Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

"Мисия безопасни пътища" в полза на приемането на нов ЗДвП

Експерти: Държавата бяга от отговорност за безопасността на пътищата

ИПБ: Служебното правителство се опитва да заглуши не само нас, но и гласа на хората

Снимка: Радио Видин



Конкретни решения, които да сложат край на войната по пътищата, предлагат от Института за пътна безопасност.

Като част от гражданската инициатива "Мисия безопасни пътища" експертите ще посетят редица градове, за да се срещнат с местни жители. 

Целта е да бъде регистрирана и да бъде събрана достатъчно голяма обществена подкрепа, с която следващото правителство да бъде принудено да приеме нов закон за движение по пътищата и нова структура за управление на пътищата, каза Богдан Милчев, председател на ИПБ.

""Мисия Безопасни пътища" е национална гражданска инициатива, която цели да принуди държавните институции да доставят безопасна транспортна система. Това обаче, което смятам, че е важно и трябва да се каже към този момент, че е налице грубо внушателство на служебното правителство към част от националните медии тази инициатива да не бъде отразявана. "Мисия Безопасни пътища" цели създаването на нов Закон за движение по пътищата, който ясно и еднозначно да регламентира отговорността на доставчика на транспортната система. Доставчикът - това са държавните институции. Те са отговорни за дизайна, изпълнението и използването на пътно-транспортната система и по този начин са отговорни и за нивото на безопасност в рамките на цялата система. Участниците в движението са отговорни за следването на правилата за използването на същата тази система, изготвени от държавните институции. Ако участниците в движението не успяват да се съобразят с тези правила поради липса на знание, възприемане или умение, то държавните институции са задължени да вземат нужните последващи мерки, за да въздействат на това да няма загинали и ранени. Тази нова философия трябва да залегне в изцяло нов закон". 

Освен апел за нов закон, от Института настояват и за институционална реформа, за да бъде концентрирана цялата власт на едно конкретно място.

"Другото, което ние предлагаме, е институционална реформа чрез обединяване на Агенция "Пътна инфраструктура", Държавната агенция "Безопасност на движението по пътищата" и Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация", в държавна агенция "Пътна администрация". Чрез тази нова структура за управление ще се приоритизира пътната безопасност, ще се достигнат необходимите нива на ефективно управление, ще се намали значително административната тежест, новата структура ще се превърне в първостепенен разпоредител на бюджетни средства и ще бъде държавният орган, отговорен за състоянието на безопасността на движението по пътищата в България". 

Според Милчев корупцията в държавните институции възпрепятства осигуряването на безопасни пътища в цялата страна.

"Ние предлагаме и регламентиране на извънсистемния контрол, установяване на стандарти за управление на риска и въвеждане на отворена информационна система. Това ще позволи да започнем да ограничаваме корупцията в държавните институции. Без пробив в тази посока, не започнем ли да спираме корупцията в държавните институции, ние ще гинем като мухи".

Богдан Милчев

Ако инициативата получи достатъчно гласност, правителството ще бъде принудено да извърши реформите, сигурен е той. 

"Цензурират ни. Служебното правителство грубо се е намесило в двете големи национални медии - bTV и NOVA, казвам го съвсем отговорно, тази инициатива да не бъде отразявана. Има намеси и в част от някой от сайтовете и електронните медиите. Вие ще го видите по начина, по който една такава гражданска инициатива, която цели да събере хиляди подписи, да посети обществеността, че проблемът не е в шофьорите, а в доставчика на транспортната система. Шофьорите в България се държат по този начин по нашите пътища, защото им се позволява, защото пътят позволява, защото контролът позволява, защото законът позволява. Ние считаме, че трябва да преминем към нормално европейско управление на транспортната система, където доставчикът носи общата отговорност, а не шофьорът. Всички държавни институции, за да могат да продължават да крадат от нашите пари, прехвърлят цялата отговорност върху шофьора. Това нещо е невярно. Нашата обиколка беше в София, утре сме в Шумен, след това сме в Елхово и Враца, където хората ни поканят, ще отидем. Ако на тази инициатива се даде популярност, тя ще набере сила и тежест, тогава което и да е българско правителство няма да има шанс да не изпълни тези минимални изисквания за управление".

Инициативата ще посети всеки град, ако местните граждани имат такова желание.

