Макар че премиерът Денков твърди, че измененията дават резултат, нарушенията сякаш зачестяват, а с тях и отнетите от пияни шофьори животи.
Липсва ли по-строг контрол, който може да гарантира справедливост? Къде блокира системата, която от декада не може да се пребори с един от големите проблеми за обществото?
Потърсихме за коментар Богдан Милчев, директор на Института за пътна безопасност.
Радио ВИДИН: Кучетата си лаят, керванът си върви...
"Дежа вю. Проблемът се превръща в системен проблем за българските правителства. Аз сега ще върна лентата малко назад: Кирил Петков, когато беше министър-председател, обяви войната на войната на пътищата, Гълъб Донев каза, че сърцето му се къса, когато види, че има смъртен случай по телевизията, а снощи (вторник вечерта - бел.авт.) Денков плаче по телевизора и каза, че му е най-тежкият ден в живота. Извинявайте, проблемът е много прост. Проблемът е това, че в държавата няма институция-човек, който да застане и да поеме отговорност за това, което се случва. Всички прехвърлят отговорността върху шофьорите, върху манталитета, върху образованието, върху обучението... Общи приказки. Никой не иска да застане пред вас и да ви каже: "Аз нося отговорността, това е планът, следваме го плана, следим резултатите и ако има - действаме, ако не - сменяме човека, сменяме плана". Ние нямаме такъв подход. Всичко е импровизация. Ние от Института за пътна безопасност предложихме още преди две години екшън план, с който да намалим жертвите, първа година с между 50 и 100 души. Това е екшън план, който да реформира структурно и организационно работата на институциите, да ограничи и въздейства върху корупцията и да извършим нормативни промени върху системата за управление, а не толкова върху наказанията на шофьорите. С тези три действия ние сме готови да поемем отговорността, че още първата година ще намалим жертвите. Всичките премиери, включително и Денков, защото този екшън план е на бюрото му, се правят, че няма такъв план, че няма такива действия (...) и си говорят общи приказки. Това е истината. Държат хората в неведение, а ние броим жертвите след всяка катастрофа и си говорим едно и също".
Радио ВИДИН: Ролята на обществото къде е тогава?
"Няма общество. Каква роля, какво общество? Обществото в България, за което говорим, то е до такава степен болно и смачкано, че седи, слуша, гледа телевизия, а телевизиите ни облъчват. От една година, знаете ли, националните телевизии спряха да ни дават възможност гласът на Института за пътна безопасност да се чува. Защо? Защото говорим по този начин, по който говорим в момента по Радио ВИДИН. Само че, ако националните телевизии това, което го казвам в момента, го кажа при тях, то на хората ще вземе да им светне: "Я да се вземем в ръце и да си поискаме сигурност по пътищата". По всички нормативни документи отговорността за безопасната транспортна система е на доставчика, а доставчикът - това е държавата в лицето на Николай Денков в момента".
Радио ВИДИН: Защо цензурират вашия институт? Политическа ли е причината?
"Причината е много проста. Ако ние започнем да оправяме транспортната система, тя ще повлече крак да оправя всички останали. Забелязвате ли един от проблемите, който трябва да се оправи и ние сме готови да оправим - това е корупцията. Да въздействаме на корупцията. А ние имаме корупция в цялото общество, във всички линии. Ако покажем, че можем да въздействаме върху пътната ни инфраструктура, върху контрола ни, върху обучението ни, тогава ще искаме да въздействаме и върху енергетиката, здравеопазването и ще видим, че може. Тогава самото общество ще оздравее, ще започне да оздравява. Политиците не искат здраво общество. Искат това болно общество, което се качва дрогирано и пияно. Знаете ли защо има толкова много шофьори с алкохол и наркотици, въпреки че няма шофьор, който да не знае, че колата му ще бъде конфискувана? Защото те са болни от това. Те не могат да живеят, ако не пият или ако не взимат наркотици. Нашето общество става все по-голяма част от него така. Аз смятам, че около 30% от населението в страната употребява и има зависимост от алкохол и наркотици. Просто се качват в автомобила, защото трябва да се придвижат. Те не го разбират, разбирате ли, тези хора не го разбират. Не да им взимаш колата, да ги разстрелваш - те не го разбират. Подходът е различен. Ние знаем какво трябва да се направи. Знаем пътят какъв е. Знаем във всички посоки какво да направим и да обясним на хората. Само че, ако ни дадат тази възможност, нали се сещате, че ние много бързо, за няколко седмици, ще просветим обществото какъв е проблемът. Те не искат това. Не искат революции. Те искат еволюционно, леко, бавно, постепенно... Сега ще дадат депеша на телевизиите да спрат да говорят за катастрофите, защото много започнаха да протестират хората".
Радио ВИДИН: Кога започна тази война по пътищата в България?
