Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Готови са 4% от новия път Видин-Ботевград

Снимка: МРРБ

В навечерието на Великден министърът на регионалното развитие и благоустройството Иван Шишков откри за движение 7,5-километрова отсечка от новостроящия се скоростен път Мездра-Ботевград при село Новачене. Стойността на новоизградената отсечка е 168 млн. лева. 

Пуснатият в експлоатация нов участък от скоростния път Видин-Ботевград обхваща пътния възел „Новачене”, при пресичането с общински път с. Новачене - с. Боженица, което е решено на две нива, с пътен възел тип „диамант”. След възела пътят продължава като обход, с изградени множество големи съоръжения - мостове на реките Рударка, Бебреш и Калница, няколко надлеза над изградения главен път, обслужващи пресичания с общински пътища.

Изградена е и площадка за отдих на км 191, при Скравена. Извършени са реконструкции на засегнати инженерни мрежи - водопроводи, напоителни системи, електро и газопроводи.

Екип от експерти на Европейския център за транспортни политики извърши инспекция по пътна безопасност на готовия участък. Какво констатираха пътните експерти?

"Доста дълго време са чакани тези седем километра и половина, защото точно тези 7,5 километра заобикалят селата Скравена и Новачене, а си спомняте колко много пътнотранспортни произшествия станаха именно между тези две села. Откриването на тази отсечка няма как да не бъде приветствано. В тази връзка, след като уведомихме АПИ (Агенция "Пътна инфраструктура" - бел.ред.) и помолихме за тяхното съдействие, направихме проверка за това какво е реалното състояние на този път. Това, което мога да кажа, като заключение, е, че са положили много усилия, много от елементите са много добре изградени, но имаме някои забележки, които се надяваме да бъдат отстранени. Не е случайно, че България е на 97-о място в класацията на Световния икономически форум по качество на инфраструктурата след държави като Уганда и Зимбабве. Обичайното нещо, което наблюдаваме на няколко пътя, не само на този, шумоизолиращите бариери отпред изглеждат много добре, но отзад е грозна картинка. На много места отводняването е направено много добре, но имаше няколко точки, в които шахтите, които трябва да приемат водата, са направени над нивото на асфалтовото покритие, което ще създаде определени рискове за настъпване на аквапланинг. Не останахме доволни от това, че за пореден път видяхме да е използван т.нар. термопластик за маркировката, за който много пъти сме обяснявали, че е крайно неподходящ за нашите метеорологични условия. Освен това маркировката е положена по, меко казано, безобразен начин. На някои места преходът от асфалта към банкета не е направен по най-добрия начин. Изобщо има дребни детайли, които за един нов път, който струва толкова много пари и го чакаме с такова нетърпение вече четвърта година, можеше повече старание да се вложи. Категорично не казваме, че пътят е опасен или че не е направен според нормите. На първо четене той е направен добре, призоваваме да се извърши проверка с георадар или с дефлектометър и дефлектограф, за да се провери дали може да понесе съответното натоварване, дали е оразмерен правилно и какво е неговото качество при дългосрочна експлоатация", обясни Диана Русинова, председател на Европейския център за транспортни политики.

След официалното откриване на отсечката Диана Русинова отбеляза, че са отстранени голяма част от забележките.

Въпреки добрата новина, че част от новия път Видин-Ботевград вече е пусната в експлоатация, остават в различна степен на готовност още близо 180 километра или около 95% от целия път. В какъв етап са отделните участъци?

"От Ружинци към Видин се строи. В частта, която беше от Монтана към Ружинци, Министерски съвет взе решение за отчуждаване. В момента процедурите за отчуждаване са на финалната права. За съжаление, законът позволява да бъдат обжалвани оценките. В момента сме в съдебна фаза, очаквам до края на юни да завършат съдебните дела и да можем да дадем фронт за започване на строежа в тази част. В участъка Ботевград-Мездра се строи. Имаме обаче проблеми, че до този момент бяха предвидени пет кръстовища на едно ниво. В момента сме на финалната права да одобрим Подробния устройствен план и преработка на проектите така, че всички кръстовища до Мездра да бъдат на две нива. Разбира се, строителите не са спрели работа. Надяваме се да можем да компенсираме чисто процедурно времето и да може строителите да имат възможността в рамките на година и половина да завършат строителството в тази част. За съжаление, за част от този път бяхме наследили сериозни процедурни проблеми. Това е частта, която е между Враца и Монтана. Трасето, което беше определено, не беше подходящо. В момента сме започнали наново проектиране, но тази част от този скоростен път ще остане като последна. Всички части от пътя са на различен етап- едни в строителство, други в етап проектиране, но всеки от етапите ги работим усилено. Работи се във видимата и в невидимата част. Невидимата част са процедурите, но без тях няма да стигнем до видимата част. Ще се наложи да бъде затворен за движение участъкът на Е-79 до Ребърково заради взривни работи близо до Мездра. В момента се прави организация на движението, тъй като трябва да осигурим обходни маршрути", обясни министърът на регионалното развитие и благоустройството Иван Шишков.

