Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Из стогодишната история на Дунав мост 2

За предстоящото откриване на Дунав мост 2 говорим днес в "Посоките на делника" по РАДИО ВИДИН. В петък, 14 юни 2013 година, ще се случи събитието, очаквано повече от 100 години- откриването на мост над река Дунав при Видин-Калафат.

Проучванията за строеж на мост между България и Румъния започват само няколко години след Освобождението. Тогава Народното събрание приема решение да се построят няколко жп линии в страната, а дипломатите ни в Букурещ трябва да разузнаят каква е нагласата на румънците. Те трябвало да проучат дали Румъния би приела да се построят два моста над Дунав- коментарите били единият мост да е някъде между Видин и Оряхово, а вторият- в района между Русе и Свищов. А Румъния предлага мост при Свищов.

© Снимка: РАДИО ВИДИН

Двете държави наистина започват строителството на мост, но 70 години по-късно, при Русе. Местната власт във Видин не бездейства. През 1909 година на митинг е приета резолюция за изграждане на мост Видин-Калафат. Дни по-късно народните представители от Видинско, Кулско и Белоградчишко в писмо до председателя на Министерския съвет посочват, че мостът при Видин-Калафат ще е "най-късият път от Централна и Югоизточна Европа до Адриатическо и Бяло море". Мотивите Видин да иска мост са групирани в три категории- национални, икономически и стратегически и са изложени на почти три страници. Оригиналният документ и до днес се пази в семейството на нашия съгражданин Боби Недев, наследник на Никифор Недев- кмет на Видин в онези години. Хората свързват Никифор Недев още с електрическото осветление на града и със създаването на опитната станция по земеделие. Той е бил и председател на археологическото дружество, писал е и разкази. Кметът запазил писмото на седемте народни представители от Видинско до тогавашния министър-председател Александър Малинов.

© Снимка: РАДИО ВИДИН

"Писмото е съставено след митинг на граждани, на който е обявено искането да бъде построен мост между Видин и Калафат",
разказва пред Анжела Каменова Боби Недев, правнук на Никифор Недев.

"Тогава писмото на видинчани остава във времето без отговор, но важното е, че сега предстои мостът да бъде открит"- оптимист е днес Боби Недев.

Въпросът за мост при Видин-Калафат отново е на дневен ред през 90-те години на 20 век, по време на ембаргото срещу бивша Югославия. Тогава специалният координатор на Пакта за стабилност за Югоизточна Европа Бодо Хомбах заявява, че от всички инфраструктурни проекти, най-важен е Дунав мост 2. Еврокомисарят по разширяването Гюнтер Ферхойген води разговори в София и Букурещ, за да сближи позициите на двете страни. За Европейската комисия проектът е важен, защото продължава европейския транспортен коридор №4 към Солун и Истанбул.

© Снимка: http://www.mmikov.com/

През 2000-та година е подписан първият протокол между България и Румъния за изграждане на мост, а през януари 2007 година е сключен договорът с фирмата изпълнител- испанската ФСС. През май същата година премиерът Сергей Станишев прави поредната символична първа копка на Дунав мост 2. Според договора мостът трябваше да бъде изграден за три години и два месеца. Време, което се оказа недостатъчно за испанските строители.

Премиерът при предишното правителство- Бойко Борисов, не пропускаше при посещенията си във Видин да подчертава, че Дунав мост 2 е: "един провален проект", който без неговата намеса е нямало да бъде завършен. И така до 25 октомври 2012 година, когато българи и румънци се срещнаха по средата на Дунав мост 2, дни след като бе монтиран последният сегмент от конструкцията. Тогава на срещата присъстваха европейският комисар за регионална политика Йоханес Хаан, премиерът на България Бойко Борисов и премиерът на Румъния Виктор Понта.

