Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

МВР и КАТ не олицетворяват безопасността на движението

Красимир Георгиев, АКАБ: Пътната безопасност е Параграф 22

Резултатите са възможни, когато се разбие статуквото

Снимка: Архив


97-ма промяна се подготвя в закона-рекордьор: този за движение по пътищата. Предлаганите от МВР изменения, публикувани на сайта на ведомството за обществено обсъждане, са насочени в две основни посоки: намаляване на излишните административни изисквания и дигитализация, както и увеличаване на наказанията за основните нарушения. 

Публично обсъждане на проекта за промени в Закона за движение по пътищата се проведе във вторник, на което участваха прадставители на законодателната и изпълнителната власт, браншови организации, неправителствен сектор и редица експерти.

Един от специалистите, участвали в писането на промените, е Красимир Георгиев, изпълнителен директор на Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България.

Радио ВИДИН: Какво налага промените в най-променяния иначе закон?

"Някой го е страх да направи голямата крачка, която се нарича нов закон за движението по пътищата. То веднъж човек трябва да не го е страх, а втори път - да знае как да го направи. Явно тук са и двете налице. МВР излиза с едно предложение - за поредното изменение и допълнение на ЗДВП. Типично в техен стил хората си смятат, че ролята на МВР е да глобява, да глобява и пак да глобява. Такова едно мислене е създавано с годините. Тази репресивност е останала още от милицията. От тези предложения, които правят, наблягат най-много на санкциите. Ние имаме друго виждане по въпроса, не само ние, а доста от участниците, както и широк кръг от обществеността. Почти през година повишаваме глобите и санкциите, а нещата не се подобряват, напротив - влошават се. Преди много време бях казал, че така ще се случи, защото думата превенция и КАТ са несъвместими. Те изобщо не залагат на превенцията. За тях е важно да размахват тоягата. Аз смятам, че дълги години насажданото разбиране, че МВР и КАТ олицетворяват безопасността на движението - не, това не е така. Това, което искат от 140 да се свали на 130 км скоростта - те дори не могат да го защитят. Нулева е вероятността това да мине в пленарна зала".

Радио ВИДИН: Аз смятам, че глобите са солени и в момента. По-скоро проблемът е, че липсва събираемост, има корупция.

"Как да се съберят глобите, когато някой трябва да връчи на нарушителите тези постановления, но пък КАТ е абдикирал от това. Превърнали са районните инспектори по места на пощальони. Всичко са готови да правят, само не и да сложат глобата или фиша в едно пликче и да я пратят на постоянен адрес. Дълги години висим по гишетата, кланяме им се, боготворим ги, пускаме им под масата, та как сега да се разделят с тази сладка действителност? Тези гишета в КАТ трябва да се закрият, да останат не повече от 1-2 такива. Всичко да се електронизира. Иначе сме категорични в подкрепата към тях, че събираемостта трябва да се подобри. Не е нормално хора да има да плащат глоби, но да се крият, да лавират, да правят тарикатски номера. Това нещо трябва да приключи. Едно от предложенията е, когато колите минават на преглед, да не се започва такъв, ако не са платени всички глоби. Откъде обаче да знаят на прегледа една година назад този автомобил от колко човека е каран?".

Радио ВИДИН: Вие сте един от експертите, участвали в написването на част от промените. Участвахте и в дискусията, организирана от МВР. Как може да се подобри цялостната ситуация по пътищата?

"Подобряването не е лека задача, защото дълго време нищо не се правеше. Трябва тотално да се тръгне към подобряване на пътната инфраструктура. Трябва да се подобри организацията на движението в частта на огромния брой знаци, които са наслагани като гора по българските пътища само и само да се усвояват някакви средства. Аз съм карал навсякъде, но такава гора от знаци няма никъде по света. Имаме пари за знаци, но пък нямаме пари за настилка явно. След това аз смятам, че трябва контролът да бъде регламентиран много ясно и точно. Крайно време е да изчезне това грозно явление да спират напряко патрулка в аварийната лента и да спират нарушители, за проверка на документи, а в същото време покрай водача и контролните органи минават ТИР-ове със 100 км в час. Ако гръмне гума и убие всички? И по сегашния закон лентата за принудително спиране не може да се използва за спиране на контролния орган за извършване на контрол. Ако наистина искаме да тръгнем към светла бъднина, то трябва да се знае, че законът е еднакво стриктен и взискателен както към водачи, така и към контролни органи. Законът е за всички. Тогава нещата ще се оправят. Ние наистина предложихме да се намали скоростта, макар че аз и днес казах: в Германия няма ограничение на скоростта. Там пътната инфраструктура е добра, но въпреки всичко там може да се кара с колкото искаш, освен в участъците с ограничение. Това, че бързо се кара в Германия, не пречи германците да са много по-напред от нас относно безопасността на движението. Ние имаме 100 човека убити на 1 милион, при тях са 3 пъти по-малко. Това означава, че има някъде другаде да направим нещо като тях. Ограничението на скоростта е 140. Има 10 километра толеранс - стават 150. Българският шофьор си слага и 10 км от него - 160. Ние предложихме, нашата асоциация, скоростта да падне до 120 както е в много европейски страни и да се възползваме от добрия пример на Германия - колкото е ограничението, има още 20 км толеранс. Всеки километър превишение над 140 км, когато сложиш толеранса, трябва да бъде жестоко санкциониран. Тогава реално ще свалим скоростта с 20 км. Оказа се, че след като това нещо не са го знаели и предложили КАТ - няма как да се приеме. Трябва да се тръгне от по-далеч: да се направи реформа в МВР и КАТ. Тези контролни органи да бъдат обучени. Трябва да се вдигне летвата високо и при нас, да се повиши качеството на обучение, взискателността на изпитите, да се подобри организация на движение, пътна инфраструктура. Тогава крайният резултат съм убеден, че ще бъде добър. Вместо да вървим към намаляване на скоростта, защото ни е лош пътя, по-добре да си го оправим и да не я намаляваме".

