Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Лора Стоянова: Ролята на училищния психолог е много важна

Снимка: Лора Стоянова Личен архив



Проблемите в училищe, проблемните деца и агресията в учебните заведения са теми, които, за съжаление, намират все по-често място в ежедневието ни. Това са въпроси, на които не обръщаме особено внимание, пренебрегваме или често отричаме. В този контекст, каква е ролята на училищния психолог? 

Специалистът предоставя директна подкрепа за поддържането на мотивацията на учениците да усвояват знания, както и за поддържане на позитивен психо-емоционален климат в училищната структура. Това обясни Лора Стоянова, училищен психолог в СУ "Цар Симеон Велики" във Видин


"Това се случва чрез различни дейности. Например- диагностика, индивидуално консултиране, работа в група, превантивни програми, при нужда - програми с интервентна насоченост, например, свързани с насилие и тормоз или зависимости, работа с родители, постоянна работа с педагозите, обменяне на информация, посредничество при нужда..."

Стигмата към психолога все още я има, посочва още Лора Стоянова:

"Много ми се иска да изясним разликата между психолог, психотерапевт и психиатър, защото някак се губи. Все още има родители, които казват "моето дете е нормално, защо ще ходи на психолог". Или "аз не съм луд, защо трябва да идвам тук". Психиатърът е специалист, който е завършил медицинско образование и е специализирал "Психиатрия" - третира психичното разстройство и психичните дисфункции с медикаменти. Той е единственият, който може да изписва медикаментозно лечение и разглежда психичните разстройства със законите на биологията. Психологът от своя страна не е завършил медицинско образование и не изписва медикаменти. Работи с душевните страдания на децата, и не само на децата, с хората, с дисфункциите в поведението, стреса, редукция на стреса, емоционалната интелигентност, социалните умения и много други неща, травмите - всички имаме травми."

Психологът диагностицира чрез различни "инструменти" и извежда хипотези за личностните структури, за дисфункциите, и за нуждата от консултиране или терапевтична работа, добавя Лора Стоянова.

Много деца се страхуват от училищния психолог, или изпитват срам да не бъдат приети от съучениците си като различни. Напоследък, обаче, има тенденция учениците сами да търсят специалиста. 

"Случвало се е дете да се срамува, че ще бъде изпратено при психолог, не само тук. Срещала съм случаи, в които да, децата се срамуват какво ще кажат съучениците му, но някак си това клише се разбива с времето. Все повече родители са отворени да потърсят помощ при нужда, все повече деца идват сами да споделят, да им бъде осигурено пространство, в което могат да споделят чувства, мисли, емоции и съответно те да бъдат рационализирани по някакъв начин." 

Първоначално децата не разбират, че училищният психолог ще ги изслуша, а след това ще ги посъветва и ще направи всичко възможно, за да помогне за решаването на техния проблем и подобряване на психичното им състояние. Това осъзнаване идва на по-късен етап, често след първото посещение при специалиста. 

Едни от най-честите проблеми, с които децата се сблъскват в училище, са подигравките и тормозът. Това води до агресия при учениците, като често причина за нея е и семейната среда. 

"Ако разгледаме едно дете, често се казва, това дете е агресивно. Едно дете, което има някакъв симптом, изведено извън контекста на социалната функционалност на детето, житейската му ситуация. То се емблематизира като "агресивното дете", не се разглеждат подробностите, които са довели до това състояние. Много често едно агресивно поведение замаскира много други неща. Възможно е да бъде несръчен опит на детето да комуникира. Деца, които имат дисфункции в социалните умения. В такъв случай се влиза и се работи с групата, поне в училище, в училищен формат - за повишаване на социалните умения. Има деца, които не разпознават емоциите си, по-трудно им е." 

Отхвърлянето също е често срещан проблем в училище. Тук не само, че децата не успяват да създадат приятелства, но ясно им бива показано, че те са нежелани в "групата". Така например, по време на учебния процес на някои ученици не се дава възможност да се изявят и те биват подценявани. 