"Целта на нашата инициатива е хората, гражданите, будните хора, чрез медиите, да чуят, самите те да потърсят, да го направим заедно. Тази инициатива не е финансово обезпечена, тя е обезпечена от доброволци на ИПБ. Тя е абсолютно доброволна. Абсолютно независима е. Това е големият страх на служебното правителство.в момента и на следващите правителства може би".

Най-високият риск от настъпването на ПТП е в Северозападна България, напомни още експертът.

"Има няколко особености в Северозапада: един път климатът, най-малките ресурси, с които разполага регионът. От друга страна, културният детерминизъм, спецификата на хората, които живеят там и разбирането им изобщо за сигурност. Когато ги наложим тези три неща, резултатът е ясен".

Пътищата в региона се нуждаят от ремонт, отбелязаха видинчани.

"Пътища, асфалтова настилка, дори канафки няма. Едно време имаше кантонери, които поддържаха пътищата. Целият Северозапад - от Плевен насам е мор, пропаднало е до дупка... Пътищата няма да ги оправят никога... Зле са, не са добре пътищата. Цялата инфраструктура трябва да се оправи. Където и да съм бил, е по-добре... Не само са много дупки, но нищо не се прави".

В следващите три месеци от Института ще посещават българските градове, за да събират подписи за нов закон.





Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Ученици призоваха да бъде "съживен" Мемориалът на жертвите на комунизма във Видин (СНИМКИ)

Ученици и техни преподаватели от ГПЧЕ "Йордан Радичков" във Видин призоваваха институциите и обществеността да "съживят" Мемориала на жертвите на комунизма в града. Те организираха пред занемареното здание в Крайдунавския парк изнесен урок по повод Деня на почит към жертвите на комунистическия режим , който се отбелязва на 1 февруари. Инициативата е..

публикувано на 30.01.25 в 16:52

Симфониета Видин с нови творчески проекти

Летни музикални празници ще се проведат за пета поредна година във Видин. Организацията за музикалното събитие вече започна, каза директорът на Симфониета Видин Мирослав Кръстев . През тази година оркестърът планира и други проекти, самостоятелно и в партньорство.  "И през тази година ще продължим да реализираме някои от най-успешните ни проекти..

публикувано на 30.01.25 в 15:01

Подобрява се състоянието на пострадалия мъж от Софрониево

Младият мъж от врачанското село Софрониево, който се нуждаеше от рехабилитация, за да може отново да проходи след трудов инцидент, е започнал възстановителни процедури. За Миглен, който е баща на малко момиче, ви разказахме преди около месец. Той е пострадал в склад за вторични суровини и известно време е бил обездвижен от кръста надолу. След вълна..

публикувано на 30.01.25 в 14:00

Жителите на Черно поле обикалят десетки километри заради пропаднал път

Пътят, който свърза Черно поле с област Монтана продължава да е неизползваем заради пропаднал участък. Жителите на ружинското село са принудени да заобикалят десетки километри, за да стигнат до Брусарци, където много от тях имат личен лекар и си купуват лекарства, обясни Иво Георгиев , жител на селото.  "Пътят, който е Черно поле - Брусарци..

публикувано на 30.01.25 в 13:00

В "Музикална зона" на 30 януари 2025 слушаме Phil Collins Big Band

Фил Колинс днес става на 74 г., а "Фил Колинс биг бенд" е страничен проект на английския рок барабанист, певец и музикант. Съществува в периода 1996 – 1998 г., като има събитийни изяви и извън него. Идеята за биг бенда е вдъхновена от проект на барабаниста на рок група "Ръш" Нийл Пърт, с който отдава почит на джаз барабаниста Бъди Рич – ранно..

публикувано на 30.01.25 в 09:00

Изби от Дунавската равнина отварят врати за посетители на Трифон Зарезан

С Ден на отворените врати винопроизводители от Сдружение „Дунавски винари “ ще отбележат Трифон Зарезан. В инициативата се включват 14 изби от Западна и Централна Дунавска равнина, които ще представят своята дейност, посетителите ще могат да научат повече за производството на вино, за местните и международните винени сортове, ще могат и да опитат от..

публикувано на 29.01.25 в 18:55

Как една зимна приказка донесе на Красимир Петров от Видин награда от National Geographic

Днес ще ви запознаем с Красимир Петров , чийто житейски път започва във Видин. Тук преминава голяма част от съзнателния му живот и професионалното му развитие. В момента Красимир живее в Пловдив - родния град на неговата половинка. Кариерата му е впечатляваща и разнообразна - започва като учител по физическо възпитание в Дунавци, а по-късно..

публикувано на 29.01.25 в 17:45