Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Пътищата в България са най-опасните в Европа за камиони, сочи проучване

2
Снимка: Радио ВИДИН

България е с най-опасните пътища за шофиране на тежкотоварни автомобили в Европейския съюз (ЕС), сочи проучване на британска технологична компания в транспортната индустрия. След анализ на данните от ЕС (включена е и Великобритания) за последните 10 години, България е на първо място - с повече фатални сблъсъци на тежкотоварни автомобили годишно от второто и третото място на Полша и Чехия взети заедно. Причините да сме начело на негативната класация коментира инж. Богдан Милчев, ръководител на Института за пътна безопасност:

"Проблемът с тежкотоварния превоз има два аспекта. Първо - пътищата и инфраструктурата - тя е силно компрометирана и остаряла, лошо поддържана, неправилно са харчени парите за тази инфраструктура. Но има и един друг проблем проблем, който съпътства това изследване според мен. Това е контролът, който се осъществява върху тежкотоварните превози... Това нещо в съвкупност ни показва, че и стопанинът на пътя, и този, който трябва да контролира движението по този път - Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация", не действат в системата, те не действат като един организъм. Всеки нещо прави поотделно и накрая резултатът е да сме последни в ЕС... Ние имаме конкретно решение, тъй като са налице организационни проблеми, налице са и законодателни, разбира се, такива. Решаването на организационните проблеми означава нова структура за управление на българските пътища. Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация", която контролира движението на тежкотоварни автомобили преди всичко, трябва да работят като едно цяло и да се обединят с Агенция "Пътна инфраструктура" и държавната агенция, която трябва да даде методологията и оценката на риска също да се включи. Тоест три агенции да ги направим в една държавна агенция, с двустепенно управление..."

България е на кръстопът и с недостатъчно магистрали, което води до тежкия трафик по нашите пътища, допълни още инж. Богдан Милчев. Според изследване на Института за пътна безопасност, в Северозападна България има най-висок риск от настъпване на тежки пътнотранспортни произшествия.

Опасните пътища отнемат от конкурентоспособността на транспортния бранш, коментира Йордан Арабаджиев, изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи. По думите му, Е-79 е един от най-лошите пътища за шофиране в Европа:

"За Е-79, това един от участъците, които наистина е от най-лошите за шофиране в Европа. Там е тежко за управление, двупосочни пътища, с много сериозен и интензивен трафик на тежкотоварни автомобили... Път тесен, със сериозни неравности, преминава през населени места, въобще това е нещо, което е недопустимо за съвременните пътища... Без добра инфраструктура, не само транспортът страда, а и цялата икономика. Това ни отнема от конкурентното предимство. Един транспорт, ако не е бърз, той не е привлекателен, а когато управляваш по лоши пътища, най-нормалното нещо е транспортът да не е бърз... Ще ви каже, че един час престой на товарен автомобил на граничен пункт струва на превозвача 10 евро. Ако той чака 48-50 ч., това са 500 евро, които той трябва да ги прежали, за да закара стоката навреме."

Събирането на пътни такси и философията на тол системата не кореспондират с качеството на пътищата, смята още Йордан Арабаджиев.

Според международните шофьори, с които разговаряхме, пътищата у нас са опасни, защото не са в добро състояние. Казват, че с излизането от България в посока Западна Европа нещата откъм пътни условия значително се подобряват още в съседна Румъния:

"Зле са нашите пътища в интерес на истината и то специално тук, в този район, Видинския. Аз съм от Пазарджик. Да се надяваме, че по-бързо ще оправят пътя тук, даже слушах, че са пуснали някаква отсечка, тук, на Мездра... За сравнение, пътищата в Румъния са по-добри от нашите. Най-добрата държава за шофьорите е Франция, в Германия е много натоварено, хубави са пътищата, но натоварени и много ремонти... Бих казал, че състоянието на пътищата в България е много зле. Значи, честно казано, Е-79, както се води, това не е път. Това е място за каруци, не е за камиони, не е за коли, защото няма равна част на този път... Значи то само да излезеш от България и в Румъния няма нищо общо. Националът им е по-добре от нашата магистрала, демек това, което е извън населено място е по-добре от нашата магистрала "Тракия", дето много я сочат, че имаме магистрала, а това не е магистрала и там е с дупки..." 