Ако повече млади хора разберат, че не е нужно да се борят сами със своите страхове, със съмнения си, с вътрешните си конфликти или подозренията, които имат, както и с очакванията на другите, то те ще създадат среда, в която срещата с психолога ще се възприема като грижа за себе си, обичане и приемане на собствената си личност. Нека приемат срещата със специалиста като пространство, в което няма да бъдат съдени, оценявани, критикувани, контролирани и категоризирани, а просто ще бъдат водени по пътя на себепознанието.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Диригентът Димитър Косев: Мюзикълът "Зоро" край Белоградчишките скали ще е специално изживяване

Звездни солисти и вълнуващи заглавия от репертоара на Русенската опера са включени в програмата на фестивала "Опера на върховете" в Белоградчик. Тази година е 10-тото издание на музикалното събитие. Първият спектакъл е "Зоро" - мюзикъл с участието на актьора Владимир Зомбори . Сюжетът оживява чрез вълнуващата музика на Gipsy Kings,..

публикувано на 24.07.25 в 16:26

Здравето започва от вниманието към нас самите

Днес отбелязваме Международния ден на за грижата за себе си. Денят се отбелязва от 2011 г. по инициатива на Международната фондация на грижата за себе си, за да се подчертае значението на дейностите, които човек полага за поддържане на добро здраве, профилактика на болестите, добра хигиена, правилно хранене. Но в забързаното ни ежедневие,..

публикувано на 24.07.25 в 16:05

Възстановиха чешма с изворна вода в Крушовица

Жители на Крушовица възстановиха с доброволен труд една от чешмите в селото. Тя се намира в местността "Пчелина" и е една от най-предпочитаните не само от местните, но от хора от близки населени места заради студената изворна вода. Чешмата е една от най-старите в селото и благодарение на доброволците по нея ще продължи да тече вода още дълги години,..

публикувано на 24.07.25 в 15:55

Видеа с дрон показват строителството на важни пътни проекти в Северозапада

Видеоклипове, заснети с дрон, показват различните етапи, през които преминава строителството на важните пътни инфраструктурни проекти в Северозапада. Видеата показват в детайли съоръженията и дейностите, които се извършват на строящите се пътни отсечки, част от скоростния път Видин-Ботевград. Клиповете са с дълготрайност от около 30 минути и..

публикувано на 24.07.25 в 14:00

Гребната регата ТИД - от изворите на Дунав до завръщането към корените

Най-голямата гребна туристическа регата в света - ТИД, стартира на 29 юни за 68-ми път от изворите на Дунав в Германия, за да премине покрай бреговете на 9 държави и да достигне в началото на септември до делтата на реката. Заради ниското ниво, стартът ѝ закъснял със седмица. Въпреки това интерес не липсвал. 120 участници тръгнали от първия участък на..

публикувано на 24.07.25 в 11:10

В "Музикална зона" на 24 юли 2025 слушаме Клод Дебюси и Жорж Бизе

Продължаваме пътуването в импресионизма с още от симфоничните произведения на Клод Дебюси – части от " Образи" . Както казва френският писател Анатол Франс: "Ние направихме не малко за развитието на изкуството и изучаването на природата, и доколкото беше по силите ни, се доближихме до истината. Бяхме честни и искрени поети. Струва ми се, имахме..

публикувано на 24.07.25 в 09:00

Ученици от Видин проведоха практиката си в Швеция

Съвсем наскоро у чениците от ПГ "Проф. д-р Асен Златаров" Видин се върнаха от Швеция, където проведоха триседмичната си практика. 17 ученици и трима учители бяха настанени в град Малмьо. Всички ученици са в специалност " Компютърна техника и технологии".  Симеон Герасимов е ученик в 10 В клас, споделя за своите впечатления в северната..

публикувано на 22.07.25 в 15:10