Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Спазват ли правилата водачите на електрическите тротинетки

Снимка: Радио ВИДИН

Придвижването с електрическа тротинетка става все по-често срещано. Двуколесните превозни средства се използват от хора на всякаква възраст в тяхното ежедневие. Някои ходят на работа с тротинетка, други до магазина, трети карат за удоволствие. Pрактически те могат да се използват с всякаква цел за улеснено придвижване. Все пак като всяко превозно средство и управлението на електрическа тротинетка трябва да е отговорно и безопасно. За водачите има определени правила, които трябва да спазват. Част от разпоредбите в Закона за движение по пътищата гласят: водачите да не използват тротоарите и местата, където пешеходците се придвижват. Нямат право да развиват скорост, по-висока от 25 км/ч, също и да се движат по пътища и улици, на които максимално разрешената скорост за движение е над 50 км/ч, като това ограничението не се прилага за улици с изградена велосипедна инфраструктура. Водачите, които управляват електрически тротинетки трябва да са навършили 14 години. Важно е на електрическата тротинетка да не се вози повече от един човек, обясни за Радио ВИДИН експертът в Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата" Светослав Васев:

"... Тези тротинетки и легалната им дефиниция в Закона за движение по пътищата е индивидуално електрическо превозно средство. Тоест, индивидуално, само за един човек, да не се возят по двама, по трима, че има случаи и по четирима. С малки деца, виждаме, че родителите ги използват като алтернативна форма на транспорт, придвижвайки ги до училище или детска градина, но един такъв превоз крие огромни рискове. Тъй като законодателяt не случайно е въвел това ограничение, че е само за един човек предназначена... Използват ги за забавление, а не за алтернативен вид транспорт от точка "А" до точка "Б"..."

По думите на Светослав Васев санкциите не би трябвало да са водещи при спазването на правилата от страна на водачите, а отговорността и ангажиментът, които носят като участници в движението. 

"Не би следвало от законодателна гледна точка да се притесняват от санкцията, която биха претърпели, колкото от самосъзнанието на двуколесните превозни средства, да имат ангажираност и отговорност, че те също са участници в движението по пътищата, че те също имат ангажимент както към своя собствен живот, така и към живота и здравето на останалите. Тъй като едни могат да го приемат за забавление, но при застигане на един пешеходец, който не е разбрал, че го приближава двуколесно превозно средство, особено на място, където не очаква да има такова, тъй като е забранено за движение на двуколесни превозни средства рискът от инцидент настина крие сериозни последствия..." 

Макар да има определени правила за водачите на електрическите тротинетки, видинчани коментират, че ежедневно са свидетели на нарушения (управление от малки деца на тротинетка, повече от 1 човек на тротинетка), опасно и несъобразително шофиране на тези двуколесни превозни средства както по улиците на града, така и в пешеходните зони. Казват, че това е предпоставка за сериозни инциденти, в които могат да пострадат хора:

"В градската градина, централната алея има водачи на електрически тротинетки, които карат по-бързо от необходимото, за мен. Примерно аз вървя по-настрана, покрай мен не минават близо, гледам да не минавам покрай тях, пазя дистанция, всичко се случва. Контрол за скоростта на тротинетки затова съм твърдо "за"... Опасни са, трябва да се съобразяваме непрекъснато и те нали са на батерии, хвърчат и може да те блъснат отзад, и трябва да се оглеждаш непрекъснато. Карат толкова силно, че понякога, ако не видиш и мръднеш настрани, може да те ударят, има риск. Пазя се, естествено, никой не иска да бъде тръшнат... С несъобразителна скорост вървят, няма контрол. Как ги възпитават родителите, когато ги пускат на такива места? Много бързо се карат от млади момчета, сега аз ходя тук в градската градина. Всяка вечер минете и ще видите, значи изобщо не се съобразяват тези по-младите, така сме ги възпитали. Жестока бързина и може да бутне някое дете."

Мартин и Ивайло са двама видинчани, които управляват тротинетка, заради лесното, евтино и екологично придвижване. Казват, че са запознати и спазват правилата, определени за тях, защото като участници в движението носят отговорност. 

"... Шофирам където ми удобно, обикновено избягвам улиците, които има голямо движение. Вечер, ако излезете тук да видите децата как карат, ние не сме такива. Карат примерно над 25, 30 км. нагоре из хората. Да, има някои са много мощни, тук дете ще пресече, ще го удари тротинетка... Мъка ми е... Това е бъдещият транспорт градски. Ето това е електрическо, ето батерията, злато - ето кошничка за продукти, това е решението. Знаем правилата. По принцип тези, жълтите линии, които са велоалеи, по тях трябва да се движим, а и ние сме от тези хора, които спазваме елементарни правила, няма да тръгнем с над 10 км. Двама като нас няма да се качат на една тротинетка никога. Ние знаем, кое ни е забранено и кое е разрешено, а за младите всичко е позволено..." 

