Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Ръководителят на синята зона във Видин: Движението се урегулира

Автор:
Снимка: Радио ВИДИН

Синята зона във Видин функционира от 4 април тази година. Заявката тогава беше, че тя не се прави за печелене на пари, а с цел да се разтовари трафикът в града. Което може да се приеме и като възможност да се дисциплинират шофьорите да спират на обозначените места, а не където и както им падне. Прави впечатление в града, че скоби се поставят и на луксозни автомобили, което означава, че работещите в зоната спазват ангажиментите си да заскобват неправомерно паркирани коли, независимо от това колко скъпи са превозните средства. 


С въвеждането на синята зона бяха подсигурени и буферни паркинги за безплатно паркиране в периферията ѝ, няколко месеца по-късно бяха добавени и още инвалидни места. Мненията на видинчани се оказаха разнопосочни по темата, но според тях основната идея за регулиране на трафика е имала успех:

"Цял град, как може да направиш целия град синя зона. Идва някой инвалид трябва да спре чак там, две места са за инвалиди, а другите какво правят? За този беден град просто не се вижда синя зона. Синя зона има в големите градове Пловдив, София, Варна, дори и Монтана, но те са много по-добре устроени от нас. Дори и като работа... Урегулира паркирането, но това е много малко... Най-вероятно да, гледам, че се оправят. Все по-малко хора има, на които им слагат скоби, така че, предполагам, са свикнали. Аз лично съм свикнал, тъй като съм живял и в София и в Габрово и не ми е нещо ново. Трябва да има репатрак, скобата не е достатъчна... По принцип е по-добре, защото винаги можеш да намериш място. Да, по-удобно е. Има повече свободни места. Тук, ако има някаква работа покрай администрацията, постоянно има места, иначе преди като не се плащаше е много трудно по центъра да се намери".

Свикнаха ли видинчани със синята зона в града и дисциплинираха ли се по отношение на паркирането в центъра на Видин? Отговор потърсихме от ръководителя на синята зона Петър Петров:


"Общо взето хората свикнаха, когато спрат в зоната или паркират за около десетина минути и тръгват, иначе ако се задържат за по-дълго време, евентуално си взимат билетче, или пускат есемес... Горе-долу свикнаха, винаги има такива, които се опитват да минат между капките - ако не първия път, втория път си получават санкцията... Работата по принцип на сините зони, така наречени "сини зони", платените зони, е да урегулират движението, то не е да се правят пари. Все пак постъпленията, които влизат, отиват в извънбюджетна сметка и по строго определени параграфи, по 4 параграфа - така е по закон, които след това се влагат в благоустройството на средата, в която е платената зона или за заплати на хората, които обслужват зоната. Иначе, да, урегулира се движението. Доста бързо стана това, което очаквахме... Колкото и да е сигурна системата, все пак тя е електронна - по-добре е от човешкия фактор, защото тук няма човешката грешка. Но винаги има нещо, което може да се допълни... Това, което мога да кажа е, например, недостигът на апарати за самотаксуване - така наречените "паркомати". Ние имаме магазини, от които можеш да си закупиш така наречения "електронен билет", но те зависят от самите частници, а не от Общината. Затова се предвижда в бъдещ план да вкараме такива паркомати на местата, на които няма такива билетчета... По принцип не се обсъжда вдигане на таксата, като се има и предвид, че зоната я съставихме доста отскоро... Като урегулиране на други улици - във Видин винаги може да се иска. Имаме такава нагласа, говорено е, но още не е стигнало до етап на развитие. Предполагам, че като се състави новото предприятие "Синя зона" ще се започне да се работи в тази насока. От януари месец натам ще започнем усърдно да работим и в централната градска част - затваряне с бариери, камери и както казах паркомати и евентуално увеличаване на зоната, но това е още в етап на развитие". 



По отношение на инвалидните места в синята зона ръководителят ѝ Петър Петров коментира, че много хора злоупотребяват и не паркират само в рамките на позволените 4 часа, а си държат автомобилите там по цял ден. Това е и една от основните причини за недостиг на паркоместа за хора с увреждания.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Планират подмяна на старите светофари във Видин

Днес отбелязваме Международния ден на светофара. Устройствата за светлинна сигнализация служат повече от век и половина, за да регулират движението по натоварените кръстовища в целия свят. И макар на много места те да са замествани от кръгови кръстовища, техническите средства все още са актуални и се използват успешно за повишаване на пътната..

публикувано на 05.08.25 в 15:56

Жители на Медовница: Пътят е опасен, нужни са спешни мерки

Основен проблем във видинското село Медовница е интензивният и неконтролиран трафик на тежкотоварни камиони и леки автомобили, които преминават с превишена скорост през населеното място. Ограничението от 40 км/ч масово се нарушава, а пътят, за който става въпрос, е част от международното трасе Е79, което пресича населеното място...

публикувано на 05.08.25 в 15:30

Видински деца твориха сред възрожденската атмосфера на Жеравна

Децата от студио "Нана Арт" във Видин проведоха летния си пленер в сливенското село Жеравна. Общо 16 ученици посетиха архитектурния резерват, в който съхранените възрожденски къщи и каменни улички са  предпоставка за творческо вдъхновение и въображение, казва Надежда Иванова, преподавател по изобразително изкуство:  "Два дни рисуваха децата...

публикувано на 05.08.25 в 14:25
Петя Петрова- Павлова

Учител от Северозапада печели първо място с AI проект

Петя Петрова- Павлова, учител по математика в ОУ „Кирил и Методий“ в монтанското село Замфир се класира на първо място в Националното учителско състезание „AI в образованието“, организирано от Департамента за информация квалификация и продължаващо образование - Варна към Шуменски университет „Епископ Константин Преславски“.  Тя участва в..

публикувано на 05.08.25 в 13:05

Д-р Ивайло Ценков: Редовната профилактика спасява животи

Нездравословният начин на живот е основната причина все повече млади хора да страдат от коронарна болест на сърцето . Намалява възрастта и на пациентите с коронарен байпас. Тревожните данни оповести кардиологът от Университетската болница "Света Екатерина“ в София д-р Ивайло Ценков .  "Все повече млади хора, като казвам млади, това са хора..

публикувано на 05.08.25 в 10:10

Във Видин организират среща, посветена на Световната седмица на кърменето

Световната седмица на кърменето се отбелязва от 1 до 7 август. Тази година темата на инициативата е "Кърменето като приоритет: Да изградим устойчива и подкрепяща среда“. По този повод ще бъдат организирани събития в различни градове на страната. Ще бъдат показани някои от слабостите, както и добрите практики по отношение на кърменето. Това обясни..

публикувано на 04.08.25 в 17:15

Проект подкрепя училищната хранителна среда в България

Здравословното хранене в училищна среда набира все по-голям обществен интерес през последните години. В тази връзка от Сдружението за достъпна и качествена храна обявиха подкрепа за проекта "Децата избират", създаден от братята Стефан и Георги Димитрови от Стара Загора. Проектът е свързан с подобряване на училищната хранителна среда в България и..

публикувано на 04.08.25 в 17:00