Радио ВИДИН: Параграф 22: всичко започва от школите, затова браншът трябва да се известли, за да излизат качествени шофьори. Нужни са адекватни пътища, които да бъдат контролирани от органи, казали не на корупцията. 

"Всичко е навързано, да. Всичко е хаос. Всичко, което казахте, е така. Мога да добавя, че освен обучение при контролните органи, такова е необходимо и сред обучаващите инструктори. Една голяма част от сегашните инструктори трудно карат автомобила, а как обучават - не знам. Аз смятам, че трябва да има дигитализация на процесите, за да изчезне субективният фактор, който е в основата на корупцията. Затова при нас сивият сектор плаче срещу дигитализацията. Така няма да има корупция, няма да има сив сектор, ще има качествено обучение де факто".

Радио ВИДИН: Ползотворна ли беше срещата? Вече казахте, че има твърде много различия в мненията.

"С тези 10 километра, с които се сваля скоростта на автомагистрали и скорости, никой не беше съгласен. От това, което следя и наблюдавам - обществото като цяло смята, че тези 10 километра в час няма да доведат до абсолютно нищо. Има накъде да се намалява скоростта, но не по такъв начин. Застрахователите искат да си има стикер за полицата гражданска отговорност. Не можаха да обяснят защо, защото било така от години. То може и от векове да е, но на никой не му е необходим вашия стикер, особено при положение, че контролният орган на пътя може с таблета да влезе във фонда и да вижда коя кола има валидна гражданска отговорност. Трябва малко да се поразбие статуквото. Надяваме се, че сегашните управляващи имат волята, имат смелостта, наистина да тръгнат към това разбиване на статуквото - като се започне от МВР, застрахователи, обучение, изпити, контрол на пътя... Просто трябва да се премахне сегашното статукво".




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Как се постига качествена жизнена среда- опитът на Германия, Унгария и Словения

Утвърдени експерти от България, Германия, Унгария и Словения представиха предизвикателствата пред архитекти и инженери в строителството по пътя към хармонична среда на живот. Международната конференция, която се проведе в София, бе организирана от сдружение "Алианс за висока строителна култура" (АВСК).  Какво разбираме под хармонична жизнена..

публикувано на 20.05.24 в 16:48

Във Воднянци искат програми за безработни

Екипът на радио Видин гостува в село Воднянци, община Димово. Времето е дъждовно и следобедно и по това време по улиците не се срещат хора.  Селото е на около 60 км от Видин в посока Монтана и на 180 км от София. До него лесно може да се стигне с автомобил или с влак по линията София-Видин.  В землището на селото е изграден язовир Дреновец...

публикувано на 17.05.24 в 12:30
Михаил Кръстев

Михаил Кръстев: Политиците загубиха спечелен мач с Еврозоната

България няма да успее да изпълни критериите за влизане в Eврозоната до юни.  На конференция, посветена на следващите стъпки към еврото, бяха обсъдени политическите и социалните последици, както и икономическите и финансовите перспективи преди и след присъединяването, бяха анализирани и успешни примери на европейски държави, вече въвели единната..

публикувано на 16.05.24 в 10:00

Имат ли интерес ресторантьорите към чужди служители?

Заради липсата на кадри летният сезон е пред провал за ресторантьорския бранш, заявиха преди дни от сектора. Причината е приета промяна в Закона за чужденците, която по никакъв начин не помага на бизнеса за това лято. Преди началото на туристическия сезон има предприемачи, които обявиха, че ще фалират, защото нямат работници. Хотелите отварят, а..

публикувано на 15.05.24 в 11:21
Румен Гълъбинов

Румен Гълъбинов: Българската данъчна система се нуждае от модификация и модернизация

Висок остава делът на българите, застрашени от бедност и социално изключване.  Неравенствата в доходите са значителни, показва работен документ на Европейската комисия след втория етап на анализ на социалната конвергенция на страните членки от Европейския съюз.  Свива се обаче ножицата между най-богатите и най-бедните.  Ще се покачи ли стандартът на..

публикувано на 13.05.24 в 10:00
Стоян Панчев

Стоян Панчев: Нашата бедност се дължи на закъснелия и грешно направен преход

Висок остава делът на българите, застрашени от бедност и социално изключване.  Неравенствата в доходите са значителни, показва работен документ на Европейската комисия след втория етап на анализ на социалната конвергенция на страните членки от Европейския съюз.  Свива се обаче ножицата между най-богатите и най-бедните.  Ще се покачи ли стандартът на..

публикувано на 13.05.24 в 10:00

Село Динково - в очакване на по-добър живот

Динково е най-малкото село в община Ружинци по брой жители. Около 65 са хората, които живеят тук, лятото стигат и до 100. Населеното място се намира в близост до река Лом, Белоградчик е на 40 км. Земята е плодородна, вода има в изобилие, дворовете на имотите са големи и просторни, къщите са едноетажни. Като цяло Динково има прекрасни..

публикувано на 10.05.24 в 12:05