Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Ако оправим транспортната система, тя ще повлече крак и ще осветли всички корупционни практики

Богдан Милчев: Политиците не искат здраво общество

Институтът за пътна безопасност е готов да поеме отговорност

Богдан Милчев, директор на Института за пътна безопасност
Снимка: БГНЕС
По-малко от месец след "ремонта" на Наказателния кодекс, с който трябваше да се решат огромните проблеми с безобразното шофиране и стотиците жертви, започват поредните разговори за причините, пораждащи войната по пътищата. 

Макар че премиерът Денков твърди, че измененията дават резултат, нарушенията сякаш зачестяват, а с тях и отнетите от пияни шофьори животи. 


Липсва ли по-строг контрол, който може да гарантира справедливост? Къде блокира системата, която от декада не може да се пребори с един от големите проблеми за обществото?


Потърсихме за коментар Богдан Милчев, директор на Института за пътна безопасност.


Радио ВИДИН: Кучетата си лаят, керванът си върви... 


"Дежа вю. Проблемът се превръща в системен проблем за българските правителства. Аз сега ще върна лентата малко назад: Кирил Петков, когато беше министър-председател, обяви войната на войната на пътищата, Гълъб Донев каза, че сърцето му се къса, когато види, че има смъртен случай по телевизията, а снощи (вторник вечерта - бел.авт.) Денков плаче по телевизора и каза, че му е най-тежкият ден в живота. Извинявайте, проблемът е много прост. Проблемът е това, че в държавата няма институция-човек, който да застане и да поеме отговорност за това, което се случва. Всички прехвърлят отговорността върху шофьорите, върху манталитета, върху образованието, върху обучението... Общи приказки. Никой не иска да застане пред вас и да ви каже: "Аз нося отговорността, това е планът, следваме го плана, следим резултатите и ако има - действаме, ако не - сменяме човека, сменяме плана". Ние нямаме такъв подход. Всичко е импровизация. Ние от Института за пътна безопасност предложихме още преди две години екшън план, с който да намалим жертвите, първа година с между 50 и 100 души. Това е екшън план, който да реформира структурно и организационно работата на институциите, да ограничи и въздейства върху корупцията и да извършим нормативни промени върху системата за управление, а не толкова върху наказанията на шофьорите. С тези три действия ние сме готови да поемем отговорността, че още първата година ще намалим жертвите. Всичките премиери, включително и Денков, защото този екшън план е на бюрото му, се правят, че няма такъв план, че няма такива действия (...) и си говорят общи приказки. Това е истината. Държат хората в неведение, а ние броим жертвите след всяка катастрофа и си говорим едно и също".


Радио ВИДИН: Ролята на обществото къде е тогава?


"Няма общество. Каква роля, какво общество? Обществото в България, за което говорим, то е до такава степен болно и смачкано, че седи, слуша, гледа телевизия, а телевизиите ни облъчват. От една година, знаете ли, националните телевизии спряха да ни дават възможност гласът на Института за пътна безопасност да се чува. Защо? Защото говорим по този начин, по който говорим в момента по Радио ВИДИН. Само че, ако националните телевизии това, което го казвам в момента, го кажа при тях, то на хората ще вземе да им светне: "Я да се вземем в ръце и да си поискаме сигурност по пътищата". По всички нормативни документи отговорността за безопасната транспортна система е на доставчика, а доставчикът - това е държавата в лицето на Николай Денков в момента".


Радио ВИДИН: Защо цензурират вашия институт? Политическа ли е причината?