"Винаги я е имало. 80-те години загиваха около 1500 души годишно, само че медиите не го отразяваха. 90-те години беше поголовно. Колите бяха стари, бързо се караха, никаква организация, загиваха между 800 и 1000 души годишно. Между 2000 и 2010 загиваха между 600 и 800. 2010-2020 бройката на загиващите е към 600 души. Между 2020 и 2030 ще паднат сигурно на 400-500. Ние еволюционно ги намаляваме. Намаляват обаче, защото колите стават по-сигурно, защото пътищата ни стават по-добри, защото медицината става по-добра. Всичко това като се сложи накуп - жертвите намаляват. Нито организацията ни на движение е по-добра, нито нищо. Медиите в момента дирижират дневния ред на обществото. Всеки ден стават такива катастрофи, но днес е удобно, за да откраднат от енергетиката или там с горивата да ни разсеят, удобно е да пускат в момента трагедиите и да записват близките и роднините. Разбирате ли, голяма част от медиите, не всички, са като едни лешояди, като едни хищници, хващат се за роднините на загиналите и близките и започват да пият от тяхната кръв. Така не се прави! Това се случва, защото в държавата няма институция-човек, който да застане отпред и когато има проблем - да излезе и да обясни как ще се реши".
Радио ВИДИН: Денков обяви, че ще се допита до съдии, прокурори и университетски преподаватели, които да ревизират законите.
"Да пита, който иска. Аз му казвам, че ние сме готови да поемеме отговорност. Защо не ни даде тази възможност? За 6 месеца ще види има ли резултат или не. След една година, ако няма жертви, намалени с 50 души по-малко, значи не ставаме. Така или иначе си губят времето. Защо нямат характера да го направят? Аз Ви казах защо: защото искат да продължават да крадат. Съжалявам за моята емоционалност, но истината е, че те просто искат да крадат. Крадат от нашия живот. Вие представяте ли си, ако аз всичко това мога да го кажа по БТВ или Нова? То няма нужда от приказки вече, има нужда от отговорност. Вие чули ли сте, видели ли сте, експерт да застане отпред и да каже: "Дайте, аз ще ви оправя"? Вие мислите ли, че на мен ми е лесно да кажа това нещо? Един ден това ще се случи. Един ден, по естествен път, ще се случи. Когато се случи, нали трябва да изпълним всичко това, което сме казали... Няма да е лесно. Няма да е лесно и на политиците, защото тогава те ще трябва да слушат".
Радио ВИДИН: Често топката се прехвърля към инструкторите, които не вършели добра работа според изказваното мнение, което се среща в пространството.
"Инструкторите въобще не трябва никой да се занимава с тях. Аз вчера (вторник - бел.авт.) имах среща с министър Гвоздейков и му го казах в прав текст, че единственото нещо, което държавата трябва да направи, е един много тежък и честен изпит. Инструкторите ще трябва да се подготвят и да обучават шофьорите да го взимат този изпит. Шофьорите сами и по естествен начин ще си изберат кой инструктор може да ги обучи, за да го вземат по-лесно и бързо този изпит. Това е пътят. Какво ще се занимаваме с инструкторите? Да, имаме наредби, които им дават часове, но това е само една рамка. Държавата да си влезе в ролята, да направи изпита труден и честен, а нататък всичко ще се оправи".
Четири вота на недоверие, скандали, арести, договорени средства по ПВУ, както и продължаващи сътресения в ДПС, белязаха политическия сезон, фокусиран почти изцяло върху Еврозоната. Правителството на Росен Желязков обещава, че ще следва и занапред заявените приоритетите, докато протестърските настроения се засилват през горещото лято...
"Считам, че започнах работата, която е най-важната за хората от нашия регион: това, което бях договорила да започне, защото 3-4 години беше замразено всичко по проекта относно пътя, който трябваше да бъде до Видин. Така чаканата магистрала визирам. Не знам дали точно магистрала ще бъде в истинския смисъл, но поне да бъде този път, който беше започнат и..
Българските граждани са пътували значително по-често в чужбина през юни 2025 година, показват последните данни на Националния статистически институт (НСИ). Регистрирани са близо 944 хиляди пътувания - с над 10% повече спрямо същия месец на предходната година. Нарастването обхваща всички основни категории цели на пътуване, включително..
Политическите процеси у нас постепенно се нормализират и правителството има шанс да управлява пълен мандат. Това каза в "Посоките на делника" изпълнителният директор на социологическата агенция "Галъп интернешънъл болкан" Петко Петков в коментар за края на парламентарния сезон. "Въпреки скандалите и вотовете на недоверие, парламентът работи,..
Нови мерки целят да затегнат контрола при шофьорските курсове. От средата на юли всички автошколи задължително използват GPS приложение при провеждането на курсовете и изпитите за шофьорска книжка. Чрез него може да се проследи цялото обучение - от записването в школа по кормуване, през плащането на такси, преминаването през теоретична и..
Всички опозиционни партии, с изключение на "Възраждане", ще внесат общ вот на недоверие през септември за провала във вътрешната сигурност. Основната тема, която обединява партиите, е "завладяната държава", обясни Радостин Василев , лидерът на МЕЧ, основната партия инициатор на единен вот на недоверие срещу Тройната коалиция. "Разговаряме в..
България ще разпредели 5 млрд. лв. за подкрепа на енергийно и транспортно бедни домакинства и микропредприятия в периода 2026-2032 година. Тези домакинства се очаква да бъдат засегнати от въвеждането на новата схема за търговия с емисии (СТЕ 2) на ниво Европейски съюз. Новата схема за търговия с емисии ще постави цена върху емисиите на..