Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Какви са правата ни, когато пътуваме с автобус

Снимка: Радио ВИДИН

Настъпи лятото и все повече от нас започват да се подготвят за почивка. Дали ще изберем морето, или планината, в повечето случаи очакваната вакaнция е свързана с пътуване. За тези, които нямат личен автомобил или пък предпочитат да не пътуват с него, алтернатива е автобусният транспорт. Не винаги обаче пътуването с автобус преминава по очаквания комфортен начин. Неотдавна история за проблеми при пътуване с автобус сподели във Фейсбук видинчанинът Ивайло Петков. Това ни провокира да проверим какви са правата ни, когато пътуваме с автобус. 

Липса на обезопасителни колани, неработещ климатик, опасни маневри на шофьора - това са част от нещата, с които Ивайло Петков се е сблъсквал, пътувайки с автобуси на различни фирми. 

"Нерядко се възползвам от услугите на различни транспортни фирми междуградски - говорим за територията на България, и това, което много ме фрапира е, че в повечето от случаите коланите или изцяло липсват, или са толкова клеясали в самите гнезда, че е невъзможно да ги извадиш. Фрапира ме понякога начинът, по който шофьорите на тези превозни средства управляват автобусите... Когато знаеш, че зад гърба ти има 50 човека, които в твоите ръце са техните животи и те разчитат да ги закараш живи и здрави от една локация до друга, би трябвало ти достатъчно сериозно да възприемаш своята професия и да не си позволяваш рисково поведение на пътя като например изпреварване с превишена скорост на завой при непрекъсната осева линия, което на много пъти, когато съм пътувал на различни места из България, ми се е случвало. Отделно летата често съм пътувал в автобуси, които нямат климатик, зимата парното е изключено... Когато примерно е лято и в автобуса стане над 40 градуса и в него се превозват възрастни хора, на които им прилошава, това според мен по никакъв начин не е адекватно и касае пряка заплаха за живота и здравето на тези пътници. Смея да твърдя, че съм пропътувал доста хиляди километри в чужбина, също с автобус, и не съм наблюдавал подобна небрежност в други страни от Европейския съюз", обясни Ивайло Петков. 

Според него проблемът се корени както в недостатъчния контрол от страна на отговорните институции, така и в липсата на достатъчно развито гражданско съзнание за правата ни като потребители. Хората не трябва да се страхуват да изразяват своята гражданска позиция, когато станат свидетели на подобна небрежност, категоричен е той. 

Съгласно европейския регламент за автомобилните превози, пътниците имат своите права в случай на отменено или забавено тръгване. Важно уточнение е, че това важи за пътуване, което е на дълго разстояние - над 250 км, като няма значение дали то се осъществява на територията на една, или на няколко държави, обясни Габриела Руменова от уебплатформата "Ние потребителите". 

"Ако пътуването по редовна автобусна линия е отменено или има закъснение, автобусната компания или операторът на автогарата трябва да информират за това възможно най-скоро, но не по-късно от 30 минути след времето на заминаване по разписание, пътниците. Ако автобусът бъде отменен поради дублиране на места или някакви други оперативни причини, компанията трябва да предложи на пътуващите да изберат между възстановяване на стойността на билета и, когато е необходимо, безплатно връщане до първоначалната точка на заминаване при първа възможност, или пък продължаване на пътуването, или пренасочване до тяхната крайна дестинация, но при сравними условия и при първа възможност, при това без допълнително заплащане", обясни Габриела Руменова. 

Тя допълни, че при определени условия пътуващите също така имат право на храна, напитки, настаняване, ако трябва да се пренощува. А когато пътникът използва инвалидна количка или друго помощно средство и те бъдат повредени или загубени по време на пътуването, той има право на обезщетение за покриване на загубите за замяна или ремонт. Ако превозвачът не предложи възстановяване на стойността на билета или другите предвидени в регламента възможности, когато се е стигнало до закъсняване или отмяна на пътуване, тогава пътникът може да подаде жалба и да иска възстановяване на стойността на билета, както и обезщетение, което е в размер на 50% от тази цена, отбеляза Габриела Руменова. 