"Причината е много проста. Ако ние започнем да оправяме транспортната система, тя ще повлече крак да оправя всички останали. Забелязвате ли един от проблемите, който трябва да се оправи и ние сме готови да оправим - това е корупцията. Да въздействаме на корупцията. А ние имаме корупция в цялото общество, във всички линии. Ако покажем, че можем да въздействаме върху пътната ни инфраструктура, върху контрола ни, върху обучението ни, тогава ще искаме да въздействаме и върху енергетиката, здравеопазването и ще видим, че може. Тогава самото общество ще оздравее, ще започне да оздравява. Политиците не искат здраво общество. Искат това болно общество, което се качва дрогирано и пияно. Знаете ли защо има толкова много шофьори с алкохол и наркотици, въпреки че няма шофьор, който да не знае, че колата му ще бъде конфискувана? Защото те са болни от това. Те не могат да живеят, ако не пият или ако не взимат наркотици. Нашето общество става все по-голяма част от него така. Аз смятам, че около 30% от населението в страната употребява и има зависимост от алкохол и наркотици. Просто се качват в автомобила, защото трябва да се придвижат. Те не го разбират, разбирате ли, тези хора не го разбират. Не да им взимаш колата, да ги разстрелваш - те не го разбират. Подходът е различен. Ние знаем какво трябва да се направи. Знаем пътят какъв е. Знаем във всички посоки какво да направим и да обясним на хората. Само че, ако ни дадат тази възможност, нали се сещате, че ние много бързо, за няколко седмици, ще просветим обществото какъв е проблемът. Те не искат това. Не искат революции. Те искат еволюционно, леко, бавно, постепенно... Сега ще дадат депеша на телевизиите да спрат да говорят за катастрофите, защото много започнаха да протестират хората".


Радио ВИДИН: Кога започна тази война по пътищата в България?


"Винаги я е имало. 80-те години загиваха около 1500 души годишно, само че медиите не го отразяваха. 90-те години беше поголовно. Колите бяха стари, бързо се караха, никаква организация, загиваха между 800 и 1000 души годишно. Между 2000 и 2010 загиваха между 600 и 800. 2010-2020 бройката на загиващите е към 600 души. Между 2020 и 2030 ще паднат сигурно на 400-500. Ние еволюционно ги намаляваме. Намаляват обаче, защото колите стават по-сигурно, защото пътищата ни стават по-добри, защото медицината става по-добра. Всичко това като се сложи накуп - жертвите намаляват. Нито организацията ни на движение е по-добра, нито нищо. Медиите в момента дирижират дневния ред на обществото. Всеки ден стават такива катастрофи, но днес е удобно, за да откраднат от енергетиката или там с горивата да ни разсеят, удобно е да пускат в момента трагедиите и да записват близките и роднините. Разбирате ли, голяма част от медиите, не всички, са като едни лешояди, като едни хищници, хващат се за роднините на загиналите и близките и започват да пият от тяхната кръв. Така не се прави! Това се случва, защото в държавата няма институция-човек, който да застане отпред и когато има проблем - да излезе и да обясни как ще се реши".


Радио ВИДИН: Денков обяви, че ще се допита до съдии, прокурори и университетски преподаватели, които да ревизират законите.


"Да пита, който иска. Аз му казвам, че ние сме готови да поемеме отговорност. Защо не ни даде тази възможност? За 6 месеца ще види има ли резултат или не. След една година, ако няма жертви, намалени с 50 души по-малко, значи не ставаме. Така или иначе си губят времето. Защо нямат характера да го направят? Аз Ви казах защо: защото искат да продължават да крадат. Съжалявам за моята емоционалност, но истината е, че те просто искат да крадат. Крадат от нашия живот. Вие представяте ли си, ако аз всичко това мога да го кажа по БТВ или Нова? То няма нужда от приказки вече, има нужда от отговорност. Вие чули ли сте, видели ли сте, експерт да застане отпред и да каже: "Дайте, аз ще ви оправя"? Вие мислите ли, че на мен ми е лесно да кажа това нещо? Един ден това ще се случи. Един ден, по естествен път, ще се случи. Когато се случи, нали трябва да изпълним всичко това, което сме казали... Няма да е лесно. Няма да е лесно и на политиците, защото тогава те ще трябва да слушат".


