Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Проблеми с финансирането затрудняват автобусния бранш

Снимка: Радио ВИДИН

Пред множество затруднения е изправен автобусният бранш. Най-актуален към момента е проблемът с финансирането. Липсват компенсациите, с които трябва да бъдат подпомогнати превозвачите за безплатното пътуване на деца до 14-годишна възраст и други правоимащи граждани (ветераните от войните, военноинвалидите, военнопострадалите) в градския транспорт. Това коментира за Радио ВИДИН Петър Захариев от Националното сдружение на автобусните превозвачи в България и собственик на транспортна фирма в Монтана. От началото на годината държавата е разширила обхвата на правото на намаление на транспортната услуга, но към момента не се е погрижила да осигури средства, като компенсира превозвачите, каза още Петър Захариев и допълни, че все пак има поет ангажимент това да се случи. 

"Нашите колеги се притесняват преди всичко за финансирането на едни промени, които бяха - безплатни превози на деца до 14 години. Увеличение на безплатната част на други правоимащи, като по член 68, навършили пенсионна възраст, ветерани и т.н. Тоест държавата разшири периметъра и количеството или частта, която се поема от бюджет, но парите не се осигуриха. Тоест необходими са ни около 57 млн. лв. А на последните срещи в транспортното министерство, включително с представители на финансовото министерство се обяви, че налични са само 15 млн., другите липсват. Имаше споменати резерви, но как ще изглежда, до колко ще се намерят необходимите средства, могат да кажат новите министри... Просто казано, държавата се погрижи за групата правоимащи граждани, но само половината направи, не осигури средствата... Това са така наречените компенсации... Ако скоро време не се предприемат мерки, тоест не се потвърди осигуряването на средствата от страна на министерствата, ние ще сме принудени да спрем да возим децата... За сега има обещание, че ще бъдат осигурени средствата, но не се знае кога..."

Петър Захариев коментира и някои от останалите предизвикателства пред бранша. 

"Има доста натрупани проблеми. Те са проблеми в нормативната база, направиха се някои неща, много неща не се донаправиха и съответно може да излезе крива работа, защото направени наполовина неща те не работят... Много се надяваме и много разчитаме, и вярваме на новия министър, че ще даде зелена светлина и ще даде тласък на съответните служби да започне да се работи и да се придвижат тези стари и престари проблеми. Наказателна уредба - крещяща... Това го знаят не само професионалните превозвачи и шофьори, знаят го и обикновените шофьори. Там трябват много корекции, защото не е нормално... Не може да се налага наказание 500 - 1000 лв. на шофьора за дребно нарушение, забравени документи или неносене на разписание и т.н. Това са техни пропуски, да го наречем, така зверски да бъде наказван шофьора, защото вие знаете 1000 лв. е заплатата... Наказанието не изпълнява своята роля да въдворява ред и да не се стига до ново нарушение, то просто довежда съответни шофьор до единствената мисъл - как оттук насетне ще си върне тези пари, като краде билети, като краде нафта. Тоест израждане на цялата ситуация..." 

Проблемът с нерегламентираните превози е от години и е причина много автобусни линии да бъдат закрити. По думите на Петър Захариев с времето този тип превози заема все по-голямо дял като засяга не само междуградския, а и международния превоз. 

Магдалена Милтенова, от Конфедерацията на автобусните превозвачи, коментира за БНР, че се наблюдава неглижиране на автобусния транспорт от страна на държавата. Допълни също, че се търси решение на проблема с компенсациите на сектора за безплатния превоз на децата и другите правоимащи.

"Транспортната политика, която ние имаме е всичко друго, но не и политика, насочена към нуждите на бранша, към нуждите на хората, към пътниците в случая, защото това, което наблюдаваме е абсолютно неглижиране на автобусния транспорт от страна на държавата, цъфтящ нергеламентиран превоз и съответно един бранш, който в момента е в колапс... Ние имаме сериозен проблем по отношение на финансирането на този вид транспорт... Пари за това децата до 14 години в страната да пътуват безплатно се оказва, че нямаме, защото недостигът в момента на тези средства възлиза на 57 милиона лева... Искрено се надяваме Министерство на финансите също да вземе адекватна позиция. В момента те провеждат по общините едно обследване на тези средства какво ще бъде наистина необходимо. Искрено се надявам този проблем да бъде решен, защото колегите са в готовност от 1 октомври да преустановят издаването на тези карти, съответно извозването на децата, което ще бъде много сериозен проблем за всички", обясни Милтенова.