Малко по-сложен обаче е въпросът, ако не сме доволни от качеството на получената услуга - например климатикът в превозното средство не работи или липсват обезопасителни колани. Причината е, че европейският регламент не урежда подобни казуси, посочи Габриела Руменова. В тези случаи пътниците следва първо да се обърнат към собственика на компанията и да сигнализират за проблема, е нейният съвет.

"Тъй като специално за коланите това е свързано с безопасността на пътуване, те следва да настояват да бъде осигурен друг автобус или пък евентуално да получат парите си обратно за билета... Така че това е едно от нещата, за които те могат да сигнализират към компанията и ако, разбира се, не получат адекватен отговор, могат да информират и Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация", която отговаря за автомобилните превози. По отношение на обезщетенията, те биха могли да претендират за такива по общия ред, когато обаче на тях са им нанесени някакви вреди. Да речем, че в случая за тях вреда може да бъде това, че е трябвало да пристигнат до определен час на дадено място и са изпуснали някаква възможност след като това не се е случило. Или пък да речем са им създадени ситуации, в които те са се почувствали застрашени или пък дискомфортно. Но това е нещо, което трябва да мине през съда и съответно подлежи на доказване", посочи Габриела Руменова. 

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Дреновец излиза на протест срещу преминаването на тирове

Жители на Дреновец, община Ружинци, излизат на протест днес заради тежкотоварния трафик, преминаващ през селото. Недоволството е провокирано от инцидент на пътя, при който преди дни загина 45-годишен местен жител. Транзитният трафик е пренасочен през селото от международния път Е79, който е в ремонт и това създава проблеми, свързани с пътната..

публикувано на 22.11.25 в 08:00

Ученици дариха топлина и внимание на възрастни за Деня на християнското семейство

В  Деня на християнското семейство  ученици от Ученическия съвет към ПГ "Проф. д-р Асен Златаров" във Видин, с координатор Лозинка Николова, се срещнаха с възрастните хора от Дома в Кутово, които временно са преместени във Видин. Децата  донесоха топлина, внимание и празнично настроение на неговите обитатели. "Днес сме тук в един много..

публикувано на 21.11.25 в 17:50
Красимир Беров на представянето на възстановеното издание в Бяла Слатина

Издател от Бяла Слатина направи възстановка на "Нова земя" - продължението на "Под игото"

Излезе от печат възстановка на първото издание на романа "Нова земя", замислен от Иван Вазов като продължение на "Под игото". За първи път романът е отпечатан през 1896 година. След това няколко пъти е преиздаван, но така и не успява да спечели дори и частица от славата, която първият български роман има. Нещо повече -  в наши дни малцина са..

публикувано на 21.11.25 в 16:59

Млад дерматолог специализира във видинската болница

 Д-р Деяна Жекова е един от младите лекари, предпочели да специализират във видинската болница "Св. Петка". Дерматология е специалността, която си е избрала д-р Жекова.  "За съжаление в София възможността да се специализира дерматология е малка и е трудно човек да се дореди до тази специалност, защото е доста желана. Разбрах, че има възможност в..

публикувано на 21.11.25 в 16:57

Арбористът Пламен: Когато любовта към дърветата става професия

За днешния ни гост можем със сигурност да кажем, че има професия, която рядко се среща у нас. Чували ли сте за арборист? Това е човекът, който се грижи за дърветата - обучен специалист, посветен на поддръжката и опазването им като отделни живи организми в градска среда. Самата дума " арборист " произхожда от латинската "arbor", което означава..

публикувано на 21.11.25 в 16:35

Дари и нейната голяма любов към книгите

В Деня на четенето си припомняме не просто колко е хубаво човек да чете, а колко истински променящо е това малко действие - да отвориш книга и да позволиш на един нов свят да те приеме. Понякога е тихо бягство, друг път е приключение, трети път - разговор със самия теб. И днес имаме гост, който го знае по-добре от много възрастни. Дарина..

публикувано на 21.11.25 в 16:30

Бели, смях и любов: Историята на кучето Чико и котарака Милчо

Днешните лапички са на един пакостлив домашен любимец, кучето на име Чико . Историята му започва сърцераздирателно, тъй като е спасен от улицата. Ще оставим на неговата стопанка да разкаже с подробности, а ние можем да кажем за Чико, че е едно голямо бебе, което непрестанно тича и все нещо хапва. Предимно това са мебели, салфетки, торбички, а..

публикувано на 21.11.25 в 15:35