Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Превишената скорост ще се установява както от общинските, така и от камерите на тол системата

От 5 септември: Засилен контрол и по-високи глоби по пътищата

Максималната скорост на магистралата остава 140 км/ч

Снимка: Радио ВИДИН

С обнародването в "Държавен вестник" новите правила за движение по пътищата са факт. 

Промените влизат в сила след по-малко от месец - на 5 септември

Сред най-значимите новости: както общинските, така и камерите на тол системата, вече могат да установяват превишената скорост. Предстои да бъдат уточнени онези 50 участъка по магистралите и скоростните пътища, на които тол камерите ще засичат средната скорост. Камерите на общините се свързват със системата на МВР. Технически преглед вече няма да може да се преминава, ако преди това не са платени всички глоби по електронни фишове. Небрандирани патрулки с униформени служители излизат на пътя и те не само ще засичат превишена скорост, но и ще имат право да глобяват. Шофиране в извънградски условия с над 40 км/ч над разрешеното води до глоба от 600 лева и отнемане на свидетелството за управление на МПС за 2 месеца.

Стъпките за засилване дисциплината на пътя ще продължават и занапред, уточни вътрешният министър Даниел Митов.

"В последните месеци са предприети безпрецедентни мерки за засилване дисциплината по пътя, съставени са многобройни актове, електронни фишове. На безотговорни шофьори трябва да се налагат много строги наказания и да бъдат изваждани от пътя завинаги".

Според Красимир Георгиев, председател на Асоциацията за квалификация на автомобилистите (АКАБ) в България, докато системата не се разгради, няма как да се постигне високо ниво на безопасност.

"Не искам да съм песимист, но няма как да бъда оптимист. Не само че не са нови, точно така, както го казвате: не са нови, не смятам, че са най-съществените. Отново наблягаме на скоростта, отново наблягаме на санкциите, отново не искаме да видим истината в очите. Истината е такава, че тези множество административни структури, които си пречат взаимно и се създадоха, трябва просто да бъдат елиминирани. Трябва да има един централизиран орган, който да се занимава с безопасността на движението, включая и пътното строителството".

Максималната скорост на магистралата остава 140 км/ч, на ускорен път максималната позволена скорост е 120 км/ч. В населено място разрешената скорост ще е само до 50 км/ч. В междуградски и междуселски пътища скоростта е както досега - 90 км/ч. В населените места се въвеждат зони с ограничение на скоростта от 20 и 30 км/ч. Те ще бъдат разположени в жилищни квартали, до училища и детски градини и до детски площадки.

Според автоексперта Алекси Кесяков, бивш ръководител на КАТ-София, скоростта е наркоманията на пътя.

"Най-важното е скоростта. Ние говорим за една несъобразена скорост и всички недоволстват каква е тя... на всеки участък, през който ние искаме да преминем, има една максимално разрешена скорост, която е по закон. Има една безопасна скорост, с която ние можем да преминем безопасно през този участък. Между тази безопасна и тази, която е максимално разрешена, се намира тази скорост, която ще ни вкара в ситуация, от която не можем да излезем. Това е несъобразената скорост. Тя се появява при пътнотранспортно произшествие. Има промяна в обстановката, има лоша видимост, идва завой, пред нас има пешеходци - трябва да намалим скоростта. Несъобразената скорост е ненамалена скорост, да се намали до толкова, че да можем безопасно да преминем до края на участъка, през който отиваме към нашата цел.  Трябва да го започнем от началото. Напоследък много така се говори за курсовете за обучение на водачите. В тези курсове човек влиза с определен манталитет и излиза със същия манталитет, но с шофьорска книжка. Няма никаква разлика - като дисциплина, като отношение... Ранната възраст е много важна. Аз считам, че майките ще спасят безопасността на движението, защото в техните ръце са първите 1-2-3 години. Ако разгледаме безопасността на движението като една къща и стигнем до шофьорските курсове, първото стъпало, първият етаж, е детенцето в семейството. Вторият етаж е детската градина. Тя трябва да бъде оборудване, да отдели държавата внимание и да се предостави достатъчно възможности на детето да научи и да умее, да придобие навици и да се движи безопасно. След това в училището курсовете са 4-ия етаж. Ако другите етажи са нестабилни, четвъртият етаж ще пада винаги. Не трябва да пропускаме тези неща".

От 5 септември новостите включват и превишената скорост да се засича и от небрандирани патрули. Технически преглед няма да може да се минава, ако не са платени всички глоби. Завишават се и наказанията при шофиране с над 1,2 промила и вече ще бъдат между 1000 и 5000 лева. Нарушения като преминаване на червен светофар или неспиране на пешеходна пътека вече ще бъдат санкционирани с по 150 лева. 

Богдан Милчев от Института за пътна безопасност посочи, че държавата не се справя с управлението на пътищата.

"Война по пътищата няма. Този термин се използва целенасочено, за да се тормози населението. С него се обосновава възможността през 2024 г. да бъдат наложени над 3 милиона наказания за нарушения на закона, което означава над 8 000 нарушения на ден. Това означава, че имаме индустриализация на наказанията. Става въпрос за погрешен фокус на МВР. МВР се фокусира да хваща нарушения, които са най-лесни за хващане, без да имат отношения към пътната безопасност".

