Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Опасна зона стават закрити училища и преустроени панелки

© Снимка: РАДИО ВИДИН Архив

      Във Видин, сградата на старата поща е частна собственост. Местната управа постави метална ограда около полуразрушената постройка, а вложените средства ще бъдат изискани от собствениците.
Всички знаем, че опасните сгради представляват потенциална заплаха за хората и може би най- вече за децата, които рядко мислят къде играят и дали са в безопасност. Някои сигнали за опасните постройки се подават от граждани, други са в резултат на контролната дейност на Общината и по докладни от селските кметове. На тази база кметът назначава комисия, която да извърши оглед на мястото и по съставения протокол се предприемат действия по ремонт или събаряне. При опасните сгради, които са частни, според действащата законова уредба, общинската управа може само да предупреди собствениците на опасни сгради да вземат мерки за ремонта им, когато това се налага. За жалост това е непосилна задача за немалко българи и главната причина е в паричните средства. Сериозните и цялостни ремонти струват скъпо, а събарянето на една къща е около 2000- 3000 лева, което често е напълно непосилно за собствениците. Но когато от Общината вече има предписание за премахване или саниране, а собственикът не предприема нищо, Общината обезопасява имота и праща сметката на некоректните стопани. Често обаче и откриването на собствениците се оказва проблем, особено на реституирани сгради с много наследници, които нерядко са пръснати и в чужбина.

Сградите на закритите училища се оказват по-сериозният проблем за видинската Община Брегово.

"Ние не можем да предприемем никакви действия по сградния фонд без заповед от Министъра на образованието за промяна на статута на старите вече сгради. В дворовете на закритите учебни заведения, обаче играят деца", каза в "Посоките на делника" кметът на общината Милчо Лалов. Напукани комини и ламперии в лошо състояние на сгради, строени преди 70-80 години в Брегово също са сред потенциално опасните постройки в града. Тези сгради са в центъра, където има търговски обекти и голямо движение на хора. Сградите са частни, собственост на физически лица. Местната управа ги уведомява писмено всяка година да ремонтират постройките.

В Монтана няма опасни сгради, които да застрашават хората, живеещи в и около тях, предаде сътрудникът ни там Биляна Борисова. Има само опасни тераси в централната част на областния град, на които общината е дала предписание на собствениците за ремонтиране. Опасна зона се оказаха, обаче и преустроени апартаменти. Плочата на балкона на петия етаж на блок 44 в монтанския квартал "Младост" паднала още преди двайсет години. Собственикът на апартамента решил да удължи падналата терасата, както и почти всички негови съседи, за да си спечелят още петдесет сантиметра жилищна площ.

© Снимка: Биляна Борисова

"Започнали са да удължават терасите. На този етаж са строили с тухли и терасата се е утежнила. Също така не е било и качествено изпълнена тази панела, която е с терасата",
разказва Иван Въглярски, съсед от близкия блок. Инцидентът тогава се разминал, като по чудо без жертви. Оттогава горният балкон е укрепен с две тръби. Според Недялко Андреев- съсед терасата е опасна, укрепена по този начин:

"Опасна е тая панела, където се е изкривила с тези тънки тръби, които са ръждясали. В един момент ще настъпи умора на материала, това ще се откачи и ще падне, ръждясало е". Собственикът на апартамента с подпряната тераса- Николай Ников купил жилището в това състояние, но няма средства за да я укрепи по-добре. Затова се надява да издържат тръбите и да няма инциденти.

Във Врачанско опасните сгради са 21, съобщи сътрудникът ни там Жоро Александров. Въпреки че през последните 5-6 години броят им е намалял наполовина, проблемът остава отворен за решаване и е едно от сериозните предизвикателства пред местната управа. През 2007 година специално избрана комисия е определила 44 сгради в общината за потенциално опасни. 12 от тях са в селата, останалите 32 са били в града. До края на миналата година броят на зданията, които застрашават живота и здравето на хората, са намалели наполовина, според кмета Николай Иванов:

"Към днешна дата, това са 21 обекта, 13 от които са във Враца, останалите 8 са в селата Върбица, Три кладенци и Голямо Пещене. Списъкът обаче не е пълен".

