Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Пътищата в България са най-опасните в Европа за камиони, сочи проучване

2
Снимка: Радио ВИДИН

България е с най-опасните пътища за шофиране на тежкотоварни автомобили в Европейския съюз (ЕС), сочи проучване на британска технологична компания в транспортната индустрия. След анализ на данните от ЕС (включена е и Великобритания) за последните 10 години, България е на първо място - с повече фатални сблъсъци на тежкотоварни автомобили годишно от второто и третото място на Полша и Чехия взети заедно. Причините да сме начело на негативната класация коментира инж. Богдан Милчев, ръководител на Института за пътна безопасност:

"Проблемът с тежкотоварния превоз има два аспекта. Първо - пътищата и инфраструктурата - тя е силно компрометирана и остаряла, лошо поддържана, неправилно са харчени парите за тази инфраструктура. Но има и един друг проблем проблем, който съпътства това изследване според мен. Това е контролът, който се осъществява върху тежкотоварните превози... Това нещо в съвкупност ни показва, че и стопанинът на пътя, и този, който трябва да контролира движението по този път - Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация", не действат в системата, те не действат като един организъм. Всеки нещо прави поотделно и накрая резултатът е да сме последни в ЕС... Ние имаме конкретно решение, тъй като са налице организационни проблеми, налице са и законодателни, разбира се, такива. Решаването на организационните проблеми означава нова структура за управление на българските пътища. Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация", която контролира движението на тежкотоварни автомобили преди всичко, трябва да работят като едно цяло и да се обединят с Агенция "Пътна инфраструктура" и държавната агенция, която трябва да даде методологията и оценката на риска също да се включи. Тоест три агенции да ги направим в една държавна агенция, с двустепенно управление..."

България е на кръстопът и с недостатъчно магистрали, което води до тежкия трафик по нашите пътища, допълни още инж. Богдан Милчев. Според изследване на Института за пътна безопасност, в Северозападна България има най-висок риск от настъпване на тежки пътнотранспортни произшествия.

Опасните пътища отнемат от конкурентоспособността на транспортния бранш, коментира Йордан Арабаджиев, изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи. По думите му, Е-79 е един от най-лошите пътища за шофиране в Европа:

"За Е-79, това един от участъците, които наистина е от най-лошите за шофиране в Европа. Там е тежко за управление, двупосочни пътища, с много сериозен и интензивен трафик на тежкотоварни автомобили... Път тесен, със сериозни неравности, преминава през населени места, въобще това е нещо, което е недопустимо за съвременните пътища... Без добра инфраструктура, не само транспортът страда, а и цялата икономика. Това ни отнема от конкурентното предимство. Един транспорт, ако не е бърз, той не е привлекателен, а когато управляваш по лоши пътища, най-нормалното нещо е транспортът да не е бърз... Ще ви каже, че един час престой на товарен автомобил на граничен пункт струва на превозвача 10 евро. Ако той чака 48-50 ч., това са 500 евро, които той трябва да ги прежали, за да закара стоката навреме."

Събирането на пътни такси и философията на тол системата не кореспондират с качеството на пътищата, смята още Йордан Арабаджиев.

Според международните шофьори, с които разговаряхме, пътищата у нас са опасни, защото не са в добро състояние. Казват, че с излизането от България в посока Западна Европа нещата откъм пътни условия значително се подобряват още в съседна Румъния:

"Зле са нашите пътища в интерес на истината и то специално тук, в този район, Видинския. Аз съм от Пазарджик. Да се надяваме, че по-бързо ще оправят пътя тук, даже слушах, че са пуснали някаква отсечка, тук, на Мездра... За сравнение, пътищата в Румъния са по-добри от нашите. Най-добрата държава за шофьорите е Франция, в Германия е много натоварено, хубави са пътищата, но натоварени и много ремонти... Бих казал, че състоянието на пътищата в България е много зле. Значи, честно казано, Е-79, както се води, това не е път. Това е място за каруци, не е за камиони, не е за коли, защото няма равна част на този път... Значи то само да излезеш от България и в Румъния няма нищо общо. Националът им е по-добре от нашата магистрала, демек това, което е извън населено място е по-добре от нашата магистрала "Тракия", дето много я сочат, че имаме магистрала, а това не е магистрала и там е с дупки..." 

