Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Лора Стоянова: Ролята на училищния психолог е много важна

Снимка: Лора Стоянова Личен архив



Проблемите в училищe, проблемните деца и агресията в учебните заведения са теми, които, за съжаление, намират все по-често място в ежедневието ни. Това са въпроси, на които не обръщаме особено внимание, пренебрегваме или често отричаме. В този контекст, каква е ролята на училищния психолог? 

Специалистът предоставя директна подкрепа за поддържането на мотивацията на учениците да усвояват знания, както и за поддържане на позитивен психо-емоционален климат в училищната структура. Това обясни Лора Стоянова, училищен психолог в СУ "Цар Симеон Велики" във Видин


"Това се случва чрез различни дейности. Например- диагностика, индивидуално консултиране, работа в група, превантивни програми, при нужда - програми с интервентна насоченост, например, свързани с насилие и тормоз или зависимости, работа с родители, постоянна работа с педагозите, обменяне на информация, посредничество при нужда..."

Стигмата към психолога все още я има, посочва още Лора Стоянова:

"Много ми се иска да изясним разликата между психолог, психотерапевт и психиатър, защото някак се губи. Все още има родители, които казват "моето дете е нормално, защо ще ходи на психолог". Или "аз не съм луд, защо трябва да идвам тук". Психиатърът е специалист, който е завършил медицинско образование и е специализирал "Психиатрия" - третира психичното разстройство и психичните дисфункции с медикаменти. Той е единственият, който може да изписва медикаментозно лечение и разглежда психичните разстройства със законите на биологията. Психологът от своя страна не е завършил медицинско образование и не изписва медикаменти. Работи с душевните страдания на децата, и не само на децата, с хората, с дисфункциите в поведението, стреса, редукция на стреса, емоционалната интелигентност, социалните умения и много други неща, травмите - всички имаме травми."

Психологът диагностицира чрез различни "инструменти" и извежда хипотези за личностните структури, за дисфункциите, и за нуждата от консултиране или терапевтична работа, добавя Лора Стоянова.

Много деца се страхуват от училищния психолог, или изпитват срам да не бъдат приети от съучениците си като различни. Напоследък, обаче, има тенденция учениците сами да търсят специалиста. 

"Случвало се е дете да се срамува, че ще бъде изпратено при психолог, не само тук. Срещала съм случаи, в които да, децата се срамуват какво ще кажат съучениците му, но някак си това клише се разбива с времето. Все повече родители са отворени да потърсят помощ при нужда, все повече деца идват сами да споделят, да им бъде осигурено пространство, в което могат да споделят чувства, мисли, емоции и съответно те да бъдат рационализирани по някакъв начин." 

Първоначално децата не разбират, че училищният психолог ще ги изслуша, а след това ще ги посъветва и ще направи всичко възможно, за да помогне за решаването на техния проблем и подобряване на психичното им състояние. Това осъзнаване идва на по-късен етап, често след първото посещение при специалиста. 

Едни от най-честите проблеми, с които децата се сблъскват в училище, са подигравките и тормозът. Това води до агресия при учениците, като често причина за нея е и семейната среда. 

"Ако разгледаме едно дете, често се казва, това дете е агресивно. Едно дете, което има някакъв симптом, изведено извън контекста на социалната функционалност на детето, житейската му ситуация. То се емблематизира като "агресивното дете", не се разглеждат подробностите, които са довели до това състояние. Много често едно агресивно поведение замаскира много други неща. Възможно е да бъде несръчен опит на детето да комуникира. Деца, които имат дисфункции в социалните умения. В такъв случай се влиза и се работи с групата, поне в училище, в училищен формат - за повишаване на социалните умения. Има деца, които не разпознават емоциите си, по-трудно им е." 

Отхвърлянето също е често срещан проблем в училище. Тук не само, че децата не успяват да създадат приятелства, но ясно им бива показано, че те са нежелани в "групата". Така например, по време на учебния процес на някои ученици не се дава възможност да се изявят и те биват подценявани. 

Ако повече млади хора разберат, че не е нужно да се борят сами със своите страхове, със съмнения си, с вътрешните си конфликти или подозренията, които имат, както и с очакванията на другите, то те ще създадат среда, в която срещата с психолога ще се възприема като грижа за себе си, обичане и приемане на собствената си личност. Нека приемат срещата със специалиста като пространство, в което няма да бъдат съдени, оценявани, критикувани, контролирани и категоризирани, а просто ще бъдат водени по пътя на себепознанието.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Имунизират безплатно срещу човешкия папилома вирус

Не само момичета, но и момчета вече могат да се имунизират безплатно срещу човешкия папилома вирус. Това обясни в "Направление здраве" д-р Марияна Чавдарова, старши експерт в дирекция "Надзор на заразните заболявания" на Регионалната здравна инспекция във Видин.  "С решение на Министерския съвет на 9 април е приета Национална програма за..

публикувано на 12.08.25 в 16:31

Момиче от Козлодуй е световен шампион за деца по ментална аритметика

9-годишната Никол Йовчева, възпитаничка на школа по ментална аритметика "SmartyKids", от град Козлодуй завоюва поредната за нея титла "Champion" на провелата се Международната олимпиада по ментална аритметика "HORUS 10". Събитието се проведе миналия месец в град Шарм Ел Шейх, Египет. В олимпиадата взеха участие деца от над 18 държави, сред..

публикувано на 12.08.25 в 16:00

Нова система съхранява книгите във видинската библиотека

Новата подвижна стелажна система за съхранение пести много място и достъпът до книгите е много по-лесен, разказва още Десислава Иванова : "Това за нас е много важно, защото при този обем от книги няма как и е много трудно да бъдат съхранявани. Тук има може би над 50 000 книги от общия обем на библиотеката, който е 300 000 библиотечни..

публикувано на 12.08.25 в 15:00

Видин представя отличени разкази за опазване на природата

Тази вечер от 18.00 часа в парк „Владикина бахча“ Община Видин организира събитие "Гласът на въздуха: Разкази от утрешния ден!", с което ще отбележи края на литературния конкурс „За по-чист въздух в община Видин“. Идеята е да се вдъхне живот на най-вдъхновяващите разкази от конкурса, обясниха от общината. Цветелина Цветкова, автор на популярната..

публикувано на 12.08.25 в 14:15

БНР търси най-креативните ученици в България

Стартира записването за първите национални награди "Тийн тайм", инициирани от едноименното предаване по програма "Христо Ботев" на Българското национално радио. Мотото на конкурса е "Създавай! Не наранявай!", разказва Розита Еленова , която е автор на младежкото предаване: "Особено на фона на тази година, която имаше като че ли ескалация..

публикувано на 12.08.25 в 14:00

Видински работодатели наемат млади хора по програма "Младежки практики"

Агенцията по заетостта стартира изпълнението на нов проект, "Младежки практики", насочен към младежи на възраст от 16 до 29 години, включително , които търсят възможности да работят в свободното си време, информира Александра Рачева  - директор на Бюрото по труда - Видин: "Тук целевите групи са две - това са ученици или учащи и безработни..

публикувано на 12.08.25 в 13:00

Млад дует от Враца сбъдна "Мечтите" - първата си авторска песен

Двама млади изпълнители ще представят дебютната си дуетна песен тази вечер във Враца. Атанас Снежанов и Теди Пламенова ще изпълнят песента "Мечтите" на концерт, посветен на Международния ден на младежта - 12 август. Песента е по текст на Николай Йотов, а музиката създава Атанас Снежанов.  "Този дует дойде благодарение на един много добър..

публикувано на 12.08.25 в 12:57