© Снимка: РАДИО ВИДИН Архив

"Знам, че след няколко години няма да имате нужда от преводач, всеки ще говори на един и същ език. Това е истинската цел зад строенето на моста- той не е просто съоръжение, което позволява на хората да се придвижват, мостът осигурява свързване между културите по още един, допълнителен начин",
каза тогава Йоханес Хаан.

"Не много далеч оттук, преди 2 000 години, римляните са построили друг мост, и са го направили само за една година. На румънската администрация й трябваха две години, за да се подпише меморандумът (за създаването на смесеното дружество за експлоатация и поддръжка на моста- бел. ред.) от страна на правителството", заяви по време на срещата Виктор Понта.

"Режем лентата на Дунав мост 2 на 9 май- деня на Европа, тази година"- обеща пред видинчани на 6 февруари 2013 година тогавашният премиер Бойко Борисов.

А ние попитахме видинчани очакват ли конкретни ползи за града ни от новото транспортно съоръжение. Най-големи скептици се оказаха превозвачите- те бяха категорични, че промяна след откриването на моста във Видин няма да се усети. А хотелиерите и бизнесмените в региона бяха на мнение, че транспортното съоръжение ще доведе до оживление в икономическия и културния обмен:

© Снимка: РАДИО ВИДИН Архив

"Фериботът, който съществуваше, беше тегоба за всички и за българи и за румънци- таксите, времето, което губеха, нямаше определено работно време. Ако работи мостът, мога спокойно да си возя продукцията в Румъния, защото има разлика в цените. Има интерес и от румънски фирми към Видин. Вече дадох под наем имот на румънска фирма във Видин",
мение на един от силните играчи на пазара с имоти във Видин- Иларион Дочев. Мостът ще има силен ефект върху потока от хора, транспорта и цялата икономика, каза председателят на бизнес-центъра в областния град Евтим Стефанов:

"Не бива да мислим, че само по себе си това съоръжение е нещо колосално, но определено е една необходима предпоставка за привличането на инвестиции тук. Причината е, че разстоянието между Видин и Централна и Западна Европа ще се скъси с няколко часа. Съответно цената, която плащат в момента превозвачите за ферибота и времето, което се отнема в чакането му ще бъдат намалени."

Днес
може да се каже, че мостът е готов- има и решение на правителството за граничния контрол. Определени са таксите за преминаване- за леки автомобили и микробуси те са 12 лева; за пешеходци и велосипедисти преминаването ще е безплатно.

Утре в присъствието на еврокомисаря Йоханес Хаан, българския премиер Пламен Орешарски и румънския му колега Виктор Понта ще бъде прерязана лентата на Дунав мост 2.

"Поканени са всички бивши министър-председатели, които са работили по времето от началото на проектирането на моста до днес"- обяви след вчерашното заседание на Министерския съвет министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Данаил Папазов. На церемонията лентата ще държат две деца- българско и румънско, а ножицата ще хванат строители и инженери, които са работили по построяването на моста.

© Снимка: РАДИО ВИДИН Архив

Кметът на Видин Герго Гергов обаче сложи подписа си под Акт 16 на Дунав мост 2 с "особено мнение". Причината е недовършената прилежаща инфраструктура на съоръжението. Според градоначалника има редица неизяснени въпроси по експлоатацията на моста.
 
Скоростната жп линия минава през видинския квартал "Нов път" и в сегашния си вид на практика отрязва достъпа на хората до града, защото няма изградена пътна връзка. Неизползваеми са в сегашния си вид двата надлеза за пешеходци в при парк "Нора Пизанти" и на ул. "Широка".

Вторият сериозен проблем е в Западната промишлена зона на Видин, където в хода на строителните работи по Дунав мост 2 беше разрушено уличното платно и така се ограничи достъпът до разположените там предприятия и офиси на фирми. Според кмета, Общината търпи сериозни последици и до сега е изплатила обезщетения за над 1 милион лева на потърпевшите.

Видинският кмет постави остро тези въпроси пред председателя на държавната приемателна комисия, като настоя да се намери решение в най-скоро време.