По данни на проучването Дания, Австрия и Швеция са класирани като най-малко опасните страни за шофьорите на камиони. Намерението на изследването не е определени страни да бъдат етикетирани като по-опасни от други, посочват от компанията, а да подчертае международната безопасност на водачите на камиони и работата, необходима за изпълнение на мисията на ООН "Vision Zero" за постигане на нулеви смъртни случаи и сериозни наранявания до 2050 г.

Повече в звуковия файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

Вижте още
Георги Вулджев

Георги Вулджев: Сериозната пенсионна реформа е политически непопулярна

Пенсиите, отпуснати до 31 декември 2023 година, ще бъдат увеличени от първи юли с 11 процента, съобщи премиерът Главчев.  Сюжетът с увеличението, превърнал се в предизборна заигравка, който предлагаше повишението да е с 10%, по този начин остава в историята.  Ниските пенсии продължават обаче да са сред най-сериозните проблеми на пенсионната ни..

публикувано на 23.05.24 в 10:10

Ще въведе ли страната ни адекватни европейски заплати?

Всеки десети работещ е беден, показва анализът на последните данни на Националния статистически институт, направен от Института за пазарна икономика (ИПИ). Бедността у нас леко намалява през 2023 г., а неравенството в доходите се свива. И двете констатации са следствие от повишаването на пенсиите, от една страна, и на заетостта, от друга...

публикувано на 22.05.24 в 10:45

Как се постига качествена жизнена среда- опитът на Германия, Унгария и Словения

Утвърдени експерти от България, Германия, Унгария и Словения представиха предизвикателствата пред архитекти и инженери в строителството по пътя към хармонична среда на живот. Международната конференция, която се проведе в София, бе организирана от сдружение "Алианс за висока строителна култура" (АВСК).  Какво разбираме под хармонична жизнена..

публикувано на 20.05.24 в 16:48

Във Воднянци искат програми за безработни

Екипът на радио Видин гостува в село Воднянци, община Димово. Времето е дъждовно и следобедно и по това време по улиците не се срещат хора.  Селото е на около 60 км от Видин в посока Монтана и на 180 км от София. До него лесно може да се стигне с автомобил или с влак по линията София-Видин.  В землището на селото е изграден язовир Дреновец...

публикувано на 17.05.24 в 12:30
Михаил Кръстев

Михаил Кръстев: Политиците загубиха спечелен мач с Еврозоната

България няма да успее да изпълни критериите за влизане в Eврозоната до юни.  На конференция, посветена на следващите стъпки към еврото, бяха обсъдени политическите и социалните последици, както и икономическите и финансовите перспективи преди и след присъединяването, бяха анализирани и успешни примери на европейски държави, вече въвели единната..

публикувано на 16.05.24 в 10:00

Имат ли интерес ресторантьорите към чужди служители?

Заради липсата на кадри летният сезон е пред провал за ресторантьорския бранш, заявиха преди дни от сектора. Причината е приета промяна в Закона за чужденците, която по никакъв начин не помага на бизнеса за това лято. Преди началото на туристическия сезон има предприемачи, които обявиха, че ще фалират, защото нямат работници. Хотелите отварят, а..

публикувано на 15.05.24 в 11:21
Румен Гълъбинов

Румен Гълъбинов: Българската данъчна система се нуждае от модификация и модернизация

Висок остава делът на българите, застрашени от бедност и социално изключване.  Неравенствата в доходите са значителни, показва работен документ на Европейската комисия след втория етап на анализ на социалната конвергенция на страните членки от Европейския съюз.  Свива се обаче ножицата между най-богатите и най-бедните.  Ще се покачи ли стандартът на..

публикувано на 13.05.24 в 10:00