Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Превишената скорост ще се установява както от общинските, така и от камерите на тол системата

От 5 септември: Засилен контрол и по-високи глоби по пътищата

Максималната скорост на магистралата остава 140 км/ч

Снимка: Радио ВИДИН

С обнародването в "Държавен вестник" новите правила за движение по пътищата са факт. 

Промените влизат в сила след по-малко от месец - на 5 септември

Сред най-значимите новости: както общинските, така и камерите на тол системата, вече могат да установяват превишената скорост. Предстои да бъдат уточнени онези 50 участъка по магистралите и скоростните пътища, на които тол камерите ще засичат средната скорост. Камерите на общините се свързват със системата на МВР. Технически преглед вече няма да може да се преминава, ако преди това не са платени всички глоби по електронни фишове. Небрандирани патрулки с униформени служители излизат на пътя и те не само ще засичат превишена скорост, но и ще имат право да глобяват. Шофиране в извънградски условия с над 40 км/ч над разрешеното води до глоба от 600 лева и отнемане на свидетелството за управление на МПС за 2 месеца.

Стъпките за засилване дисциплината на пътя ще продължават и занапред, уточни вътрешният министър Даниел Митов.

"В последните месеци са предприети безпрецедентни мерки за засилване дисциплината по пътя, съставени са многобройни актове, електронни фишове. На безотговорни шофьори трябва да се налагат много строги наказания и да бъдат изваждани от пътя завинаги".

Според Красимир Георгиев, председател на Асоциацията за квалификация на автомобилистите (АКАБ) в България, докато системата не се разгради, няма как да се постигне високо ниво на безопасност.

"Не искам да съм песимист, но няма как да бъда оптимист. Не само че не са нови, точно така, както го казвате: не са нови, не смятам, че са най-съществените. Отново наблягаме на скоростта, отново наблягаме на санкциите, отново не искаме да видим истината в очите. Истината е такава, че тези множество административни структури, които си пречат взаимно и се създадоха, трябва просто да бъдат елиминирани. Трябва да има един централизиран орган, който да се занимава с безопасността на движението, включая и пътното строителството".

Максималната скорост на магистралата остава 140 км/ч, на ускорен път максималната позволена скорост е 120 км/ч. В населено място разрешената скорост ще е само до 50 км/ч. В междуградски и междуселски пътища скоростта е както досега - 90 км/ч. В населените места се въвеждат зони с ограничение на скоростта от 20 и 30 км/ч. Те ще бъдат разположени в жилищни квартали, до училища и детски градини и до детски площадки.

Според автоексперта Алекси Кесяков, бивш ръководител на КАТ-София, скоростта е наркоманията на пътя.

"Най-важното е скоростта. Ние говорим за една несъобразена скорост и всички недоволстват каква е тя... на всеки участък, през който ние искаме да преминем, има една максимално разрешена скорост, която е по закон. Има една безопасна скорост, с която ние можем да преминем безопасно през този участък. Между тази безопасна и тази, която е максимално разрешена, се намира тази скорост, която ще ни вкара в ситуация, от която не можем да излезем. Това е несъобразената скорост. Тя се появява при пътнотранспортно произшествие. Има промяна в обстановката, има лоша видимост, идва завой, пред нас има пешеходци - трябва да намалим скоростта. Несъобразената скорост е ненамалена скорост, да се намали до толкова, че да можем безопасно да преминем до края на участъка, през който отиваме към нашата цел.  Трябва да го започнем от началото. Напоследък много така се говори за курсовете за обучение на водачите. В тези курсове човек влиза с определен манталитет и излиза със същия манталитет, но с шофьорска книжка. Няма никаква разлика - като дисциплина, като отношение... Ранната възраст е много важна. Аз считам, че майките ще спасят безопасността на движението, защото в техните ръце са първите 1-2-3 години. Ако разгледаме безопасността на движението като една къща и стигнем до шофьорските курсове, първото стъпало, първият етаж, е детенцето в семейството. Вторият етаж е детската градина. Тя трябва да бъде оборудване, да отдели държавата внимание и да се предостави достатъчно възможности на детето да научи и да умее, да придобие навици и да се движи безопасно. След това в училището курсовете са 4-ия етаж. Ако другите етажи са нестабилни, четвъртият етаж ще пада винаги. Не трябва да пропускаме тези неща".

От 5 септември новостите включват и превишената скорост да се засича и от небрандирани патрули. Технически преглед няма да може да се минава, ако не са платени всички глоби. Завишават се и наказанията при шофиране с над 1,2 промила и вече ще бъдат между 1000 и 5000 лева. Нарушения като преминаване на червен светофар или неспиране на пешеходна пътека вече ще бъдат санкционирани с по 150 лева. 

Богдан Милчев от Института за пътна безопасност посочи, че държавата не се справя с управлението на пътищата.

"Война по пътищата няма. Този термин се използва целенасочено, за да се тормози населението. С него се обосновава възможността през 2024 г. да бъдат наложени над 3 милиона наказания за нарушения на закона, което означава над 8 000 нарушения на ден. Това означава, че имаме индустриализация на наказанията. Става въпрос за погрешен фокус на МВР. МВР се фокусира да хваща нарушения, които са най-лесни за хващане, без да имат отношения към пътната безопасност".

