Размер на шрифта
Българско национално радио © 2023 Всички права са запазени

"Мисия безопасни пътища" в полза на приемането на нов ЗДвП

Експерти: Държавата бяга от отговорност за безопасността на пътищата

ИПБ: Служебното правителство се опитва да заглуши не само нас, но и гласа на хората

Снимка: Радио Видин



Конкретни решения, които да сложат край на войната по пътищата, предлагат от Института за пътна безопасност.

Като част от гражданската инициатива "Мисия безопасни пътища" експертите ще посетят редица градове, за да се срещнат с местни жители. 

Целта е да бъде регистрирана и да бъде събрана достатъчно голяма обществена подкрепа, с която следващото правителство да бъде принудено да приеме нов закон за движение по пътищата и нова структура за управление на пътищата, каза Богдан Милчев, председател на ИПБ.

""Мисия Безопасни пътища" е национална гражданска инициатива, която цели да принуди държавните институции да доставят безопасна транспортна система. Това обаче, което смятам, че е важно и трябва да се каже към този момент, че е налице грубо внушателство на служебното правителство към част от националните медии тази инициатива да не бъде отразявана. "Мисия Безопасни пътища" цели създаването на нов Закон за движение по пътищата, който ясно и еднозначно да регламентира отговорността на доставчика на транспортната система. Доставчикът - това са държавните институции. Те са отговорни за дизайна, изпълнението и използването на пътно-транспортната система и по този начин са отговорни и за нивото на безопасност в рамките на цялата система. Участниците в движението са отговорни за следването на правилата за използването на същата тази система, изготвени от държавните институции. Ако участниците в движението не успяват да се съобразят с тези правила поради липса на знание, възприемане или умение, то държавните институции са задължени да вземат нужните последващи мерки, за да въздействат на това да няма загинали и ранени. Тази нова философия трябва да залегне в изцяло нов закон". 

Освен апел за нов закон, от Института настояват и за институционална реформа, за да бъде концентрирана цялата власт на едно конкретно място.

"Другото, което ние предлагаме, е институционална реформа чрез обединяване на Агенция "Пътна инфраструктура", Държавната агенция "Безопасност на движението по пътищата" и Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация", в държавна агенция "Пътна администрация". Чрез тази нова структура за управление ще се приоритизира пътната безопасност, ще се достигнат необходимите нива на ефективно управление, ще се намали значително административната тежест, новата структура ще се превърне в първостепенен разпоредител на бюджетни средства и ще бъде държавният орган, отговорен за състоянието на безопасността на движението по пътищата в България". 

Според Милчев корупцията в държавните институции възпрепятства осигуряването на безопасни пътища в цялата страна.

"Ние предлагаме и регламентиране на извънсистемния контрол, установяване на стандарти за управление на риска и въвеждане на отворена информационна система. Това ще позволи да започнем да ограничаваме корупцията в държавните институции. Без пробив в тази посока, не започнем ли да спираме корупцията в държавните институции, ние ще гинем като мухи".

Богдан Милчев

Ако инициативата получи достатъчно гласност, правителството ще бъде принудено да извърши реформите, сигурен е той. 

"Цензурират ни. Служебното правителство грубо се е намесило в двете големи национални медии - bTV и NOVA, казвам го съвсем отговорно, тази инициатива да не бъде отразявана. Има намеси и в част от някой от сайтовете и електронните медиите. Вие ще го видите по начина, по който една такава гражданска инициатива, която цели да събере хиляди подписи, да посети обществеността, че проблемът не е в шофьорите, а в доставчика на транспортната система. Шофьорите в България се държат по този начин по нашите пътища, защото им се позволява, защото пътят позволява, защото контролът позволява, защото законът позволява. Ние считаме, че трябва да преминем към нормално европейско управление на транспортната система, където доставчикът носи общата отговорност, а не шофьорът. Всички държавни институции, за да могат да продължават да крадат от нашите пари, прехвърлят цялата отговорност върху шофьора. Това нещо е невярно. Нашата обиколка беше в София, утре сме в Шумен, след това сме в Елхово и Враца, където хората ни поканят, ще отидем. Ако на тази инициатива се даде популярност, тя ще набере сила и тежест, тогава което и да е българско правителство няма да има шанс да не изпълни тези минимални изисквания за управление".

Инициативата ще посети всеки град, ако местните граждани имат такова желание.