"Възложител на моста при Видин-Калафат е държавата, но Общината, а също и жителите на Видин понасят на свой гръб неуредиците около изграждането на инфраструктурата към съоръжението"- категоричен е Герго Гергов.

© Снимка: Соня Мачорска

В прессъобщение от Общината се подчертава, че местната управа не е разполагала с достатъчно време да се запознае подробно с документацията за въвеждане на моста и прилежащата инфраструктура в експлоатация- срокът за разглеждането на материалите бе от 12 до 25 юни. Но по настояване на председателя и заместник-председателя на приемателната комисия подписите под Акт 16 трябваше да бъдат сложени до края на вчерашния ден- 12 юни 2013 година.
 
Новината, която всички очакваме да чуем, е кога по моста ще могат да преминат не само политиците.
По публикацията работи: Екип РАДИО ВИДИН


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още
Светлин Тачев

Светлин Тачев: Изборите се превърнаха в битовизъм

Избори.  След изборите – отново избори.  Изречение, което обрисува живота в България през последните четири години.  Ще бъде ли 27 октомври първата стъпка към излизането от кризата?  Ще сложат ли изборите край на политическата нестабилност?  Патовото положение, породено от изхабяването на партийно-политическата система, трудните и непопулярни..

публикувано на 26.09.24 в 10:00

Нови промени при минималната работна заплата - ще бъде ли увеличена?

Нови промени, свързани с размера на минималната заплата трябва да направи социалното министерство, за да приложи правилно европейската директива за адекватните най-малки възнаграждения . Министерството на труда и социалната политика (МТСП) счита, че за транспониране на директивата за адекватни минимални заплати в ЕС е необходимо в Кодекса..

публикувано на 25.09.24 в 10:45

Какво целят новите изисквания в кредитирането за покупка на жилище

Управителният съвет на БНБ прие изисквания за показателите за кредитни стандарти при отпускане и при предоговаряне на кредити. Изискванията обхващат сектор "Домакинства" и се прилагат спрямо кредитите, обезпечени с жилищни недвижими имоти. Влизат в сила от 1 октомври 2024 година, като банките и клоновете на чуждестранни банки следва да..

публикувано на 23.09.24 в 11:43

Хората от Орсоя искат да бъде изградена чешма в селото

Село Орсоя се намира по пътя Видин-Лом и е част от населените места на община Лом. Населеното място  стана известно с голямото си свлачище, което през 1978 година поглъща част от къщите там.  В селото в миналото е имало рибарници, хората се занимавали със земеделие и риболов. Открай време местните работят в близките градове, както и в..

публикувано на 20.09.24 в 12:00

Георги Драганов: Няма значение какъв цвят е котката, а дали лови мишки

Ще сложи ли край на партийната и политическата криза в страната предстоящия вот?  Възможно ли е да бъде постигнато джентълменско споразумение между формациите за редовно управление в следващото Народно събрание?  Ще има ли нова Сглобка или екзотиката на роден терен ще продължи?  Статуквото дискутираме с  Георги Драганов , създател и редактор на сайта..

публикувано на 19.09.24 в 10:00

Ще задоволят ли фотоволтаичните системи енергийните нужди на домакинствата?

Според най-новата статия на информационната платформа за отразяване на климатичните промени на достъпен език "Климатека", фотоволтаиците за балкони могат да задоволят до 30% от годишното потребление на едно домакинство. В съвместен проект "Достъп до енергийно обновяване" бяха представени възможностите да бъдат създадени облекчени условия и за..

публикувано на 18.09.24 в 10:45

От какви промени се нуждае България?

Политическото бъдеще на България обсъдиха общественици, политолози и социолози в навечерието на предизборната кампания. Нуждаем ли се от смяна на приоритетите и на политическия модел? Иска ли обществото "рестарт на системата"? Необходим ли ни е нов обществен договор? Отговорите потърси Младежки клуб "Има бъдеще"  със съдействието на аналитичен клуб..

публикувано на 17.09.24 в 14:42