Повечето от опасните сгради във Враца и общината са изоставени от собствениците им частни имоти, до които има свободен достъп. Набезите с цел разграбване прави порутените къщи още по-опасни и за крадците, и за случайните минувачи. Повечето от опасните сгради се намират до пешеходни зони, което също създава потенциална заплаха за здравето на минувачите. Сградите са строени преди 30 и повече години и са в подобно състояние, защото се нуждаят от незабавен ремонт или дори от събаряне. Рушащите се стрехи, покриви или балкони представляват най-непосредствената заплаха за пешеходците - до този извод са сигнали експертите, проверили най-опасните сгради във Враца и общината. Независимият съветник Иван Узунов поиска информация от местната управа за броя на рушащите се сгради. Узунов припомни, че е в задълженията на домоуправителите да държат сметка на онези собственици, чиито имоти застрашават живота и здравето на хората.
По публикацията работи: Екип на "Посоките на делника"


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Превръщат ли се в лукс "белите пари за черни дни"?

Според изследване на "Тренд" 73% от българите не спестяват, 90% не инвестират, а 84% разчитат единствено на доходите си от заплата и пенсия. Сънародниците ни не са големи оптимисти за тази година, като повечето от тях очакват стандартът им на живот да остане същия като миналата година. Това означава, че българите до голяма степен не..

публикувано на 05.02.25 в 10:45

Подходящ модел за България ли е президентската република?

Промяна на управленския модел в България - трайно решение на политическата криза или популизъм с користни цели ? На фона на поредицата от предсрочни избори и крехко управленско мнозинство, отново официално е лансирана идеята за смяна на парламентарната република с президентска.  На страната е нужен нов модел на управление и обществото ни трябва..

публикувано на 04.02.25 в 13:32

Кои са основните причини за катастрофите у нас

Алкохолът и наркотиците са главната причина за възникване на катастрофите в страната, показва анкета на Съюза на българските автомобилисти, проведена с шофьори през 2024 г. Анализът на данните от проучването е направен от доц. д-р Зорница Тоткова от Института за изследване на населението и човека към Българска академия на науките.  След..

публикувано на 03.02.25 в 11:05

Кметът на Флорентин: Искам да променя облика на селото към по-добро

  Село Флорентин е едно от петте населени места в община Ново село. Разположено е на брега на река Дунав. Хората тук се занимават с риболов, селско стопанство, лозарство и винопроизводство. Местните говорят на влашки език. Съхраняват влашки обичаи и традиции в песенния и танцов фолклор. Материалното културно наследство е най-вече в красивите и..

публикувано на 31.01.25 в 11:20

Ще се присъединим ли (и кога) към Еврозоната?

Присъединяването на България към Еврозоната е ключов приоритет на новото редовно правителство, по който се работи усилено и в тясна координация с партньорите от Европейската комисия. Това е потвърдил министър-председателят Росен Желязков на среща с българския еврокомисар Екатерина Захариева.  От думите на премиера, става ясно, че България ще..

публикувано на 30.01.25 в 10:00

Крие ли рискове икономическото райониране на страната?

Промяна в икономическото райониране на страната поиска бизнесът преди дни и очерта приоритетите си, за които очаква съдействие от редовното правителство. Работодателите настояват и за реформа в образованието, и въвеждане на матура по математика, като част от политиките за решаването на проблема с недостига на работна сила. Според тях е..

публикувано на 29.01.25 в 10:45

Пътят Видин-Ботевград: Обещания и (без)действия

Седем години изминаха от протестите, които принудиха властта да започне да строи съвременна и сигурна инфраструктура до Северозапада. Завършването на скоростния път Видин-Ботевград обаче все още е някъде в неопределеното бъдеще, а според първоначалните ангажименти трябваше да е готов до края на 2021 година. Общо три редовни и шест служебни..

публикувано на 28.01.25 в 12:56