Българските ученици отново са с най-ниски резултати сред връстниците си в Европа, показва мониторингът на Европейската комисия през 2022 г. В същото време България получи над 1,3 милиарда лева от Европейския съюз по оперативната програма за наука и образование за периода 2014-2021 г. Време е нещо да се промени. Мнението е на д-р Нели Колева- ръководител на екип “Стратегически партньорства” във фондация “Заедно в час”.
"Настина вече в училище има прекрасни условия, но не се проследява качеството на самото обучение. Няма проследяемост на процеса. Да речем, примерно училище с изградени STEM центрове. В резултат на изградения STEM център, което разбира се е прекрасно, с какво и как се е повишило качеството на образованието. Ето това липсва в нашето образование и това създава усещането, че нещата се правят на парче, а не последователно, систематизирано“, каза Пролетка Цветкова- директор на ОУ "Иван Вазов“ във Видин.
Ако родители и учители гледат в една посока и синхронизират действията си в посока благополучието на ученика, нещата се получават, допълни Пролетка Цветкова.
Профилирана природо-математическа гимназия "Екзарх Антим I“във Видин също има прекрасни условия за учениците. Училището е едно от двете в града, на които беше направен голям ремонт. В същото време се забелязва спад на резултатите, като тенденцията не е от последната година и не е само за видинската математическа гимназия. Традиционно учениците на ППМГ "Екзарх Антим I“ са с добри успехи и не само в училище, както и успешна реализацията на завършилите.
"Не само в образованието се наляха пари и в други сектори се наливат. И там резултатите не са много добри, примерно - здравеопазване, социални дейности“, коментира директорът на училището Ивайло Милушев и посочи какво трябва да се направи, за да се постигат добри резултати:
"Промяна на нормативната уредба, намаляване на административната тежест на учителите, които се товарят с всевъзможни справки, изисквания, списъци, разпределения и т.н., което им пречи пряко да се занимават с децата. Една част от времето те отделят за тези неща. Също така е необходима промяна и на много от наредбите и на Закона за предучилищно и училищно образование, както и за мен е необходима една по-голяма ангажираност на родителите. От трите звена в образователния процес - ученици, родители и учители, родителите в момента, може би, са най- слабото звено. Много малко са родителите, които се ангажират с децата - интересуват се, помагат. По-голямата част очакват някакви резултати без никаква ангажираност.“
Инвестициите в образование - за ремонти, нова техника и въобще учене в красива и уютна среда, имат смисъл, смята и Жулиета Босилкова- дългогодишен учител по немски език във Враца.
"Последните години съм преподавала на изключителни ученици, които имат цел, които знаят защо са там. В междучасието имаше четящи на истинска книга, на истинска книга и не от телефона, а книга на хартия. След това имаше ученици, които играят шах, шах с фигури, донесен от вкъщи и изпълващ цялото им време. Това е радостното. Но по-голямата маса е страшно. Затова защото учебният материал е твърде академично написан. Написан е повечето не от учители, не от хора, които пряко са изстрадали всеки един ден с учениците, с учебника, с тетрадката. Твърде много помощни материали има, които правят раницата на едно дете във втори клас 6 килограма и половина“, смята Жулиета Босилкова.
Вече трябва много да се работи вкъщи. Първите 7 години са много важни, а родителите са най-големият фактор. Те влияят вече повече от учителя. Ако нямаш четящ, учещ, разбиращ до себе си родител, естествено, че и ти няма да четеш, допълни дългогодишният преподавател.
Цялата тема може да чуете в звуковия файл.
Около половината от гимназистите, които завършват средно образование, няма да работят това, за което са учили. Това показва изследване на Института за пазарна икономика за 2024 година. В проучването се съпоставят различните специалности, които се завършват, приемът в професионалното образование и профилът на икономиката, обясни за Радио ВИДИН..
Днес гостуваме в село Куделин- най-северната точка на България при устието на река Тимок. Намира се в община Брегово, област Видин. Старото име на селото е Влашка Раковица. През 1934 г. е преименувано на името на владетеля на "Браничевската земя" Куделин. Историята на братята Дърман и Куделин е малко позната, но важна страница от средновековното..
На 21 ноември отбелязваме Деня на християнското семейство - повод да се замислим върху значението на семейството и брака като основи на духовния и социален живот. В съвременното общество, обаче, много млади хора избират да живеят заедно и без да сключват брак. Какви са причините за възникването на тези тенденции? Според социалния..
Застаряването на населението в Европейския съюз (ЕС) е един от най-сериозните проблеми, с които повечето страни ще се сблъскат в близко бъдеще. Съществуват сериозни опасения за предизвикателствата, които все по-застаряващото население поставя пред икономическите и социални условия в момента. Делът на младите хора (на възраст 0-14 г.) в EС до..
Остават ли Видин и Северозападният регион на последно място по икономическо, демографско и социално развитие? Институтът за пазарна икономика представи традиционния си доклад "Регионални профили: показатели за развитие 2024". Тазгодишното проучване показва, че изпреварващият икономически растеж в няколко от по-малките области в България..
Изборът за бъдещото професионално развитие е още в училище. Как правилно да се насочат учениците, обяснява Силвия Ставрева от Центъра за подкрепа на личностното развитие с предмет на дейност кариерно ориентиране и консултиране във Видин. "Центърът работи с ученици от I-ви до XII-ти клас и в тази връзка нашата програма за работа с тези..
Екипът на Радио ВИДИН гостува в близкото до Видин село Неговановци. То се намира н а 12 км от областния град. Красиво и благоустроено е Неговановци. Впечатлява с големия и обновен площад с красиви декоративни дървета и добре поддържани зелени площи. Смята се, че Неговановци е лицето на община Ново село, защото е първото село, което..