Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Ако оправим транспортната система, тя ще повлече крак и ще осветли всички корупционни практики

Богдан Милчев: Политиците не искат здраво общество

Институтът за пътна безопасност е готов да поеме отговорност

Богдан Милчев, директор на Института за пътна безопасност
Снимка: БГНЕС
По-малко от месец след "ремонта" на Наказателния кодекс, с който трябваше да се решат огромните проблеми с безобразното шофиране и стотиците жертви, започват поредните разговори за причините, пораждащи войната по пътищата. 

Макар че премиерът Денков твърди, че измененията дават резултат, нарушенията сякаш зачестяват, а с тях и отнетите от пияни шофьори животи. 


Липсва ли по-строг контрол, който може да гарантира справедливост? Къде блокира системата, която от декада не може да се пребори с един от големите проблеми за обществото?


Потърсихме за коментар Богдан Милчев, директор на Института за пътна безопасност.


Радио ВИДИН: Кучетата си лаят, керванът си върви... 


"Дежа вю. Проблемът се превръща в системен проблем за българските правителства. Аз сега ще върна лентата малко назад: Кирил Петков, когато беше министър-председател, обяви войната на войната на пътищата, Гълъб Донев каза, че сърцето му се къса, когато види, че има смъртен случай по телевизията, а снощи (вторник вечерта - бел.авт.) Денков плаче по телевизора и каза, че му е най-тежкият ден в живота. Извинявайте, проблемът е много прост. Проблемът е това, че в държавата няма институция-човек, който да застане и да поеме отговорност за това, което се случва. Всички прехвърлят отговорността върху шофьорите, върху манталитета, върху образованието, върху обучението... Общи приказки. Никой не иска да застане пред вас и да ви каже: "Аз нося отговорността, това е планът, следваме го плана, следим резултатите и ако има - действаме, ако не - сменяме човека, сменяме плана". Ние нямаме такъв подход. Всичко е импровизация. Ние от Института за пътна безопасност предложихме още преди две години екшън план, с който да намалим жертвите, първа година с между 50 и 100 души. Това е екшън план, който да реформира структурно и организационно работата на институциите, да ограничи и въздейства върху корупцията и да извършим нормативни промени върху системата за управление, а не толкова върху наказанията на шофьорите. С тези три действия ние сме готови да поемем отговорността, че още първата година ще намалим жертвите. Всичките премиери, включително и Денков, защото този екшън план е на бюрото му, се правят, че няма такъв план, че няма такива действия (...) и си говорят общи приказки. Това е истината. Държат хората в неведение, а ние броим жертвите след всяка катастрофа и си говорим едно и също".


Радио ВИДИН: Ролята на обществото къде е тогава?


"Няма общество. Каква роля, какво общество? Обществото в България, за което говорим, то е до такава степен болно и смачкано, че седи, слуша, гледа телевизия, а телевизиите ни облъчват. От една година, знаете ли, националните телевизии спряха да ни дават възможност гласът на Института за пътна безопасност да се чува. Защо? Защото говорим по този начин, по който говорим в момента по Радио ВИДИН. Само че, ако националните телевизии това, което го казвам в момента, го кажа при тях, то на хората ще вземе да им светне: "Я да се вземем в ръце и да си поискаме сигурност по пътищата". По всички нормативни документи отговорността за безопасната транспортна система е на доставчика, а доставчикът - това е държавата в лицето на Николай Денков в момента".


Радио ВИДИН: Защо цензурират вашия институт? Политическа ли е причината?


