Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Проблеми с финансирането затрудняват автобусния бранш

Снимка: Радио ВИДИН

Пред множество затруднения е изправен автобусният бранш. Най-актуален към момента е проблемът с финансирането. Липсват компенсациите, с които трябва да бъдат подпомогнати превозвачите за безплатното пътуване на деца до 14-годишна възраст и други правоимащи граждани (ветераните от войните, военноинвалидите, военнопострадалите) в градския транспорт. Това коментира за Радио ВИДИН Петър Захариев от Националното сдружение на автобусните превозвачи в България и собственик на транспортна фирма в Монтана. От началото на годината държавата е разширила обхвата на правото на намаление на транспортната услуга, но към момента не се е погрижила да осигури средства, като компенсира превозвачите, каза още Петър Захариев и допълни, че все пак има поет ангажимент това да се случи. 

"Нашите колеги се притесняват преди всичко за финансирането на едни промени, които бяха - безплатни превози на деца до 14 години. Увеличение на безплатната част на други правоимащи, като по член 68, навършили пенсионна възраст, ветерани и т.н. Тоест държавата разшири периметъра и количеството или частта, която се поема от бюджет, но парите не се осигуриха. Тоест необходими са ни около 57 млн. лв. А на последните срещи в транспортното министерство, включително с представители на финансовото министерство се обяви, че налични са само 15 млн., другите липсват. Имаше споменати резерви, но как ще изглежда, до колко ще се намерят необходимите средства, могат да кажат новите министри... Просто казано, държавата се погрижи за групата правоимащи граждани, но само половината направи, не осигури средствата... Това са така наречените компенсации... Ако скоро време не се предприемат мерки, тоест не се потвърди осигуряването на средствата от страна на министерствата, ние ще сме принудени да спрем да возим децата... За сега има обещание, че ще бъдат осигурени средствата, но не се знае кога..."

Петър Захариев коментира и някои от останалите предизвикателства пред бранша. 

"Има доста натрупани проблеми. Те са проблеми в нормативната база, направиха се някои неща, много неща не се донаправиха и съответно може да излезе крива работа, защото направени наполовина неща те не работят... Много се надяваме и много разчитаме, и вярваме на новия министър, че ще даде зелена светлина и ще даде тласък на съответните служби да започне да се работи и да се придвижат тези стари и престари проблеми. Наказателна уредба - крещяща... Това го знаят не само професионалните превозвачи и шофьори, знаят го и обикновените шофьори. Там трябват много корекции, защото не е нормално... Не може да се налага наказание 500 - 1000 лв. на шофьора за дребно нарушение, забравени документи или неносене на разписание и т.н. Това са техни пропуски, да го наречем, така зверски да бъде наказван шофьора, защото вие знаете 1000 лв. е заплатата... Наказанието не изпълнява своята роля да въдворява ред и да не се стига до ново нарушение, то просто довежда съответни шофьор до единствената мисъл - как оттук насетне ще си върне тези пари, като краде билети, като краде нафта. Тоест израждане на цялата ситуация..." 

Проблемът с нерегламентираните превози е от години и е причина много автобусни линии да бъдат закрити. По думите на Петър Захариев с времето този тип превози заема все по-голямо дял като засяга не само междуградския, а и международния превоз. 

Магдалена Милтенова, от Конфедерацията на автобусните превозвачи, коментира за БНР, че се наблюдава неглижиране на автобусния транспорт от страна на държавата. Допълни също, че се търси решение на проблема с компенсациите на сектора за безплатния превоз на децата и другите правоимащи.

"Транспортната политика, която ние имаме е всичко друго, но не и политика, насочена към нуждите на бранша, към нуждите на хората, към пътниците в случая, защото това, което наблюдаваме е абсолютно неглижиране на автобусния транспорт от страна на държавата, цъфтящ нергеламентиран превоз и съответно един бранш, който в момента е в колапс... Ние имаме сериозен проблем по отношение на финансирането на този вид транспорт... Пари за това децата до 14 години в страната да пътуват безплатно се оказва, че нямаме, защото недостигът в момента на тези средства възлиза на 57 милиона лева... Искрено се надяваме Министерство на финансите също да вземе адекватна позиция. В момента те провеждат по общините едно обследване на тези средства какво ще бъде наистина необходимо. Искрено се надявам този проблем да бъде решен, защото колегите са в готовност от 1 октомври да преустановят издаването на тези карти, съответно извозването на децата, което ще бъде много сериозен проблем за всички", обясни Милтенова.

