Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Вижда ли се краят на опашките от тирове към Дунав мост 2?

| обновено на 30.06.22 в 15:20
Снимка: Радио ВИДИН

Достигнат е пределният капацитет от възможности за пропускане на товарни автомобили на Граничния контролно-пропускателен пункт "Дунав мост" 2. Причините за образуването на опашки от изчакващи пред пункта, е изключително големият брой транспортни средства, увеличението на които се дължи на преориентиране на маршрути на движение на доставките, на различен комплекс от фактори - географски, геополитически, икономически и т.н. Това сочи Анализ, изготвен за Радио ВИДИН от Главна дирекция "Гранична полиция".

Анализът сочи, че на ГКПП "Видин" е налице и инфраструктурен проблем. Инфраструктурата на пункта не позволява да се извърши промяна в организацията на движението, която да разреши в кратък срок този проблем, чрез увеличаване на работните места и трасетата за преминаване. Администратор на зоната на пункта е смесено българо-румънско дружество "Видин-Калафат" АД. Собствеността на имота, върху който е разположен пункта, е на румънската държава и всички действия в посока на промяна на инфраструктурата зависят от добрата воля и възможността на румънската страна. 

Друг основен фактор за увеличения трафик по българо-румънската граница, е летният сезон.  Предприемат се пътувания от български и румънски граждани по посока на избраната туристическа дестинация, и не само от тях, което води до струпване и на леки автомобили в двете посоки. В този случай, разпоредбите на Регламент 2016/399 на Европейския парламент и на съвета относно Кодекса на шенгенските граници задължава да се осигурят достатъчно на брой трасета за преминаване на потока от пътници, дори и за сметка на товарния трафик.
При възникване на сериозни затруднения с пропускателната дейност с оглед избягване на струпване на лица и моторни превозни средства, се разрешава преминаването на пътници от ЕС при облекчен режим, но това не се отнася за  товарните автомобили. Също така, не са изключени случаи, в които при излизане от страната, преди зоната за граничен контрол на ГКПП "Видин" шофьорите на товарни автомобили отбиват вдясно от пътното платно, поради изтичане на работното им време, както и поради липса на обособени места за паркиране. Движението по главен път Е79, водещ към ГКПП "Видин", се контролира от екипи на ОД МВР Видин, които при необходимост създават организацията на движението. Тези екипи често са подпомагани и от мобилни екипи на ГПУ Видин.

Единствената възможност за реакция в краткосрочен план е решението за поетапно и синхронизирано между България и Румъния отпадане на контролни процедури или промяна мястото на извършването им, т.е. извън зоните на граничния пункт, пише в анализа на МВР:

"В съответствие с действащото споразумение между правителствата на България и Румъния за съвместен контрол, граничните проверки се извършват на румънска територия, при условията на едно спиране, като ГКПП "Видин" е съвместен с румънския ГКПП "Калафат". Отчитайки статистическите данни за последните 4 години, се констатира постоянно увеличаване на трафика от товарни автомобили през българо-румънската граница, като цяло и в частност през двата най-големи пункта ("Русе" и "Видин"), което от своя страна води до образуване на колони от товарни автомобили, предимно за излизане от страната. Статистическите данни за преминали през ГКПП "Видин" товарни моторни превозни средства над 12 тона сочат, че за едно денонощие през пункта се пропускат средно по около 1050 камиона при излизане от България. Обстоятелството, че броят на тези превозни средства е приблизително постоянен, е доказателство, че е достигнат пределът на възможността за пропускане през граничния пункт, при съблюдаване на контролните процедури както от българска, така и от румънска страна. По отношение дейността на Гранична полиция, пунктът работи на пълен капацитет. Успоредно с извършването на съвместните гранични проверки, които включват задължителните физически проверки на товарни помещения, превозните средства подлежат и на проверка от други служби - разрешителни за превоз, претегляне, митнически контрол, контрол на данъчните администрации на България и Румъния, както и заплащане на такса за преминаване на мостовото съоръжение."

