Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Не размерът на глобите е важен, а решаването на проблема със събираемостта

Владимир Тодоров, АПК: Един километър по-ниска допустима скорост на магистралите спасява 2000 живота годишно

По-бързото административно производство - стъпка в правилната посока

Владимир Тодоров
Снимка: БГНЕС


97-ма промяна се подготвя в закона-рекордьор: този за движение по пътищата. Предлаганите от МВР изменения, публикувани на сайта на ведомството за обществено обсъждане, са насочени в две основни посоки: намаляване на излишните административни изисквания и дигитализация, както и увеличаване на наказанията за основните нарушения. 

Публично обсъждане на проекта за промени в Закона за движение по пътищата се проведе във вторник, на което участваха прадставители на законодателната и изпълнителната власт, браншови организации, неправителствен сектор и редица експерти.

Един от експерстите, участвали в дискусията, е Владимир Тодоров, председател на Асоциацията пострадалите при катастрофи.

Радио ВИДИН: Как протече срещата, има ли позитивен резултат от нея?

"Бяха представени идеите на въпросното изменение. Има популярни неща: махането на синия талон, премахването на стикера на Гражданска отговорност, намаляването на скоростта на магистралите на 130 км. За мен по-важните неща са свързани с повишаване събираемостта на глобите и процедурите по връчване на наказателни постановления, актове и фишове. Въвеждат се модерни способни, включително чрез имейл и електронно призоваване, както и възможността други органи, освен Пътна полиция, да връчват наказателни постановления и фишове. Това ще разшири обхвата. В крайна сметка тези процедури, тези практики, са свързани с това да не се бяга от отговорност. Задължително е тези практики да се преустановят. Привествам темата за средната скорост. Беше казано, че вече има много софтуери, такива типове навигационни устройства и системи, които предупреждават водачите къде има поставена камера. Когато обаче имаш система за средна скорост, няма как да превишиш скоростта, защото след това трябва да спреш и да чакаш след това. Регламентира се и възможността да се мине на технически преглед, ако се дължат глоби. Важно е и фиксирането на размера на глобите. Глобите няма да има при тях субективен фактор, т.е да решава началникът на полицията, а сумата ще бъде фиксирана. Това е вид антикорупционна мярка. Повторните и системните наказания стават много сериозни. Добри са тези мерки. Тепърва ще минават през Народно събрание, така не знаем какъв ще е крайният резултат.

Радио ВИДИН: Все пак това е едната страна на проблема - стъпка в правилната посока, да, но ще доведе ли до нормализиране по най-опасните пътища в Европа?

"Тук говорим само за един елемент от пътната безопасност - това е санкционната политика на държавата. Ясно е, че всички други въпроси като обучение, инфраструктура, автопарк, прегледи - те не се засягат, няма как. Проблемите си остават. Не са от компетенцията на МВР. В случая МВР прави закон от тяхната камбанария. Това, което са подготвили, като цяло са добри предложенията".

Радио ВИДИН: Като че ли усещам да изказвате съмнения, че Парламентът ще гласува промените.

"Не мога да знам, защото виждате, че в момента няма нещо, което е сигурно там. Имаме много различни мнения - и политически, и лични".

Радио ВИДИН: Проектът предвижда максималната скорост по българските магистрали, която преди години правителството на Борисов увеличи на 140 км/ч, отново да стане 130 км/ч. Обаче това предложение предизвиква най-много спорове. Защо?

"Тези 10-20 км са толкова важни, защото има изследвания на Европейската комисия, което казва, че намалянето на средната скорост само с 1 км води до спасяване на 2000 човешки живота годишно. Има значение дали карате със 130 или 140, спирачният път е различен. Само в две държави в Европа допустимата скорост на магистралите е 140 - Германия и Полша. С Германия няма какво да се мерим. В държавите с най-малко загинали и ранени, т.е Холандия и Великобритания, при втората скоростта е 110, при първата 120. Това са държави, при които нивото на инфраструктурата е отлично, при техният автопарк - нови коли... виждаме, че са решили да карат със 120. При нашите дупки и стари таралясници не е добра идея да се кара със 140".




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Затягат контрола при шофьорските курсове

Нови мерки целят да затегнат контрола при шофьорските курсове. От средата на юли всички автошколи задължително използват GPS приложение при провеждането на курсовете и изпитите за шофьорска книжка. Чрез него може да се проследи цялото обучение - от записването в школа по кормуване, през плащането на такси, преминаването през теоретична и..

публикувано на 04.08.25 в 11:05

Опозицията подготвя вот на недоверие през септември

Всички опозиционни партии, с изключение на "Възраждане", ще внесат общ вот на недоверие през септември за провала във вътрешната сигурност.  Основната тема, която обединява партиите, е "завладяната държава", обясни Радостин Василев , лидерът на МЕЧ, основната партия инициатор на единен вот на недоверие срещу Тройната коалиция. "Разговаряме в..

публикувано на 31.07.25 в 10:00

Ще достигне ли Социалният план за климата до най-уязвимите българи?

България ще разпредели 5 млрд. лв. за подкрепа на енергийно и транспортно бедни домакинства и микропредприятия в периода 2026-2032 година. Тези домакинства се очаква да бъдат засегнати от въвеждането на новата схема за търговия с емисии (СТЕ 2) на ниво Европейски съюз. Новата схема за търговия с емисии ще постави цена върху емисиите на..

публикувано на 30.07.25 в 10:45

Горещо политическо лято

Градусът на политическото напрежение се покачи в средата на горещото лято и края на парламентарния сезон. Този път в ябълка на раздора се превърна Антикорупционната комисия . За закриването ѝ първо се обявиха от "Демократична България", след като по-рано този месец започна акция срещу излъчения от ПП-ДБ варненски кмет Благомир Коцев, която доведе до..

публикувано на 29.07.25 в 12:23

Ще станат ли продължителните екстремни температури новата реалност?

Свикнали сме да приемаме лятото като нещо нормално, но през последните години то все по-често идва с предупреждения - да не излизаме навън, да избягваме физическо натоварване, да внимаваме с възрастните хора и децата. Горещините вече не са просто неудобство - могат да бъдат сериозна заплаха. В разгара на лятото температурите неумолимо се покачват, а..

публикувано на 28.07.25 в 11:40

Село Плешивец - трудолюбиви хора и желание за по-добър живот

Екипът на радио Видин е в село Плешивец, община Ружинци, област Видин. К расиво селце, разположено в полупланински терен, с красиви и здрави къщи, големи дворове, чист и подреден площад. В селото работи уютен и много добре снабден магазин, в който местните хора могат да поседнат на приказка и да обсъдят това, което ги вълнува. Собствениците са..

публикувано на 25.07.25 в 12:50

"Нашето драгоценно отечество ще се нуждае от достойни хора..."

" Заклевам се пред нашето отечество България, че ще изпълнявам точно длъжността си ": крилатите думи на личността, която и до днес не спира да вълнува и да вдъхновява .  Преди 188 години е роден най-великият син на нашата страна .  Самоотвержен и горд, спокоен и неуморим, най-деятелният българин е емблемата на всичко онова, което..

публикувано на 24.07.25 в 10:00