Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

10 години Дунав мост Видин - Калафат

Снимка: Светослав Цветанов

През този месец се навършват 10 години откакто е пуснат в експлоатация Дунав мост  Видин - Калафат "Нова Европа". Равносметката е изцяло положителна, заяви изпълнителният директор на смесеното българо-румънско дружество, Инженер Людмил Димитров :

"Дунав мост при Видин-Калафат се оказа предпочитано място за преминаване на река Дунав, знаете и тирове, и леки коли, тежкотоварни. Равносметката, за тези десет години са минали близо десет милиона превозни средства по съоръжението, инфраструктурата, като от тях близо 60% са тежкотоварните над 3.5 тона. Така че е положително, както казах оказа се предпочитано място за преминаване. Иначе постоянно расте трафикът през годините, близо 12-15% се увеличава трафикът всяка година, спрямо предишната. Примерно мога да кажа, че за миналата година, 2022 година, са минали близо 1 300 000 моторни превозни средства, от които 770 000 са тежкотоварните и отново имаме 12% увеличение спрямо предишния период. Средно дневно минават в двете посоки - изход България, вход България около 2 500 - 3 000 хиляди тежкотоварни превозни средства и около 1 000 - 1 200 леки коли."
Дунав мост-2 между Видин и Калафат
Приоритетите на българо-румънското  дружество, като оператор на моста, са поддържане на техническата изправност на съоръжението и прилежащата му инфраструктура, както и безопасно преминаване и обслужване на клиентите. Какво е техническото състояние, десет години след откриването на Дунав мост 2, съобщи Людмил Димитров:

"Както знаете, има учредено смесено българо-румънско дружество за управлението на съоръжението, на инфраструктурата. То е уникално по своята същност, защото е първо и единствено смесено дружество. Две са основните функции, които изпълнява дружеството, това е поддържането техническата изправност на приложението и прилежащата му инфраструктура, както и обслужване на клиентите, безопасно преминаване и заплащане на таксите. Мога да кажа, за тези десет години, че дружеството се справи и продължава да се справя успешно със задачите, както казах по първата, относно преминаването на моторни превозни средства, близо 10 млн. са преминали. А по втората, техническата задача - поддръжка на съоръжението и прилежащата инфраструктура, мога да кажа, че за тези десет години, инфраструктурата и съоръжението са в отлично състояние. Още от откриването поддръжката се прави по утвърдена методика, целогодишно, изпълнява се както трябва. Не са изпълнявани до сега сериозни ремонти, не е имало нужда, единствено се ремонтира настилката, която се руши от тежкотоварния трафик, който казах, че е много. Така, че няма някакви сериозни проблеми, в отлично техническо състояние е съоръжението."

С какви предизвикателства се сблъскват от управата на съоръжението, има ли решения и какви са те посочи Людмил Димитров:

"Ние големи проблеми като дружество, което стопанисва моста, нямаме. Но със сигурност голям проблем за общината, за гражданите, за държавата като цяло това са непрекъснатите опашки, които стават от тежкотоварни моторни превозни средства. Причините за това са две, бих могъл да кажа. Едното е, че граничният пункт, който е на румънска територия, не е проектиран за този голям трафик, както казах. Също не е проектиран и пунктът за изпълняване на многото проверки, които се случват на него. Втората причина, това е мигрантският натиск, който задължава граничната полиция, особено на Румъния да прави 100% граничен контрол, с което се увеличава и времето за преминаване на моторните превозни средства. И на практика, въпреки че е вътрешна граница, са задължителни митническите и граничният контрол и скоростта за преминаване на всяко моторно превозно средства зависи точно от този контрол, което е извън прерогативите на дружеството и не бихме могли да влияем на него. Иначе голям проблем е и така наречените "спящи", почиващи тирове, тежкотоварни, над 12 тона, които, когато им дойде времето за почивка, спират, заключват и започват да спят. В резултат на което други тирове ги изпреварват и се образуват така наречените тапи, които пречат и на лекотоварния трафик. Знаете, има много оплаквания и това е големият проблем в момента на съоръжението и на пункта. Решаването на този проблем е комплексен и трябва много институции да се ангажират. Лошото е че свързват тези опашки с работата на нашето дружество, но това не е така. Относно времето на преминаване на тежкотоварния трафик в няколко насоки може да се работи. Едното е разширяването на пункта, предприети са вече стъпки в тази посока, но това изцяло зависи от румънската държава , защото пункта се намира на тяхна територия. В момента пет трасета има за тежък трафик и едно за лек трафик на излизане от България. Ако се разшири пунктът с две-три трасета, разбира се, че ще е по-добре. Също, надяваме се, да влязат България и Румъния в Шенгенското пространство, което би облекчило граничния трафик, даже би отсъствал, би останал само митническият. А иначе относно почиващите тирове, които са на съоръжението, би било добре примерно както на Русе да се изгради един буферен паркинг от Община, Държава,  където да изчакват там камионите, а не на самата инфраструктура и да възпрепятстват и лекия трафик. 