Хората, които ползват автобусен превоз коментират, че секторът трябва да бъде подпомогнат, защото обслужването на линиите до малките населени места е важно от социална гледна точка. Казват, че нямат собствени автомобили и автобусът е единственият начин да се придвижват на достъпни цени. 

"Пътувам за Дунавци... Важен е автобусният транспорт, не само за мен, за всички хора е важно. Не всеки има кола, да се възползва от личния си транспорт. Трябва да има автобуси... Много сме зле с тези автобуси. Е, сега съм дошъл и няма с какво да се прибера. Чак в 13:00 часа трябва да хванем за Ботево. 9:30 часа го изпуснах, сега в 13:00 часа, ако ме вземе. Нарядко са линиите, да се субсидират, то няма и пътници, няма и хора... Пътувам за Грамада. Перфектна ни е услугата, като се има предвид, че много населени места нямат никакъв превоз, а това си е наша фирма, частна, на Грамада... То е жизнено важно да се запази автобусният превоз. Първо няма лекари по малките населени места, да не говорим за аптеки. На тия хора трябва да им се помогне..."

Повече може да чуете в звуковия файл. 


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Продължава ли да поскъпва животът у нас?

От Института за социални и синдикални изследвания на КНСБ отчетоха, че в България една трета от основните стоки са сред най-скъпите в Европейския съюз, а останалите цени са равни или близки до средноевропейските. Това показват данните от наблюдение на 20 основни храни и на бензина за септември. Президентът на синдиката Пламен Димитров заяви,..

публикувано на 22.10.25 в 10:45

Напредъка и ползите от въвеждането на еврото обсъдиха във Видин

Напредъкът в процеса по присъединяването на България към еврозоната бе представен на информационна среща във Видин. Участниците в дискусията разсеяха редица митове около въвеждането на еврото като официална валута у нас.  Модератор на дискусията, която се състоя в Културен център "Жул Паскин", беше областният управител Ани Арутюнян :..

публикувано на 21.10.25 в 12:07

Какви са приоритетите пред Общините след Годишната среща на местните власти

Годишната среща на местните власти събра местните власти и институциите в общ диалог за преход към еврото, обсъждане и решения на предизвикателствата пред общините. Бюджети в евро, инвестиционните програми на общините, новото изчисление на такса "смет" по нов начин, безводието- тези и други теми бяха дискутирани на тридневния форум.  "Както и..

публикувано на 20.10.25 в 14:35

Долно Линево - красиво село на брега на Дунав

Днес гостуваме в село Долно Линево -  едно от малкото села в България, в което няма пустеещи къщи. Долно Линево се намира в община Лом, област Монтана. Селото е на брега на река Дунав, на 5 км източно от общинския център, а прекрасната природа и пленяващият изглед към реката са сред причините много хора да си купуват вили и къщи и да прекарват..

публикувано на 17.10.25 в 11:10
Георги Киряков

Георги Киряков: Пеевски протяга ръка към властта

Трус в политиката след изборите в Пазарджик.  ГЕРБ с остра реакция.  Бойко Борисов отправи предупреждение към партньорите и заговори за предсрочни избори.  Предстои ли нов формат, след като бившият премиер пожела преформатиране на властта?  Делян Пеевски от своя страна поиска официално да влезе в управлението на страната.  Политическото статукво..

публикувано на 16.10.25 в 10:00

Какво ядат децата ни в училище?

Точно месец измина от началото учебната година и отново на дневен ред излиза въпросът за качеството на храната, която се предлага на учениците в училищата. Това е тема, която засяга хиляди семейства ежедневно. Днес ще се опитаме за разберем повече за това какво реално стига до ученическите чинии. Спазват ли се изискванията за качеството на храната и..

публикувано на 15.10.25 в 11:53

Справя ли се кабинетът "Желязков"

Справя ли се кабинетът "Желязков" с управлението на страната? Имат ли основание критиките на опозицията към управляващите? Стабилна ли е коалицията? Решава ли проблемите на хората в Северозапада? Отговорите потърсихме в "Посоките на делника". В момента основната политическа война в България e за геополитическата ѝ ориентация . Това заяви..

публикувано на 14.10.25 в 13:14