За неспазване на правилата при управление на електрическите тротинетки са предвидени санкции в зависимост от тежестта на нарушението. Има ли наложени санкции на водачи на електрически тротинетки, които не спазват правилата в Закона за движението по пътищата в областите от Северозапада? Има ли инциденти с водачи на електрически тротинетки тази година? Извършва ли се контрол, за да не се допуска опасно шофиране на електрическите тротинетки както в пешеходни зони, така и по улиците? 

Тези въпроси отправихме към Областните дирекции на МВР във Видин, Враца и Монтана.

Отговор получихме от полицията във Враца:

"За периода от последните две години считано от 01.01.2023г. до настоящият момент са установени 3 бр. нарушения /инциденти/ с електрическо ПС: 1 бр.-  самокатастрофира водач, падайки на пътното платно; 1 бр. - при проверка водача отказва проба за наркотични вещества, при което му е съставен АУАН(Акт за установяване на административно нарушение за нарушение) на чл.173, ал.3, пр.2 от ЗДвП и издадено НП (наказателно постановление) с наложена санкция глоба в размер на 2000 лв. и 24 месеца лишаване от правоуправление на МПС. 1 бр. - в следствие на неправилна маневра „заобикаляне на МПС“, водача катастрофира, като се блъска в МПС. Ежедневно се извършва контрол относно неправилното движение на електрически ПС /паркове, градини, пешеходни зони/, както и проверки на водачите за управление след употреба на алкохол и/или наркотични вещества и техните аналози."



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още
Село Разград

Село Разград възстановява читалищните традиции

Екипът на Радио Видин гостува в село Разград, община Вълчедръм. С познатия ни град Разград са общи не само имената, но и историята на двете населени места. По време на османското робство мигриращо българско население от град Разград се установява да живее в махала Разград, непосредствено до съществуващото тогава село Крумово- основано около 1764..

публикувано на 31.10.25 в 12:00

Успяваме ли да заделим бели пари за черни дни?

75% от българите нямат спестявания, а 25% от пълнолетните българи, или малко над 1,4 млн. души, спестяват, показва проучване на Изследователски център "Тренд", направено по поръчка на ЕКИП (Експертния клуб за икономика и политика ). Въпреки това, през последната една година се наблюдава чувствително увеличение на броя на спестовните българи - 170..

публикувано на 30.10.25 в 12:16

Ще ни осигури ли финансова стабилност бюджет 2026?

До края на тази седмица бюджетът на страната ни за следващата година трябва да бъде внесен за разглеждане в Народното събрание. Това стана ясно от думите на лидера на ГЕРБ Бойко Борисов , който заяви, че в бюджета за догодина не е предвидено увеличение на налози.  Няма да има увеличение на данъци през 2026 година. Планира се увеличение на..

публикувано на 29.10.25 в 10:45

Ще има ли кой да работи в Северозапада?

България продължава да се изправя пред сериозни демографски и трудови предизвикателства - населението на страната е намаляло с близо 2,5 млн. души за последните 40 години , показват данните на НСИ. Негативните процеси са най-видими и тревожни в изоставащите региони, като Северозападния. Проблемът бе дискутиран по време на форума "Европа е с мен" -..

публикувано на 28.10.25 в 09:34

Йорданка Ценова: Ролята на учителя е да покаже на децата, че техният интелект е по-важен от изкуствения

С навлизането на изкуствения интелект на пазара на труда някои професии ще бъдат застрашени. Една от тях е графичен дизайнер. Защото изкуственият интелект вече генерира картини и видеа, които са с много добро качество, смята Йорданка Ценова - заместник-директор по учебната дейност в ПГ "Проф. д-р Асен Златаров"- Видин: "Друга професия,..

публикувано на 27.10.25 в 15:11

Камелия Лозанова: Изкуственият интелект е неизбежен и ще ни бъде полезен

Доста страхове се насаждат във връзка с изкуствения интелект, смята Камелия Лозанова- председател на Управителния съвет на Агенция за регионално развитие и бизнес център /АРРБЦ/- Видин.  "Засега Chat GPT е познат, но това съвсем не е онова, което е истинският изкуствен интелект и за който вече се правят форуми и се коментира неговото бъдещо..

публикувано на 27.10.25 в 14:56

Александра Рачева: Въздействието на изкуствения интелект не е замяна, а по-скоро трансформиране на работни места

Изкуственият интелект се очаква да донесе както значителни рискове, така и огромни възможности за пазара на труда. Влиянието му ще е дълбоко и ще засегне почти всички сектори, като се променят нуждите от умения и работни места.   Основните притеснения са свързани със замяната на човешкия труд и увеличеното неравенство, посочи в "Посоките на..

публикувано на 27.10.25 в 14:06