Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Не размерът на глобите е важен, а решаването на проблема със събираемостта

Владимир Тодоров, АПК: Един километър по-ниска допустима скорост на магистралите спасява 2000 живота годишно

По-бързото административно производство - стъпка в правилната посока

Владимир Тодоров
Снимка: БГНЕС


97-ма промяна се подготвя в закона-рекордьор: този за движение по пътищата. Предлаганите от МВР изменения, публикувани на сайта на ведомството за обществено обсъждане, са насочени в две основни посоки: намаляване на излишните административни изисквания и дигитализация, както и увеличаване на наказанията за основните нарушения. 

Публично обсъждане на проекта за промени в Закона за движение по пътищата се проведе във вторник, на което участваха прадставители на законодателната и изпълнителната власт, браншови организации, неправителствен сектор и редица експерти.

Един от експерстите, участвали в дискусията, е Владимир Тодоров, председател на Асоциацията пострадалите при катастрофи.

Радио ВИДИН: Как протече срещата, има ли позитивен резултат от нея?

"Бяха представени идеите на въпросното изменение. Има популярни неща: махането на синия талон, премахването на стикера на Гражданска отговорност, намаляването на скоростта на магистралите на 130 км. За мен по-важните неща са свързани с повишаване събираемостта на глобите и процедурите по връчване на наказателни постановления, актове и фишове. Въвеждат се модерни способни, включително чрез имейл и електронно призоваване, както и възможността други органи, освен Пътна полиция, да връчват наказателни постановления и фишове. Това ще разшири обхвата. В крайна сметка тези процедури, тези практики, са свързани с това да не се бяга от отговорност. Задължително е тези практики да се преустановят. Привествам темата за средната скорост. Беше казано, че вече има много софтуери, такива типове навигационни устройства и системи, които предупреждават водачите къде има поставена камера. Когато обаче имаш система за средна скорост, няма как да превишиш скоростта, защото след това трябва да спреш и да чакаш след това. Регламентира се и възможността да се мине на технически преглед, ако се дължат глоби. Важно е и фиксирането на размера на глобите. Глобите няма да има при тях субективен фактор, т.е да решава началникът на полицията, а сумата ще бъде фиксирана. Това е вид антикорупционна мярка. Повторните и системните наказания стават много сериозни. Добри са тези мерки. Тепърва ще минават през Народно събрание, така не знаем какъв ще е крайният резултат.

Радио ВИДИН: Все пак това е едната страна на проблема - стъпка в правилната посока, да, но ще доведе ли до нормализиране по най-опасните пътища в Европа?

"Тук говорим само за един елемент от пътната безопасност - това е санкционната политика на държавата. Ясно е, че всички други въпроси като обучение, инфраструктура, автопарк, прегледи - те не се засягат, няма как. Проблемите си остават. Не са от компетенцията на МВР. В случая МВР прави закон от тяхната камбанария. Това, което са подготвили, като цяло са добри предложенията".

Радио ВИДИН: Като че ли усещам да изказвате съмнения, че Парламентът ще гласува промените.

"Не мога да знам, защото виждате, че в момента няма нещо, което е сигурно там. Имаме много различни мнения - и политически, и лични".

Радио ВИДИН: Проектът предвижда максималната скорост по българските магистрали, която преди години правителството на Борисов увеличи на 140 км/ч, отново да стане 130 км/ч. Обаче това предложение предизвиква най-много спорове. Защо?

"Тези 10-20 км са толкова важни, защото има изследвания на Европейската комисия, което казва, че намалянето на средната скорост само с 1 км води до спасяване на 2000 човешки живота годишно. Има значение дали карате със 130 или 140, спирачният път е различен. Само в две държави в Европа допустимата скорост на магистралите е 140 - Германия и Полша. С Германия няма какво да се мерим. В държавите с най-малко загинали и ранени, т.е Холандия и Великобритания, при втората скоростта е 110, при първата 120. Това са държави, при които нивото на инфраструктурата е отлично, при техният автопарк - нови коли... виждаме, че са решили да карат със 120. При нашите дупки и стари таралясници не е добра идея да се кара със 140".




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още
Петко Петков

Петко Петков, "Галъп": Скандали, но и нормализация белязаха парламентарния сезон

Политическите процеси у нас постепенно се нормализират и правителството има шанс да управлява пълен мандат. Това каза в "Посоките на делника" изпълнителният директор на социологическата агенция "Галъп интернешънъл болкан" Петко Петков в коментар за края на парламентарния сезон. "Въпреки скандалите и вотовете на недоверие, парламентът работи,..

публикувано на 05.08.25 в 13:19

Затягат контрола при шофьорските курсове

Нови мерки целят да затегнат контрола при шофьорските курсове. От средата на юли всички автошколи задължително използват GPS приложение при провеждането на курсовете и изпитите за шофьорска книжка. Чрез него може да се проследи цялото обучение - от записването в школа по кормуване, през плащането на такси, преминаването през теоретична и..

публикувано на 04.08.25 в 11:05

Опозицията подготвя вот на недоверие през септември

Всички опозиционни партии, с изключение на "Възраждане", ще внесат общ вот на недоверие през септември за провала във вътрешната сигурност.  Основната тема, която обединява партиите, е "завладяната държава", обясни Радостин Василев , лидерът на МЕЧ, основната партия инициатор на единен вот на недоверие срещу Тройната коалиция. "Разговаряме в..

публикувано на 31.07.25 в 10:00

Ще достигне ли Социалният план за климата до най-уязвимите българи?

България ще разпредели 5 млрд. лв. за подкрепа на енергийно и транспортно бедни домакинства и микропредприятия в периода 2026-2032 година. Тези домакинства се очаква да бъдат засегнати от въвеждането на новата схема за търговия с емисии (СТЕ 2) на ниво Европейски съюз. Новата схема за търговия с емисии ще постави цена върху емисиите на..

публикувано на 30.07.25 в 10:45

Горещо политическо лято

Градусът на политическото напрежение се покачи в средата на горещото лято и края на парламентарния сезон. Този път в ябълка на раздора се превърна Антикорупционната комисия . За закриването ѝ първо се обявиха от "Демократична България", след като по-рано този месец започна акция срещу излъчения от ПП-ДБ варненски кмет Благомир Коцев, която доведе до..

публикувано на 29.07.25 в 12:23

Ще станат ли продължителните екстремни температури новата реалност?

Свикнали сме да приемаме лятото като нещо нормално, но през последните години то все по-често идва с предупреждения - да не излизаме навън, да избягваме физическо натоварване, да внимаваме с възрастните хора и децата. Горещините вече не са просто неудобство - могат да бъдат сериозна заплаха. В разгара на лятото температурите неумолимо се покачват, а..

публикувано на 28.07.25 в 11:40

Село Плешивец - трудолюбиви хора и желание за по-добър живот

Екипът на радио Видин е в село Плешивец, община Ружинци, област Видин. К расиво селце, разположено в полупланински терен, с красиви и здрави къщи, големи дворове, чист и подреден площад. В селото работи уютен и много добре снабден магазин, в който местните хора могат да поседнат на приказка и да обсъдят това, което ги вълнува. Собствениците са..

публикувано на 25.07.25 в 12:50