Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Проблеми с финансирането затрудняват автобусния бранш

Снимка: Радио ВИДИН

Пред множество затруднения е изправен автобусният бранш. Най-актуален към момента е проблемът с финансирането. Липсват компенсациите, с които трябва да бъдат подпомогнати превозвачите за безплатното пътуване на деца до 14-годишна възраст и други правоимащи граждани (ветераните от войните, военноинвалидите, военнопострадалите) в градския транспорт. Това коментира за Радио ВИДИН Петър Захариев от Националното сдружение на автобусните превозвачи в България и собственик на транспортна фирма в Монтана. От началото на годината държавата е разширила обхвата на правото на намаление на транспортната услуга, но към момента не се е погрижила да осигури средства, като компенсира превозвачите, каза още Петър Захариев и допълни, че все пак има поет ангажимент това да се случи. 

"Нашите колеги се притесняват преди всичко за финансирането на едни промени, които бяха - безплатни превози на деца до 14 години. Увеличение на безплатната част на други правоимащи, като по член 68, навършили пенсионна възраст, ветерани и т.н. Тоест държавата разшири периметъра и количеството или частта, която се поема от бюджет, но парите не се осигуриха. Тоест необходими са ни около 57 млн. лв. А на последните срещи в транспортното министерство, включително с представители на финансовото министерство се обяви, че налични са само 15 млн., другите липсват. Имаше споменати резерви, но как ще изглежда, до колко ще се намерят необходимите средства, могат да кажат новите министри... Просто казано, държавата се погрижи за групата правоимащи граждани, но само половината направи, не осигури средствата... Това са така наречените компенсации... Ако скоро време не се предприемат мерки, тоест не се потвърди осигуряването на средствата от страна на министерствата, ние ще сме принудени да спрем да возим децата... За сега има обещание, че ще бъдат осигурени средствата, но не се знае кога..."

Петър Захариев коментира и някои от останалите предизвикателства пред бранша. 

"Има доста натрупани проблеми. Те са проблеми в нормативната база, направиха се някои неща, много неща не се донаправиха и съответно може да излезе крива работа, защото направени наполовина неща те не работят... Много се надяваме и много разчитаме, и вярваме на новия министър, че ще даде зелена светлина и ще даде тласък на съответните служби да започне да се работи и да се придвижат тези стари и престари проблеми. Наказателна уредба - крещяща... Това го знаят не само професионалните превозвачи и шофьори, знаят го и обикновените шофьори. Там трябват много корекции, защото не е нормално... Не може да се налага наказание 500 - 1000 лв. на шофьора за дребно нарушение, забравени документи или неносене на разписание и т.н. Това са техни пропуски, да го наречем, така зверски да бъде наказван шофьора, защото вие знаете 1000 лв. е заплатата... Наказанието не изпълнява своята роля да въдворява ред и да не се стига до ново нарушение, то просто довежда съответни шофьор до единствената мисъл - как оттук насетне ще си върне тези пари, като краде билети, като краде нафта. Тоест израждане на цялата ситуация..." 

Проблемът с нерегламентираните превози е от години и е причина много автобусни линии да бъдат закрити. По думите на Петър Захариев с времето този тип превози заема все по-голямо дял като засяга не само междуградския, а и международния превоз. 

Магдалена Милтенова, от Конфедерацията на автобусните превозвачи, коментира за БНР, че се наблюдава неглижиране на автобусния транспорт от страна на държавата. Допълни също, че се търси решение на проблема с компенсациите на сектора за безплатния превоз на децата и другите правоимащи.

"Транспортната политика, която ние имаме е всичко друго, но не и политика, насочена към нуждите на бранша, към нуждите на хората, към пътниците в случая, защото това, което наблюдаваме е абсолютно неглижиране на автобусния транспорт от страна на държавата, цъфтящ нергеламентиран превоз и съответно един бранш, който в момента е в колапс... Ние имаме сериозен проблем по отношение на финансирането на този вид транспорт... Пари за това децата до 14 години в страната да пътуват безплатно се оказва, че нямаме, защото недостигът в момента на тези средства възлиза на 57 милиона лева... Искрено се надяваме Министерство на финансите също да вземе адекватна позиция. В момента те провеждат по общините едно обследване на тези средства какво ще бъде наистина необходимо. Искрено се надявам този проблем да бъде решен, защото колегите са в готовност от 1 октомври да преустановят издаването на тези карти, съответно извозването на децата, което ще бъде много сериозен проблем за всички", обясни Милтенова.

