Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

"Мисия безопасни пътища" в полза на приемането на нов ЗДвП

Експерти: Държавата бяга от отговорност за безопасността на пътищата

ИПБ: Служебното правителство се опитва да заглуши не само нас, но и гласа на хората

Снимка: Радио Видин



Конкретни решения, които да сложат край на войната по пътищата, предлагат от Института за пътна безопасност.

Като част от гражданската инициатива "Мисия безопасни пътища" експертите ще посетят редица градове, за да се срещнат с местни жители. 

Целта е да бъде регистрирана и да бъде събрана достатъчно голяма обществена подкрепа, с която следващото правителство да бъде принудено да приеме нов закон за движение по пътищата и нова структура за управление на пътищата, каза Богдан Милчев, председател на ИПБ.

""Мисия Безопасни пътища" е национална гражданска инициатива, която цели да принуди държавните институции да доставят безопасна транспортна система. Това обаче, което смятам, че е важно и трябва да се каже към този момент, че е налице грубо внушателство на служебното правителство към част от националните медии тази инициатива да не бъде отразявана. "Мисия Безопасни пътища" цели създаването на нов Закон за движение по пътищата, който ясно и еднозначно да регламентира отговорността на доставчика на транспортната система. Доставчикът - това са държавните институции. Те са отговорни за дизайна, изпълнението и използването на пътно-транспортната система и по този начин са отговорни и за нивото на безопасност в рамките на цялата система. Участниците в движението са отговорни за следването на правилата за използването на същата тази система, изготвени от държавните институции. Ако участниците в движението не успяват да се съобразят с тези правила поради липса на знание, възприемане или умение, то държавните институции са задължени да вземат нужните последващи мерки, за да въздействат на това да няма загинали и ранени. Тази нова философия трябва да залегне в изцяло нов закон". 

Освен апел за нов закон, от Института настояват и за институционална реформа, за да бъде концентрирана цялата власт на едно конкретно място.

"Другото, което ние предлагаме, е институционална реформа чрез обединяване на Агенция "Пътна инфраструктура", Държавната агенция "Безопасност на движението по пътищата" и Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация", в държавна агенция "Пътна администрация". Чрез тази нова структура за управление ще се приоритизира пътната безопасност, ще се достигнат необходимите нива на ефективно управление, ще се намали значително административната тежест, новата структура ще се превърне в първостепенен разпоредител на бюджетни средства и ще бъде държавният орган, отговорен за състоянието на безопасността на движението по пътищата в България". 

Според Милчев корупцията в държавните институции възпрепятства осигуряването на безопасни пътища в цялата страна.

"Ние предлагаме и регламентиране на извънсистемния контрол, установяване на стандарти за управление на риска и въвеждане на отворена информационна система. Това ще позволи да започнем да ограничаваме корупцията в държавните институции. Без пробив в тази посока, не започнем ли да спираме корупцията в държавните институции, ние ще гинем като мухи".

Богдан Милчев

Ако инициативата получи достатъчно гласност, правителството ще бъде принудено да извърши реформите, сигурен е той. 

"Цензурират ни. Служебното правителство грубо се е намесило в двете големи национални медии - bTV и NOVA, казвам го съвсем отговорно, тази инициатива да не бъде отразявана. Има намеси и в част от някой от сайтовете и електронните медиите. Вие ще го видите по начина, по който една такава гражданска инициатива, която цели да събере хиляди подписи, да посети обществеността, че проблемът не е в шофьорите, а в доставчика на транспортната система. Шофьорите в България се държат по този начин по нашите пътища, защото им се позволява, защото пътят позволява, защото контролът позволява, защото законът позволява. Ние считаме, че трябва да преминем към нормално европейско управление на транспортната система, където доставчикът носи общата отговорност, а не шофьорът. Всички държавни институции, за да могат да продължават да крадат от нашите пари, прехвърлят цялата отговорност върху шофьора. Това нещо е невярно. Нашата обиколка беше в София, утре сме в Шумен, след това сме в Елхово и Враца, където хората ни поканят, ще отидем. Ако на тази инициатива се даде популярност, тя ще набере сила и тежест, тогава което и да е българско правителство няма да има шанс да не изпълни тези минимални изисквания за управление".

Инициативата ще посети всеки град, ако местните граждани имат такова желание.