"Целта на нашата инициатива е хората, гражданите, будните хора, чрез медиите, да чуят, самите те да потърсят, да го направим заедно. Тази инициатива не е финансово обезпечена, тя е обезпечена от доброволци на ИПБ. Тя е абсолютно доброволна. Абсолютно независима е. Това е големият страх на служебното правителство.в момента и на следващите правителства може би".

Най-високият риск от настъпването на ПТП е в Северозападна България, напомни още експертът.

"Има няколко особености в Северозапада: един път климатът, най-малките ресурси, с които разполага регионът. От друга страна, културният детерминизъм, спецификата на хората, които живеят там и разбирането им изобщо за сигурност. Когато ги наложим тези три неща, резултатът е ясен".

Пътищата в региона се нуждаят от ремонт, отбелязаха видинчани.

"Пътища, асфалтова настилка, дори канафки няма. Едно време имаше кантонери, които поддържаха пътищата. Целият Северозапад - от Плевен насам е мор, пропаднало е до дупка... Пътищата няма да ги оправят никога... Зле са, не са добре пътищата. Цялата инфраструктура трябва да се оправи. Където и да съм бил, е по-добре... Не само са много дупки, но нищо не се прави".

В следващите три месеци от Института ще посещават българските градове, за да събират подписи за нов закон.



Вижте още

Датско криминале за почивното време

Хана Краузе-Бендикс обича да мисли за себе си като за бутиков автор, чиито книги са стойностни, дълбоки и съответно не за всеки. Хана е известна, но по-скоро не особено успяла писателка, която не може да прости на хората, че не са дорасли за нейните творби. С четири книги зад гърба си, тя знае, че е майстор в описанията на човешката душа, но..

публикувано на 31.03.23 в 17:15
Снимката е илюстративна

Бездомно коте беше открито с изгаряния във Видин

Малко к оте беше намерено с изгаряния в областта на муцунката и предните лапи в жилищен комплекс "Панония" във Видин . То е открито от  Юлия Иванова , председател на Сдружението за защита на животните "Добрина, Хуманност, Състрадание"- Видин. По думите на жената к отето е изгорено умишлено и е станало поредната жертва на човешката жестокост...

публикувано на 31.03.23 в 15:20

Ина Данчева: Правилно хранене, спорт и качествен сън е най-добрата формула за всеки

С идването на първите топли дни изведнъж се сещаме, че лятото се задава и искаме бързо да се отървем от килограмите, натрупани през зимата. Но дали бързото отслабване е полезно за тялото ни? Кой е най-ефикасният и бърз начин да отслабнем и същевременно да изваем тялото си? Съществува ли перфектният хранителен режим?  Всъщност е невъзможно да..

публикувано на 31.03.23 в 14:30

Видин се обединява в подкрепа на 4-годишния Симеон

Благотворителен базар , средствата от който ще бъдат предоставени за лечението на  4-годишния Симеон от Видин ще се проведе утре, 1 април , на пазара пред стадиона в града. Началото е от 8 часа.  Симеон се ражда нормално, растежът и развитието му са нормални до поставянето на многокомпонентна детска ваксина, която предизвиква отлагането..

обновено на 31.03.23 в 11:47

Усмихни се, Видин!

Казват, че усмивката е най-красивото нещо, което човек може да носи. Но тя не само прави човека по-красив, а го одухотворява, защото както знаем от една любима българска песен „разбудила е тя човешкото в човека“.  Именно това цели и видинчанинът Едуард Тодоров, който от половин година се опитва да превърне Видин в най-усмихнатия град в..

публикувано на 31.03.23 в 10:00

Повечето българи имат проблем със съня - защо спим по-малко?

76% от българите споделят, че имат проблеми със съня си. Всеки трети се разсънва повече от два пъти на вечер, става прекомерно рано сутрин и рядко се усеща отпочинал. Най-честите аргументи за това са стрес (69%), изтощеност (46%), липса на физическа интензивност и напрежение на работното място (32%). Това показаха преди дни данните от..

публикувано на 30.03.23 в 17:00

Зимите не са това, което бяха

Защо зимите не са това, което бяха и защо тазгодишната зима е била най-топлата в България? Отговор дава климатологът Симеон Матев - част от авторския екип на научно-популярната платформа "Климатека". Изминалата зима в нашата страна е най-топлата откакто се правят метеорологични наблюдения.  В Европа изминалата зима е с положителна аномалия..

публикувано на 30.03.23 в 16:31