Проблемът с километричните опашки от тирове на Дунав мост 2 с всяка изминала година се задълбочава. Шофьори често ни сигнализират, че не могат да преминат границата към Румъния повече от денонощие. Периодично колоната от камиони се увеличи до размери, в които създава трудности в движението и на леките автомобили. Околовръстния път на Видин, входове на града и Е79 към вътрешността на страната все по-често са труднодостъпни. Заради километричните опашки край Видин понякога се налага камионите да бъдат спирани и в други области - Монтана, Враца, а вчера са били отбивани и край Ботевград. Според шофьори на тирове граничния пункт край Видин е без реална алтернатива при пътуване към западна Европа. Посочват, че голямата опашка е сериозен проблем, защото гонят срокове за доставка, а една тяхна работна смяна минава в чакане на моста:

"Значи тук средното преминаване за един ден, ако минеш, е да, ще се радваш, за една смяна работна... Самият мост не е проблем, самият пункт е проблем. Ако се разшири пункта, ами да направят един и от нашата страна. През Сърбия там също стават опашки, понеже тя не е в ЕС и пък е по-скъпо... Всяка седмица пътувам към Румъния, е сега както го виждате почти е невъзможно. По миналия път чаках 26 часа. То не е само до разширяването, тук колегите от Турция там си правят документи, винетки взимат и като станат 4 камиона, просто това трябва някъде да се измести. Да не е точно там на пункта, да задържат цялата колона. Те хората не са виновни, просто такава е организацията. Примерно както стоят във Видин има толкова широки места, е тук се прави сега. Може, когато се е правил този мост, тогава да се е помислило по този въпрос. Не виждам как може да се оправят, това е едното решение ако изместят някъде тези хора да си оправят документите... Значи направиха го унгарците имаше винаги опашка на кантарите на времето на границата, сега на границата няма никой, минаваш и заминаваш. Това е вариант, ами да, има си отбивки..." 

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Отвориха "завета към поколенията" в чипровското училище "Петър Парчевич"

400 години от своето създаване отбелязва тази година Основно училище "Петър Парчевич" в Чипровци. По този повод днес в училището бе отворен  Заветът към поколенията, написан и оставен през 1984 година от тогавашното училищно ръководство,  каза директорът Лена Георгиева: "Това е една вълнуваща инициатива, защото са минали 40 години и..

публикувано на 28.05.24 в 15:00

Врачански ученици с призови места в международен конкурс

Четирима ученици от СУ "Козма Тричков" Враца спечелиха призови места в конкурса "История, патрони и дарители на моето училище".  Конкурсът се организира от Национална Априловска гимназия - Габрово и фондация "Радетел" и е с  международно участие. Темата тази година бе  "Каквото можах - направих, по-хубаво нека направят могъщите" цитатът е на..

публикувано на 28.05.24 в 14:15

Фестивалът на патриотичното творчество "С Ботевски пламък в сърцето" раздаде наградите си

Отличени са  творците с най-добрите есета и стихотворения, участвали в шестия Фестивал на патриотичното творчество "С Ботевски пламък в сърцето". Темата беше  "Днес имаме ли свободата, за която се е борил Христо Ботев".  37 бяха участниците в категория "Есе", и 41 в категория "Стихотворение".  Ето и кои са победителите в конкурса, след като..

публикувано на 28.05.24 в 12:40

Въстанието от лятото на 1850 година: Героична десетдневна обсада

174 години от въстанието в Северозападна България отбелязваме на 29 май. Въстание, което по своето величие и трагизъм не отстъпва на Априлското и в същото време е потънало в забрава. Въстанието от 1850 година е събитие, което заслужава своето внимание в историческата си страница, която е и част от историята ни, но за жалост тя не е имала..

публикувано на 28.05.24 в 10:50

Благотворително събитие събра над 5000 лева в подкрепа на жени с онкологични заболявания

Над 5000 лева събра благотворителен коктейл във Враца за закупуване на помощни средства за жени с онкологични заболявания от Северозападна България. Събитието, органирано от Инициативен комитет за борба с рака на гърдата, получи много широка подкрепа, обясни председателят на организацията Албена Кисьова.  "Лично за мен резултатите са много..

публикувано на 27.05.24 в 17:55

Абитуриентските балове - повод за празник или излишна суета?

Абитуриентските балове са уникално преживяване не само за завършващите, но и за техните родители, учители и приятели. Всеки млад човек иска да направи този момент специален и запомнящ се. С какво, обаче се свързва абитуриентският бал - последно сбогом с класа, учителите и безгрижието или с излишното суетене и влагане на много средства?..

публикувано на 27.05.24 в 17:00

Актрисата Теа Абрашева: Винаги съм обичала да ходя на зъболекар

Актрисата Теа Абрашева, която от няколко месеца е част от трупата на Държавен куклен театър Видин, не си спомня първата си среща със зъболекар, но разказа в "Час при зъболекаря", че за разлика от много други хора, тя никога не е имала притеснение и страх да посещава зъболекарския кабинет:   "Аз винаги съм обичала да ходя на зъболекар. Това може..

публикувано на 27.05.24 в 16:59