От пускането в експлоатация на Дунав мост Видин - Калафат, таксите не са променяни. За леките автомобили таксата за преминаване в една посока е 6 евро или 12 лева, за автобуси - 25 евро или 49 лева и за товарни автомобили над 12,5 т. - 37 евро или 72 лв. На излизане от страната таксите могат да се заплатят в евро или левове, а на влизане от Румъния в България - в леи или евро. При желание на шофьорите таксата може да се плати на каса в брой или на пос терминал.

Съоръжението е построено с държавни и европейски средства. Изплатена ли е инвестицията за тези 10 години, научаваме от Людмил Димитров:

"Знаете, изцяло съоръжението е построено със заеми от различни институции, като близо 80% от тях са от българската държава, съответно и тя за този момент взима по-голям дивидент. Все още се изплащат тези заеми и задължения, но скоростта, с която се изплащат е по-голяма от предвидената, именно защото и трафикът е по-голям от предвидения. Тези 10 млн. изминали превозни средства го доказват, както и на това се дължат опашките, защото камионите, които отиват към пункта са много по-голям брой от това, което може да премине на самия пункт. Дружеството успешно се развива, както казах и показа през годините, че българи и румънци могат да работят заедно, без проблеми, в синхрон за полза на съоръжението."


Актуалната обстановка за трафика може да се следи във всеки един момент чрез мобилното приложение на Дунав мост Видин - Калафат.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

"За" и "против" униформите в училищата

През последните години все повече училища въвеждат задължително училищно облекло с надеждата да подобрят учебната среда. Основните цели на тази практика са да се създаде чувство за принадлежност, да се намалят социалните различия между учениците и да се повиши дисциплината. Темата обаче остава спорна. Дали носенето на униформи действително води..

публикувано на 12.09.25 в 17:05

Тайните на "Мъртвата планина"

През октомври 2008 г. група от деветима студенти, опитни планинари, тръгва на поход през планината Манцано в американския щат Ню Мексико. Никой от деветимата не се връща жив. Дни по-късно спасителните екипи откриват шест тела на необясними места с още по-необясними наранявания. ФБР поема случая, но не откриват нищо, което да обясни станалото, и той..

публикувано на 12.09.25 в 16:55

Видинчанин ремонтира и произвежда медни духови инструменти

Тромпетите, корнетите и флигорните са едни от най-важните духови инструменти, използвани в класическата музика, джаза, духовите оркестри и съвременните музикални стилове. Николай Илиев е от Видин и е единственият майстор в доста голям периметър на духови инструменти, които прави /тромпети и флигорни/ и ремонтира. Той е и преподавател по музика..

публикувано на 12.09.25 в 16:25

За приятелките Симона и Айра

Връзката между кучета и деца представлява интерес за учените в тази област. Кучетата са онези любвеобилни и грижовни четириноги, които стоят в основата на радостта, милите и забавни спомени в живота на всяко семейство. Много родители изпитват колебания дали би било удачно, или не да си вземат куче у дома, когато имат малко дете. Притесняват се, че..

публикувано на 12.09.25 в 15:30

Демонстрация на пожарна и аварийно-спасителна техника се състоя във Видин

Седмица на пожарната безопасност се провежда от 8 до 14 септември. Обявена е от Главна дирекция „Пожарна безопасност и защита на населението“ заради професионалния празник на пожарникарите - 14 септември. Днес по този повод по традиция  се проведе демонстрация на пожарна и аварийно-спасителна техника и оборудване на площад „Баба Вида“ във Видин...

публикувано на 12.09.25 в 14:20

Чипровци - градът на килимарството и миньорите, на богатата история и култура

Екипът на радио Видин гостува на град Чипровци,  област Монтана. Градът е административен център на едноименната община. Днес  в Чипровци живеят 1529 души по настоящ и 1656 по постоянен адрес, а в цялата община жителите са около 2950.  Чипровци е град на миньори, на богата история и култура,  на католическо население и на чипровските..

публикувано на 12.09.25 в 12:05
Снимката е илюстративна

Психолог: Доверието помага на малкия ученик да изгради увереност

Първият учебен ден е изключително вълнуващ и важен момент за малкия ученик. Подготовката за него започва още в предучилищния етап, като роля в този процес имат и педагози, и родители. Естествено е тя да започне от родителите в домашна обстановка, каза психологът от Лом Елеонора Бойчева и обясни как по-лесно може да се извърши преходът:..

публикувано на 12.09.25 в 10:00