Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

10 години Дунав мост Видин - Калафат

Снимка: Светослав Цветанов

През този месец се навършват 10 години откакто е пуснат в експлоатация Дунав мост  Видин - Калафат "Нова Европа". Равносметката е изцяло положителна, заяви изпълнителният директор на смесеното българо-румънско дружество, Инженер Людмил Димитров :

"Дунав мост при Видин-Калафат се оказа предпочитано място за преминаване на река Дунав, знаете и тирове, и леки коли, тежкотоварни. Равносметката, за тези десет години са минали близо десет милиона превозни средства по съоръжението, инфраструктурата, като от тях близо 60% са тежкотоварните над 3.5 тона. Така че е положително, както казах оказа се предпочитано място за преминаване. Иначе постоянно расте трафикът през годините, близо 12-15% се увеличава трафикът всяка година, спрямо предишната. Примерно мога да кажа, че за миналата година, 2022 година, са минали близо 1 300 000 моторни превозни средства, от които 770 000 са тежкотоварните и отново имаме 12% увеличение спрямо предишния период. Средно дневно минават в двете посоки - изход България, вход България около 2 500 - 3 000 хиляди тежкотоварни превозни средства и около 1 000 - 1 200 леки коли."
Дунав мост-2 между Видин и Калафат
Приоритетите на българо-румънското  дружество, като оператор на моста, са поддържане на техническата изправност на съоръжението и прилежащата му инфраструктура, както и безопасно преминаване и обслужване на клиентите. Какво е техническото състояние, десет години след откриването на Дунав мост 2, съобщи Людмил Димитров:

"Както знаете, има учредено смесено българо-румънско дружество за управлението на съоръжението, на инфраструктурата. То е уникално по своята същност, защото е първо и единствено смесено дружество. Две са основните функции, които изпълнява дружеството, това е поддържането техническата изправност на приложението и прилежащата му инфраструктура, както и обслужване на клиентите, безопасно преминаване и заплащане на таксите. Мога да кажа, за тези десет години, че дружеството се справи и продължава да се справя успешно със задачите, както казах по първата, относно преминаването на моторни превозни средства, близо 10 млн. са преминали. А по втората, техническата задача - поддръжка на съоръжението и прилежащата инфраструктура, мога да кажа, че за тези десет години, инфраструктурата и съоръжението са в отлично състояние. Още от откриването поддръжката се прави по утвърдена методика, целогодишно, изпълнява се както трябва. Не са изпълнявани до сега сериозни ремонти, не е имало нужда, единствено се ремонтира настилката, която се руши от тежкотоварния трафик, който казах, че е много. Така, че няма някакви сериозни проблеми, в отлично техническо състояние е съоръжението."

С какви предизвикателства се сблъскват от управата на съоръжението, има ли решения и какви са те посочи Людмил Димитров:

"Ние големи проблеми като дружество, което стопанисва моста, нямаме. Но със сигурност голям проблем за общината, за гражданите, за държавата като цяло това са непрекъснатите опашки, които стават от тежкотоварни моторни превозни средства. Причините за това са две, бих могъл да кажа. Едното е, че граничният пункт, който е на румънска територия, не е проектиран за този голям трафик, както казах. Също не е проектиран и пунктът за изпълняване на многото проверки, които се случват на него. Втората причина, това е мигрантският натиск, който задължава граничната полиция, особено на Румъния да прави 100% граничен контрол, с което се увеличава и времето за преминаване на моторните превозни средства. И на практика, въпреки че е вътрешна граница, са задължителни митническите и граничният контрол и скоростта за преминаване на всяко моторно превозно средства зависи точно от този контрол, което е извън прерогативите на дружеството и не бихме могли да влияем на него. Иначе голям проблем е и така наречените "спящи", почиващи тирове, тежкотоварни, над 12 тона, които, когато им дойде времето за почивка, спират, заключват и започват да спят. В резултат на което други тирове ги изпреварват и се образуват така наречените тапи, които пречат и на лекотоварния трафик. Знаете, има много оплаквания и това е големият проблем в момента на съоръжението и на пункта. Решаването на този проблем е комплексен и трябва много институции да се ангажират. Лошото е че свързват тези опашки с работата на нашето дружество, но това не е така. Относно времето на преминаване на тежкотоварния трафик в няколко насоки може да се работи. Едното е разширяването на пункта, предприети са вече стъпки в тази посока, но това изцяло зависи от румънската държава , защото пункта се намира на тяхна територия. В момента пет трасета има за тежък трафик и едно за лек трафик на излизане от България. Ако се разшири пунктът с две-три трасета, разбира се, че ще е по-добре. Също, надяваме се, да влязат България и Румъния в Шенгенското пространство, което би облекчило граничния трафик, даже би отсъствал, би останал само митническият. А иначе относно почиващите тирове, които са на съоръжението, би било добре примерно както на Русе да се изгради един буферен паркинг от Община, Държава,  където да изчакват там камионите, а не на самата инфраструктура и да възпрепятстват и лекия трафик. 