Радио ВИДИН: Често топката се прехвърля към инструкторите, които не вършели добра работа според изказваното мнение, което се среща в пространството.


"Инструкторите въобще не трябва никой да се занимава с тях. Аз вчера (вторник - бел.авт.) имах среща с министър Гвоздейков и му го казах в прав текст, че единственото нещо, което държавата трябва да направи, е един много тежък и честен изпит. Инструкторите ще трябва да се подготвят и да обучават шофьорите да го взимат този изпит. Шофьорите сами и по естествен начин ще си изберат кой инструктор може да ги обучи, за да го вземат по-лесно и бързо този изпит. Това е пътят. Какво ще се занимаваме с инструкторите? Да, имаме наредби, които им дават часове, но това е само една рамка. Държавата да си влезе в ролята, да направи изпита труден и честен, а нататък всичко ще се оправи".

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Ще се присъединим ли (и кога) към Еврозоната?

Присъединяването на България към Еврозоната е ключов приоритет на новото редовно правителство, по който се работи усилено и в тясна координация с партньорите от Европейската комисия. Това е потвърдил министър-председателят Росен Желязков на среща с българския еврокомисар Екатерина Захариева.  От думите на премиера, става ясно, че България ще..

публикувано на 30.01.25 в 10:00

Крие ли рискове икономическото райониране на страната?

Промяна в икономическото райониране на страната поиска бизнесът преди дни и очерта приоритетите си, за които очаква съдействие от редовното правителство. Работодателите настояват и за реформа в образованието, и въвеждане на матура по математика, като част от политиките за решаването на проблема с недостига на работна сила. Според тях е..

публикувано на 29.01.25 в 10:45

Пътят Видин-Ботевград: Обещания и (без)действия

Седем години изминаха от протестите, които принудиха властта да започне да строи съвременна и сигурна инфраструктура до Северозапада. Завършването на скоростния път Видин-Ботевград обаче все още е някъде в неопределеното бъдеще, а според първоначалните ангажименти трябваше да е готов до края на 2021 година. Общо три редовни и шест служебни..

публикувано на 28.01.25 в 12:56

Общини от селски райони са с гарантирани европейски средства за инфраструктура

Общините от селските райони в страната са с гарантирани средства по Стратегическия план за развитие на земеделието и селските райони, които да са за изграждане и развитие на инфраструктура. В област Видин право на тях имат десетте по - малки общини- Белоградчик, Бойница, Брегово, Грамада, Димово, Кула, Макреш, Ново село, Ружинци и Чупрене. Общата..

публикувано на 27.01.25 в 12:25

Жителите на село Копиловци: Няма работа, няма млади хора

Гостуваме на село Копиловци , община Георги Дамяново. Китно и красиво планинско селце. Освен прекрасната природа, която е и най-голямото богатство на Копиловци, центърът на селото също е много чист, облагороден и поддържан. Въпреки това, обаче основният проблем е, че работни места няма. Съвсем наскоро е закрит шивашкият цех, който осигурявал..

публикувано на 24.01.25 в 11:29
Александър Михайлов

Александър Михайлов: Опасявам се, че най-нечистата от всички нечисти унии ще изкара пълен мандат

105-тото правителство в историята на България обещава върховенството на правото и равенството пред закона, укрепването на социалната държава, защита на гражданското общество, свободата и плурализма в медиите, членство в Еврозоната и изпълняване на Плана за възстановяване и устойчивост.  Приоритети пред новата власт ще са и качеството на живот, с..

публикувано на 23.01.25 в 10:00

Какви проблеми създаде абсурдът с двойната минимална заплата?

Заради липсата на бюджет от началото на годината реално у нас има две различни минимални заплати - в частния и обществения сектор. Парите са по-малко за чиновниците и повече за всички останали. В бюджета за 2025-та година. трябва да бъде разписан новият размер на минималното възнаграждение за работещите в обществения сектор. Докато това..

публикувано на 22.01.25 в 10:45