"Причината е много проста. Ако ние започнем да оправяме транспортната система, тя ще повлече крак да оправя всички останали. Забелязвате ли един от проблемите, който трябва да се оправи и ние сме готови да оправим - това е корупцията. Да въздействаме на корупцията. А ние имаме корупция в цялото общество, във всички линии. Ако покажем, че можем да въздействаме върху пътната ни инфраструктура, върху контрола ни, върху обучението ни, тогава ще искаме да въздействаме и върху енергетиката, здравеопазването и ще видим, че може. Тогава самото общество ще оздравее, ще започне да оздравява. Политиците не искат здраво общество. Искат това болно общество, което се качва дрогирано и пияно. Знаете ли защо има толкова много шофьори с алкохол и наркотици, въпреки че няма шофьор, който да не знае, че колата му ще бъде конфискувана? Защото те са болни от това. Те не могат да живеят, ако не пият или ако не взимат наркотици. Нашето общество става все по-голяма част от него така. Аз смятам, че около 30% от населението в страната употребява и има зависимост от алкохол и наркотици. Просто се качват в автомобила, защото трябва да се придвижат. Те не го разбират, разбирате ли, тези хора не го разбират. Не да им взимаш колата, да ги разстрелваш - те не го разбират. Подходът е различен. Ние знаем какво трябва да се направи. Знаем пътят какъв е. Знаем във всички посоки какво да направим и да обясним на хората. Само че, ако ни дадат тази възможност, нали се сещате, че ние много бързо, за няколко седмици, ще просветим обществото какъв е проблемът. Те не искат това. Не искат революции. Те искат еволюционно, леко, бавно, постепенно... Сега ще дадат депеша на телевизиите да спрат да говорят за катастрофите, защото много започнаха да протестират хората".


Радио ВИДИН: Кога започна тази война по пътищата в България?


"Винаги я е имало. 80-те години загиваха около 1500 души годишно, само че медиите не го отразяваха. 90-те години беше поголовно. Колите бяха стари, бързо се караха, никаква организация, загиваха между 800 и 1000 души годишно. Между 2000 и 2010 загиваха между 600 и 800. 2010-2020 бройката на загиващите е към 600 души. Между 2020 и 2030 ще паднат сигурно на 400-500. Ние еволюционно ги намаляваме. Намаляват обаче, защото колите стават по-сигурно, защото пътищата ни стават по-добри, защото медицината става по-добра. Всичко това като се сложи накуп - жертвите намаляват. Нито организацията ни на движение е по-добра, нито нищо. Медиите в момента дирижират дневния ред на обществото. Всеки ден стават такива катастрофи, но днес е удобно, за да откраднат от енергетиката или там с горивата да ни разсеят, удобно е да пускат в момента трагедиите и да записват близките и роднините. Разбирате ли, голяма част от медиите, не всички, са като едни лешояди, като едни хищници, хващат се за роднините на загиналите и близките и започват да пият от тяхната кръв. Така не се прави! Това се случва, защото в държавата няма институция-човек, който да застане отпред и когато има проблем - да излезе и да обясни как ще се реши".


Радио ВИДИН: Денков обяви, че ще се допита до съдии, прокурори и университетски преподаватели, които да ревизират законите.


"Да пита, който иска. Аз му казвам, че ние сме готови да поемеме отговорност. Защо не ни даде тази възможност? За 6 месеца ще види има ли резултат или не. След една година, ако няма жертви, намалени с 50 души по-малко, значи не ставаме. Така или иначе си губят времето. Защо нямат характера да го направят? Аз Ви казах защо: защото искат да продължават да крадат. Съжалявам за моята емоционалност, но истината е, че те просто искат да крадат. Крадат от нашия живот. Вие представяте ли си, ако аз всичко това мога да го кажа по БТВ или Нова? То няма нужда от приказки вече, има нужда от отговорност. Вие чули ли сте, видели ли сте, експерт да застане отпред и да каже: "Дайте, аз ще ви оправя"? Вие мислите ли, че на мен ми е лесно да кажа това нещо? Един ден това ще се случи. Един ден, по естествен път, ще се случи. Когато се случи, нали трябва да изпълним всичко това, което сме казали... Няма да е лесно. Няма да е лесно и на политиците, защото тогава те ще трябва да слушат".


Радио ВИДИН: Често топката се прехвърля към инструкторите, които не вършели добра работа според изказваното мнение, което се среща в пространството.