"Целта на нашата инициатива е хората, гражданите, будните хора, чрез медиите, да чуят, самите те да потърсят, да го направим заедно. Тази инициатива не е финансово обезпечена, тя е обезпечена от доброволци на ИПБ. Тя е абсолютно доброволна. Абсолютно независима е. Това е големият страх на служебното правителство.в момента и на следващите правителства може би".

Най-високият риск от настъпването на ПТП е в Северозападна България, напомни още експертът.

"Има няколко особености в Северозапада: един път климатът, най-малките ресурси, с които разполага регионът. От друга страна, културният детерминизъм, спецификата на хората, които живеят там и разбирането им изобщо за сигурност. Когато ги наложим тези три неща, резултатът е ясен".

Пътищата в региона се нуждаят от ремонт, отбелязаха видинчани.

"Пътища, асфалтова настилка, дори канафки няма. Едно време имаше кантонери, които поддържаха пътищата. Целият Северозапад - от Плевен насам е мор, пропаднало е до дупка... Пътищата няма да ги оправят никога... Зле са, не са добре пътищата. Цялата инфраструктура трябва да се оправи. Където и да съм бил, е по-добре... Не само са много дупки, но нищо не се прави".

В следващите три месеци от Института ще посещават българските градове, за да събират подписи за нов закон.





Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Връща ли Община Видин незаконно събраната през 2022 година такса за битови отпадъци?

Преди две години Общинският съвет във Видин реши да повиши значително таксата за битови отпадъци - с близо 400% в селата от общината и почти двойно за някои квартали в града. Любен Иванов, който бе областен управител по това време, обжалва решението като незаконосъобразно пред Административния съд. Съдебната сага обаче се проточи, а междувременно..

публикувано на 28.03.24 в 17:35

Ненчо Нешев - за детството, любовта, професионалния път и Видин

Видинчанинът Ненчо Нешев, който е ангажиран с обществена дейност гостува днес в рубриката "На раздумка с Яна Маринова".  Той е завършил лозаро-винарски техникум в Плевен. Още докато учи се ориентира към винопроизводството, с което се е занимавал известно време. Това не е единствената професия на Ненчо Нешев. Той завършва висше образование в..

публикувано на 28.03.24 в 16:55

Почистват видинското село Антимово

Акцията е планувана още на първото събрание с населението на селото. Решихме на два- три месеца да се събираме, поставяме си задачи и съответно всеки да каже какво е вършил, каза кметът Пламен Станев: "Бяхме го запланували по- миналата седмица това мероприятие, обаче за съжаление времето не ни позволи, защото заваля. Надяваме се сега, понеже..

публикувано на 28.03.24 в 16:49

В Чипровци представят изложба, посветена на 400-годишнината на местно училище

Изложба , посветена на 400-годишнината от създаването на Основно училище "Петър Парчевич" в град Чипровци , ще бъде открита на 29 март . Експозицията "400 години огънят на знанието" ще бъде подредена в Историческия музей в града. В нея ще бъдат показани творби на двама артисти - Владислав Чавдаров , който живее в близкото до Чипровци село..

публикувано на 28.03.24 в 14:40

Възраждат затворено от години училище във врачанско село

Затвореното от години училище във врачанското село Паволче да стане трансграничен център за обучение по туризъм. Предложението е на Община Враца по програма за Трансгранично сътрудничество между България и Сърбия 2021-2027, с партньор гр. Ниш. Училището е построено през 40-те години на миналия век с доброволен труд на местните жители, но не..

публикувано на 28.03.24 в 14:30

Сайт информира за процеса по въвеждане на еврото в България

Министерство на финансите и БНБ стартираха и нформационен сайт , посветен на въвеждането на еврото у нас. Целта на електронната страница еврото.бг е да бъде полезен и сигурен източник на точна, навременна и актуална информация, да събере на едно място всички важни новини, решения и събития, свързани с въвеждането на единната европейска валута в..

публикувано на 28.03.24 в 14:00
Константин Костов

В "Музикална зона" на 28 март 2024 слушаме Биг бенда на БНР с "Картини от една изложба"

Едноименното произведение на Модест Мусоргски е пречупено през погледа на композитора - аранжор Константин Костов . Изпълнението е на Биг бенда на БНР, под диригентството на Антони Дончев. Отделните части като заглавия са почти идентични, но идеите придобиват нов смисъл благодарение на джаза. Класиката се трансформира в напълно нова посока, като за..

публикувано на 28.03.24 в 09:00