Хората, които ползват автобусен превоз коментират, че секторът трябва да бъде подпомогнат, защото обслужването на линиите до малките населени места е важно от социална гледна точка. Казват, че нямат собствени автомобили и автобусът е единственият начин да се придвижват на достъпни цени. 

"Пътувам за Дунавци... Важен е автобусният транспорт, не само за мен, за всички хора е важно. Не всеки има кола, да се възползва от личния си транспорт. Трябва да има автобуси... Много сме зле с тези автобуси. Е, сега съм дошъл и няма с какво да се прибера. Чак в 13:00 часа трябва да хванем за Ботево. 9:30 часа го изпуснах, сега в 13:00 часа, ако ме вземе. Нарядко са линиите, да се субсидират, то няма и пътници, няма и хора... Пътувам за Грамада. Перфектна ни е услугата, като се има предвид, че много населени места нямат никакъв превоз, а това си е наша фирма, частна, на Грамада... То е жизнено важно да се запази автобусният превоз. Първо няма лекари по малките населени места, да не говорим за аптеки. На тия хора трябва да им се помогне..."

Повече може да чуете в звуковия файл. 


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Община Ново село - стремеж към развитие и обновяване

Екипът на Радио ВИДИН гостува на Ново село - голямо, красиво и достолепно село, което е общински център. Намира се на брега на река Дунав.  Богатството и културата на новоселяни са следствие на търговията с вино и грозде по река Дунав и от съхранените традиции - на децата да се дава образование. В миналото е било изключително богато и с доста..

публикувано на 10.01.25 в 12:05
Светлин Тачев

Светлин Тачев: На прага сме на пълна делегитимация на политическата система

Държавният глава Румен Радев обяви, че ще даде още време преди връчването на папката за съставяне на редовно правителство, определяйки като безотговорно поведението на политиците.  Първият мандат ще отиде в най-голямата парламентарно представена партия ГЕРБ-СДС.  Преговорите между партията на Борисов, Демократична България, БСП и Има такъв народ..

публикувано на 09.01.25 в 10:00

Ще издържи ли семейният ни бюджет на новата ценова атака?

Новата година настъпи с повишени цени на някои стоки и услуги у нас. Токът за бита за Северозападна България вече е по-скъп с около 9%. Хлебопроизводителите побързаха да реагират на повишеното ДДС на 20% и съответно повишиха цените на насъщния. От 1 януари са в сила новите цени на личните карти. Вместо 18 лева за нова лична карта трябва да..

публикувано на 08.01.25 в 10:45

Видин-Ботевград: Новият път, чийто край непрекъснато се отлага

Строителството на най-големия инфраструктурен обект в Северозападна България започна след протестите в началото на 2018 година, когато стотици жители на региона няколко поредни седмици блокираха важни пътни отсечки с искане за магистрала до Видин и тунел под Петрохан. Тогава правителството обеща, че този проект ще е приоритетен за държавата, ще се..

публикувано на 07.01.25 в 13:24

Пазарът на труда все повече ще изпитва недостиг на работна сила

Работодателите завяват нужда от 261 926 работници и специалисти през следващите 12 месеца с умения и знания в различни професионални направления, които ще са необходими за ефективната работа на предприятията. Най- търсените специалности на пазара на труда можем да видим най-ясно от проучването, проведено сред работодатели от Агенцията по заетостта..

публикувано на 06.01.25 в 14:48

Шивач, водач на МПС и спедитор-логистик са най-търсените професии в област Видин

Регистрираните безработни лица средномесечно в област Видин за периода януари – ноември 2024 година са 4 053. Равнището на безработица в областта е 14.8%, а   от януари до ноември 2024 година  на работа са  п остъпили общо 2 888 души.   Област Видин е с дял 2.6% от общо регистрираните средномесечно безработни лица в страната (155 181) за..

публикувано на 06.01.25 в 14:26

Очаквания и надежди за 2025-та - какво си пожелахме на Васильовден?

На 1 януари отново сме изправени пред поредното ново начало, изпълнени с надежди и очаквания. Каквито и да са икономическите прогнози, колкото и несигурно да изглежда бъдещето за много българи, всеки от нас отправя пожелания за себе си и най-близките си хора. Първият ден на годината народът ни нарича Сурваки. Наименованието идва от обичая..

публикувано на 01.01.25 в 10:45