Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

МВР и КАТ не олицетворяват безопасността на движението

Красимир Георгиев, АКАБ: Пътната безопасност е Параграф 22

Резултатите са възможни, когато се разбие статуквото

Снимка: Архив


97-ма промяна се подготвя в закона-рекордьор: този за движение по пътищата. Предлаганите от МВР изменения, публикувани на сайта на ведомството за обществено обсъждане, са насочени в две основни посоки: намаляване на излишните административни изисквания и дигитализация, както и увеличаване на наказанията за основните нарушения. 

Публично обсъждане на проекта за промени в Закона за движение по пътищата се проведе във вторник, на което участваха прадставители на законодателната и изпълнителната власт, браншови организации, неправителствен сектор и редица експерти.

Един от специалистите, участвали в писането на промените, е Красимир Георгиев, изпълнителен директор на Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България.

Радио ВИДИН: Какво налага промените в най-променяния иначе закон?

"Някой го е страх да направи голямата крачка, която се нарича нов закон за движението по пътищата. То веднъж човек трябва да не го е страх, а втори път - да знае как да го направи. Явно тук са и двете налице. МВР излиза с едно предложение - за поредното изменение и допълнение на ЗДВП. Типично в техен стил хората си смятат, че ролята на МВР е да глобява, да глобява и пак да глобява. Такова едно мислене е създавано с годините. Тази репресивност е останала още от милицията. От тези предложения, които правят, наблягат най-много на санкциите. Ние имаме друго виждане по въпроса, не само ние, а доста от участниците, както и широк кръг от обществеността. Почти през година повишаваме глобите и санкциите, а нещата не се подобряват, напротив - влошават се. Преди много време бях казал, че така ще се случи, защото думата превенция и КАТ са несъвместими. Те изобщо не залагат на превенцията. За тях е важно да размахват тоягата. Аз смятам, че дълги години насажданото разбиране, че МВР и КАТ олицетворяват безопасността на движението - не, това не е така. Това, което искат от 140 да се свали на 130 км скоростта - те дори не могат да го защитят. Нулева е вероятността това да мине в пленарна зала".

Радио ВИДИН: Аз смятам, че глобите са солени и в момента. По-скоро проблемът е, че липсва събираемост, има корупция.

"Как да се съберят глобите, когато някой трябва да връчи на нарушителите тези постановления, но пък КАТ е абдикирал от това. Превърнали са районните инспектори по места на пощальони. Всичко са готови да правят, само не и да сложат глобата или фиша в едно пликче и да я пратят на постоянен адрес. Дълги години висим по гишетата, кланяме им се, боготворим ги, пускаме им под масата, та как сега да се разделят с тази сладка действителност? Тези гишета в КАТ трябва да се закрият, да останат не повече от 1-2 такива. Всичко да се електронизира. Иначе сме категорични в подкрепата към тях, че събираемостта трябва да се подобри. Не е нормално хора да има да плащат глоби, но да се крият, да лавират, да правят тарикатски номера. Това нещо трябва да приключи. Едно от предложенията е, когато колите минават на преглед, да не се започва такъв, ако не са платени всички глоби. Откъде обаче да знаят на прегледа една година назад този автомобил от колко човека е каран?".

Радио ВИДИН: Вие сте един от експертите, участвали в написването на част от промените. Участвахте и в дискусията, организирана от МВР. Как може да се подобри цялостната ситуация по пътищата?

"Подобряването не е лека задача, защото дълго време нищо не се правеше. Трябва тотално да се тръгне към подобряване на пътната инфраструктура. Трябва да се подобри организацията на движението в частта на огромния брой знаци, които са наслагани като гора по българските пътища само и само да се усвояват някакви средства. Аз съм карал навсякъде, но такава гора от знаци няма никъде по света. Имаме пари за знаци, но пък нямаме пари за настилка явно. След това аз смятам, че трябва контролът да бъде регламентиран много ясно и точно. Крайно време е да изчезне това грозно явление да спират напряко патрулка в аварийната лента и да спират нарушители, за проверка на документи, а в същото време покрай водача и контролните органи минават ТИР-ове със 100 км в час. Ако гръмне гума и убие всички? И по сегашния закон лентата за принудително спиране не може да се използва за спиране на контролния орган за извършване на контрол. Ако наистина искаме да тръгнем към светла бъднина, то трябва да се знае, че законът е еднакво стриктен и взискателен както към водачи, така и към контролни органи. Законът е за всички. Тогава нещата ще се оправят. Ние наистина предложихме да се намали скоростта, макар че аз и днес казах: в Германия няма ограничение на скоростта. Там пътната инфраструктура е добра, но въпреки всичко там може да се кара с колкото искаш, освен в участъците с ограничение. Това, че бързо се кара в Германия, не пречи германците да са много по-напред от нас относно безопасността на движението. Ние имаме 100 човека убити на 1 милион, при тях са 3 пъти по-малко. Това означава, че има някъде другаде да направим нещо като тях. Ограничението на скоростта е 140. Има 10 километра толеранс - стават 150. Българският шофьор си слага и 10 км от него - 160. Ние предложихме, нашата асоциация, скоростта да падне до 120 както е в много европейски страни и да се възползваме от добрия пример на Германия - колкото е ограничението, има още 20 км толеранс. Всеки километър превишение над 140 км, когато сложиш толеранса, трябва да бъде жестоко санкциониран. Тогава реално ще свалим скоростта с 20 км. Оказа се, че след като това нещо не са го знаели и предложили КАТ - няма как да се приеме. Трябва да се тръгне от по-далеч: да се направи реформа в МВР и КАТ. Тези контролни органи да бъдат обучени. Трябва да се вдигне летвата високо и при нас, да се повиши качеството на обучение, взискателността на изпитите, да се подобри организация на движение, пътна инфраструктура. Тогава крайният резултат съм убеден, че ще бъде добър. Вместо да вървим към намаляване на скоростта, защото ни е лош пътя, по-добре да си го оправим и да не я намаляваме".

