако човек зарежда вкъщи на нощна тарифа домашен ток, тоест за физически лица тарифата, 100 км. са около 2 лв. На фона на всяко едно друго гориво, е доста сериозна разлика... Един пример ще ви кажа, да кажем популярна марка електромобили, така нареченото годишно обслужване е 24 лв. Това е да се смени само филтъра на купето..."


Пробегът на електромобилите при по-новите модели постоянни се увеличава, поясни Илия Левков:


"Ако си вземе да кажем електромобил на 2 или на 3 години, ще измине 100-150 км. с едно зареждане. Говорим за електромобили, които са с така 22 KWh батерия. Новите модели вече имат 400-500 км., даже вече и 1000 км. пробег с едно зареждане... За зарядната инфраструктура- България е уникален пример за това нещо, защото без да има натиск от броя на електромобилите, които имат нужда от зареждане, инфраструктурата се развива по много интересен начин. Различни компании инвестират в изграждане на зарядна инфраструктура..."


Някои видинчани биха управлявали електрически коли, но когато станат по-достъпни, сочи анкета на Радио ВИДИН.


"Индийците ли почнаха сега леките коли с това, е с тия зарядни. Само, че трябва да има вместо бензиностанции заряден пункт... Има и лоши, и добри отзиви за тях. Трябва да се съобразяваме с бъдещето... Аз си карам ретро автомобил... Кой какво ми даде, всичко карам. Той, електромобила, май 50 км. караш на ток. Трябва да подсигурят първо зарядни устройства по бензиностанции, не  навсякъде може. Аз не съм видял тук на някоя видинска бензиностанция да има за електромобил зарядно. Ако имам възможност, да бих карал електромобил... Шофьор съм, но засега се задоволявам с по-стара кола. Вероятно ще е бъдещето, няма да стане толкова бързо това нещо. Освен това, не може да се подменят толкова коли наведнъж. Предимството е чистотата, няма замърсяване. Бих карал такава кола..."  


В сравнение с масовите автомобили електромобилите  остават относителни скъпи. Ниският пробег при някои от тях също е проблем. Липсва развита мрежа от станции за зареждане. Около 10 са зарядните станции за електромобили в трите области от Северозапада- Видин, Враца и Монтана. А относно тяхното влияние върху околната среда, батериите на електромобилите изискват зареждане с електричество, а електричеството се произвежда не само от възобновяеми източници. Предвид всичко това големите автомобилни компании, все пак плануват превозните средства в следващите десетилетия плавно да преминат от двигатели с вътрешно горене към електродвигатели. 

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Детските игри: Забавленията навън срещу дигиталния свят

В днешно време децата прекарват все повече време пред екраните - телефони, таблети и компютри. За разлика от това, през 90-те години игрите бяха на улицата, на двора или в парковете. Децата тичаха, скачаха, катереха се, събираха се по групи и измисляха нови забавления. Но каква е разликата между тогавашните игри и днешните? Къде е по-добре да..

публикувано на 04.09.25 в 17:05

70 доброволци чистиха Берковския Балкан

В Берковския Балкан се проведе двадесет и осмото редовно високопланинско почистване, организирано от екологичното сдружение "За Земята", част от кампанията ИзЧисти планини . През годините инициативата се организира в различни планински райони, а настоящата бе осъществена в района около х. Ком (нова) и х. Горски рай. В нея се включиха над 70..

публикувано на 04.09.25 в 16:19

Весело настроение на БДМ Фест в Берковица

В неделя в Берковица започва IX Северозападен фестивал на фуховата музика - БДМ Фест . Началото е от 18.00 часа на площад "Йордан Радичков". Осем духови състава и домакините от Берковската духова музика ще участват тази година. Очакваме много любители на духовата музика, обясни ръководителят на Берковската духова музика и продуцент на..

публикувано на 04.09.25 в 15:58

Около стотина лешояда обитават Врачанския Балкан

Предстои да отбележим Международния ден на лешоядите . Всяка година това е първата събота на септември. Дирекция на Природен парк "Врачански Балкан", Дружество за защита на хищните птици и Фондация „ЕкоОбщност“ организират ежегодната разходка и организирано наблюдение на белоглави и черни лешояди в Природен парк "Врачански Балкан“. На 6 септември..

публикувано на 04.09.25 в 15:44

В Бърдарски геран обособиха зала за игри

Зала за развлечения и занимателни игри е на разположение на жителите в село Бърдарски геран, община Бяла Слатина. В нея местните хора играят карти, дартс, табла, тенис на маса и други игри. Стаята се намира на втория етаж в кметството и се ползва от Спортен клуб "Ботев“ - Бърдарски геран. За да бъде обособено помещението в зала за игри е извършен..

публикувано на 04.09.25 в 15:30

Мария Кръстева, бивш готвач в училище: Готвила съм на 360 деца

Днес в "Думата имат старейшините" ни гостува Мария Кръстева, която е работила като готвач в прогимназията в село Ковачица. Тя е родена далеч от този край, в град Шабла. Жени се обаче за мъж от ломското село. Така Ковачица се превръща в неин дом, където живее от 70-те години на миналия век.  "Когато дойдох тук, наистина селото беше много..

публикувано на 04.09.25 в 15:00
Диана Русинова

Диана Русинова: Пътната инфраструктура в Северозападна България доста се натовари

Поредица от тежки инциденти по пътища в Северозапада привлякоха вниманието на обществеността и пътни експерти. На международен път Е-79 при две отделни катастрофи, възникнали преди дни, съответно между Враца и Монтана и в района на село Смоляновци, загинаха двама, а няколко души, сред които и двама младежи, бяха тежко ранени. Междувременно вчера..

публикувано на 04.09.25 в 14:00