Хората, които ползват автобусен превоз коментират, че секторът трябва да бъде подпомогнат, защото обслужването на линиите до малките населени места е важно от социална гледна точка. Казват, че нямат собствени автомобили и автобусът е единственият начин да се придвижват на достъпни цени. 

"Пътувам за Дунавци... Важен е автобусният транспорт, не само за мен, за всички хора е важно. Не всеки има кола, да се възползва от личния си транспорт. Трябва да има автобуси... Много сме зле с тези автобуси. Е, сега съм дошъл и няма с какво да се прибера. Чак в 13:00 часа трябва да хванем за Ботево. 9:30 часа го изпуснах, сега в 13:00 часа, ако ме вземе. Нарядко са линиите, да се субсидират, то няма и пътници, няма и хора... Пътувам за Грамада. Перфектна ни е услугата, като се има предвид, че много населени места нямат никакъв превоз, а това си е наша фирма, частна, на Грамада... То е жизнено важно да се запази автобусният превоз. Първо няма лекари по малките населени места, да не говорим за аптеки. На тия хора трябва да им се помогне..."

Повече може да чуете в звуковия файл. 


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Жители на село Медовница: Искаме помощ- пътят е опасен!

Екипът на радио Видин е в село Мѐдовница, община Димово. Селото е на около 50 км от Видин. Потегляме по новата магистрала, но тъкмо когато сме се настроили да пътуваме удобно,  отбиваме по старото трасе на Е-79  и започваме да криволичим по тесния и изпълнен със завои път Скомля - Медовница.  По пътя върволицата от тирове е безкрайна и меко казана..

публикувано на 18.07.25 в 12:05
Владислав Панев

Владислав Панев: Събитията днес навяват спомен за 2020 година

Обвинения в корупция, арести и обиски: политическите нюанси, които изпълват горещото лято, напомнящо повече на раздираната от скандали 2020 година, отколкото на променила се България след серията от големи протести преди години.  От коалицията Продължаваме промяната-Демократична България подготвят вот на недоверие през септември, който да очертае..

публикувано на 17.07.25 в 10:00

Стабилна ли е икономическата ситуация в средата на годината?

Според Националния статистически институт, през юни общият показател на бизнес климата у нас се е покачил с 1.9 пункта спрямо предходния месец. Подобрение на показателя се наблюдава в строителството, търговията на дребно и в сектора на услугите, а в промишлеността запазва приблизително равнището си от май. Промишлените предприемачи оценяват..

публикувано на 16.07.25 в 10:45

Ще има ли Северозападът в обозримо бъдеще нормален път?

След близо 6 години строителство в началото на този месец най-после бе отворен за движение 33-километровият участък от новия скоростен път между Мездра и Ботевград. В експлоатация от миналата година е и 14-километровата отсечка Макреш - Бела. За да бъде завършен обаче целият изключително важен за Северозапада път, който ще свърже Видин и София,..

публикувано на 15.07.25 в 11:55

Предлагат промени в обучението по математика

Предлагат промени в Закона за училищното и предучилищното образование , сред които и преобразуването на настоящите природо-математически гимназии в специализирани училища, с прием от пети клас. Проблемът с достъпа до разширено математическо образование за децата се замита под килима, казват от Гражданска група "Математика за всички деца" ...

публикувано на 14.07.25 в 13:23

Село Праужда- място, забулено в мистика и тайни

В рубриката "Добро утро кмете" днес ще посетим белоградчишкото село Праужда. То се намира в Западния Предбалкан, на около 7 км от Белоградчик. Разположено е в северната част на планинския рид Ведерник. От околностите на село Праужда започват на изток Белоградчишките скали. Това е живописно място, където историята извира като непресъхващ извор. В..

публикувано на 11.07.25 в 14:47

Еврото - новата валута на България

Европейският парламент и министрите на финансите на Европейския съюз излязоха с окончателно решение за присъединяването на България към единната европейска валута. С 531 гласа "за", 69 "против" и 79 "въздържал се" в парламента беше одобрен докладът за присъединяването ни към еврозоната от 1 януари следващата година, с което България става нейният..

публикувано на 10.07.25 в 10:00