От пускането в експлоатация на Дунав мост Видин - Калафат, таксите не са променяни. За леките автомобили таксата за преминаване в една посока е 6 евро или 12 лева, за автобуси - 25 евро или 49 лева и за товарни автомобили над 12,5 т. - 37 евро или 72 лв. На излизане от страната таксите могат да се заплатят в евро или левове, а на влизане от Румъния в България - в леи или евро. При желание на шофьорите таксата може да се плати на каса в брой или на пос терминал.

Съоръжението е построено с държавни и европейски средства. Изплатена ли е инвестицията за тези 10 години, научаваме от Людмил Димитров:

"Знаете, изцяло съоръжението е построено със заеми от различни институции, като близо 80% от тях са от българската държава, съответно и тя за този момент взима по-голям дивидент. Все още се изплащат тези заеми и задължения, но скоростта, с която се изплащат е по-голяма от предвидената, именно защото и трафикът е по-голям от предвидения. Тези 10 млн. изминали превозни средства го доказват, както и на това се дължат опашките, защото камионите, които отиват към пункта са много по-голям брой от това, което може да премине на самия пункт. Дружеството успешно се развива, както казах и показа през годините, че българи и румънци могат да работят заедно, без проблеми, в синхрон за полза на съоръжението."


Актуалната обстановка за трафика може да се следи във всеки един момент чрез мобилното приложение на Дунав мост Видин - Калафат.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

"Неделник" от 26 октомври 2025 година

В неделния ефир на БНР отбелязахме Димитровден – празника на Видин , с едно специално издание на предаването „Неделник“ , посветено на духа, историята и хората на крайдунавския град. Слушателите усетиха магията на Видин чрез разказа за Катедралния храм „Св. Димитър“ – един от символите на града, чиято история е неразделна част от..

публикувано на 26.10.25 в 13:51

Слово за свети великомъченик Димитър Солунски

Днес е Шеста неделя след Неделя подир Въздвижение . Настана светлият празник на Христовия воин и мъченик Димитър, който с вярата си светло озарява всичко и с любовта си подбужда към вечния живот. Този преблажен мъченик за Христа, Димитър, от млада възраст придоби знания и израсна като доброплодна лоза, напоявайки всички с духовна сладост, а..

публикувано на 26.10.25 в 08:00

Виждали ли сте "Градска самодива"

Помните ли трилогията „Змей закрилник“ на Симона Панова ? Помните я, разбира се. Е, каквото и да сте си мислели след финала ѝ, нищо не е свършило. На ход са самодивите! Романът „Градска самодива“ е ново начало за видинските безсмъртни – закрилници и врагове. Той поставя началото на нова история, следваща събитията от „Змей закрилник“...

публикувано на 24.10.25 в 16:55

Научна конференция хвърли нова светлина върху миналото на Видин

Научна конференция се проведе във Видин. "Археологически и исторически проучвания на Видин и Видинския край" бе темата на форума, който събра представители на научни институти, музейни работници и любители на историята. Поводът бе навършването на 100 години от рождението на археолога Йордана Атанасова и 115 години музейно дело във Видин...

публикувано на 24.10.25 в 16:33
Панайот Панов, реставратор

Панайот Панов: Реставрацията връща стойността на картината

Реставраторът Панайот Панов е ръководител на лабораторията по консервация и реставрация към Регионалния исторически музей в София. С него разговаряме за процесите на реставрация на една картина или икона и как правилно да съхраняваме картините си у дома. "... Реставрацията е професия, която възвръща стойността на произведението, което е..

публикувано на 24.10.25 в 16:05

Котараците Сарчо и Пухи – братя и приятели

Трудно ли е да си бяла ангорска котка на село? Никак не е лесно. Как да се опазиш чистичък и беличък - ето това е трудното. Но двамата братя Сарчо и Пухи са доказателство, че може.  Когато се родили, ги мислели за момиченца, но... се оказва, че са момчета и сега се радват на любовта на Иван Трифонов и съпругата му във видинското село..

публикувано на 24.10.25 в 15:05

Ученици организират благотворителен базар и спектакъл в Дреновец

Дванайсетокласници от училище "Никола Й. Вапцаров" в село Дреновец организират благотворително събитие в подкрепа на деца в неравностойно положение. Подготвят театрален спектакъл. Представлението ще е на 29 октомври в киносалона в селото. Със средствата, които са събрани, ще бъдат осигурени коледни подаръци за децата, каза Йордан Александров,..

публикувано на 24.10.25 в 14:42