Навършиха се 80 години от рождението на забележителния бас Стефан Димитров - дългогодишен солист на Русенската опера, който си отиде от този свят през 2004 г., само на 64 години. Той имаше един от най-красивите басови гласове, които могат да се чуят - красив по тембър, мек, благороден, с голям обем и мощ, глас, който впечатляваше и будеше възхищение, глас, който бе забелязан не само у нас, но и в много страни на Европа.
Стефан Димитров е роден на 22 ноември 1939 г. в Бургас и отрано прави впечатление с красивия си глас - известният композитор на театрална музика Кирил Дончев специално пише за него песен, с която Стефан Димитров се явява за първи път пред публика в Летния театър на родния си град. Приемат го за хорист в Старозагорската опера, после учи една година в оперната студия на проф. Христо Бръмбаров. Явява се на конксурс за солисти в Пловдивската опера - закратко остава там и изпълнява малки роли в спектаклите на театъра. После, през 1967 г., по покана на директора на Русенската опера Крушовенски постъпва като солист в Русе - повече от 35 години остава там, всъщност до края на сценичната си кариера.
Дебютът му в Русенската опера е в ролята на Дон Базилио от операта „Севилският бръснар“ от Росини и има голям успех пред публиката. След няколко малки роли - като Лодовико от „Отело“, Сурин от „Дама Пика“, Абималех от „Самсон и Далила“ и др., Стефан Димитров поема големия басов репертоар на театъра - Зарастро от „Вълшебната флейта“ на Моцарт, Даланд от „Летящият холандец“ на Вагнер. Неговите певчески изяви са високо оценени при участието му в редица международни певчески конкурси - Хертогенбош, Тулуза, Будапеща. През 1973 г., на Петия международен конкурс за млади оперни певци в София той е удостоен с втора награда и специалната награда за изпълнение на българска оперна творба - ролята на Куцар от операта “Албена“ от Парашкев Хаджиев. Следващата година заминава на специализация в московския Болшой театър, където подготвя ролите на Борис Годунов, Кончак и Галицки от „Княз Игор“, Иван Сусанин - роли, станали основа на неговия репертоар, с които постига най-големите си успехи. Но не само внушителните герои - като Филип, Великия Инквизитор, Фиеско, Мефистофел - носят успех на певеца. Той е майстор и на комичните образи и тези, които са го виждали като Мама Агата от операта на Доницети „Вива ла мама“ ще си го спомнят с усмивка - как този едър, малко тромав човек умееше да се преобрази в жена и да бъде убедителен, невероятно смешен.
Стефан Димитрова изгради много успешно редица образи от български опери - Владимир Расате от „Лето 893-то", Мурад от „Мария Десислава“, Найден от „Майстори“, Хан Аспарух. Невероятно работоспособен, амбициозен и талнатлив, Стефан Димитров се наложи като един от водещите баси у нас. А много от успехите му се дължаха и на сериозната работа със съпругата му Малина Димитрова - известна пианистка и корепетиторка. Техният тандем създаде явлението Стефан Димитров.
В звуковия файл можете да чуете запис на Стефан Димитров, съхранен в Златния фонд на БНР - Монолог на Борис от операта "Борис Годунов" на Модест Мусоргски. Съпровожда Софийската филхармония под палката на Димитър Манолов.
София Арт Институт е организация, която дава равен достъп до изкуство на всеки. Наред с много други проекти, екипът, воден от пианистката Венета Нейнска, стартира организирането на Хорова академия, в която ще могат да участват ентусиасти от различни възрасти. Под артистичното ръководство на Яна Делирадева и Валентина Георгиева, Хоровата академия ще..
На 24 ноември с официално откриване на барелеф и концерт под надслов „Паметта дирижира времето“ Община Шумен, Симфониета Шумен, гост-солистката Пламена Мангова и диригентът Славил Димитров отдадоха почит към паметта на маестро Станислав Ушев. Барелефът вече е поставен на източния вход на Община Шумен, а негови автори са скулпторът Бехчет Данаджъ..
На 28 ноември в залата на Националната музикална академия "Проф. Панчо Владигеров" в София ще бъде открит фестивал за съвременна музика, посветен на 100-годишнината от рождението на композитора Андре Букурещлиев - едно от ярките имена във френския авангард през втората половина на ХХ в. Ще бъдат почетени и други забележителни юбиляри - Лучано Берио и..
Националният музикален театър "Стефан Македонски" кани публиката утре на "Кабаре". Спектакълът ще се играе също на 29 и 30 ноември, както и на 2 декември. Това е гротесков спектакъл за едно общество, което се смее, пее и позира, докато светът навън се плъзга към авторитаризъм. " Живеем в глобална версия на този морален парадокс –..
Тази вечер, 27.11, в Сатиричния театър ще се състои предпремиерата на постановката "Примадони", режисирана от директора на трупата Калин Сърменов. "Едно от нещата, които страшно много ми харесаха в този текст, е неговата липса на претенциозност. Това е един откровен текст, който носи след себе си чиста форма на забавление, усмивка и любов..
В рубриката "Помните ли..." на предаването "Алегро виваче" по "Хоризонт" почитаме един певец с необикновена съдба, работил основно в оперните театри в Русе, Пловдив и София - баса Алексей Милковски. На 26 ноември се навършват 100 г. от рождението му. Алексей Милковски е потомък на знатна фамилия, чиито корени са във Волжка България. Роден е в..
В сряда, 26 ноември, в Първо студио ще се представи Смесеният хор на на БНР, ръководен от диригентката Любомира Александрова. Началото на концерта е в 19:00 часа, а програмата е особено интригуваща: Ще прозвучат духовни произведения от Ценко Минкин, Золтан Кодай и Ленард Бърнстейн. "Избрали сме три контрастни произведения, като едното от тях..