Скоростният път Видин-Ботевград, с обща дължина от 190 км, се очаква да бъде готов през 2027 година. Темповете на строителство зависят от волята на властта дали да го има този важен за цяла Северозападна България инфраструктурен проект. Представителите на основните политически сили от Видин изразиха по време на предизборната кампания твърдата си позиция да работят за развитието на региона. 

Можете да ги чуете в прикачения звуков файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

В Деня на християнското семейство: Колко е важен бракът?

На 21 ноември отбелязваме Деня на християнското семейство - повод да се замислим върху значението на семейството и брака като основи на духовния и социален живот. В съвременното общество, обаче, много млади хора избират да живеят заедно и без да сключват брак. Какви са причините за възникването на тези тенденции? Според социалния..

публикувано на 21.11.24 в 13:42

Чувстват ли се сигурни на работните си места хората в предпенсионна възраст?

Застаряването на населението в Европейския съюз (ЕС) е един от най-сериозните проблеми, с които повечето страни ще се сблъскат в близко бъдеще. Съществуват сериозни опасения за предизвикателствата, които все по-застаряващото население поставя пред икономическите и социални условия в момента. Делът на младите хора (на възраст 0-14 г.) в EС до..

публикувано на 20.11.24 в 10:45

Северозападът - слаба икономика, застаряващо население, лоши пътища

Остават ли Видин и Северозападният регион на последно място по икономическо, демографско и социално развитие? Институтът за пазарна икономика представи традиционния си доклад "Регионални профили: показатели за развитие 2024".  Тазгодишното проучване показва, че изпреварващият икономически растеж в няколко от по-малките области в България..

публикувано на 19.11.24 в 13:49

Как помага кариерното ориентиране на учениците и кога да започне

Изборът за бъдещото професионално развитие е още в училище. Как правилно да се насочат учениците, обяснява Силвия Ставрева от Центъра за подкрепа на личностното развитие  с предмет на дейност кариерно ориентиране и консултиране във Видин. "Центърът работи с ученици от I-ви до XII-ти клас и в тази връзка нашата програма за работа с тези..

публикувано на 18.11.24 в 12:31

Село Неговановци - съвременно, обновено и съхраняващо традициите

Екипът на Радио ВИДИН гостува в близкото до Видин село Неговановци. То се намира н а 12 км от областния град.  Красиво и благоустроено е Неговановци.  Впечатлява с големия и обновен площад с красиви декоративни дървета и добре поддържани зелени площи.  Смята се, че Неговановци е лицето на община Ново село, защото е първото село, което..

публикувано на 15.11.24 в 12:00

Тома Ушев: Предстои преустройство на политическия модел

Преговорите за редовен кабинет продължават на фона на начертани червени линии и намерения за санитарен кордон.  Ще намерят ли партиите формула за управлението?  Кои са възможните партньори и невъзможните компромиси?  Политическото бъдеще на страната дискутираме с политическия анализатор Тома Ушев , автор в дясната платформа "Консерваторъ". Радио..

публикувано на 14.11.24 в 10:00

Ще бъде ли спряно решението за повишение на минималната работна заплата?

От Асоциацията на индустриалния капитал в България (АИКБ) внесоха жалба във Върховния административен съд с искане за отмяна на постановлението на Министерския съвет за повишение на минималната работна заплата на 1077 лева от 1 януари. В жалбата работодателите настояват за отмяна на постановлението, с което бе прието повишаването, като..

публикувано на 13.11.24 в 10:45