Радио ВИДИН: Параграф 22: всичко започва от школите, затова браншът трябва да се известли, за да излизат качествени шофьори. Нужни са адекватни пътища, които да бъдат контролирани от органи, казали не на корупцията. 

"Всичко е навързано, да. Всичко е хаос. Всичко, което казахте, е така. Мога да добавя, че освен обучение при контролните органи, такова е необходимо и сред обучаващите инструктори. Една голяма част от сегашните инструктори трудно карат автомобила, а как обучават - не знам. Аз смятам, че трябва да има дигитализация на процесите, за да изчезне субективният фактор, който е в основата на корупцията. Затова при нас сивият сектор плаче срещу дигитализацията. Така няма да има корупция, няма да има сив сектор, ще има качествено обучение де факто".

Радио ВИДИН: Ползотворна ли беше срещата? Вече казахте, че има твърде много различия в мненията.

"С тези 10 километра, с които се сваля скоростта на автомагистрали и скорости, никой не беше съгласен. От това, което следя и наблюдавам - обществото като цяло смята, че тези 10 километра в час няма да доведат до абсолютно нищо. Има накъде да се намалява скоростта, но не по такъв начин. Застрахователите искат да си има стикер за полицата гражданска отговорност. Не можаха да обяснят защо, защото било така от години. То може и от векове да е, но на никой не му е необходим вашия стикер, особено при положение, че контролният орган на пътя може с таблета да влезе във фонда и да вижда коя кола има валидна гражданска отговорност. Трябва малко да се поразбие статуквото. Надяваме се, че сегашните управляващи имат волята, имат смелостта, наистина да тръгнат към това разбиване на статуквото - като се започне от МВР, застрахователи, обучение, изпити, контрол на пътя... Просто трябва да се премахне сегашното статукво".




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още
Георги Киряков

Георги Киряков: Пеевски протяга ръка към властта

Трус в политиката след изборите в Пазарджик.  ГЕРБ с остра реакция.  Бойко Борисов отправи предупреждение към партньорите и заговори за предсрочни избори.  Предстои ли нов формат, след като бившият премиер пожела преформатиране на властта?  Делян Пеевски от своя страна поиска официално да влезе в управлението на страната.  Политическото статукво..

публикувано на 16.10.25 в 10:00

Какво ядат децата ни в училище?

Точно месец измина от началото учебната година и отново на дневен ред излиза въпросът за качеството на храната, която се предлага на учениците в училищата. Това е тема, която засяга хиляди семейства ежедневно. Днес ще се опитаме за разберем повече за това какво реално стига до ученическите чинии. Спазват ли се изискванията за качеството на храната и..

публикувано на 15.10.25 в 11:53

Справя ли се кабинетът "Желязков"

Справя ли се кабинетът "Желязков" с управлението на страната? Имат ли основание критиките на опозицията към управляващите? Стабилна ли е коалицията? Решава ли проблемите на хората в Северозапада? Отговорите потърсихме в "Посоките на делника". В момента основната политическа война в България e за геополитическата ѝ ориентация . Това заяви..

публикувано на 14.10.25 в 13:14

Как да направим българските общини по-добри места за живот

Годишната среща на местните власти- водещото събитие на Националното сдружение на общините в Република България /НСОРБ/, се провежда в курортния комплекс Албена. Събитието е част от проявите, посветени на Деня на българската община. През тази година форумът се провежда от 12 до 14 октомври и преминава под мотото "Безкрайни възможности в..

публикувано на 13.10.25 в 14:27

Село Вирове съхранява българските традиции и дух

В първите дни на есента екипът на Радио Видин гостува на село  Вирове, което се намира  на 12 км от Монтана. До него има и редовен автобусен транспорт.  Наименованието на селото идва от река Вировска, а тя пък носи името си от многото вирове, които са се образували по нея.  Селото е заселено след 1882 г.  И днес..

публикувано на 10.10.25 в 12:00

Теодор Димокенчев: Социалната ни система е построена върху лъжи

За последните 35 години населението на България е намаляло с над 2 млн. и половина, като към момента сме под 6 500 000 души. Нацията ни застарява, но раждаемостта в последните 20 години се покачва, показват данните на Националният статистически институт за 2024 година.  Политиките по демография не са от хоризонта на едно правителство или на един..

публикувано на 09.10.25 в 10:00

В Гара Орешец с подписка срещу изграждането на фотоволтаичен парк

От инициативен комитет в Гара Орешец се обявиха против изграждането на фотоволтаичен парк на площ от над 700 декара в землището на селото.  Ще има екологични последици и ще попречи на туризма, каза Соня Серафимова. "В момента се стига до цифрата 735 декара, което ни води на мисълта, че това е много нещо и буквално задушава селото от..

публикувано на 08.10.25 в 15:26