Нарушителите, които са превишили ограничението на скоростта, ще получават електронен фиш. Новите текстове предвиждат при превишаване на скоростта с над 40 км/ч извън населено място глоба от 600 лв. и отнемане на книжката на водача за 2 месеца. Увеличават се и глобите за шофиране без документи – от 10 лв. на 30 лв. Санкцията за преминаване на червен светофар и неспиране на пешеходна пътека вече е 150 лв.

Законодателството, свързано с въвеждането на контрол за средна скорост, е изключително неясно. Тези неясноти отварят въпроси и създават притеснения за административен произвол, който може да бъде налаган, обясни адвокат Мартин Костов.

"От приетите изменения не става ясно кои са участниците в движението и кои са тези отсечки от пътя, които ще са обект на контрол. Не става ясно и как те ще бъдат обозначени. От съдебната практика знаем, че за да бъдат налагани санкции, гражданите трябва да са наясно с това, че са контролирани".

Проблемът с пътния травматизъм и възможните решения: темата дискутираме с видинчани.

"Аз съм за реални наказания, а са само на книга. Законите не се спазват. Вижте, вината не е само на КАТ, а цялата система на правораздаване... Проблемът е, че не се кара внимателно, качваме се в колата, която е скъпа, и си мислим, че имаме специални права... Аз съм за радари, не за полицаи, за повече снимане".

По-строгият контрол и по-високите глоби влизат в сила от 5 септември. Правителството на Росен Желязков спази обещанието си да съсредоточи огромен ресурс в борбата с пътния травматизъм. Не трябва да се забравя обаче, че обучението на шофьорите, изпитите, качеството на пътищата, организацията на движението - това също са важни фактори за пътните инциденти. 



БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Започнаха дебатите за първия ни бюджет в евро - ще излязат ли сметките?

До края на месеца предстои да започне бюджетната процедура за Бюджет 2026 година. Това заяви министърът на финансите Теменужка Петкова на брифинг в Министерския съвет. Има определен нормативен ред, свързан с изготвянето и с процеса, по който преминава бюджетната процедура за Бюджет 2026 г. Предстои да бъде даден старт на тази процедура, да..

публикувано на 10.09.25 в 10:45

Индекс мери общественото напрежение на българите

Индекс на общественото напрежение ще измерва степента на тревожност и спокойствие на българите.  Ще се изготвя от Центъра за анализ и кризисни комуникации (ЦАКК) и социологическа агенция "Мяра" на всеки три месеца.  Ще предвижда и реакциите на хората, каза  доцент Александър Христов от Център за анализ и кризисни комуникации. "Ще..

публикувано на 09.09.25 в 12:33

Ще бъде ли решен проблемът с манипулираните километражи

Проблемът с манипулираните километражи засяга голям процент от автомобилите втора ръка у нас.  Потърпевши от измамата са собствениците, коментира за Радио ВИДИН евродепутатът от ГЕРБ/ЕНП Андрей Новаков, който е пряко ангажиран с намирането на решение на проблема. Освен финансовата загуба, която търпят собствениците, под въпрос е и..

публикувано на 08.09.25 в 11:00

Жители на Раковица: Живеем със спомени, но и с поглед напред

В рубриката "Добро утро, кмете" поемаме на кратко, но вдъхновяващо пътешествие из българския Северозапад. Ще се спрем в едно малко, но живо кътче от страната - не само с красива природа, но и с хора с големи сърца. Ще научим истории от хората там, ще разберем как се пазят традициите и какво значи да живееш със спомени, но и с поглед напред. И..

обновено на 05.09.25 в 17:30
Яница Петкова

Яница Петкова: Делян Пеевски е продукт на системата, а не причина за нея

Със заявки за сблъсъци между власт и опозиция започва новият политически сезон.  Част от опозицията е готова с вот на недоверие на тема "завладяната държава", който акцентира върху корупцията по високите етажи.  Макар че началото на парламентарната сесия беше съпътствано от протест, от управляващото мнозинство изразяват увереност за консолидация в..

публикувано на 04.09.25 в 10:00

Ще има ли нова минимална заплата от догодина?

Министерството на труда и социалната политика (МТСП) предлага минималната работна заплата да достигне 1213 лв. (620,20 евро) от 1 януари 2026 г. Това увеличение от 12.6% ще засегне доходите на близо 600 000 души в България. Минималната почасова ставка ще бъде 7,31 лв. (3,74 евро). Повишението на минималната заплата ще подобри финансовото..

публикувано на 03.09.25 в 10:45

Световната банка препоръчва актуализиране на данъчната основа на имотите у нас

Преосмисляне на общинските финанси предлага анализ на Световната банка. Сред препоръките са актуализация на данъчната основа на имотите в България в следващите 12 до 18 месеца, както и отпадане на  отстъпката от 50% за основното жилище. Предложенията не са нещо ново и неочаквано и повече от десетилетие се води разговор за адекватен механизъм за..

публикувано на 02.09.25 в 13:16