"Инструкторите въобще не трябва никой да се занимава с тях. Аз вчера (вторник - бел.авт.) имах среща с министър Гвоздейков и му го казах в прав текст, че единственото нещо, което държавата трябва да направи, е един много тежък и честен изпит. Инструкторите ще трябва да се подготвят и да обучават шофьорите да го взимат този изпит. Шофьорите сами и по естествен начин ще си изберат кой инструктор може да ги обучи, за да го вземат по-лесно и бързо този изпит. Това е пътят. Какво ще се занимаваме с инструкторите? Да, имаме наредби, които им дават часове, но това е само една рамка. Държавата да си влезе в ролята, да направи изпита труден и честен, а нататък всичко ще се оправи".

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Село Динково - в очакване на по-добър живот

Динково е най-малкото село в община Ружинци по брой жители. Около 65 са хората, които живеят тук, лятото стигат и до 100. Населеното място се намира в близост до река Лом, Белоградчик е на 40 км. Земята е плодородна, вода има в изобилие, дворовете на имотите са големи и просторни, къщите са едноетажни. Като цяло Динково има прекрасни..

публикувано на 10.05.24 в 12:05
Иван Радев

Иван Радев: Механизмите на демокрацията се ползват срещу самата нея

България се изкачва с 12 места в класацията на "Репортери без граници", показва годишният доклад на организацията. Страната ни е 59-а в света по критерий "свобода на словото" от общо 180 държави.  Въпреки напредъкът обаче продължаваме да сме сред последните в рамките на Европейския съюз, защото индикаторите в областта на политиката, икономиката и..

публикувано на 09.05.24 в 10:00
Марин Лесенски

Марин Лесенски: Подобрението в свободата на словото не е по същество, а в сравнение с предишни години

България се изкачва с 12 места в класацията на "Репортери без граници", показва годишният доклад на организацията. Страната ни е 59-а в света по критерий "свобода на словото" от общо 180 държави.  Въпреки напредъкът обаче продължаваме да сме сред последните в рамките на Европейския съюз, защото индикаторите в областта на политиката, икономиката и..

публикувано на 09.05.24 в 10:00

Все повече българи предпочитат почивка в чужбина

Пътуванията на българи в чужбина през март 2024 г. са 679.1 хиляди, или с 19.1% повече спрямо същия месец на миналата година. Това сочат данни на Националния статистически институт (НСИ). Броят на пътуванията с цел гостуване, обучение, посещение на културни и спортни мероприятия нараства с 29.5%, за почивка и екскурзия - с 18.6%. Тези със..

публикувано на 08.05.24 в 11:16

Северозападът преди изборите: много проблеми, малко очаквания

Какви са очакванията и надеждите на жителите на Северозапада за изборите на 9 юни проверихме в "Посоките на делника".  Област Видин си остава рекордьор във всички негативни класации - най-малката по население област, най-бедният регион, най-застаряващ, с най-много пенсионери и най-малко млади хора, с най-висока смъртност и най-ниска раждаемост...

публикувано на 07.05.24 в 12:08

Въстанието от лето 1850 - вик за справедливост

В българската история има дати и събития, които ни зареждат с патриотизъм и национално самочувствие. Въстанието от лятото на 1850 година в Северозападна България, когато населението от Видинско, Кулско, Ломско и Белоградчишко се вдига на бунт срещу османския гнет, е едно от тези събития.  За него малко се знае, не се изучава в учебниците. Това..

публикувано на 06.05.24 в 11:10

Село Долно Белотинци - с любов към младите и към футбола

Село Долно Белотинци е едно от 23 села в община Монтана. Намира се на 3 км от Монтана ,  този факт дава възможност хората от селото да съчетават живота на село с работата в града.  Селото е голямо и многолюдно.  Тук живеят много млади семейства, а техните деца учат в областния град Монтана. 116 са учениците, които всеки ден пътуват до..

публикувано на 03.05.24 в 12:05