Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Електромобилите- тенденции, предимства и недостатъци

Снимка: БГНЕС


Търсенето на електромобили през последните години нараства. Тези превозни средства освен че са по-икономични, щадят и околната среда. Прибягването ĸъм масово производство на електрически коли съответно доведе и до понижение в цените им. Това са и някои от причините в България електромобилите да навлизат ускорително, коментира за Радио ВИДИН Илия Левков, председател на Управителния съвет на Индустриален клъстер за електромобили.


"Статистиката показва това нещо. А миналата година получихме и официални данни от Министерството на транспорта, където вече не гадаем колко са електромобилите. А към октомври месец, последната информация- 3500 електромобила, а мисля 17 000 бяха хибридите. Така че, това на годишна база е доста сериозен ръст. За предимствата- който не се е качвал и ако преодолее страха, че някъде ще му свърши на полето тока, мисля, че ще бъде невероятно изненадан положително за това, че тишината, ускорението, качеството на работа на самия автомобил са неща, които няма как да бъдат сравнявани със старите аналогови и пушещи популярни в България автомобили. Независимо, че скока на ел. енергията е доста солиден. Въпреки това, знаейки, че и КПД-то на електродвигателя е 98 % в сравнение с двигателя с вътрешно горене, който е 37 %, само тук, като ефективност може да направим сравнение. Преди скока на цените, ако човек зарежда вкъщи на нощна тарифа домашен ток, тоест за физически лица тарифата, 100 км. са около 2 лв. На фона на всяко едно друго гориво, е доста сериозна разлика... Един пример ще ви кажа, да кажем популярна марка електромобили, така нареченото годишно обслужване е 24 лв. Това е да се смени само филтъра на купето..."


Пробегът на електромобилите при по-новите модели постоянни се увеличава, поясни Илия Левков:


"Ако си вземе да кажем електромобил на 2 или на 3 години, ще измине 100-150 км. с едно зареждане. Говорим за електромобили, които са с така 22 KWh батерия. Новите модели вече имат 400-500 км., даже вече и 1000 км. пробег с едно зареждане... За зарядната инфраструктура- България е уникален пример за това нещо, защото без да има натиск от броя на електромобилите, които имат нужда от зареждане, инфраструктурата се развива по много интересен начин. Различни компании инвестират в изграждане на зарядна инфраструктура..."


Някои видинчани биха управлявали електрически коли, но когато станат по-достъпни, сочи анкета на Радио ВИДИН.


"Индийците ли почнаха сега леките коли с това, е с тия зарядни. Само, че трябва да има вместо бензиностанции заряден пункт... Има и лоши, и добри отзиви за тях. Трябва да се съобразяваме с бъдещето... Аз си карам ретро автомобил... Кой какво ми даде, всичко карам. Той, електромобила, май 50 км. караш на ток. Трябва да подсигурят първо зарядни устройства по бензиностанции, не  навсякъде може. Аз не съм видял тук на някоя видинска бензиностанция да има за електромобил зарядно. Ако имам възможност, да бих карал електромобил... Шофьор съм, но засега се задоволявам с по-стара кола. Вероятно ще е бъдещето, няма да стане толкова бързо това нещо. Освен това, не може да се подменят толкова коли наведнъж. Предимството е чистотата, няма замърсяване. Бих карал такава кола..."  


В сравнение с масовите автомобили електромобилите  остават относителни скъпи. Ниският пробег при някои от тях също е проблем. Липсва развита мрежа от станции за зареждане. Около 10 са зарядните станции за електромобили в трите области от Северозапада- Видин, Враца и Монтана. А относно тяхното влияние върху околната среда, батериите на електромобилите изискват зареждане с електричество, а електричеството се произвежда не само от възобновяеми източници. Предвид всичко това големите автомобилни компании, все пак плануват превозните средства в следващите десетилетия плавно да преминат от двигатели с вътрешно горене към електродвигатели. 



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още
Река Дунав при гр.Видин

Видинчанка с проект за почистване на река Дунав

Светлозара Златанова е от Видин, завършила е ГПЧЕ "Йордан Радичков". Сега е студент и изучава реклама. Докато е ученик, участва в конкурс "Млад иноватор" през 2022 година. Идеята била да се създаде иновативен проект, който да е в помощ на околната среда. Като част от отбор "The Evergreens" създават робот, който може да почиства река Дунав. Не..

публикувано на 12.12.24 в 16:47

Какви усилия полага WWF да подсили популациите на есетри

По долното течение на река Дунав - на границата между България и Румъния - плуват последните размножаващи се в естествена среда популации на есетрови риби в Европейския съюз. Оцелели в продължение на 200 милиона години, днес сме на път да ги загубим. С кампанията си "Абонирай се за природата" WWF разказва за тяхното неясно бъдеще.  От шестте..

публикувано на 12.12.24 в 16:41

"Нощ на прилепите" ще се проведе във Враца

На 13 декември /петък/ Дирекция на Природен парк "Врачански Балкан" и Регионална библиотека "Христо Ботев"- Враца ще проведат "Нощ на прилепите". Инициативата ще започне от 15.00 часа в Тийн зоната на библиотеката и ще продължи до 16.30 часа.  Събитието ще се проведе за 14-а поредна година.  Прилепите са характерен вид за "Врачански..

публикувано на 12.12.24 в 16:23

Името на Синаговци блесна в центъра на селото

Осветен, ръчно изрисуван надпис с името на Синаговци посреща жители и гости на населеното място. Изображението краси центъра на видинското село от миналата година, но за да добие завършен вид цялата стена, на която е стенописът, отскоро е осветена от водоустойчиви прожектори. Те са закупени от местен жител и са свързани чрез електрическо табло с..

публикувано на 12.12.24 в 15:55

Избират Мис и Мистър Северозапад за 2024 година

Конкурсът "Мис и Мистър Северозападна България " ще се проведе на 13 декември във Видин. Това е 19-ото поред издание и в него ще участват общо 20 момичета и момчета от Видин, Враца, Монтана, Плевен, Белоградчик, Лом, Белоградчик, Мизия, Берковица и Бяла Слатина. Повече за конкурса разказва организаторът Ивайло Йосифов:   "Конкурсът ще бъде..

публикувано на 12.12.24 в 13:23

Природата има четири сезона и всички си струват гледането

Зелена през пролетта, златиста през лятото, огнена през есента и снежнобяла през зимата – природата в България има четири сезона и всички те си струват гледането. За разлика от хитовите сериали, които чакаме с нетърпение пред малкия екран, сезоните на природата са ограничени. Нещо повече. Можем да загубим и тези, които имаме. За да не позволи това да..

публикувано на 12.12.24 в 11:13

След сигнали за спукани гуми започна ремонт на пътя Козлодуй-Лом

Шофьори сигнализираха за лошо състояние на пътя Козлодуй - Лом (републикански път II-11). Според водачите, с които разговаряхме, най-лошо е положението между Ковачица и Козлодуй. Допълват, че заради множеството дупки в участъка през последната седмица ежедневно е имало аварирали автомобили, със спукани гуми и повредени джанти.  Людмила Лазарова..

публикувано на 12.12.24 в 10:47