Нарушителите, които са превишили ограничението на скоростта, ще получават електронен фиш. Новите текстове предвиждат при превишаване на скоростта с над 40 км/ч извън населено място глоба от 600 лв. и отнемане на книжката на водача за 2 месеца. Увеличават се и глобите за шофиране без документи – от 10 лв. на 30 лв. Санкцията за преминаване на червен светофар и неспиране на пешеходна пътека вече е 150 лв.

Законодателството, свързано с въвеждането на контрол за средна скорост, е изключително неясно. Тези неясноти отварят въпроси и създават притеснения за административен произвол, който може да бъде налаган, обясни адвокат Мартин Костов.

"От приетите изменения не става ясно кои са участниците в движението и кои са тези отсечки от пътя, които ще са обект на контрол. Не става ясно и как те ще бъдат обозначени. От съдебната практика знаем, че за да бъдат налагани санкции, гражданите трябва да са наясно с това, че са контролирани".

Проблемът с пътния травматизъм и възможните решения: темата дискутираме с видинчани.

"Аз съм за реални наказания, а са само на книга. Законите не се спазват. Вижте, вината не е само на КАТ, а цялата система на правораздаване... Проблемът е, че не се кара внимателно, качваме се в колата, която е скъпа, и си мислим, че имаме специални права... Аз съм за радари, не за полицаи, за повече снимане".

По-строгият контрол и по-високите глоби влизат в сила от 5 септември. Правителството на Росен Желязков спази обещанието си да съсредоточи огромен ресурс в борбата с пътния травматизъм. Не трябва да се забравя обаче, че обучението на шофьорите, изпитите, качеството на пътищата, организацията на движението - това също са важни фактори за пътните инциденти. 



БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още
Село Разград

Село Разград възстановява читалищните традиции

Екипът на Радио Видин гостува в село Разград, община Вълчедръм. С познатия ни град Разград са общи не само имената, но и историята на двете населени места. По време на османското робство мигриращо българско население от град Разград се установява да живее в махала Разград, непосредствено до съществуващото тогава село Крумово- основано около 1764..

публикувано на 31.10.25 в 12:00

Успяваме ли да заделим бели пари за черни дни?

75% от българите нямат спестявания, а 25% от пълнолетните българи, или малко над 1,4 млн. души, спестяват, показва проучване на Изследователски център "Тренд", направено по поръчка на ЕКИП (Експертния клуб за икономика и политика ). Въпреки това, през последната една година се наблюдава чувствително увеличение на броя на спестовните българи - 170..

публикувано на 30.10.25 в 12:16

Ще ни осигури ли финансова стабилност бюджет 2026?

До края на тази седмица бюджетът на страната ни за следващата година трябва да бъде внесен за разглеждане в Народното събрание. Това стана ясно от думите на лидера на ГЕРБ Бойко Борисов , който заяви, че в бюджета за догодина не е предвидено увеличение на налози.  Няма да има увеличение на данъци през 2026 година. Планира се увеличение на..

публикувано на 29.10.25 в 10:45

Ще има ли кой да работи в Северозапада?

България продължава да се изправя пред сериозни демографски и трудови предизвикателства - населението на страната е намаляло с близо 2,5 млн. души за последните 40 години , показват данните на НСИ. Негативните процеси са най-видими и тревожни в изоставащите региони, като Северозападния. Проблемът бе дискутиран по време на форума "Европа е с мен" -..

публикувано на 28.10.25 в 09:34

Йорданка Ценова: Ролята на учителя е да покаже на децата, че техният интелект е по-важен от изкуствения

С навлизането на изкуствения интелект на пазара на труда някои професии ще бъдат застрашени. Една от тях е графичен дизайнер. Защото изкуственият интелект вече генерира картини и видеа, които са с много добро качество, смята Йорданка Ценова - заместник-директор по учебната дейност в ПГ "Проф. д-р Асен Златаров"- Видин: "Друга професия,..

публикувано на 27.10.25 в 15:11

Камелия Лозанова: Изкуственият интелект е неизбежен и ще ни бъде полезен

Доста страхове се насаждат във връзка с изкуствения интелект, смята Камелия Лозанова- председател на Управителния съвет на Агенция за регионално развитие и бизнес център /АРРБЦ/- Видин.  "Засега Chat GPT е познат, но това съвсем не е онова, което е истинският изкуствен интелект и за който вече се правят форуми и се коментира неговото бъдещо..

публикувано на 27.10.25 в 14:56

Александра Рачева: Въздействието на изкуствения интелект не е замяна, а по-скоро трансформиране на работни места

Изкуственият интелект се очаква да донесе както значителни рискове, така и огромни възможности за пазара на труда. Влиянието му ще е дълбоко и ще засегне почти всички сектори, като се променят нуждите от умения и работни места.   Основните притеснения са свързани със замяната на човешкия труд и увеличеното неравенство, посочи в "Посоките на..

публикувано на 27.10.25 в 14:06