Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Лора Стоянова: Ролята на училищния психолог е много важна

Снимка: Лора Стоянова Личен архив



Проблемите в училищe, проблемните деца и агресията в учебните заведения са теми, които, за съжаление, намират все по-често място в ежедневието ни. Това са въпроси, на които не обръщаме особено внимание, пренебрегваме или често отричаме. В този контекст, каква е ролята на училищния психолог? 

Специалистът предоставя директна подкрепа за поддържането на мотивацията на учениците да усвояват знания, както и за поддържане на позитивен психо-емоционален климат в училищната структура. Това обясни Лора Стоянова, училищен психолог в СУ "Цар Симеон Велики" във Видин


"Това се случва чрез различни дейности. Например- диагностика, индивидуално консултиране, работа в група, превантивни програми, при нужда - програми с интервентна насоченост, например, свързани с насилие и тормоз или зависимости, работа с родители, постоянна работа с педагозите, обменяне на информация, посредничество при нужда..."

Стигмата към психолога все още я има, посочва още Лора Стоянова:

"Много ми се иска да изясним разликата между психолог, психотерапевт и психиатър, защото някак се губи. Все още има родители, които казват "моето дете е нормално, защо ще ходи на психолог". Или "аз не съм луд, защо трябва да идвам тук". Психиатърът е специалист, който е завършил медицинско образование и е специализирал "Психиатрия" - третира психичното разстройство и психичните дисфункции с медикаменти. Той е единственият, който може да изписва медикаментозно лечение и разглежда психичните разстройства със законите на биологията. Психологът от своя страна не е завършил медицинско образование и не изписва медикаменти. Работи с душевните страдания на децата, и не само на децата, с хората, с дисфункциите в поведението, стреса, редукция на стреса, емоционалната интелигентност, социалните умения и много други неща, травмите - всички имаме травми."

Психологът диагностицира чрез различни "инструменти" и извежда хипотези за личностните структури, за дисфункциите, и за нуждата от консултиране или терапевтична работа, добавя Лора Стоянова.

Много деца се страхуват от училищния психолог, или изпитват срам да не бъдат приети от съучениците си като различни. Напоследък, обаче, има тенденция учениците сами да търсят специалиста. 

"Случвало се е дете да се срамува, че ще бъде изпратено при психолог, не само тук. Срещала съм случаи, в които да, децата се срамуват какво ще кажат съучениците му, но някак си това клише се разбива с времето. Все повече родители са отворени да потърсят помощ при нужда, все повече деца идват сами да споделят, да им бъде осигурено пространство, в което могат да споделят чувства, мисли, емоции и съответно те да бъдат рационализирани по някакъв начин." 

Първоначално децата не разбират, че училищният психолог ще ги изслуша, а след това ще ги посъветва и ще направи всичко възможно, за да помогне за решаването на техния проблем и подобряване на психичното им състояние. Това осъзнаване идва на по-късен етап, често след първото посещение при специалиста. 

Едни от най-честите проблеми, с които децата се сблъскват в училище, са подигравките и тормозът. Това води до агресия при учениците, като често причина за нея е и семейната среда. 

"Ако разгледаме едно дете, често се казва, това дете е агресивно. Едно дете, което има някакъв симптом, изведено извън контекста на социалната функционалност на детето, житейската му ситуация. То се емблематизира като "агресивното дете", не се разглеждат подробностите, които са довели до това състояние. Много често едно агресивно поведение замаскира много други неща. Възможно е да бъде несръчен опит на детето да комуникира. Деца, които имат дисфункции в социалните умения. В такъв случай се влиза и се работи с групата, поне в училище, в училищен формат - за повишаване на социалните умения. Има деца, които не разпознават емоциите си, по-трудно им е." 

Отхвърлянето също е често срещан проблем в училище. Тук не само, че децата не успяват да създадат приятелства, но ясно им бива показано, че те са нежелани в "групата". Така например, по време на учебния процес на някои ученици не се дава възможност да се изявят и те биват подценявани. 

Ако повече млади хора разберат, че не е нужно да се борят сами със своите страхове, със съмнения си, с вътрешните си конфликти или подозренията, които имат, както и с очакванията на другите, то те ще създадат среда, в която срещата с психолога ще се възприема като грижа за себе си, обичане и приемане на собствената си личност. Нека приемат срещата със специалиста като пространство, в което няма да бъдат съдени, оценявани, критикувани, контролирани и категоризирани, а просто ще бъдат водени по пътя на себепознанието.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още
Виктория Гузелска, инспектор по защита на населението към сектор

Как работи националната система за ранно предупреждение при бедствия и кризи?

Никой не е застрахован срещу това да се сблъска с природно бедствие или друг вид кризисна ситуация. Новини за подобни инциденти заливат световния медиен поток. В последните години и на много места в България природата показа своята мощ. Според данните на националната статистика за 2022 година, над 14 600 са възникналите в страната бедствия, аварии,..

публикувано на 18.04.24 в 14:30

Майстори на баницата отново се събират в Крушовица

Фестивал на баницата организират за поредна година в Крушовица, община Мизия. Четвъртото издание на проявата "Да завием баница" ще се проведе на 20 април, събота, на площад "Проф. д-р Иван Митев" в селото. Майстори на кулинарното изкушение от цялата страна ще могат да демонстрират своите умения в четири категории за най-добра баница - солена,..

публикувано на 18.04.24 в 14:00

За и против проверката на уменията на по-възрастните шофьори

Трябва ли да се проверяват уменията на по-възрастните шофьори? Този въпрос бе поставен в Европейската комисия с приемането на правила за обучение на водачите. Според тях не се предвижда да има проверка на уменията на шофьорите, навършили 70-годишна възраст, но всяка страна има право сама да реши дали да въведе такова изискване. Според автоинструктора..

публикувано на 18.04.24 в 13:00

Домашният зоопарк на Ана Милославова

Възможно ли е съвместното съжителство с куче, котка, змия, брадат гушер "агама" и игуана? За Ана Милославова това не е проблем. Тя е от Видин, в момента живее във Варна, където има студио за татуировки. Именно там е искала да гледа влечугите, но по стечение на обстоятелствата са в дома й и според нея се разбират без проблем. Признава, че последното..

обновено на 18.04.24 в 12:20

Предстои деветото издание на Фестивала на Чипровския килим

За девети път Община Чипровци организира превърналия се в традиция Фестивал на Чипровския килим. Тазгодишното издание ще се проведе от 26-и до 29 април , а събитията в рамките на фестивалната програма   ще бъдат на площад "Чипровско въстание" и в Историческия музей в града. Това обясни кметът на община Чипровци Пламен Петков : "Тази година..

публикувано на 18.04.24 в 12:00

В "Музикална зона" на 18 април 2024 слушаме басиста Бърнард Едуардс

За повечето от вас може би е познат като съосновател, басист и продуцент на диско-фънк групата " Chic " . Той е сред създателите на най-големите и хитове. С нея записва десет албума, а след разпада и издава единствения си самостоятелен албум " Glad to Be Here " през 1983 г. Участва в множество колаборации, продуцира песни на редица поп..

публикувано на 18.04.24 в 09:00

Губим милиард годишно заради опашките на Дунав мост 2

Българската икономика губи над 1 млрд. лева годишно заради опашките от камиони по границите, защото не сме в сухопътния Шенген. Изводите са на Съюза на международните превозвачи. Изследването на сдружението е базирано предимно на данните от граничен пункт Видин-Калафат, където минава по-голямата част от товарния трафик.  "На Видин-Калафат трафикът..

публикувано на 17.04.24 в 16:55