По данни на проучването Дания, Австрия и Швеция са класирани като най-малко опасните страни за шофьорите на камиони. Намерението на изследването не е определени страни да бъдат етикетирани като по-опасни от други, посочват от компанията, а да подчертае международната безопасност на водачите на камиони и работата, необходима за изпълнение на мисията на ООН "Vision Zero" за постигане на нулеви смъртни случаи и сериозни наранявания до 2050 г.

Повече в звуковия файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

Вижте още

Трети март- дългият път от свободата на духа и мисълта до политическата свобода

На 3 март празнуваме 147 години от Освобождението от османско владичество след Руско-турската война от 1877-78 г. На националния ни празник говорим с  Яна Жекова и Петко Андреев- 11-к ласници от ГПЧЕ "Йордан Радичков" във Видин.  "3 март е Национален празник и олицетворява националния идеал и българската мечта", каза Яна Жекова.  "За..

публикувано на 03.03.25 в 12:39
Ивайло Илиев

Ивайло Илиев: Действията са по-важни от документи и красиви фрази, облечени в управленски програми

Правителството прие управленската си програма.  Тя не е механичен сбор от приоритети на формациите в коалицията, а документ, който почива на политическа логика, обосноваха се от Четворната коалиция.  Визията за управлението на страната е в посока развитие на модерна, демократична и правова държава с ефективни институции, висок жизнен стандарт,..

публикувано на 27.02.25 в 10:00

Фейсбук група от Северозапада споделя бизнес идеи

Всеки успешен бизнес започва с идея, която впоследствие трябва да превърнем в реалност и да направим основа за устойчив бизнес. Първата и най-важна стъпка е ясно да дефинираме бизнес идеята си, да оценим нейния потенциал и след това да я приложим на практика. Една от най-добрите стратегии за растеж в бизнеса, както и в живота, е консистентността..

публикувано на 26.02.25 в 10:45
Светлин Тачев

Светлин Тачев: Външната политика на Тръмп може да извади ЕС от летаргията

"Трудно е да се прогнозира какво ни очаква във вътрешен и външнополитически план, защото ситуацията се променя изключително бързо. Геополитическата ситуация започва да взима радикален завой, политическото противопоставяне се изменя изключително бързо ." Това каза в "Посоките на делника" политологът  Светлин Тачев от Социологическа агенция "Мяра"...

публикувано на 25.02.25 в 13:17

Защо расте броят на работещите пенсионери

Служебно преизчислените пенсии от 1 април 2024 г. са 350 718, почти с 15 000 повече в сравнение с 2023 година по данни на НОИ. На преизчисляване подлежат пенсиите, свързани с трудовата дейност на лицата. Това са пенсиите за осигурителен стаж и възраст, за инвалидност поради общо заболяване, за инвалидност поради трудова злополука или..

публикувано на 24.02.25 в 14:31

Правителството с опит да гарантира адекватни минимални работни заплати

Въвеждането на европейската директива за адекватни минимални работни заплати ще стане факт, увериха от социалното министерство. В момента се разработват промени в Кодекса на труда, включващи новата формула, по която ще се определя минималното възнаграждение. Намерението е в нормативния акт да запишат критериите, въз основа на които ще се определя..

публикувано на 24.02.25 в 12:18

Кметът на Ковачица: С малките неща започваме и вървим напред, за да има живец в селото

Екипът на Радио ВИДИН на ломското село Ковачица.  Град Лом е на 12 км от селото, а река Дунав е на 4 км. Въпреки това местните хора се гордеят с реката и винаги казват, че живеят на Дунава.  Откъде идва името на селото? Според една от местните легенди, след потушаването на Чипровското въстание, в района се заселили бежанци от..

публикувано на 21.02.25 в 12:00